Brommer huren in Pattaya

Door Gringo
Geplaatst in Verkeer en vervoer
Tags: , , ,
17 mei 2012

Onlangs schreef Khun Peter een leuk verhaal over de geneugten van een motorbike (brommertje), dat hij in Hua Hin had gehuurd. Het is een gemakkelijk vervoermiddel en als je je een beetje kunt aanpassen aan het Thaise verkeersgedrag kun je er tijdens de vakantie veel plezier van hebben.

Uiteraard kun je ook in Pattaya een brommer of scooter huren en daarmee door de stad crossen of uitstapjes in de omgeving maken. Op heel veel plaatsen kun je die vervoermiddelen huren, van officiële dealers, die er een rits hebben staan tot aan kleine gelegenheden, waar er een stuk of twee, drie beschikbaar zijn. Ook langs Beach Road worden honderden parkeerplaatsen bezet door voor verhuur bestemde grote en kleine motoren. Als je gaat huren, ik zeg het nog maar even; zorg voor een Internationaal Rijbewijs (bij de ANWB verkrijgbaar), want zonder dat is rijden op een motor of brommer/scooter officiëel niet toegestaan.

Brommerscam

Afgelopen week hoorde ik van een, althans voor mij, nieuw fenomeen in Pattaya, dat ik maar even voor de duidelijkheid de “brommerscam” noem. Joe, een goede biljartvriend uit Dublin kwam op een avond naar mij toe en was ten einde raad. Wat was er gebeurd? Hij had een scooter gehuurd, die reeds de volgende dag van hem werd gestolen. Zo! Nou leek mij dat geen echt probleem en ik vertelde hem dat de verhuurder daarvoor waarschijnlijk wel verzekerd zou zijn. “Nee”, zei Joe, “de scooter is niet verzekerd en ik heb een papier getekend waarin gesteld wordt, dat de huurder verantwoordelijk is voor alle schade aan en/of diefstal van de scooter. Zij willen, dat ik 40.000 Baht betaal voor het verlies van de scooter”

Ik was sprakeloos, kon niets voor hem doen anders dan te zeggen naar het politiebureau te gaan om aangifte te doen. Of het helpt is maar de grote vraag, maar ja, wat anders? Joe ging dat doen en ik zat mij maar af te vragen hoe het mogelijk was, dat uit de duizenden brommers, scooters en motoren, die er in Pattaya rondrijden uitgerekend de door hem gehuurde scooter werd gestolen?

Mysterie onthuld

Bij wat navraag bij vrienden en kenissen werd het mysterie al gauw onthuld. Het schijnt namelijk met regelmaat te gebeuren, dat de verhuurder de scooter van de klant ‘steelt’. De verhuurder heeft immers wel een reservesleutel, hij weet waar de klant logeert en waarschijnlijk heeft hij de originele papieren van de scooter. Hij laat de scooter een poosje verdwijnen en als de vakantieganger weer naar huis is, komt die scooter zo maar uit het niets weer te voorschijn om aan een volgende klant te worden “verhuurd”.

Contractregels

Vanzelfsprekend heb je in zo’n geval met een louche verhuurder te maken en daarom heb ik maar eens een paar punten van aandacht opgeschreven voor het geval je een brommer/scooter/motor wilt huren:

  1. Huur alleen van een gerenommeerd verhuurbedrijf. In het hotel kan men meestal wel een goede zaak aanbevelen.
  2. Eis een degelijk in het Engels opgesteld huurcontract en neem geen genoegen met alleen de Thaise taal.
  3. Alvorens te tekenen, controleer de tekst en ken je verantwoordelijkheden van o.a. de verzekering.
  4. Eis de originele papieren van het vervoermiddel, neem geen genoegen met kopietjes, en bewaar die papieren bij je andere waardepapieren. Niet bij de brommer laten, natuurlijk!
  5. Parkeer de brommer altijd en zeker ’s nachts op een veilige plek, bv de garage van het hotel. Als dat niet kan, koop dan – voor een paar Bahtjes – een extra slot (wielslot), waarvan een eventuele dief geen sleutel heeft.

