Zelf autorijden in Thailand: wel of niet doen?
Is het verstandig om als toerist een auto te huren in Thailand? Wanneer je kijkt naar het chaotische verkeer in Bangkok ben je geneigd ‘nee’ te zeggen. Gelukkig is Bangkok een verhaal apart en staat niet synoniem voor de rest van Thailand.
Het huren van een auto in Thailand kan zowel voordelen als nadelen hebben. Hier zijn enkele overwegingen om te helpen bij het nemen van een beslissing. Een voordeel van het huren van een auto is de vrijheid en flexibiliteit die het biedt. Je kunt in je eigen tempo reizen en de mogelijkheid hebben om bezienswaardigheden buiten de gebaande paden te verkennen. Bovendien biedt een auto comfort en bescherming tegen het weer, vooral tijdens het hete en regenachtige seizoen.
Aan de andere kant kan het verkeer in grote steden zoals Bangkok chaotisch en stressvol zijn. Het navigeren in onbekende gebieden kan een uitdaging zijn, zelfs met GPS. Daarnaast kunnen de kosten van het huren van een auto hoger zijn dan het gebruik van openbaar vervoer of het huren van een scooter. Tot slot moet je rekening houden met het feit dat er in Thailand links wordt gereden, wat voor sommige toeristen lastig kan zijn om aan te wennen. Als je besluit om een auto te huren, zorg er dan voor dat je een geldig internationaal rijbewijs hebt en vertrouwt, raakt met de lokale verkeersregels en gewoonten. Overweeg ook om een auto te huren met een lokale chauffeur, zodat je kunt genieten van de bezienswaardigheden zonder je zorgen te hoeven maken over het rijden en navigeren.
Gevaarlijker dan in het Westen
Thailand heeft de naam nogal gevaarlijk te zijn voor buitenlandse automobilisten. Een rijbewijs van een Thai stelt weinig voor. Wegen kunnen vol gaten zitten, Kruispunten zijn onoverzichtelijk. Veel voertuigen zijn in slechte staat en chauffeurs houden zich niet aan verkeersregels. Wat betekent dat voor toeristen? We geven een toelichting op die vraag.
Snelwegen in redelijke staat
De meeste snelwegen in Thailand zijn in redelijke staat. Vaak is er sprake van twee of drie rijstroken aan beide kanten van de weg. Dat geldt in iedere geval voor de Noord-Zuid route (Chiang Mai, Bangkok en de zuidelijke stranden). Volgens een Internationaal verdrag is de bewegwijzering op de snelwegen zowel in het Thais als in Engels. Maar sommige verkeersborden en verkeerssignalen zijn alleen in het Thais.
Het is aan te raden om altijd een goede wegenkaart bij je te hebben voor dat je de weg op gaat. Er kunnen verschillen zijn tussen straatnamen op de borden en je wegenkaart. Thai zijn niet altijd even consequent als het gaat om de Engelse vertaling van het Thais. Zo kan op je wegenkaart ‘Petburi Road’ staan en op een straatnaambord ‘Phetchaburi Road’ terwijl dezelfde straat bedoeld wordt.
’s Nachts rijden is af te raden
‘s Nachts rijden in Thailand is geen goed idee. Veel vrachtwagen- en buschauffeurs maken lange uren en zijn oververmoeid. Om op tijd te zijn, rijden ze de hele nacht door. Enkele van hen gebruiken amfetaminen (Yaba) om wakker te blijven. Maar zelfs als ze niet onder invloed van drugs zijn hebben ze weinig respect voor personenauto’s. Volgens het Thaise principe, de grootste heeft voorrang, moet je snel aan de kant gaan als er een vrachtwagen achter je zit. Verwacht ook niet dat hij stopt, ook al heb je voorrang. Een ander probleem is de verlichting. Sommige voertuigen zijn nauwelijks verlicht en zijn daardoor slecht te zien in het donker.
Defensief rijden
Een Thai bekommert zich niet om de zogenaamde ‘dode hoek’ in de buitenspiegel. Houdt er rekening mee dat personen- en vrachtauto’s van baan veranderen, net als jij er aan komt rijden.
Vaak rijden motoren en bromfietser via de vluchtstrook tegen het verkeer in. Maar kijk niet gek op wanneer een auto hetzelfde doet. Defensief rijden is een must in Thailand (behalve in Bangkok, want dan kom je gewoon de weg niet op).
Bangkok: verkeerschaos
Bangkok heeft een slechte reputatie als het om verkeer gaat en dat klopt. Een uitzondering vormen de snelwegen in en om Bangkok. De stad zelf is overvol met verkeer en dat maakt het rijden erg moeilijk voor bestuurders die er niet bekend zijn. Daar komt bij dat verkeersrichtingen veranderen gedurende de dag, zeker tijdens de spits. Met die aanpassingen wil men het verkeersaanbod beter laten doorstromen.
Die aanpassingen staan niet op borden. En als ze al op waarschuwingsborden staan dan niet in het Engels. Wanneer je niet bekend bent in de stad zal je dus worden meegevoerd met de verkeersstroom. Zodat je hopeloos verdwaalt of veel later op de bestemming aankomt.
Een auto huren in Thailand
Thailand met een auto verkennen kan prima. Je kunt een auto huren op de luchthaven en vervolgens via de snelweg naar Isaan rijden of naar de toeristische gebieden. Met een auto ben je flexibel, onafhankelijk en kun je veel van Thailand zien. Wanneer je niet bekend bent in Bangkok is het verstandig de stad te mijden. De snelwegen door Bangkok vormen geen probleem.
Thailandblog tips over autorijden in Thailand
- In Thailand wordt er links gereden, net zoals in Engeland. Dat vraagt extra concentratie. Zorg dat je uitgerust achter het stuur zit.
- Om een auto te kunnen besturen heb je naast je normale rijbewijs ook een ‘Internationaal rijbewijs’ nodig (verkrijgbaar bij de ANWB).
- Een auto besturen in Thailand is alleen aan te raden voor ervaren chauffeurs. Het alternatief is een auto met chauffeur huren of een taxi.
- Zorg voor een goede wegenkaart en eventueel een navigatiesysteem. Thai kunnen slecht kaartlezen, om hulp vragen heeft meestal geen zin. Goede wegenkaarten zijn van het Prannok Witthaya Map Center, Thailand Highways Map van de Auto Guide Company en de Thailand Highways Map van de Roads Association.
- Thai zijn niet consequent als het om straatnamen gaat, houdt daar rekening mee.
- ’s Nachts en in het donker rijden in Thailand raden wij ten stelligste af.
- Rijd defensief en geef vrachtauto’s en bussen voor de zekerheid altijd voorrang.
- Schrik niet van brommers en auto’s die tegen de rijrichting in rijden.
- Als je niet de weg weet in Bangkok, vermijd de stad dan (behalve de snelwegen).
- De B-wegen zijn soms van slechte kwaliteit met grote gaten in de weg.
- Huur een auto bij de bekende internationale autoverhuurbedrijven zoals Budget Rent a Car, AVIS, Alamo en Hertz. Dan weet je zeker dat de verzekeringen goed geregeld zijn.
- Wees extra voorzichtig in dorpjes en op het Thaise platteland. Kinderen rijden op brommers en dieren steken de weg over. Wanneer bijvoorbeeld een farang een Thais kind aanrijdt – ook al kon je er niets aan doen – dan kunnen er flinke problemen ontstaan.
