Bangkok Airport Rail Link
Vraag me af of er bij de aanleg van de Bangkok Airport Rail Link, die eind augustus 2010 in gebruik is genomen, terdege is nagedacht over de aansluitmogelijkheden op MRT en BTS, respectievelijk de subway en skytrain?
Bangkok wilde blijkbaar niet achterblijven bij andere grote steden waar je vanaf het vliegveld op een comfortabele en goedkope manier naar de stad kunt reizen. Een prestige object en heeft men bij de aanleg het belang van aankomende reizigers uit het oog verloren?
De City Line
Om met de Airport Rail Link naar de stad te gaan kun je gebruik maken van de zogenaamde City Line die je in ongeveer een half uur naar Makkasan brengt waar je op de MRT kunt overstappen. Wil je gebruik maken van de BTS dan reis je iets verder naar het eindstation Phaya Thai. Omgekeerd is er vanaf beide genoemde stations een rechtstreekse verbinding naar Suvarnabhumi Airport en vice versa.
De routebeschrijving naar de Airport Rail Link staat goed en duidelijk in de aankomsthal aangegeven en zal beslist geen probleem vormen. Ook hoef je niet lang te wachten want de trein vertrekt elk kwartier vanaf 6 uur in de ochtend tot middernacht. De prijs zal evenmin een bezwaar vormen want voor 35 baht ga je naar Makkasan en voor tien baht meer naar Phaya Thai. Een treinkaartje koop je bij de verschillende aanwezige kaartautomaten of aan het loket.
De proef op de som
Nadat ik een goede vriend naar Suvarnabhumi Airport heb gebracht lijkt het mij een aardige test om nu eens met de Airport Line terug te reizen naar mijn hotel op Sukhumvit 11. Bij de automaat een kaartje gekocht naar Makkasan en enkele minuten later op weg. In totaal heeft de Airport City Line 7 haltes waarvan de vijfde Makkasan. Vandaar kun je via het MRT station Petchaburi verder reizen naar ondermeer Sukhumvit.
Op de site van de Bangkok Airport Train staat heel laconiek aangegeven dat Makkasan verbonden is met de subway Petchaburi maar pas op; dat is een hele wandeling zeker als je aankomt met de nodige bagage. Kortom voor 16 baht overbrug ik vandaar slechts een halte en sta in een mum van tijd op Sukhumvit en wandel naar soi 11.
Al met al een leuke ervaring maar frons toch mijn wenkbrauwen om dit te ondernemen na een lange vliegreis en twintig kilo bagage. Je kunt op die manier, als je alleen reist, op de taxikosten 300 baht besparen. Het is een afweging die voor iedereen heel persoonlijk is. Mijn mening? Doe maar een gok.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Steden27 november 2024Pak Khlong, de bloemen- en groentemarkt van Bangkok
- Thailand tips10 november 2024Thaton – Chiangrai; geen gemakkelijke keuze
- Thailand tips1 november 2024Bang Krachao, de groene long van Bangkok
- Bezienswaardigheden12 oktober 2024Mijn pareltje in Bangkok
Leuke proef op de som. Wat ook leuk is dat de link een langzame en een snelle verbinding heeft. Express. Nu treft het wat ongelukkig dat er in de 2e helft van 2014 onderhoud nodig is. Alles gepland, maar vergeten de onderdelen te bestellen. Gevolg is dat er nu al maanden alleen de langzame dienst gereden wordt. En dus zeker overdag is die overvol met woon werkverkeer. Ruimte voor je 20kg koffers is er dan nauwelijks. Wat weer leuk is dat de prijs van het kaartje geen 90 bht is maar slechts 45. Zo heeft elk nadeel weer een voordeel. Die wijsheid gaat ook in thailand op!
De overstap van de Airport Link naar de skytrain is inderdaad niet helemaal je van het, maar dat geldt voor meerdere zogenaamde ‘overstappunten’, wat bijvoorbeeld te denken om van de busterminal (waar de bussen van Bell vanuit Pattaya aankomen) naar de skytrain.
Joseph,
Ik hou wel van een gokje. Dus ik denk, dat je uiteindelijk niet al te enthousiast was en het zeker niet zal adviseren om te ondernemen na een lange intercontinentale vlucht.
Maar je weet inmiddels ook allang, dat woorden als plannen, goed nadenken en preventief onderhoud plegen geen woorden/begrippen zijn die bij Thais zijn ingebakken. Dus echt verbaasd kun je niet zijn geweest. Toch?
Wel heel informatief experiment natuurlijk.
vind aansluitingen van de diverse openbaar vervoer systemen vaak niet lekker op elkaar aansluiten. van de trein overstappen op de bus, is vaak nog een tuktuk nodig.