Reisverzekering

Overkomt het je toch, reken dan in ieder geval niet op je in Nederland afgesloten reisverzekering, want voertuigen, dus ook motoren en scooters, zijn nooit gedekt.

Over deze blogger

Gringo
Gringo
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!

31 reacties op “Brommer huren in Pattaya”

  1. Kees zegt op

    Als je buiten de grote toeristen centra komt gebeurt het nog wel eens dat alles op puur vertrouwen gebeurt. Zo huurde ik onlangs een scooter voor een vriend. Geen huurcontract, geen naam gevraagd, geen copie rijbewijs/paspoort, niet eens de vraag in welk hotel ze zaten. Ook geen vooruitbetaling. Neem de scooter maar mee en we rekenen wel af als je terug bent.

    Als er wat gebeurt ben je wel verantwoordelijk natuurlijk, maar volgens mij ben je dat altijd, of je nu een contract hebt of niet. Volgens mij zijn die motoren (met topsnelheden van rond de 100 km/hr is het woord ‘brommertje’ ietwat misleidend) nooit volledig verzekerd.

    • Kees zegt op

      Ter aanvulling: als ik dergelijke praktijken in bv Pattaya of Phuket tegen zou komen zouden alle alarmbellen gaan rinkelen en zou ik me toch echt serieus afvragen wat de totale prijs zou zijn bij terugkeer, als de verhuurder het al niet op een akkoordje zou gooien met de lokale politie en mij zou laten arresteren voor diefstal (ik heb immers geen contract) en ik me vervolgens voor een leuk bedrag weer vrij zou kunnen kopen. Gelukkig zijn er nog plekken in Thailand waarbij je je daar allemaal geen zorgen over hoeft te maken, maar hou voor de zekerheid maar de richtlijnen in het verhaal aan!

  2. erik zegt op

    Prachtig verhaal Gringo, echter de origine papieren erbij eisen, dan ben ik bang dat je de rest van je vakantie zal moeten lopen, want daar trapt niemand in!
    De originele papieren, dat is het eigendoms bewijs, en je zal wel gek zijn als verhuurder om dat erbij te geven.
    Kortom leuk bedacht, maar een waardeloos advies, want niemand trapt daat in.
    Verder succes met brommers huren.

    • Leo zegt op

      Eric heeft volkomen gelijk! Je advies om zelf een extra wielslot te kopen is wel waardevol.
      Is slechts een éénmalige kleine investering en je kan er veel financiële ellende mee voorkomen. Probeer ‘s-nachts de bike te parkeren op een bewaakte plek bij je hotel of appartement. Het feit dat je op vakantie bent houdt natuurlijk niet in dat je je gezonde verstand op nul kan zetten!

  3. Peter@ zegt op

    Ik heb in het verleden diverse keren een “boete” moeten betalen aan oom agent en dan volstond altijd mijn Hollandse autorijbewijs. Het ging dus om echte boete’s en verzonnen boete’s waar je dus geen bon van krijgt.

    • Kees zegt op

      Ja logisch, zolang het kleine overtredingen betreft en zolang je ter plekke betaalt maakt het natuurlijk geen ruk uit wat voor rijbewijs je laat zien, al heb je het op Khao San laten maken. Het enige wat ze interesseert zijn die papieren met de afbeelding van de koning erop, meestal rode, soms een paarse, maar ze willen nog wel eens brutaal zijn en vragen dan om een bruine.

  4. Paul zegt op

    die originele papieren krijg je er echt nooit bij en dat zou ook een hele onredelijke vraag zijn. De verhuurder geeft dan het eigendomsbewijs uit handen en heeft geen poot om op te staan als jij die scooter lekker op je eigen naam laat schrijven of doorverkoop incl. het eigendomsbewijs). Dus onnodig om daar naar te vragen.