- Blijf altijd kalm en beleefd in het verkeer. Obscene gebaren, zoals je vinger opsteken, kan verstrekkende gevolgen hebben. De altijd vriendelijke Thai kunnen dan opeens agressief worden.
- Raak je betrokken bij een ongeval, blijf kalm en beleefd en bel de toeristenpolitie.
Sluit een eigen risicoverzekering autohuur af!
Het is zeker verstandig om je huurauto in Thailand extra te verzekeren. Doe dat al in Nederland, want dat is veel goedkoper. Een Allianz Autohuur verzekering heb je al voor € 4,55 per dag. Jouw huurauto in Thailand is dan verzekerd voor € 6.000,- (eigen risico en borg), zie hier: Allianz Autohuur verzekering € 4,55 per dag Dat is goedkoper dan je eigen risico afkopen bij de autoverhuurder.
Heb jij nog tips over autorijden in Thailand die je wilt delen? Reageer dan.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
- Eten en drinken19 december 2024Roti Mataba Nuea (โรตีมะตะบะเนื้อ)
- Bezienswaardigheden19 december 2024Uitstapjes vanuit Thailand: Angkor Wat in Cambodja (video)
- Thailand tips19 december 2024Ontdek de magie van wellness: Van Thaise voetmassages tot aromatherapie in het hart van Bangkok (video)
Belijning soms niet aanwezig. Opgebroken wegen slecht aangeduid met weinig verlichting, waarschuwingslichten. Men lijkt een keep your lane situatie te hebben. Langzaam verkeer zou de linker baan aan moeten houden, echter niet altijd zou en moet je dus links inhalen. Uitgaande natuurlijk van 2 rijstroken. Je kan letterlijk alles verwachten, denk niet in de westerse lijn. Probeer zoveel mogelijk te anticiperen, nog meer dan normaal. Vooral de motorbikes kunnen voor veel verrassingen zorgen.
De linkerkant van een weg, bij winkels ed wordt nogal eens geblokkeerd, dubbel parkeren en de motorbikes komen en vertrekken zomaar opeens. Ook het publieke vervoer stopt/vertrekt aan de linkerzijde zonder pardoes.
Goede tips! Dat in ieder geval.
Ik heb een jaar geleden het rijbewijs in Thailand gehaald. Ik moest dit doen, omdat mijn Nederlandse al vijf jaar verlopen was en ik het ook niet meer vond. Maar het halen van het rijbewijs in Thailand is een fluit van een cent. Echt niks aan. Alleen is er een oefening die gewoon niet te doen is, tenzij je je auto goed kent. Je moet namelijk langs een hoge stoeprand parkeren en mag niet verder dan 25 centimeter daarvan af zijn. Dat is niet gemakkelijk en eigenlijk ook een idioot stomme examen vereiste.
Men leert hier niet invoegen, inhalen, optrekken, afremmen, richting aanwijzen, voorrang geven of nemen, te kort op iemand rijden, te lang op de rechter rijbaan rijden enzovoorts.
Theoretisch wel, maar je wordt er niet op getraind.
Los van dat is het niet moeilijk om hier te rijden. De verkeersregels zijn ongeveer dezelfde als in Nederland, alleen houdt er niemand zich aan. Iedereen legt het anders uit. Mensen komen de weg op gereden en kijken niet of er iemand aan komt of niet. Jij moet altijd goed uitkijken. Ook wordt er niet geanticipeerd. Als jij achter iemand aan rijdt, omdat ie niet snel genoeg rijdt, gebeurt het vaak dat degeen die achter je komt je bijna op de bumper rijdt. Gewoon rustig blijven en je niet gek laten maken.
Een van de dingen die ik geleerd heb in Thailand…. het gebeurt zelden dat een Thai zich kwaad maakt omdat JIJ verkeerd rijdt. Als iemand begint te toeteren als een gek, kun je er bijna zeker van uitgaan dat het zelf een buitenlander is.
Je moet inderdaad met alles en nog wat rekening houden. Maar daar staat ook tegenover dat jouw fouten ook snel vergeven worden. Zelden of nooit wordt je door politie aangehouden. Die zie je bijna nooit, behalve bij wegcontroles.
Ik ben vele jaren van Landgraaf naar Frankfurt gereden. En ik kan zeggen dat ik liever hier in Thailand rijd. Je kunt je eigen tempo, langzaam of snel rijden. No problem.
Wat Bangkok betreft. Ja, het is chaos, maar het chaos regelt zichzelf. Je kunt in de binnenstad niet snel rijden en je moet je door het verkeer heen duwen. Het vergt wat van je en ik doe het niet graag, maar het gaat beter dan gedacht.
In ieder geval vind ik nu het autorijden beter dan het rijden met een lichte motor. Je valt niet zo snel, je kunt praten of naar muziek luisteren en je hebt een airco die ervoor zorgt dat je lekker koel blijft.
BKK , huur liever een taxi, goedkoop en zij weten hoe ze moeten rijden daar.
Verder is rijden in Thailand je aanpassen aan de overige weggebruikers.’
doe hetzelfde , rij met de massa mee en houd rekening met van alles en nog wat.
binnenwegen zijn vaak erg slecht dus uitkijken
parkeren min 25 cm vanaf de stoep heeft een reden, de stoepranden zijn zo hoog dat je de deur niet open kan doen als je er dicht tegen aan staat
tip: leer rijden met een Thai naast je, die kan je vertellen hoe je moet rijden en waarop je moet letten
het lijkt vergeleken met Nederland mss gevaarlijk maar let gewoon goed op
Ik heb inmiddels al vele kilometers met de auto gereden in Thailand. De eerste keer met een kleine auto en nu alweer jaren met een pick-up. Bij ons in de isaan zijn het ook de (zwerf)honden waar je goed voor moet opletten. Ook zie je meteen wie wel of wie niet zijn rijbewijs heeft en of onder invloed is. En het klopt helemaal dat de vrachtwagen en buschauffeurs de king of the road zijn, want zij zijn de baas denken ze. In het donker rijden is helemaal een ramp want die thaien denken volgens mij dat de verlichting extra verbruik kost of niet werkt.
Ook die U-turns geeft vaak gevaarlijke situaties, onbegrijpelijk dat het hier kan en mag.
vooral degene die dichtgezet zijn met betonblokken. De verkeersborden geven de U-turn nog wel aan en de uitvoegstrook is er ook nog,….maar geen turn. Daar sta je dan ineens stil terwijl ze links tegen een rotvaart voorbijvliegen.
Beste Pascal,
Dat een u-turn veranderd is oke dan kun je door rijden maar dat auto’s 100 meters er voor de rem gebruiken en de boel ophouden en als er een invoegstrook is net voor het afslaan gebruik dan van maken of er niet gebruik van maken en op de doorgaande rijbaan stil gaan staan dat is zeker zo vervelend.
Wat het rijden ’s nachts ook moeilijk maakt is het feit dat vrijwel alle auto’s voorzien zijn van zonwerende folie, varierend van licht getint tot zeer donker. Rijdt een Thai ’s avonds heel langzaam dan ziet deze meestal niets. Een soort nacht blind maar dan anders.
Je verlichting kost idd extra brandstof, net zo goed de airconditioning, of dat de stroom gratis is?
