Bangkok Metro (MRT metro)
Vrijwel iedereen kent de Skytrain in Bangkok. De MRT (metro) is wellicht minder bekend maar toch een prima vervoermiddel.
In juli 2004 is de eerste metrolijn van Bangkok geopend. De metro is voor veel Bangkokianen een uitkomst, maar toeristen maken er minder gebruik van. Dat komt omdat de metrolijn niet in de buurt ligt van de grote toeristische attracties. De metro is desondanks wel handig voor toeristen en wel om drie redenen:
- Je hebt met de metro aansluiting op een aantal stations van de BTS Skytrain.
- Je kunt met metro snel en efficiënt naar het Centraal treinstation van Bangkok: Hualamphong.
- De metro is uitstekende geschikt om de beroemde Chatuchak weekend markt te bezoeken.
Bangkok Metro Stations
De metro van Bangkok heet MRT (Mass Rapid Transit). De metrolijn loopt van het centraal station Hualamphong naar het oosten richting Silom en Lumpini Park. De ondergrondse lijn buigt dan af naar het noorden richting het Sukhumvit gebied en naar Chatuchak Park. Het eindstation is Bang Sue.
De volledige lijst van metrostations:
- Hualamphong
- Sam Yan
- Silom – hier kan je overstappen op de Skytrain (station Sala Deeng)
- Lumpini
- Khlong Toei
- Queen Sirikit Convention Centre
- Sukhumvit – hier kan je overstappen op de Skytrain (station Asoke)
- Phetchaburi
- Phra Ram 9
- Thailand Cultural Centre
- Huai Khwang
- Sutthisan
- Ratchadaphisek
- Lat Phrao
- Phayon Yothin
- Chatuchak Park – hier kan je overstappen op de Skytrain (station Mo Chit)
- Kamphaeng Phet
- Bang Sue
De metro van Bangkok is dagelijks operationeel van 06.00 uur ’s ochtends tot middernacht. Tijdens de piekuren (06.00 tot 09.00 uur en van 16.30 tot 19.30 uur) worden er meer treinen ingezet en is de wachttijd minder dan 5 minuten. Tijdens de daluren bedraagt de wachttijd minder dan 10 minuten.
Prijzen
De prijs van een enkele reis is afhankelijk van de afgelegde afstand. Volwassenen betalen tussen de 15 en tot 40 Baht. Voor kinderen en senioren is dat tussen de 8 en 20 Baht. Volwassen kunnen een dagkaart kopen voor 120 Baht, je kunt dan onbeperkt gebruik maken van de metro.
Je betaalt bij een automaat (de instructie is eenvoudig en in het Engels). Na betaling ontvang je zwart plastic muntje. Hiermee kun je de toegangspoortjes naar het perron openen.
Klik hier voor een overzicht: Route kaart Bangkok Metro
Meer informatie op de website van de MRT: www.bangkokmetro.co.th
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Kabinet verhoogt kinderbijslag als steun voor gezinnen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Thailand voert strijd tegen luchtvervuiling met innovatieve maatregelen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
- Eten en drinken21 december 2024Hor Mok (ห่อหมก) oftewel gestoomde viscurry
Ik ging in november voor het eerst met de Skytrain. Voor het perron stond een loket met daarboven heel groot “tickets” vermeld. Ik zei dus tegen de vriendelijke man waar ik heen wou. Dat is dan 20 baht was de mededeling. Dus geef ik hem een briefje van 20 Baht. Krijg ik muntgeld terug met de mededeling dat de kaartjesautomaat achter mij staat. Humor!
@ haha, die fout hebben we allemaal wel een keer gemaakt. Ik ook. Het zijn idd wisselloketten.