  5. jan splinter zegt op

    Houd er wel rekening mee wat jullie bromertjes bedoelen meestal moters zijn van 100 tot 120 cc .dus rij je voor de nederlanse verzekerijng op een moter dus wel redelijk om er rekening mee te houden

    • erik zegt op

      Een Nederlands rijbewijs is absoluut niet ok in thailand!
      Je hebt hier een internationaal rijbewijs voor nodig, en tevens moet op het internationaal rijbewijs, en op je nederlands rijbewijs het motor rijbewijs zijn afgestempeld!
      Is dat niet zo, kun je sneller in grote problemen raken, dan dat je je voor kunt stellen!

  6. M.C.Veen zegt op

    TIP: Een gewoon hangslot past vaak door een gat in de wiel/remschijf als die er op zitten zoals op mijn Honda click 🙂

  7. M.C.Veen zegt op

    Wat wel handig is, is om een EU ID kaart the hebben. Klinkt raar maar het werkt wel.
    De politie kan over het algemeen geen Engels lezen. Ze kijken of volgens de datum mijn “ID” nog geldig is en dat klopt dan.
    Ik gebruik alleen nog maar mijn ID die buiten de EU niet eens geldig is. Maar als ik die verlies dan heb ik geen gezeur en ze accepteren hem keer op keer bij verschillende kwesties.

  8. Lex K zegt op

    Wellicht ten overvloede, maar toch nog even een paar waarschuwingen en tips.
    De “Brommertjes” die je daar huurt zijn geen brommers, het zijn motoren van rond de 100cc, ook die met een automaat bak, motorrijbewijs verplicht dus in Nederland, als je in Thailand een ongeluk maakt, al dan niet eigen schuld, kan je geen beroep doen op je reisverzekeing als je niet in het bezit bent van een motor rijbewijs, de claim wordt glashard afgewezen, terecht trouwens, maar dat is mijn mening maar.
    Over de borg en huur; als wij een motor verhuren aan een toerist vragen wij om een borg en het paspoort van de huurder, als hij die niet wil afgeven ( begrijpelijk natuurlijk) krijgt hij van ons geen motor mee, we zijn er al teveel kwijt geraakt in de loop der jaren, kan door diefstal zijn maar ook vaak slordigheid, men vergeet gewoon waar die staat en/of weet niet meer welke het is.
    Als je huurt; eis dan een goede huur overkomst, in het Engels, met een kopie van het eigendoms bewijs en verzekerings bewijs ( het origineel krijg je nooit mee, al ga je op je kop staan), controleer je remmen, verlichting en algehele staat van onderhoud en beschadigingen, maak een foto van de motor voor je gaat rijden, liefst met de verhuurder ook op de foto.
    Als je bij ons een motor huurt is bovenstaande allemaal normale gang van zaken, mocht je zonder brommer terug komen krijg je je paspoort niet terug voordat je een verklaring van de politie kan overleggen, die hebben wij ook nodig voor de verzekering, reparatie kosten, na eventuele schade, wordt verrekend met de borg, maar dat staat ook in de huur overkomst en we vertellen het nog een keer duidelijk erbij.
    Tot slot zorg dat je het nummer van de plaatselijke en/of toeristen politie weet en ik geef dan ook altijd nog mijn telefoon nummer mee.

    Groet,
    Lex K

    • Lex K zegt op

      Nog 1 laatste tip; probeer niet als een Thai te rijden, die worden practisch op of met zo’n ding geboren, recht op voorrang heb je daar nooit, dat is voor het snelste, zwaarste voertuig of de brtaalste bestuurder.

      Groet,

      Lex K

    • erik zegt op

      Lex, ook als je wel een reibewijs hebt, kun je geen aanspraak op die verzekering maken!
      Je hebt daarvoor namelijk een verkeers verzekering nodig, die t voertuig ter plaatse verzekerd.
      Het verkeer in met een voertuig, auto of brommer dient apart verzekerd te zijn.
      Niks kun je halen op je reisverzekering!

  9. Guido zegt op

    IK weet niet waar jullie over spreken papieren van hier en daar, niks papieren een afgetekend bewijs met kopie van je internationale reispas.( zeker nie inleveren bij verhuur daar is niemand verplicht toe want je moet ten aller tijden je kunnen legimenteren en dat gaat niet zonder officieel papier en dat is je reispas met stempel En voor de verhuur van den brommer door iemand langs de weg, die dat huurt gaat een papier van de verhuurder vragen op gebreken en andere zo als diefstal meestal verzekerd, maar ja een stuk in uwe kraag en niets op papier wie vraagt erom den farang, achter af nie komen zeiken he knaapjes.