Sterker nog een kWh is nog duurder dan in Nederland.
uitstekende adviezen. Enkele aanvullingen.
“zorg voor goede wegenkaart en eventueel een navigatiesysteem.”Ik zou zeggen: zeker een navigatie app op je telefoon zetten en je van te voren vergewissen of je dat ding kunt hanteren. Anders even hulp vragen maar er zeker mee vertrouwd raken. Daarnaast koop je een klem om de telefoon vast te zetten zodanig dat je kunt kijken terwijl je rijdt. Ook zorgen voor een “sigarenaansteker”oplader.
Links rijden is niet zo moeilijk. We kennen in thailand nauwelijks rotondes. Dat zijn verraderlijke dingen als je niet gewend bent links te rijden.
Aanvulling op “rijden in Bangkok” inderdaad de doorgaande wegen in Bangkok zijn goed. Maar meestal moet je ergens in Bangkkok zijn. Als je om welke reden dan ook, mogelijk ivm bagage oid , ergens in Bangkok moet zijn is mijn advies het volgende. Rij zover mogelijk als je kunt hehappen bangkok in. Stop dan bij taxistandplaats en vraag of de taxichauffeur voor wil rijden. Doe ik dikwijls als ik perse met auto in een grote drukke stad moet zijn. Terzijde, het beste is je auto ergens buiten bangkok, in buurt van airlink te parkeren. Bv op airport. En dan de raillink en metro de stad ingaan.
Recent een auto gehuurd en 800km gereden in de omgeving van Hat Yai, Phattalung, Trang en Krabi.
De wegen waren goed. Zelfs beter dan de gemiddelde belgische wegen. Het rijgedrag van chauffeurs was in het algemeen behoorlijk. De snelheidsbeperking op de national 4 van 90 km/h werd slechts uitzonderlijk overschreden. Aan kruispunten op deze weg werd steeds veilig gedwarst of gekeerd.
In stedelijke omgeving wordt wat te snel gereden. Onvoldoende besef van gevaar van snelheid. Bromfietsers zorgen te weinig voor veilig weggedrag. Thai houden te weinig rekening met achteropkomend verkeer.
Globaal gezien was het vrij positief en ik heb mij nooit onveilig gevoeld.
Als je een auto huurt een aanvullende verzekering afsluiten.
De auto grondig controleren op mogelijke krasjes of beschadiging van de ruit.
Welke brandstof moet in dit type auto en waar ligt de krik c.q. reservewiel en is die op spanning!!!
wees verstandug en maak van de auto die je gaat huren in bijzijn vzn de verhuurder rodom foto;s van elk klein krasje dat je tegenkomt als bewijs bij retournering
Hier op Phuket gebeurt het nog wel eens dat dan de verhuurder boos wordt.
Niet bij hen huren en op zoek naar een ander
binnen de verhuur van waterscooters is het al net zo, is bij de toerist police berucht want zij moeten dan bemiddelen voor schades waar ze soms al eerder geweest zijn
Hans
even ter aanvulling, ik rijd al 19 jaar dagelijks zowel met eigen motor als auto hier op Phuket maar ook tot on Bangkok en heb wel eens een krasje opgelopen
gewoon een oudje kopen (zijn overigens in Thailand duur) en je niet te druk maken over een krasje jou aangedaan, heb zelf nog nooit hier schade gereden
hans
Als toerist zelf geen auto rijden in Thailand!
Ik woon hier nu bijna 10 jaar en rijd nog steeds met de staart tussen de benen in het Thaise verkeer, het is een grote chaos! En ik woon ergens in de provincie Lampang.
Na al die jaren ervaring, rijd ik alleen nog maar hier in de ruime omgeving. Als ik naar Chiangmai of rai moet of naar Bangkok, ga ik met een taxi.
Dus niet zelf rijden! Nooit!
Beste Ser,
Misschien bent u dan niet zo ervaren chauffeur als anderen. Ik zelf kom al 10 jaar in Thailand en rijd dan in de vakantie daar altijd auto. Ben inmiddels al overal geweest van Noord naar Zuid (Chiang Mai naar Phuket) etc. Nooit problemen gehad wel gezien, dus altijd alert zijn.
s Avonds rijden zou ik niet aanbevelen, geen lijnen, geen straat verlichting etc.
Ook zijn er veel automobilisten die niet verzekerd zijn of onder invloed van drank!
En als je het al eng vind, begin er dan niet aan.
Het hangt dus af van de persoon die rijd ,jij durft niet maar velen wel.
Ook in Nederland zie je mensen heel onzeker in de auto rijden.’
Ben je een ervaren chauffeur en weet je situaties goed in te schatten, voorruit kijken en denken dan is er niets aan de hand.
Mischien dat het matig alcohol gebruik in het islamitische zuiden meespeelt met het rijgedrag.
Persoonlijk moet ik zeggen dat ik me vrijwel nog nooit veilig gevoeld heb in het Thaise verkeer.
Behalve dan in de files in Bangkok.
Ik hou van cijfers en die zeggen dat het Thaise verkeer het op 1 na het gevaarlijkste ter wereld is.
Hoe men dit persoon ervaart is een heel andere kwestie lijkt me.
Veel Thaise families hebben ook wel gezinsleden die overleden zijn door een verkeers ongeval.
Een auto huren in Bangkok of Pattaya heeft voor ons geen toegevoegde waarde maar wanneer wij naar een gebied (bv Krabi, Loei, Chiangmai) gaan waar we veel van de omgeving willen zien is een “eigen” auto ideaal.
Wij huren van tevoren een volledig verzekerde auto bij één van de bekende verhuurbedrijven die we op de luchthaven oppikken.
Daar wij beide een Thaise telefoon kaart aanschaffen kunnen we voor de navigatie gewoon gebruik maken van onze eigen navigatie apps die zelfs de verkeersdrukte weergeven.
Houdt in het verkeer rekening met verkeer van alle kanten ook vanaf kanten waar je het normaal niet verwacht. Let op kinderen, honden, apen en wat er nog meer uit de bosjes kan komen rennen.
In het donker rijden is soms een dingetje door soms zeer slecht wegdek, weggebruikers zonder verlichting of weggebruikers met iets teveel alcohol in het bloed.
Maar over het algemeen is het Thaise verkeer wel relaxed. Geen getoeter of middelvingers. Zelfs wanneer je op de weg stopt omdat er apen op en langs de weg zitten gaat de Thai voorzichtig om je heen of ze gaan geduldig achter je staan.
Dus gewoon je Hollandse, boerenverstand gebruiken en dan kun je ook in Thailand prima zelf auto rijden.
Zelf autorijden is eigenlijk veel makkelijker dan in Nederland of Belgie, bijna niemand kent of volgt de verkeersregels. Dus zeker extra opletten, maar geen getoeter of opgestoken middelvingers hier, het is veel meer ontspannen rijden dan bij ons. Snelheid aanpassen en proberen om je wel aan de verkeersregels te houden, verwacht het niet van de Thai. Het grote verschil is dat er hier in Isaan veel rustiger wordt gereden dan bij ons. Snelle gekken hebt ge natuurlijk ook, die vindt ge overal.
In Bangkok ga ik me niet wagen, in het donker gaan rijden is inderdaad echt gevaarlijk, ik probeer het in ieder geval niet te doen.