Toch zijn het niet allemaal wisselloketten. Je moet alleen goed kijken er is namelijk ook altijd een loket waar je wel gewoon een ticket kunt kopen. Een dagkaart kun je zelfs niet uit de automaat halen, maar moet je zelfs aan het loket halen. We zijn nu nog in Thailand en hebben een aantal weken geleden nog een week in Bangkok op stap geweest. In dat geval is een dagkaart ideaal. Let wel deze is dan weer niet geldig op de lijn vanaf SUV naar de stad, hiervoor moet je altijd een los muntje kopen wat je de eerste keer (dus bij vertrek) voor de scanner houdt en na aankomst in de poortjes gooit om doorgang te krijgen. Voor de velen onder ons die met 333 Travel reizen en dus de gratis overnachting krijgen in het Eastin is dit een noodzakelijk stukje om niet te ver te hoeven lopen en gelijk over te kunnen stappen op de BTS. Voor ons ideaal. Als je daarnaast de BTS combineert met de MRT en de veerboten op de Chao Praya heb je een ideaal vervoer door de drukke stad zonder oponthoud. En dan het in en uitstappen bij de BTS. Daar kunnen we in NL al helemaal wat van leren. Niks dringen tussen instappers en uitstappers. De treinen stoppen op een vooraf bepaalde plaats waardoor de plaats van de deuren ook altijd bekend is. Links en rechts van de deuren worden netjes rijen gemaakt door de instappers en ter plaatse van de deuren is er volop ruimte om de uitstappers eerst de gelegenheid te geven om uit te stappen. Als dit gebeurd is volgt pas het instappen vanaf twee zijden. Simpel geregeld, maar oh zo effectief.
Voor ons dus alleen een taxi als we ergens naar toe moeten waar geen BTS, MRT of boot bij in de buurt komt en dan nog pas vanaf het dichtsbijzijnde station. En naar de toekomst toe wordt het alleen maar beter. In de loop van dit jaar komen er bij de BTS al weer enkele stations bij en volgens mij blijft het daar echt niet bij.
Het senioren kaartje ( muntje ) kan je niet uit de automaat halen maar dat is dan wel weer te koop bij het loket .
Volgens mij krijg je die korting alleen als je een seniorenkaart hebt met voldoende saldo erop.
Er zijn nog veel meer voordelen van de metro. Ik noem er een. Als je op station Petchaburi uitstapt en een paar minuten naar het zuiden loopt kun je de boot nemen over Klong Saen Saeb. Ofwel richting bang Kapi en Hua Mak, ofwel richting Ratchprarop, Central World Plaza. Zeker in het spitsuur een besparing van misschien wel een uur.
Indien je veel gebruik maakt van de mrt en bts is een oplaad kaart aan te bevelen.
Je zet hier saldo op en je kunt gewoon direct door de poortjes.
Uitchecken gaat op dezelfde manier en je rit wordt afgeboekt.
Voor de 65+ is er een korting op de rit en hier ook de speciale kaart voor.
De rabbit kaart van de bts geeft ook diverse kortingen bij bv de MacDonald.
ik begrijp niet hoe je aan een rabbitkaart over de 65 + komt,mij wordt hij steevast geweigerd in heb een thais vrouw maar die zegt ook voor farang gaat het niet,rara?
@ Erik Ik heb een MRT-pasje voor Child en Elder (65-plus) en betaal de halve ritprijs. Bij het kopen van de kaart werd niet eens naar een ID gevraagd. De term rabbitkaart zegt me niets. Met de BTS heb ik geen ervaring.
60+ betaald voor een 30 dagenkaart 250 Baht voor de MRT. Ikzelf moet 1.250 Baht betalen ben dik een jaar jonger. Bij kinderen gaat het om de lengte,naast de kassa staat een meetlat daar moeten de kinderen voor gaan staan.Tenminste bij Lumpini daar koop ik de kaartjes altijd.
Ik heb een 60+ kaart voor de MRT, aan de kassa een formulier invullen en je paspoort laten zien. Voor de BTS kan het niet, dat is alleen voor Thaien (logisch toch).
@ Renévan De MRT kaart geldt vanaf 65 jaar (zie achterkant). Ik heb zelf geen formulier hoeven invullen.
Staat inderdaad op de achterkant, ik heb toch nog even op de site van de MRT gekeken. Er was een promotie van 03-07-2012 t/m 02-07-2014, ook voor 60 jarigen en ouder. Dat hadden ze me bij aanschaf wel even mogen vertellen, nu kan ik na 2 juli weer een andere kopen. Dat het een promotie was stond nergens vermeld, dat zegt mijn vrouw tenminste.
Ik heb ook nog wat andere Thailand forums bezocht, en daar denkt ook iedereen die onlangs een elder kaart heeft gekocht dat het vanaf 60 jaar is. Ik zal ook wel ergens gelezen hebben dat de kaart vanaf 60 jaar is, en heb hem daarom aangeschaft. Maar nergens iets over een promotie gelezen. Dus na 2 juli loop je de kans op een boete bij gebruik als je niet boven de 65 bent. De BTS is toch duidelijker boven de 60 en alleen voor Thaien.