  10. l.lagemaat zegt op

    Dit valt onder dezelfde categorie als dat de toerist een
    “beschadigde” jetski terugbrengt.
    Altijd de toeristenpolitie inschakelen of deze willen/kunnen
    helpen is een andere zaak.
    Steeds weer checken en goed informeren voordat iets ondernomen
    wordt. Amazing Thailand!

    groet,

    Lodewijk

  11. Chris Bleeker zegt op

    geachte lezers,
    Ze kunnen een copy maken van rijbewijs of paspoort,maar nooit afgeven NOOIT. niet in Nederland en zeker niet in Asia Thailand,rijbewijs en paspoort heb je wel maar is niet van jou,het is van de Nederlandse staat, je mag het gebruiken en bent er verantwoordelijk voor.
    En als je al een lichte scouter of motorfiets wilt huren in Thailand,er zit een verzekerings sticker op met gegevens over welk jaar de fiets is verzekerd
    Voor de rest is het goed een Int.nationaal rijbewijs van de ANWB te hebben,er staat namelijk ook in het Thais op wat het is,en kunnen de Thai het lezen.
    In Hua hin weten de agenten wel hoe een Nederlands rijbewijs eruit ziet.
    Wat betreft een ongeluk tussen farang en Thai…de farang heeft bijna altijd schuld,want als de farang er niet was geweest was het ongeluk niet gebeurt,einde filosofie
    Een veel belangrijker item,rijd “s avonds buiten de stad niet in het donker in Thailand,zeker niet als je niet bekend bent met Thailand,sommige Thai hebben een spelletje om een farang “s avonds van de weg te rijden met alle gevolgen vandien.
    Ben nu wel niet zo,n Thailandganger en spreek ook geen Thais,zelfs niet nitnoi,maar heb wel wat ervaring met rijden,zeker met motorrijden.
    Rijd daarom In Thailand het liefst met een zware motor,in mijn geval met een VMAX 1200 daar had ik in Nederland ook enkele jaren ervaring mee,en op de grote weg maar ook op slechte wegen voor mij een prima motor,en daarom ook weinig problemen met Thai die mij van de weg willen drukken,maar zoals altijd een gewaarschuwd mens telt voor 2.
    Gringo bedank voor dit goede stuk, het geeft weer te denken wat je wel of juist niet moet doen en dat is zeer bruikbaar,ook voor deze ziel.

    • Lex K zegt op

      Geachte Chris,
      Het zijn onze motoren, ons eigendom, wij bepalen aan wie we wel of niet willen verhuren en met welke voorwaarden, als je je paspoort niet als borg wil afgeven, ik heb al eerder gezegd dat ik dat kan begrijpen, verhuren we je geen motor simpel zat, het vertegenwoordigt een flink bedrag wat je mee krijgt , een borg in geld ter waarde van de motor zal ook niemand accepteren en een paspoort als onderpand is de enige zekerheid die wij accepteren.
      Uiteraard krijg je een ontvangst bevestiging, met kopie paspoort, samen met de huurovereenkomst en kopieën verzekering en eigendom.
      Nog wel een punt ter overweging, wij bieden een dienst aan de toeristen; om hun waarde papieren te bewaren, als een soort safe deposit, een behoorlijk aantal toeristen maakt hier dankbaar gebruik van, dus wij bewaren al ( onder meer) paspoorten voor een aantal mensen.