Ik vind dat de redactie het vrij goed heeft verwoord in dit onderwerp.
In Thailand geldt net als in Nederland, wie achterop rijdt is fout.
Praktisch als de Thai zijn, betekent dit wie achter me rijdt of vanachter komt is niet belangrijk
En dus hoef je de spiegels niet af te stellen en belangrijk concentreer je op alles voor je maar niet al te breed kijken want dat kost alleen maar energie.
Dus gewoon rijden in Thailand En wat overal maar vooral in Bangkok geldt, waar ik ben met mij auto is dus niemand anders !
Concentreer op het verkeer voor je en je bent safe.
Behandel vrachtwagens en bussen als de tram in Nederland ,
Prettige reis.
Beste Redactie,
Ik zelf rij al jaren door Thailand.
Als je niet links kunt rijden begin er dan niet aan.
Wat mij erg veel opvalt, als ik in de nacht aan het rijden ben dat ‘juist’ de mannen met
een vrachtwagen de meeste ervaring op de weg hebben.
Deze mensen helpen juist om ongelukken te voorkomen, waarom, ervaring met mensen die
niet goed kunnen rijden, inhalen achter een vrachtwagen om nog net even sneller hun
weg te kunnen vervolgen wat levensgevaarlijke situaties oplevert.
Eigenlijk zie ik veel mensen(ook in Nederland) die er snel even achter weg willen en
niet goed kijken naar het verkeer wat achterop komt.
In Thailand ‘blok’ ik met regelemaat de linker baan om auto’s te laten invoegen naar links.
Erg vervelend als mensen haast hebben maar niet aan hun mede weg gebruikers denken.
Ik, ja, ik, heb hier al veel complimenten voor gehad van vrachtwagenbestuurders.
Mensen moeten heel goed begrijpen dat zij niet al te veel ricico nemen om een
ongeluk te krijg, wat mensen en vracht beschadich.
Het rijden in Thailand is niet’ zonder risico, dus huur of laat je rijden.
Met vriendelijke groet,
Erwin
Kan autorijden in Thailand.
Antwoord volmondig. JA.
Is autorijden gevaarlijk
Antwoord volmondig. JA. Maar overal in de wereld. Parijs, Nigeria, Mozambique, Filipijnen, China (700 verkeersdoden per dag).
Gewoon veel doen en defensief rijden en rekening houden met het onverwachte.
Ik heb via de familie 6 min of meer vaste verblijven. Pendel tussen, Jomtien, Uttaradit, Bangkok, Hua Hin_Cha-am, (4 min of meer hoofdlocaties). Maar vast in Jomtien en Uttaradit. Ubon Ratchatani en Krabi zijn meer vakatieverblijven.
Kom hier in Thailand op een 45 a 60.000 km per jaar. In 3 maanden Europa komen daar nog een 10 a 15.000 bij.
Rijden in Thailand met de Volyota, de Mercedes Vito 9 persoons bus,, de Ford truck of de Toyota Aegis.
In Nederland met mijn Volvootje.
Wanneer rijden.
1. Overdag: Dit vooral korte afstanden om naar 7-eleven, Big-C, Lotus-Tesco, Home Pro, Global, de markt en om naar familie, een begrafenis, een 100 dagen ceremonie, een reunie of om ergens te gaan eten in de middag.
2. “s-nachts vooral lange afstanden. Voordeel koeler. minder motosai, minder verkeer, minder politie controles welke anders steevast een 500 bath extra reiskosten met zich meebrengen vanwege zware rechtervoet,
Agelopen vrijdag om 8.15 vertrokken vanuit Bangkok (Bangkapi naar een 40 km boven Uttaradit) 536 km. om 3.30 met 2 keer stoppen onderweg in de provincie, Daarbij mee te nemen dat om afgelopen vrijdag voorbij Ayathaya te komen wel zo een beetje een 2 uur heeft gekost. Zwager en ik reden samen met totaal 7 personen in de bus. Niet overdreven hard maar we door.
Dit overdag is bijna niet te doen.
Ook van Uttaradit naar Jomtien of terug. Altijd rijden na 7 of 8 uur ‘s-avonds.
Lange “geplande” ritten altijd ‘s-nachts
Gisteren terug gereden van Koh Chang naar Roi Et, 600 km.
Wat je onderweg ziet is echt af en toe ongelooflijk. Diverse levensgevaarlijke situaties gezien, inhalen waar het niet kan, keren op de 4 baans weg, gas bijgeven als je zelf net aan het passeren bent en nog veel meer..
Maar dit was toen het nog licht was..
De laatste 2 uur in het donker gereden..
Ik probeer altijd zo’n 100 meter achter iemand te rijden die zelf flink door rijd..
Die mag de eerste klap op vangen als het een keertje misgaat.
Maar ondanks dit, toch nog twee maal een noodstop moeten maken..
De eerste keer een motor met zijspan (rijdende keuken) die zonder enige verlichting rustig op de snelweg rijd in het pikke donker. En nog geen 10 minuten later een oude pick up, over vol geladen met takken of suikerriet dat zag ik niet van wege de totale duisternis.. Ook deze geen verlichting…50km per uur op de 4 baan…
Als je regelmatig in het donker rijd, en je aandacht verslapt een tijdje, kun je wachten op de klap die gaat komen. Want vroeg of laat komt hij….
Wij overwinteren al zo’n negen jaar in Chiangmai en ik kan bevestigen dat je daar prima met een huurauto kan rondrijden. Ook ’s avonds tenminste, als je de weg kent en alert bent op de in het bovenstaande artikel vermelde gevaren.
Een nog niet vermeld gevaar zijn de U-turns. Als er veel auto’s voor de U-turn staan kan het verkeer in de snelle rechterbaan geblokkeerd worden. Let daar goed op! De langzame linker baan is vaak geblokkeerd door parkerende auto’s. Zeker rond etenstijd 17.30/ 18.00. Ook op af en opritten staat soms zomaar een geparkeerde auto.
In de omgeving Chiangmai zijn de chauffeurs over het algemeen vriendelijk en als je op tijd richting aangeeft is invoegen of ritsen hier geen probleem. Daardoor staat het verkeer zelden stil door klemrijders zoals in Nederland. Er wordt niet of nauwelijks getoeterd. Let wel goed op er wordt zowel rechts als links ingehaald en er zijn vaak behoorlijke verschillen in snelheid tussen de verschillende weggebruikers. Geduld is heel belangrijk en blijf altijd vriendelijk. Heb geen haast! Hier in Thailand is Mai Pen Rai niet voor niets een gevleugelde uitspraak.
Een erg belangrijk punt is dat het verkeer komende van LINKS voorrang heeft. Zover ik weet is is Thailand het enigste land waar dat zo is. Ook heeft het verkeer wat zich op een rotonde bevindt voorrang.
Helaas kennen de meeste Thais deze regels niet, te oordelen aan het gedrag op de weg…..