Op zich is het geen slechte verbinding, maar ook niet al te best. Reis je alleen en je moet in de stad zijn, dan bespaar je niet alleen kosten, je zult iets sneller zijn, omdat je dan files vermijdt.
Met meerdere personen begint het al aardig op te tellen en dan is een taxi beter aan te bevelen. Je kunt dan tijdens de files een dutje doen….
Ga je naar Hua Hin of Pattaya dan is het veel beter met de grote busdienst te reizen. Deze kun je al online reserveren en betalen. http://www.airporthuahinbus.com/
Voor mij twee overwegingen:
– Comfort
– tijd.
Ik woon op Suk soi 16/20. Tijdens spitsuur neem ik de Airport Rail Link om het drukke verkeer te vermijden. Buiten spitsuur, met name laat in de avond neem ik de taxi om het overstappen en baggage gezeul te vermijden. Taxi minder dan 300 baht als het niet te druk is, Rail Link / Mrt 51 baht.
Een andere mogelijkheid is om van Pattaya-Jomtien met de directe buslijn (koop van te voren een kaartje om wachten te voorkomen in Jomtien) naar het airport te gaan (ca. 2 uren) en daar over te stappen, is wel even lopen, op de airport rail link om zo eenvoudig in Bangkok te komen en me daar via ander vervoer ter plekke te laten vervoeren. En terug de omgekeerde weg zei het dat je als het bij de bus op het airport druk is je wellicht een uur, of deel daarvan, zult moeten wachten. In ca. 2,5 uur in hartje Bangkok.
Er is zeker wel over nagedacht, maar de problems bleken te groot. ARL rijdt precies boven eigen grond van de SRT=de Thaise NS, dit vanwege snelheid van bouw (geen onteigening) en kosten. BTS rijdt enkel precies boven straten, ”gemeente” BKK. Dito voor MRT, maar dan eronder. En kostenplaatje: te weinig treinen besteld, dus bij grote reparatie meteen materieeltekort.
Men is al druk bezig de ARL te verlengen via de spoorlijn via Samsen-Don Muang tot ver boven BKk (R%angsit/Thammasat Universiteit), een groot deel hiervan heeft al viaduct gebouwd. Dan zal er tevens een express tussen beide airports komen.
Mijn laatste ervaring vorige maand was dat je vanaf de Airport erg gemakkelijk kunt gaan naar station Phayathai waar ook de Skytrain BTS is. Vanaf dat station kun je alle andere stations bereiken van de BTS en ook de metrostations MRT. Heel gemakkelijk allemal, geen problemen.
Gerrit, hoever moet je dan met de bagage slepen voordat je aan het BTS station bent? Op Makkasan is het een heel eind en met bagage beslist geen pretje.
Hi Joseph, nee, er is een roltrap en een lift en misschien maximum 200 meter lopen alles bij elkaar.
Over 5 weken ga ik voor het eerst naar Bangkok en ik vraag me af wat de beste manier is om bij Khao San Road te komen? We komen rond 7:15 in de ochtend aan.
Taxi beste optie? Of toch ov?
Taxi is de beste optie. Ga op het vliegveld naar de service desk Taxi en zij helpen je verder.
Je kunt met de Airport Rail Link naar Phaya Thai en vandaar met een taxi. Maar het gemakkelijkste is gewoonweg een taxi te nemen en dan direct naar Khao San Road. Vooral als je de eerste keer naar Bangkok komt, is dat een betere optie.
Een tip: taxi chauffeurs kunnen al vanaf een kilometer afstand zien dat je voor het eerst naar Thailand komt. Ga niet zomaar naar een taxi. Laat je ook niet meeslepen naar een taxi. Dat zijn vaak mensen die je dan naar een limousine service brengen en vele malen duurder dan een normale taxi zijn.
Er is een officiële taxi-plaats. Dat staat ook aangegeven. Behalve de rit betaal je ook geld voor de tolweg. Het kan zijn dat de chauffeur deze pas aan het eind van de rit vraagt, maar ook tijdens de rit. Ik betaal altijd voor het oprijden van de tolweg. Je kunt de tolweg omzeilen, maar dan betaal je meer voor de langere rit.
Ik heb nog nooit een taxi genomen van de luchthaven naar Bangkok Centrum. Alles met de Airport Link, goedkoop en gemakkelijk.
Als je natuurlijk niet met je koffer wil zeulen en je voor je deur wil afgezet worden, ja dan moet je niet voor dit vervoermiddel kiezen.
Ik hoop dat er eindelijk iets wordt gedaan om op een deftige manier naar Don Muang te geraken. Dat kan je of kon je niet bereiken met de skytrain. Ondanks er vroeger al pogingen zijn ondernomen, aan de kunstwerken te zien, om dit aan te leggen.
Hopelijk komt er een snelle en liefst ook nog goedkope en tijdvaste verbinding tussen de twee luchthavens.