      Groet,

      Lex K

      • Chris Bleeker zegt op

        Geachte Lex K.
        Het is mij als Thailandblog lezer zeker niet de bedoeling iemand negatief te benaderen,ook niet om iets mooier voor te stellen dan dat het is.
        Natuurlijk is het aan een ieder verhuurbedrijf vrij, aan iemand iets te onder bepaalde condities te verhuren,en als de huurder daar niet mee akkoord gaat komt er geen overeenkomst,dat is duidelijk.
        Als u als verhuurbedrijf er ook nog een safe depot voor waardepapieren als extra service/dienst aanbied is dat voor de huurder een extra service of dit nu wel of niet tegen betaling geschied.
        Maar het ging er toch over dat het paspoort als onderpand dient,en dan ben ik toch bang dat de verhuurder daarin in Nederland de fout in gaat,bij de echte kwaadwillige.
        want de echte kwaadwillige kan dan via de politie het paspoort terug vorderen,en blijft het voor de verhuurder een civiele zaak.Dat was voor de legitimatieplicht zo,zoal niet zeer zeker nu met de wettelijke legitimatieplicht.
        En hierbij zoals altijd, Recht hebben is niet altijd Recht krijgen,en om jou woorden te gebruiken,simpel zat.

        • Lex K zegt op

          Geachte Chris,

          In Nederland zal de verhuurder zeker van een koude kermis thuis komen, als hij het paspoort als borgstelling eist en de huurder later met de politie het paspoort komt terug eisen, dat ben ik met je eens, maar we hebben het niet over Nederland, we hebben het over Thailand en denk je nu echt dat de politie met een toerist het paspoort gaat terug eisen, als hij het gehuurde goed niet kan terug geven?
          De toerist heeft dan gelijk problemen met de politie, de verhuurder doet gelijk aangifte van diefstal of verduistering en aan wiens kant denk je dat de politie staat? de toerist of de Thaise verhuurder?
          Het antwoord lijkt mij : Simpel Zat

          Groet,
          Lex K.

    • De datum op de sticker hoeft niet dezelfde te zijn als de einddatum van de verzekering. De sticker heeft betrekking op de roadtax (wegenbelasting). Het loopt vaak wel synchroon met de CTPL (compulsory, de verplichte verzekering) maar verzekering en roadtax kunnen ook best 2 totaal verschillende einddata hebben.

      • Chris Bleeker zegt op

        Beste Matthieu,
        Hierbij mijn dank voor deze zeer bruikbare informatie,dit is mij tot nu toe nog onduidelijk gebleven.
        zoals al gezegd mijn Thais is echt een beetje,nitnoy. en in mijn onrustigheid en daarmee doel ik op het rondreizen in en om Thailand,kom ik graag telkens weer terug in Hua Hin
        waar het geweldig toeven is

    • erik zegt op

      Cris bleeker,
      Die sticker met het jaartal, betekent dat de wegenbelasting betaald is voor dat voertuig, tot de daten/jaartal wat erop staat!
      Heeft totaal NIETS met verzekeren te maken!
      Bij het betalen van de wegenbelasting moet je idd een bewijsje overleggen dat de brommer/auto verzekerd is (polabo cq gevernment verzekering) die een heel laag bedrag aan eerste hulp in t ziekenhuis aan de bestuurder betaald!
      Het voertuig is daarmee helemaal niet verzekerd!

      • Chris Bleeker zegt op

        Eric,
        Ook jij bedankt, dat er steeds meer licht in de duisternis komt, over het verantwoord huren
        van een scouter c,q motorfiets. Maar volgens mij zijn wij er nog niet.
        Nu graag hulp van iedereen met ervaring, want dit is toch wel belangrijk,want de meeste lezers hier verplaatsen zich in Thailand weleens met zo,n ding.
        want als het fout gaat, is het verblijf in Thailand een stuk minder prettig, en dan praten wij niet over minder geld in de portemonnee.
        Eric,
        ik word nu toch wel nieuwschierig,en we zouden geen Nederlanders zijn als we daar niet uitkomen, wat de consequenties zijn voor een Farang, want in dit soort gevallen worden wij wel getolereerd,maar niet geacepteerd.
        met vriendelijke groeten Chris

      • ferdinand zegt op

        @a Erik en anderen. Ik raak nu even in verwarring. Graag uitsluitsel van mensen die het echt zeker weten !
        Er wordt hier gesteld dat sticker de wegenbelasting is, ok, klopt en gelijk met de wegenbelasting betaal je een klein bedrag aan verzekeringspremie. Daar krijg ik dan altijd een kassastrookje in een mooi etuitje voor. Daar wordt me dan bijverteld dat dat de verplichte WA verzekering is (incl. een kleine ongevallenverzekering tot 15.000).
        Is dat nu inderdaad voor de WA verzekering of alleen een minimale ongevallenverzekering. ?
        WIE weet het juiste antwoord. ?