Anticiperen betekend zo ver mogelijk vooruit kijken om zo veel mogelijk te zien wat er voor je op de weg gebeurt. Dan ben je op tijd om je snelheid en situatie aan te passen i.p.v. plotseling uitwijken of op de rem. Storend zijn hun die bij langzaam rijdende files steeds van rijbaan veranderen omdat ze denken dat de andere baan beter opschiet. Motor komen aan alle kanten tussen en langs de rijen auto’s. Open nooit je deur als je in de file staat, Verleden week was ik met iemand mee die een auto had gekocht en voor het eerst in tig jaren zat ik als passagier aan de andere kant naast een chauffeur die absoluut niet kon anticiperen. Gelukkig liet hij mij toe om hem te adviseren (tenslotte rij ik al 30 jaar schadevrij in Thailand waarvan 7 jaren in Bangkok) Dezelfde man kon niet praten zonder naar de luisteraar te kijken en zonder hand gebaren te maken dus had hij zijn ogen heel vaak niet op de weg wat heel gevaarlijk is in Thailand en zijn handen niet aan het stuur zodat snel reageren onmogelijk is. Ik heb naast hem zitten zweten.
Als men mij vraagt hoe het is om in Thailand te leven is mijn antwoord. Net als in het verkeer.
Als het linksom niet kan, kan het rechtsom, met anticipeer vermogen, creativiteit en improvisatie, is er altijd ’n manier om voor uit te komen. Een beetje riskant maar ook weer uitdagend. Beslist niet slaap verwekkend.
Zelf vind ik rijden prima te doen, maar je moet niet snel schrikken van onverwachte gedragingen van anderen.
Nog een paar tips, opgedaan tijdens mijn vakantierit Chiang Mai – Pai – Mae Hong Son – Mae Sot – Sukhothai – Chiang Mai:
Blijf nooit naast een brommer rijden, die lui kunnen op elk gewenst moment rechtsaf slaan zonder ook maar één keer te kijken of er iets naast hun rijdt.
Een knipperlicht aanzetten betekent ‘ik sla tussen nu en 1.000 meter af’, dus niet de weg oprijden als er iemand aankomt met de knipper naar links.
Wil je een weg oprijden (er tussen komen), gewoon heel langzaam je er tussen laten rollen, uiteindelijk stopt er wel iemand. Als je blijft wachten, kan je net zo goed gaan lopen.
Wanneer je buiten de grote steden rijdt: pak het eerste tankstation nadat je benzinemeter op halfvol (of halfleeg natuurlijk) staat. Je weet nooit wanneer de volgende komt.
Rijdt je in de bergen, tank dan bij voorkeur 95, ipv 91.
Met name in de bergen: zorg dat je buitenbochten niet te ver aan de linkerkant pakt, daar ligt ontzettend veel rotzooi (steenslag, bladeren, modder) die nadelig zijn voor grip.
Als het regent, worden veel wegen spiegelglad, pas je snelheid aan.
Verwonder je niet over de verlichting (als die gevoerd wordt). Rood, geel, groen, blauw, alles kan. Vooral vrachtauto’s zijn soms rijdende kermis-attracties die echt af kunnen leiden.
Oefen met name het rechts afslaan op een rustige plaats voordat je aan het verkeer deel gaat nemen.
Als ik ergens moet zijn, maakt niet uit waar, dan kijk ik altijd eerst op google maps en haal de coordinaten er uit en gebruik die dan in mijn gps, brengt me altijd waar ik zijn moet.
Persoonlijk rij ik liever zelf dan dat ik bij een Thai in de auto, taxi, bus of minivan zit. Rij al ruim 20 jaar in Thailand met een Thais rijbewijs dat makkelijker te verkrijgen is dan het rijbewijs in Nederland. Laatste 16 jaar wel in Chiang Rai waar de wegen gewoon goed zijn vind ik en het verkeer in ieder geval een stuk rustiger is dan in Bangkok of in Pattaya. Statistieken zijn niet best in Thailand wat betreft verkeersongelukken dat is waar maar zelf heb ik gelukkig nog niets ergs mee gemaakt, wel veel ongelukken gezien maar dat waren vaak scooters. Het is wel even wennen op de Thaise wegen, er gebeuren veel dingen op de weg die je nooit in Nederland zult zien en vaak denk ik dat veel er mensen rond rijden zonder rijbewijs. Je hoeft hier geen heer in het verkeer te zijn want dan kom je niet vooruit. Echter alles went, alles went behalve hangen dan zei mijn oma altijd.
Een oud gezegde: In Rome do as the Romans do. Geldt overal en zeker voor Thailand. Het eerste jaar ergerde ik mij kapot aan het onvoorspelbare gedrag van de Thai in het verkeer. In het tweede jaar kocht ik een nieuwe pick-up en ben op zijn Thais gaan dieselen. Voorrang doordrukken, links inhalen (mag hier), in file dicht op de voorligger rijden om hinderlijk in en uitvoegen van anderen te voorkomen; kortom me first zoals hier gebruikelijk is. En wat zeker helpt…een grote auto. Sindsdien rij ik met gemak en plezier. Go with the flow.
En Bangkok gevaarlijk? Ik woon er midden in en kom overal. Enige ellende is parkeren. Kan nauwelijks op straat. Oplossing? Zoek een parkeergarage in de buurt, shopping malls zijn daarvoor ideaal. Ik rij dus als een Thai behalve….ik ga NOOIT door rood en….ik stop voor zebrapaden. Dan wel eerst snel in de spiegels kijken, want Thai verwachten dat niet en knallen dan bovenop je.
De spelregels in Thailand zijn ook anders.
Een bestuurder is alleen verantwoordelijk voor het verkeer voor hem.
Als hij midden op de snelweg besluit bovenop zijn rem te gaan staan, of onverwacht van rijbaan verwisselt, is de bestuurder die van achteren tegen hem aan rijdt schuldig.
Zelf neem ik altijd een taxi.
Als je de aanschaf van de auto rekent en het onderhoud, de verzekering, het schoonhouden van je auto en het gedoe bij kleine schade is een taxi veel goedkoper en makkelijker.
Zorg dat je een goede vaste chauffeur hebt, die je kunt bellen.
En mocht er dan een keer onderweg wat gebeuren, roept die gewoon een andere taxi voor je.
Dat was vroeger ook mijn redenatie in Nederland, alleen mijn ex stond erop een auto te bezitten. Aanschaf en onderhoud is in Thailand echter zo goedkoop (ook belasting en verzekering), dat het hier toch iets anders is, tenzij je in de stad woont. Dán zou ik geen auto willen.
ook mijn peper en zout. Je vraagt of je als toerist auto moet rijden in Thailand.Ik rijdt pakweg 30.000 km per jaar, zowel in europa als engeland als in Thailand oa bangkok..
Je vraagt: “als toerist”. Daaruit begrijp ik dat dat je mogelijk wel ervaren rijder bent maar niet in Thailand. Dan
raad ik je af om in Thailand te rijden. Niet alleen omdat je daar links rijdt maar vooral omdat het gewoon nogal gevaarlijk voor je is als je niet ervaring hebt met de bijzondere situaties die je in thailand tegenkomt , u -turns bv, alsmede met de rijstijl van de thais. Gewoon kamikazerijders. Daarbovenop komt uitdaging dat je op vele plaatsen keuzen dient te maken en de borden in thaise taal je daarbij niet erg helpen. Dus onzekerheid en mogelijk onhandige besluiten.
Een auto huren is best te doen maar rij rustig want er zijn zelf bedachte regels zoals veel grote voertuigen eisen voorrang (bussen en grote vrachtwagens), heeft een auto bij een kruispunt de alarm knipperlichten aan dat betekent dat hij de kruising gaat oversteken, bij een U-turn zoek dekking naast een vrachtwagen of bus als dat mogelijk is, en tanken cash betalen niet met een credit kaart want die kan dan leeg gehaald worden.