Ik koop altijd 2 30 dagenkaarten voor de MRT,mijn kameraad is 62 jaar en ik wordt nu 59 jaar en ik betaal al 2 jaar 250Baht voor 60+ voor een 30 dagenkaart,op de achterkant staat ook 60+.
@ Jack De 30-dagenkaart van de MRT ken ik niet. Ikzelf heb een debetkaart met een tegoed dat kan worden aangevuld. Die kaart is voor 65 plus.
Dick/Jack
30 day pass kaart. Kostprijs 1400 Baht.
http://www.bangkokmetro.co.th/ticket.aspx?Menu=67&Lang=En
Deze volgende link betreft Child/Elder card.
Staat ook wat interessante info onderaan voor diegene die 60 jaar en ouder zijn/worden.
Zie Privileged punt 2.
http://www.bangkokmetro.co.th/ticket.aspx?Menu=60&Lang=En
Afgelopen februari ben ik gaan kijken bij de uitbreiding van de metro. Voorbij Bang Sue is men al aardig gevorderd met de bouw van de verlenging. Het eerste nieuwe station voorbij Bang Sue is Tao Pun. Hier komt een kruisingsstation met de eveneens in aanbouw zijnde Purple Line. Over de Chao Praya rivier komt een nieuwe brug. Voorbij Hualamphong wordt eveneens gebouwd. Voor het eerste nieuwe station daar zijn hele huizenblokken afgebroken.
Is er ook een soort kaartje (bv 3-daagse pas) te koop waarmee je dan onbeperkt en metro en skytrain in mag?
Ik heb het plattegrondje aangeklikt. Ik maak daaruit op dat je van het nieuwe naar het oude vliegveld kunt via een overstap op Phatchaburi en dan ga je met de metro eerst in zuidelijke en daarna in westelijke richting naar het treinstation, en dan met de trein naar het oude vliegveld. Klopt dat?
Kan kloppen, maar beter is om de gratis busdienst te gebruiken die tussen Suvannaphum en Don Muang rijdt. Ziet er een beetje uit zoals de gele Amerikaanse schoolbussen. Even zoeken naar opstapplaats want die schijnt nog al eens te veranderen. Ik meen me te herinneren dat er om het half uur een vertrek was. Duur van de rit was ongeveer 1 uur (afhankelijk van het verkeer natuurlijk…). Er werd ons de laatste keer zelfs niet naar een vliegtuigticket gevraagd … Al wel een jaar geleden, dus toch even nachecken.
@ Willem van Doorn Klopt. Op Phetchaburi stap je over van de Airport Rail Link via een lange voetgangersbrug op de MRT en die brengt je naar Hua Lampong. Met de trein kun je naar Don Mueang. De frequentie van die dienst weet ik niet, maar is vast op te zoeken op de site van de SRT als die tenminste actueel is.
Guy en Dick bedankt. Als ik naar Don Mueng moet en ik heb dan een vliegticket nodig om met de shuttlebus te gaan, dan heb ik daar niets aan als ik bijvoorbeeld iemand op Don Mueng wil afhalen of wil overnachten in dat hotel daar dat je via een loopbrug kunt bereiken (als die brug en als dat hotel er nog is). Ik ben iemand die eerst nagaat wat de mogelijkheden per spoor zijn (bij voorkeur per skytrain) en dan pas plannen maakt. Een bus of welk vervoer dan ook dat zich door de Bangkokse drukte moet wurgen, daar houd ik niet van. Vandaar dat ik vanuit Trat of Pattaya liever per bus -geen minibus- aanrijd op de internationale airport (met de moeilijke naam) dan met name op een Bangkoks busstation. De lucht daar -de verdorvendste van heel Bangkok- staat er garant voor dat je per minuut dat je daar verblijft een jaar van je leven inboet, alhoewel de lucht op een airport natuurlijk ook niet zeebrieszuiver is. Maar echt erg is het daar toch niet en een vliegtuigstation -zeker ook Suvannaphum- heeft alure (en heeft in casu op ‘floor’ 3 uitstekende restaurants; een restaurant in die ambiance daar, dat je op je overstapplek kunt aandoen dat is een te waarderen voorziening). Te moeten zoeken naar waar nu weer de shuttlebus vertrekt is er ook niet bij als je met de skytrain vanuit ‘phum’ verder gaat. Enfin we zijn afgedwaald van het onderwerp (de metro) maar dat heb je met vervoersmogelijkheden: die brengen je ergens.anders dan waar je was.