        • @Ferdinand: Sticker is wegenbelasting en deze loopt in jouw geval dus synchroon met de verzekering. Zoals je het kassastrookje en envelopje beschrijft, heb je het inderdaad over de compulsory verzekering. Hier zal een bedrag op staan van 323.14 baht (Motorbike tot 125 cc), 430.14 baht (126 tot 150 cc) of 645.21 baht (>150 cc).
          Deze verzekering dekt lichamelijk letsel/overlijden van derden (respectievelijk maximaal 50,000 en 200,000 baht) en 15,000 baht voor letsel van jezelf. Schade aan eigendommen van derden (zoals een auto waar je tegenaan rijdt) en schade aan de eigen motorbike is totaal niet gedekt.
          Aanvullende verzekeringen zijn (net als voor de auto) uiteraard verkrijgbaar, van 3rd party verzekering tot first class (all risks). Zie ook http://www.verzekereninthailand.nl.

          • ferdinand zegt op

            @Mathieu Hier hebben we wat aan. Jaren gedacht dat het een complete wa verzekering was. Dus hier moeten we snel wat aan veranderen. hartelijk dank voor to the point info

  12. P.G. zegt op

    Ben misschien een beetje bang uitgevallen, maar ik ben een beetje huiverig om een brommer/motorfiets te huren in Thailand ondanks dat ik zelf thuis motorrijder ben. Ik heb verschillende keren mensen op de grond zien liggen. De meeste Thai hebben ook veel littekens op hun onderbenen door dergelijke ongelukjes.
    Ongeluk zit in een klein hoekje en het hoeft jouw schuld niet te zijn, met een tegenpartij betrokken trek je meestal ook nog eens aan de kortste eind als buitenlander.
    Zie ook wel eens jongelui (vermoedelijk geen ervaring met motorrijden) de wat zwaardere motorfietsen huren en als je ze ziet rijden hebben ze het moeilijk om een bochtje te maken, dat is ook vragen om moeilijkheden.

  13. Willem van Doorn zegt op

    Dit is mj allemaal veel te gecompliceerd, onduidelijk en risicovol. Ik rijd niet, ik laat mij rijden en dan bij voorkeur niet als duaopassagier; iemand zou bovendien kunnen zeggen dat ik te oud ben om nog te rijden (75), hetgeen op zich nog niet waar is (gebruik dan ook geen medicijnen) maar dat moment komt natuurlijk wel (als ik voor die tijd niet doodgereden ben). Verzekeringen? Het enige waar je zeker van bent is dat je op zijn minst de premie moet betalen, waarbij je bovendien op zijn zachts gezegd het risico neemt in geval van een ‘accident’ in arrenmoede een valse schuld op je te moeten nemen. dat vanwege de arme Thai die (bijvoorbeeld) weliswaar veel te ruim en te hard door de bocht kwam maar ja hij is arm en mijn verzekeringsmaatschappij is rijk. Nogmaasl: je laten rijden is het beste; dan kun je onderweg van het landschap genieten of in gedachten bezig zijn met wat dan ook, in plaats van met een aaneenschakeling van te pareren gevaarlijke toevalligheden en ongelukkge omstandigheden. Laat dat de chauffeur doen, bij voorkeur een wiens beroep dat is. Die is verzekerd, of mocht dat niet het geval zijn, dan is dat zijn zaak (hoewel in het ongunstigste geval is hij dat niet en ben jij invalide).