Een prettige vakantie rustig rijden en genieten van het lekkere eten.
Wim
als je een auto, bike of waterscooter huurt vooraf altijd rondom van alle krasjes e.d een foto maken en laten zien aan de verhuurder. wonderlijk is dan wel soms dat de auto ineens niet meer te huur is
bij geen commentaar heb je een goede verhuurder. In Rawai had ik er zelfs een die mij dit vertelde te doen
voorkomt veel ellende
Ik rijd intussen al jaren in Thailand met een eigen auto en heb 1 belangrijke regel, is de ander groter, rijdt hij sneller of lijkt hij eerder op de rotonde of kruising te zijn: Geef hem de ruimte
groet Hans
Als je voor je vakantie naar hier komt , raad ik iedereen aan een auto met chauffeur te huren kost in verhouding niet zoveel meer en je kan beide rustig van de omgeving genieten en rondkijken.
Als je hier woont of langer verblijft is de situatie natuurlijk anders, zelf ben ik momenteel 6 maanden per jaar in Thailand en heb mij een moto aangeschaft en ik mis een auto echt niet.
Ik ben nu 25 jaar samen met mijn Thaise vrouw en we gaan in principe minstens elk jaar een keer naar Thailand. Al 25 jaar wil ik dolgraag een auto huren in Thailand maar mijn vrouw wil absoluut niet dat ik zelf auto rij in Thailand. Omdat ik weet dat mijn vrouw echt niet dom is accepteer ik dat dan maar…
Ben nu in Thailand en huur zoals gewoonlijk een auto en ik kom overal. Heerlijk ontspannen. Snap al die fuss niet. Go with the flow. Ik heb alleen goede ervaringen.
Nederlanders zijn globetrotters; je ziet ze overal. Maar ze denken ook dat alles dan zoals in NL moet zijn, dat hebben ze zo geleerd en zien ze graag. Deelnemen aan het verkeer is zo’n voorbeeld. Regels zijn regels en iedereen ,behoudens dronkelappen en hersenloze idioten, houden zich eraan. Oh wee als je dat niet doet, dan volgen knipperlichten, getoeter of een middenvinger.
Dus wereld pas je aan: “AAN ONS”. Want wij weten en doen het zo goed.
Onzin natuurlijk. Pas je aan aan de wereld. (2 keer aan).
Ook in het ‘beschaafde’ Europa zijn er (gedrags-)verschillen. Ooit in Parijs rondjes gedraaid rond de Arc de Triomf? Of door Rome of Napels gereden? Ik heb lange tijd in Madrid gewoond en daar leer je schadeloos je auto tussen 2 auto’s te parkeren in een ruimte die maar 20 cm langer is dan jouw voertuig. Zou je in NL moeten doen. Staan er gelijk 2 buren met vergrootglas te speuren of je hun geliefde koe hebt beschadigd.
De NL rijcultuur is dat alles geregeld is en voorspelbaar. Een NL mentaliteit; zo geleerd, zo moet het en zo doen we het. Positieve bijkomstigheid; ‘slechts rond de 700 verkeersdoden per jaar’.
Okay, maar andere landen maken hun eigen regels. Daar kunnen we op schelden, maar dat helpt echt niet. Ze zijn met 7 miljard meer….Dus pas je aan en GO WITH THE FLOW, of blijf thuis.
Even aangenomen dat een toerist een persoon is die in dit land verblijft voor een vakantie die – zeg maar – niet langer duurt dan een maand, zou ik het zelf autorijden in Thailand afraden. De meest belangrijke redenen:
– het vergt enige tijd (en langer dan 1 maand) om te wennen aan het rijgedrag van de meeste Thais, aan de manier waarop de Thais de wegen gebruiken (tegen de stroom in en niet alleen brommers maar ook auto’s, pick-ups en zelfs bussen) en (niet) onderhouden, aan allerlei in het Westen onbekende fenomenen als U-turns, zijstraten langs elke snelweg, stalletjes met koopwaar op vluchtstroken, verkeerslichten die hoog boven de weg hangen of aan de andere kant van de weg, de absolute afkeer van het zich aan regels willen houden, de korte lontjes van menige Thaise weggebruiker, de wetteloosheid van de buitenlandse weggebruiker, het onvoorspelbare gedrag van de verkeerspolitie;
– de kosten van het huren van een auto met chauffeur als dat nodig is.
Ik woon nu sinds 2006 in Thailand en rijd auto..Eerst in Bangkok en nu in Udonthani. En nog elke dag verbaas ik me over de Thais op de weg maar ik weet dat ik elke dag iets nieuws kan verwachten. En voor dagtrips met meer mensen dan alleen mijn vrouw huren wij altijd een busje in.
Niet alleen Thais kennen niet alle verkeersregels of houden zich daaraan:
Ik passeer in Pattaya op een vierbaansweg (2 banen in elke richting) op mijn bromfiets (met snelheid van ~ 50-60km/u) een trage bus, ga daarna weer naar de linker baan. Sjeest er tijdens mijn beweging naar die linker baan (ben dan ongeveer op de belijning tussen de 2 banen) met een onverantwoord hoge snelheid een buitenlander op een bromfiets LINKS langs mij heen.
Die wegpiraat gebaart druk naar mij dat ik iets fout deed.
Wel, even verderop stond het verkeerslicht op rood, dus ik ga daar naast hem staan en vraag netjes wat zijn probleem was. Zegt hij (ik schat hem >70 jaar) dat “ik niet in mijn (linker) spiegel keek toen hij mij links passeerde’.
Uiteraard meldde ik hem dat hij:
1. Niet links mag passeren. https://www.td.gov.hk/en/road_safety/road_users_code/index/chapter_5_for_all_drivers/overtaking_/index.html
2. Onverantwoord hard reed. (Ja, je mag binnen Pattaya 80km/u in een auto en op bromfiets, maar gevaarlijk snel rijden is wat anders.) https://www.unescap.org/sites/default/files/Country%20statement%20-%20Thailand-%20Relevant%20Laws%20related%20to%20Speed%20Limits.pdf
Hij was op het moment dat ik mijn inhaalmanoeuvre begon niet zichtbaar in mijn rechter spiegel.
Dus tijdens mijn inhaalmanoevre van de bus, had hij zich al gepositioneerd linksachter mij om mij links te passeren.
Gezien zijn uitspraak van het Engels zou het mij niet verbazen dat het een NLer geweest is.
Op een baan met twee of meer banen in dezelfde rijrichting mag je links inhalen.
Sectie 45 van Land Traffic Act, B.E.2522 (1979)
https://chiangmaibuddy.com/wp-content/uploads/2014/11/Thai_Traffic_Laws.pdf
Of dat veilig is, is weer een andere discussie maar reglementair is het in dat geval toegelaten.
Wat je referentie naar HongKong in dit geval te maken heeft met de verkeersregels in Thailand is me niet meteen duidelijk.
Ik bedoel natruurlijk op een baan met twee of meer rijstroken indezelfde rijrichting
Betr Hongkong: vergissing: ik googelde met Thailand en deze stond bijna bovenaan. Ik zag over het hoofd dat het hk was. Links inhalen mag dus wel in Thailand bij 2 rijbanen in dezelfde richting, dank!
