Benzine en diesel zijn met ingang van vandaag goedkoper geworden en dat is goed nieuws voor de 10 miljoen motorfietsers, 7 miljoen automobilisten die op diesel rijden en 1 miljoen die op premiebenzine rijden.

Maar volgens de critici is het slecht nieuws voor de bevordering van alternatieve energie, noch afgezien van de lagere bijdrage aan het State Oil Fund. Een liter benzine (95 octaan) kost nu 39,54 baht; benzine (91) die voornamelijk wordt gebruikt door motorfietsers 34,77 baht en diesel 26,99 baht.

Het State Oil Fund incasseert bij de raffinerijen bijdragen op de verkoop van alle brandstoffen. De regering heeft de heffing (tijdelijk) geschrapt, waardoor het fonds nu maandelijks 6,16 miljard baht aan inkomsten misloopt. Uit het fond worden gasohol (een mix van benzine en ethanol), LPG en CNG (aardgas) gesubsidieerd.

Volgens de regering beperkt de verlaging van de dieselprijs transport- en logistieke kosten, waardoor de prijzen minder onder druk komen te staan. Bus en minivan zouden ook goedkoper moeten kunnen worden. Het Marine Department liet gisteren al weten te bekijken of er een prijsverlaging inzit voor een kaartje van de veerdiensten op de Chao Praya rivier en het Saen Saep kanaal in Bangkok.

Voormalig minister van Financiën Korn Chatikavanij ziet twee problemen: de stimulans voor forensen om over te stappen op alternatieve energie wordt weggenomen en de regering zal het State Oil Fund op peil moeten houden, want zonder subsidie op butagas zou een 15 kilo-cilinder 570 baht moeten kosten, het dubbele van nu.

Energie-experts reageren wisselend op de maatregel. De voorzitter van de Ethanol Producers Association wijst erop dat de nieuwe regering het gebruik van alternatieve energie [zoals ethanol] van 20 naar 25 procent wil brengen. ‘But I see this new policy as the opposite of what the government previously said.’

De directeur van benzinemaatschappij PTT Plc denkt dat het nieuwe beleid op de lange termijn niet veel effect zal hebben, wanneer het maximaal zes maanden duurt. Hij vindt wel dat de subsidie op LPG en CNG omlaag moet, om de prijs op marktniveau te brengen en de last voor de overheid te verminderen.

De voorzitter van de Federation of Thai Industries vindt dat de maatregel de energiemarkt verstoort en budget weghaalt dat beter gebruikt zou kunnen worden voor R&D (research and development) en andere lange-termijn programma’s.

www.dickvanderlugt.nl

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

1 reactie op “Benzine en diesel goedkoper (maar ten koste van wat?)”

  1. Rob N zegt op

    Benzine (91) die voornamelijk wordt gebruikt door motorfietsers 34,77 baht.

    Mijn Honda City van 2007 rijdt ook op 91 Rood net als mijn Yahama motorfiets. Gezien aantallen Honda’s en Toyota’s die hier in Thailand rondrijden vermoed ik dat er meer gebruik gemaakt wordt van 91 Rood dan in bovenstaand stukje staat vermeld.

    Voor de volledigheid nog dit: bij aanschaf auto in 2007 werd uitdrukkelijk vermeld dat alleen 91 Rood mocht worden gebruikt omdat ander type benzine slecht zou zijn voor de motor.

    Ik kan het mis hebben want ben geen auto specialist en dan hoor ik het graag.
    Gr.,
    Rob N.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website