door Hans Bos
Er is nóg een reden om toeristen te waarschuwen voor reizen in Thailand. Dat is het grote aantal ongelukken met interprovinciale autobussen. Jaarlijks vinden maar liefst circa 4000 ernstige ongevallen plaats, meer dan 10 per dag. In driekwart van de gevallen zijn ze veroorzaakt door de chauffeur en in 14 procent door een mankement aan de autobus. Bij slechts 11 procent is sprake van een onveilige weg. Elk jaar nemen 12 miljoen passagiers in Thailand de bus, verspreid over ruim 8000 autobussen en 300 routes. Die vaak tot in de uithoeken reiken van het land, maar tegen welke prijs? Bijna 2000 van hen komen thuis in een kist, terwijl naar schatting 10.000 in een ziekenhuis terecht komen.
De chauffeurs vallen vaak in slaap achter het stuur. Wettelijk moeten ze elke vier uur rijden een half uur pauze nemen. Per dag mogen de bestuurders slechts 8 uur achter het stuur zitten. Maar wie controleert dat in Thailand? Zeker op zon- en feestdagen is er een geweldig tekort aan chauffeurs en bijrijders. Bovendien is er heel wat mis met het verstrekken van vergunningen. Die zijn 7 jaar geldig en staan toe dat de houder de routes uitbesteedt aan onderaannemers. Dat is in 80 procent van de routes het geval. Om geld te verdienen, moeten deze dag en nacht doorrijden en graag zo snel mogelijk. Er lopen chauffeurs rond die al in geen jaren een dag vrij meer hebben gehad en maar moeten zien te slapen naast of in hun bus. Geen wonder dat van de zorg voor de veiligheid van de passagiers weinig terecht komt.
Dat leidt er toe dat bijna driekwart van de passagiers op de noordelijke en noordoostelijke routes ontevreden is met de geboden service en de manier waarop de busondernemingen hun geld willen verdienen. Ter vergelijking: op de zuidelijke routes is slechts 30 procent ontevreden. De vraag luidt nu hoeveel kalveren nog dienen te verdrinken voordat deze put wordt gedempt.
.
Over deze blogger
- Bijna 20 jaar geleden verhuisde journalist Hans Bos naar Bangkok. Vrijwel vanaf het begin was hij betrokken bij de geboorte van Thailandblog. Als journalist werkte hij voor Limburgse dagbladen en voor de reis vakbladen van wat ooit Elsevier heette. Hans (76) woont sinds 14 jaar in Hua Hin, met vrouw Raysiya en dochter Lizzy. Hij was circa negen jaar secretaris en vicevoorzitter van de Nederlandse vereniging in Hua Hin en Cha am.
Lees hier de laatste artikelen
- Agenda17 december 2024Agenda: Back to the Future weer op toernee in Thailand
- Bezienswaardigheden17 november 2024De hoogste/grootste Naga van Thailand
- Bezienswaardigheden3 november 2024Tham Phu Wa, een grottempel om te watertanden
- Belasting Thailand22 oktober 2024Belastingverdrag niet meer haalbaar op 1 januari 2025, zegt Buitenlandse Zaken in Den Haag
Als ik dit zo lees vergelijk ik het maar met de chauffeurs etc, in Indonesie.Daar beschouwen de chauffeurs de wegen als race baan en worden ze door iedereen voor gestoord verklaard vanwege hun rijgedrag. Zelf nog niet in een bus gezeten in Thailand> dat komt eind mei wel,maar ik bereid me maar vast voor.Hopelijk zijn de wegen wel wat beter dan in Indonesie.
Ik ga toch regelmatig met de bus van Bangkok naar Korat maar ik kan niet zeggen dat ik me onveilig voel.
Eerlijk gezegd vind ik met de bus reizen best wel prettig in dat land.
Alleen als je in een klein dorp staat met een doorgaande weg die twee grote plaatsen met elkaar verbindt dan heb je vaak een probleem om weg te komen. Het kan dan wel eens een paar dagen duren voordat er eindelijk een bus komt die plaats heeft. Dat laatste vind ik weer een groot nadeel. Ik heb zo al meerdere keren toch maar een lokale thaise ondernemer ingehuurd om me met de auto naar het eerst volgende grote busstation te brengen, want ik kwam gewoon niet weg uit die plaats.
Als reisleider in Thailand maakte ik regelmatig gebruik van de busdiensten van Nakhonchai Air. Een uitstekende organisatie met fraai ingerichte bussen, brede stoelen (VIP), 5 standen massagestoelen enz. Een heuse busstewardess brengt versnaperingen rond. Zelfs het toilet mag er zijn. De chauffeurs, in smetteloze witte overhemden, rijden ca. 60 tot 80 km per uur waar dat kan. Op de weg van Phitsanulok naar Lamphung/Lampang werd uiterst behoedzaam gereden..mooi op tijd in Chiang Mai. De ticketprijs is wel wat hoger, maar veiligheid bovenal !!
Kortom: een pluim voor deze organisatie. Een timetable vindt men op het internet.
Wonende zo’n 50 km van Cha-aam wil ik nog wel eens een minibusje naar Bangkok nemen. Hoewel ik een auto bezit vindt ik het lastig om in Bangkok te rijden en een parkeerplaats te vinden vandaar dat ik voor 180 bath een enkeltje BKK neem. Maar iedere keer weer neem ik me voor om het niet meer te doen, namelijk die minibusdrivers spannen de kroon in het overtreden van alle mogelijke regels, het zijn echt kamakazerijders en doen werkelijk alles wat God verboden heeft, ik ben van mening dat die nog erger zijn dan de buschaufeurs van de grote buslijndiensten.