Wat echt wennen is, verkeerslichten staan meestal aan de overkant van een kruising of U-turn!!
Let ook op bij bochten. De Thai kan op linker baan zitten en snijdt dan de bocht af door rechtdoor te rijden en dus op de rechter baan komt, waar jij kan zitten en vervolgens weer rechtdoor rijdt naar de linker baan Vlgs mijn vrouw normaal, Thai way, is korter..
Echter de opletzaamheid van de Thai bij deze procedure kan wel eens te kort schieten.
In Nederland MOET je stoppen bij een zebrapad, in Thailand niet. De Thai stopt niet. Moet jezelf dus ook niet doen mits je de weg volledig kan blokkeren. Anders geef je voorrang aan de voetganger en wordt deze plat gereden op de volgende baan door een Thai. Bekijk dat per situatie. Kan ik de voetganger veilig laten over steken en anders negeren dat voetganger voorrang heeft. Dat pas ik dus ook toe als ik de voetganger ben, hou de wagens constant in de gaten, wat ze doen. Echter dit geldt ook in Nederland., waar je altijd voorrang zou moeten hebben, maar zeker niet altijd krijg..
Een keer een stoplicht mee gemaakt op een hoofdweg, stond op rood. Kon er geen touw aan vast knopen waarom dat ding daar was. Linker baan maar aangenomen en gestopt. Immers rood. Vervolgens vlogen de Thaise wagens aan de rechterzijde voorbij, claxonnerend. Besloten om het licht dan maar te negeren en te gaan rijden, leek me veiliger dan te blijven staan.
Een andere situatie. Het was flink aan het schemeren en reed een heuvel op, rechter baan, In de schemer kon in een silhouet waar nemen, vertrouwde het niet en ging naar de linker baan.
En jawel hoor een afgetrapte pick up beladen met palmvruchten en totaal geen licht dus en een sukkel drafje. Ik heb toen wel even zitten vloeken. AL het onmogelijk is mogelijk in Thailand.
Anticiperen is altijd al een goede keuze , maar geldt in Thailand nog veel meer.
Daar gebeuren dingen, waarbij je denkt WTF?
1: vraag om een “nr. 1” insurance (all risks) en check eigen risico, eventueel eigen risico afkopen;
2: fotografeer de auto van alle kanten voordat u deze meeneemt: inclusief wielen, banden en ruiten: een sterretje op de ruit kan al het eigen risico kosten, ook al was u niet de veroorzaker: “Verdienmodelletje”;
3: meestal de tank voor teruggave weer voltanken of op het hetzelfde niveau als voorheen brengen, anders extra kosten;
4: ook al had de ander (Thai) grove schuld, dan mag hij vaak gewoon doorrijden zonder consequenties.
Zelf meegemaakt: Thai met dranklucht rijdt in zijn pick-up truck op de snelweg mijn auto aan en stopt pas als ik hem met mijn gehavende auto inhaal.
Opmerking van agent op mijn opmerking waarom de Thai mag wegrijden:: “no problem, u heeft toch nr. 1 insurance?!” Thai rak (houdt van) Thai, de farang delft het onderspit.
Dus indien het mogelijk is: Thaise partner laten rijden.
Kon je vroeger (tot 2015) Bij boekwinkels,
Benzinestations en 7eleven een uitgebreid assortiment kaarten en atlassen kopen, nu vind je er nauwelijks nog één. Maar gelukkig hebben we Google.
Ben onlangs ook lang op zoek gegaan naar een TH wegenkaart. Uiteindelijk online moeten bestellen.
Ik heb het opgegeven, nu moet ik zeggen dat ik in Nederland ook al niet zo’n beste autorijder was omdat ik door mijn werk het meeste met de trein onderweg was, ik maakte niet meer dan 2500 km per jaar met de auto.
Ik woon hier zo’n 15 km buiten Korat en heb eigenlijk de auto alleen nodig om naar de stad te gaan voor inkopen, het verkeer wordt hier steeds drukker en ik zat hyperventilerend achter het stuur, toen heb ik besloten voor de veiligheid van mijzelf en voor alle andere verkeersdeelnemers om voortaan gebruik te maken van Grab,voor THB 160,- ben ik in het centrum en hier in het dorp kan ik alles met de scooter af.
Even een update, inmiddels toch maar weer een auto aangeschaft, de scooter is nog vele malen gevaarlijker in het verkeer en na 2 keer heel goed te zijn weggekomen was de maat vol en besliste de directie dat er weer een auto moest komen.
Ik moet zeggen het gaat mij steeds beter af,relaxed blijven en go with the flow.
Heb net mijn auto ingeleverd in Pataya en. daarvoor twee maanden door Thailand gecruised.
Viel mij erg mee, Begonnen in Bangkok, ja druk, maar goed te doen hoor, vooral in het Noorden erg rustig op de wegen, (ja niet in Chiang Mai)., de Mae hong Son loop gereden. Terug naar Bangkok, daarna naar het Zuiden. Krabi Phuket etc.. daarna weer terug via Bangkok naar Pataya.
IN de auto erg relaxed, muziekje, airco, eigen tijd indelen, zou het direct weer doen.
Ik vind het ook heerlijk rijden hier in het noorden. De afgelopen 2 weken ben ik 2 keer van Phayao naar Chiang Mai en terug gereden en zoals altijd ging het weer probleemloos. De Thaise chauffeurs zijn in mijn ervaring altijd rustig en minder agressief als in Nederland.
Twee punten heb ik in bovenstaande reacties niet gelezen:
De beroepschauffeurs geven in de bergen met hun richtingaanwijzers keurig aan of je wel of niet kunt inhalen.
Een belangrijk verschil met Nederland: een auto die lichtsignalen geeft als hij aan komt rijden betekent niet “gaat u maar voor op bv de U-turn” maar betekent “scheer je weg ik rijd met een noodgang”.
Verder inderdaad heel erg uitkijken bij zebrapaden, niet stoppen want de andere auto’s rijden door en dan krijg je juist een ongeluk. Alleen stoppen als je zeker bent dat er niemand langs komt.
Ga ervan uit dat de Thai de verkeersregels niet kent. Mijn stiefzoon en mijn zwagers negeren doorgetrokken strepen en desgevraagd hebben ze geen idee wat die eigenlijk betekenen.
Wees erg bewust van onverlichte wegen, als het schemert laat men gewoon de lichten uit om de accu te sparen of zo? Oude barrrels hebben gewoon geen licht. Ik rijd zelden of nooit in het donker.
Ik ben een enkele keer links ingehaald door een gozer op de brommer die met ware doodsverachting gewoon zonder helm 100 reed.
Helemaal mee eens!
Geen enkele agressiviteit gezien, ook niet als ik te lang rechts reed, want dan halen ze je wel links in haha.
Ook de richtingaanwijzers begreep ik eerst niet, maar houdt in, ‘ haal mij maar in’ . ook handig, wel opletten natuurlijk 🙂
Ja, het is even anders anticiperen, maar ook zebrapaden, bijna altijd doorijden,.. voetganger is hier minder belangrijk dan in Nederland 🙂
In het donker rijd ik niet of amper. Liever niet inderdaad.