  14. ferdinand zegt op

    @Chris Bleeker. De betekenis van de sticker op de motor is al door anderen aangehaald, wegenbelasting, geen verzekering. Nu nog ons NL internationaal ANWB rijbewijs, daar zou de tekst in het Thais staan ?
    Nog even mijn 5 int rijbewijzen van de laatste jaren nagekeken. Ja hoor er staat in het Nederlands dat het geldig is in Thailand en vervolgens worden de bijzonderheden van het rijbewijs vertaald in het Indonesisch, Engels, Spaans, Portugees, Arabisch, Grieks, Russisch en als laatste in het Chinees.
    Dus niks in het Thais. !
    Voordat ik mijn Thaise rijbewijs had, toonde ik bij controle mijn internationale rijbewijs. Met als gevolg dat ome agent doodleuk naar de legitimatie van mijn vrouw vroeg omdat hij het rijbewijs niet kon lezen. Makkelijk: want hij kon ook de datum niet lezen, dus geen probleem als het al verlopen was.

    Wat verzekeren betreft. Uiteraard geldt geen enkele reisverzekering voor het besturen van een voertuig.
    Intussen Thaise polissen gezien die een eigen risico hebben (ook het WA gedeelte) als de polishouder/verzekerde zelf heeft gereden, een zesmaal zo hoog eigen risico als iemand anders (met toestemming) heeft gereden, en er totaal geen dekking is als het voertuig verhuurd werd of anders dan voor particulier gebruik werd gereden.
    Bij all risks, diefstal, brand, is de verzekerde waarde vaak meer dan 20% lager dan de aanschafwaarde van het voertuig. Wij hebben hier met vrienden al heel vervelende ervaringen bij schades door deze verplichte “onderverzekering” bij totall loss schades.

  15. ferdinand zegt op

    @ willem van Doorn. Over aansprakelijkheid en arme Thai en wie er schuldig is. Vaak begrijpen we het niet helemaal. Maar ook in Nederland gaat de rechtspraak er steeds meer naar toe. Niet de schuldige moet betalen maar de sterkste partij.
    Het principe is je neemt deel aan het verkeer en daardoor neem je risico’s op je. Zo is een automobilist sterker (en dus aansprakelijk) bij schade dan een fietser en een voetganger de meest kwetsbare (dus minst aansprakelijke).
    Je kan dus moeten betalen terwijl de ander fout is. Had je maar beter moeten uitkijken en anticiperen. Anders is het natuurlijk als je aan kan tonen dat de ander het ongeluk met opzet heeft veroorzaakt.
    In Thailand komt er nog eens bij dat de politie en wellicht de rechter doodleuk reageert, mijnheer als u hier niet was geweest, niet had gereden, u bent immers niet zo goed bekend met de plaatselijke omstandigheden en vooral gebruiken, dan was het ongeluk niet gebeurd.

    Overigens worden de meeste kleine ongelukken typisch op z’n Thais onderling of met bemiddeling (tegen theegeld) op het politiebureau geregeld. Ook daarbij gaat het dan niet om wie de schuldige is maar wie de zwakste partij.
    Nu, met Songkran meegemaakt; vriend rijdt met zijn auto op provinciale weg, staan 10 mensen op een rij met een emmer water in hun hand, incl. ventje van 8 jaar. Ventje gooit water naar auto maar kan zware emmer niet houden dus die vliegt over de weg. Ventje holt emmer achterna en loopt tegen zij/achterkant van auto.
    Oplossing: vriend met auto die aan het hele gebeuren niets kon doen, betaald ziekenhuis en bij een drankje een gepaste vergoeding van een paar duizend bath aan de ouders die naast het kind hadden gestaan en er in hun ouderlijke onmacht niet naar om hadden gekeken.

    Ook met Songkran, zelf het slachtoffer. Rijdt met motor op provinciale weg ver buiten de stadsgrenzen, dus niets verwachtend wat met waterfestijn te maken heeft. 3 idioten verstopt achter bosjes rennen met hun emmer ijswater de weg op om dit in mijn gezicht te kwakken. Gevolg; plat op m’n gezicht, schade aan motor, kleding en licht letsel. Sorry, sorry maar het is nu eenmaal Songkran. Eigen schuld.

    Moraal van dit verhaal: Thailand.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website