De afgelopen dagen zijn er in Thailand minstens 325 doden gevallen in meer dan 3.000 verkeersongevallen. Elk jaar vallen rond deze periode van het jaar honderden doden op de Thaise wegen.

Veel inwoners van Bangkok trekken de stad uit om in de provincie met familie Nieuwjaar gaan vieren. Ongeveer een derde van de ongevallen is het gevolg van rijden onder invloed.

Met verscherpte politiecontroles had de Thaise overheid de ambitie het aantal verkeersdoden tijdens de “zeven dodelijke dagen” rond Nieuwjaar, van 29 december tot en met 4 januari, onder de 300 te houden. Maar dat is dus niet gelukt. Vorig jaar vielen er in dezelfde periode 446 doden.

Een andere beruchte periode is Songkran, het Thaise Nieuwjaar, welke rond 13 april gevierd wordt. Vorig jaar vielen er 361 verkeersdoden, waaronder een aantal buitenlanders.

Over deze blogger

Peter (redactie)
Peter (redactie)
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en een liefhebber van goede muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Mijn motto:"Maak je niet te druk, dat doen anderen wel voor jou".

3 reacties op “Wederom een bloedbad op Thaise wegen”

  1. Robert zegt op

    Afgelopen dagen zo’n 2,000 Km op des Buddha’s wegen gedaan, en weer vele moordaanslagen overleefd. De verscherpte controles stellen m.i. geen bal voor. Meestal worden een aantal pionnen op ongelukkige wijze op de weg gezet, wat op zich al vaak tot gevaarlijke situaties leidt, ook voor goede en nuchtere bestuurders, en dan staat er een tafel bij langs de kant van de weg waar wat vrijwilligers en eventueel een politieman wat koffie staan te leuten. Ik ga er voor het gemak dan maar even van uit dat het inderdaad koffie of een andere alcoholvrije drank is. Mooiste staaltje: een dikke zwarte pick up die bij zo’n bij een kruispunt opgestelde tafel op de vluchtstrook vol gas tegen het verkeer indraaide zonder dat iemand verblikte of verbloosde, laat staan actie ondernam. Ik denk dat de Thais de moed zelf al hebben opgegeven; regelmatig zijn op deze ‘controlepunten’ rescue voertuigen en personeel gestationeerd. Beetje in de zin van ‘als we de crashes dan niet kunnen voorkomen, laten we dan in ieder geval zorgen dat we er snel bij zijn’. Sceptici zouden hier zelfs financiele motieven van de rescue operaties kunnen aandragen; men vangt immers per afgeleverde gewonde/dode.

    In de Bangkok Post stond onlangs een opinie stuk over dat 16 jarige meisje en dat verschrikkelijke ongeluk, waarin gesteld werd dat ouders de verantwoordelijkheid dragen om hun kinderen rijvaardigheid en voertuigcontrole bij te brengen. Men snapt het dus gewoon echt niet. Buddha sta ons bij als, in een land waar de gemiddelde volwassene niet in staat blijkt een auto verantwoord te besturen, men de ‘vaardigheden’ aan de kinderen overdraagt. En ook hier speelt corruptie weer een rol; veel Thais kopen hun rijbewijs gewoon.

    Ik ben zeker niet iemand van ‘in Nederland is alles per definitie beter’ – integendeel – maar mbt rijopleiding slaat Nederland wel de spijker op zijn kop (afgezien van de onbeschoft hoge kosten voor rijlessen en rijbewijs). Zelfs in Engeland en de USA, toch redelijk ontwikkeld, leert men niet en test men niet het rijden op autosnelwegen. Dat mag je zelf gaan ‘proberen’ nadat je je rijbewijs gehaald hebt.

    Dieptriest van alle doden en gewonden, met name omdat het allemaal redelijk eenvoudig voorkomen kan worden.

  2. Johnny zegt op

    Eigenlijk moet je als farang niet de weg op gaan met deze dagen. Er zijn nu eenmaal Thaise gekken die denken dat ze een F1 rijder zijn op de openbare weg. Het is bijna niet te verwoorden wat voor streken deze mensen uithalen. Vaak met drank op en zonder rijbewijs. Niet dat dit rijbewijs enige waarde heeft hoor. Deze doodrijders zijn een gevaar voor zichzelf en hun omgeving en kennen geen verantwoordelijkheids gevoel voor anderen, slechts hun eigenbelang staat voorop.

    Daarnaast is het makkelijk om je schuld aftekopen, opdat je een langdurige gevangenisstraf ontloopt.

  3. Dutch zegt op

    86% motorongelukken en een kleine 40% van alle ongelukken zijn gerelateerd aan drankmisbruik.
    Ik zie weinig verschil in rijgedrag gedurende deze drukke dagen en de normale dagen.Het is altijd een ramp.
    Het is alleen behoorlijk drukker en vandaar dus meer slachtoffers.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website