Ik begrijp dat je nog nooit in Bangkok hebt gereden, en zeker niet in de ochtend- of avondspits.
Ik rij al sinds 2014, één jaar na het behalen van mijn NL rijbewijs, in Thailand en heb vrijwel het hele land doorkruist. Sinds ik in 2016 in Thailand woon, rij ik vooral tussen mijn woonplaats Narathiwat, Yala en Hat Yai, en eigenlijk gaat dat steeds meer op de automatische piloot.
Van belang bij self-drive is vooral dat je rekent op het onverwachte en defensief rijdt. Niet té defensief, maar wel rustig. Ik laat bv. bumperklevers altijd snel voor gaan om kop-staartbotsingen zoveel mogelijk te vermijden en ga met de auto (of scooter) niet door kleine openingen heen slalommen. Ik raad verder aan om de afstand tussen jezelf en het overige verkeer maximaal te houden. Dat betekent bv. snel, doch goed kijkend, optrekken bij groen licht om aan de drukte achter je te ontsnappen. Bij vrachtauto’s ga ik er liever achter dan voor of naast zitten om horrorscenario’s als de gevolgen van een klapband, slippartij te voorkomen.
Het belangrijkste is om ten alle tijde goed te spiegelen om de verkeerssituatie te kennen. En hou het wegdek alsjeblieft goed in de gaten!
In ieder geval veel in je spiegels kijken omdat je zowel links als rechts ingehaald wordt. En niet te veel van baan wisselen. Als je defensief rijdt, is Thailand best te doen.
hahahaha
Ik raad je aan om – net zoals ik de laatste twee jaar deed – in de spits in Bangkok te rijden, en dan bedoel ik vanaf de buitenkant proberen de stad in te komen; bij alle weersomstandigheden. Ik kan heel goed rijden maar heb nog nooit zoveel hardrijdende vliegen (want dat lijken al die brommers en motoren) links en rechts van mijn auto gezien. En bijna elke dag zag ik ongelukken, zeker als het ineens bakken begon te regenen.
Het noorden en het zuiden zijn absoluut niet te vergelijken met Bangkok als het om verkeer gaat.
Verwacht het onverwachte, dat betekent auto of motor rijden hier in Thailand.
Gemiddeld gebeuren er 160.000 ongelukken per jaar en vallen er gemiddeld 22.000 verkeersdoden per jaar. Met dit in het achterhoofd is mijn advies voor toeristen laat je rijden. Zelf rijden kan uiteraard. Maar wat als het fout gaat! Als er alleen blikschade is dan valt de ellende nog wel mee. Een dag op het politie bureau doorbrengen om alles te regelen is te doen. Meestal is de uitkomst dat de buitenlander er met betalen vanaf komt. Zijn er gewonden of mensen omgekomen bij het ongeval dan wordt alles wat lastiger, ook al heb je een first class verzekering. Het grootste probleem is de taalbarriere. Daarnaast is in de ogen van een Thai een buitenlander rijk en zal hij proberen zoveel mogelijk geld te vragen los van de schuldvraag.
Afkloppen! Maar ik heb nog nooit een aanrijding gehad in Thailand. Trouwens ook in NL heb ik mijn hele leven nog nooit een verkeersongeluk of een aanrijding veroorzaakt.
Natuurlijk het wegennet en het verkeer is in TH anders dan b.v. in NL. Op de tolwegen en de grote autobanen rijdt men naar mijn mening vrij correct en zijn deze wegen van goede kwaliteit. De gewone grotere wegen zijn doorgaans van mindere kwaliteit en inderdaad daar wordt door motorbikes, streetfoodkarretjes en zelfs kleine vrachtwagens met open laadruimte op de vluchtstrook tegen het verkeer in gereden. Maar dat weet je en daar houdt je dus rekening mee. Bovendien heb ik niets te zoeken op vluchtstroken, dus mij deert het niet. Om deze reden houd ik altijd voldoende afstand van de vluchtstrook. Dus mocht er iemand tegen het verkeer in rijden en ik rijd direct naast die vluchtstrook, dan is er altijd nog een geruime afstand tussen mijn auto en het tegemoet komende voertuig.
In b.v. de Isaan in de kleinere plaatsen en vooral in de dorpen worden door kinderen op motorbikes gereden. Dat geeft gevaarlijke situatie en daar moet men dan ook op bedacht zijn. Dus langzaam rijden en zeer alert blijven voor welk verkeer en vanuit welke richting dan ook. Bij mij heeft in dat soort gebieden iedereen voorrang. Maakt voor mij geen verschil uit welke richting verkeer komt, van rechts, van links, van achter van voren, van onder of van boven. Iedereen geef ik voorrang.
In plaatsen als b.v. Pattaya is het verkeer soms chaotisch. Vooral de motorbikes trekken zich weinig tot niets aan van de verkeersregels en rijden kriskras door het verkeer. Maar ook dat weten wij, dus ook daar kunnen wij rekening mee houden. En ook in dit soort plaatsen heeft bij mij iedereen voorrang en rijd ik altijd zo langzaam mogelijk zonder het verkeer daardoor te hinderen.
Kortom, persoonlijk vind ik het verkeer in Thailand goed handelbaar. Wel is het nodig anticiperend te rijden en continue alert te blijven op onverwachte situaties, welke veelvuldig voorkomen.
Auto rijden in Thailand is goed te doen.
Rij enorm defensief, maar neem wel je plaats.
Grootste kwelgeesten op de weg zijn de motorfietsjes
Zeer veel motorfietsjes rijden als ware kamikazes met enorme doodswens kris kras zonder achterom te kijken overal tussen door, verkeersregels zijn er voor een ander, niet voor de motorrijders.
Rood licht uitstralend verkeerslicht is voor anderen.
Dus al heb je groen licht , wees op je hoede.
In het donker rijden is ten zeerste af te raden, de kuilen in het wegdek zie je niet, veel weggebruikers rijden in het donker zonder verlichting.
Auto, motor, vrachtwagens rijden vaak met half werkende verlichting of helemaal geen verlichting
Een achterlicht vinden ze niet belangrijk, de thai denkt , dat is achter me, is geweest, niet belangrijk.
Je moet ook niet gek opkijken als ze het voorlicht van een voertuig rood licht uitstralend gemaakt hebben en het achterlicht wit licht uitstraalt, dus voor jou een koplamp welke voor je uitrijd, dat kan je ook tegenkomen op thaise wegen.
Maar boven alles , zorg dat je naast je geldige Nederlandse rijvaardigheidsbewijs een nieuw geldig internationaal rijvaardigheidsbewijs bij je hebt, want anders ben je zuur en ook dan nog kan je politie treffen die doen of ze je internationale rijvaardigheidsbewijs niet herkennen en of erkennen.
zorg daarom als het even kan dat je een Thais sprekende persoon mee hebt in de auto
Op de vluchtstrook komen motorfietsjes al dan niet met zijspan gewoon tegen het verkeer in, daar wen je wel aan.
Bangkok is een verhaal apart, moet je niet zo maar aan beginnen, wanneer je wat ervaring opgedaan hebt is het wel te doen, maar je moet wel 10 paar ogen hebben, niet aarzelen, anders kom je niet weg, de thai schiet zo voor je, je moet je plek pakken.
Maar het is wel een ervaring om zelf Bangkok te doorkuisen.
Suc6, Arno