Wat te doen bij een auto-ongeval in Thailand?
Een lezer van Thaivisa raakte betrokken bij een auto-ongeval (met geringe schade). De afwikkeling werd – in zijn beleving – nogal ingewikkeld en hij vroeg zich af, wat nu eigenlijk de juiste procedure is? Er kwam een aantal reacties op, twee waarvan ik wel nuttig vond om te vertalen en dit blog te zetten.
Eerste reactie: Bij een ongeval met (geringe) schade is het enige wat u moet doen uw verzekering bellen. Zij zullen – net als de verzekering van de tegenpartij – iemand sturen om de zaak te evalueren. Deze twee verzekeringsagenten zullen de nodige administratieve handelingen uitvoeren.
Indien het een ernstig ongeval betreft (met gewonden of doden) zal de politie wellicht als eerste ter plekke zijn, maar hoe dan ook, bel uw verzekering.
Geloof niet de fabels, die men vertelt, dat de buitenlander altijd schuld heeft. Ik heb zelf twee ongevallen meegemaakt, waaraan ik geen schuld had en mijn schade werd keurig betaald.
Tweede reactie: deze reactie begint met de tip om zowel op de voorruit als de achterruit een dash-cam te installeren. Ook werd aangeraden een First Class verzekering te hebben, waarvan u het telefoonnummer altijd paraat moet hebben.
Ook in deze reactie komt als eerste de verzekering, die u terstond moet bellen. Blijf in of bij de auto en maak zoveel mogelijk foto’s, zeker als u niet schuldig bent aan het ongeval. Bij ernstige ongevallen, verplaats de auto niet totdat de politie u daartoe toestemming voor geeft. Als u of uw medereizigers de Thaise taal niet beheersen, bel dan iemand, die u terzijde kan staan.
Blijf rustig en vriendelijk, vooral tegen de politie, want die zal vaak de weg van de minste weerstand zoeken om de schuldige aan te wijzen. Als u overtuigt bent van uw onschuld, is het volkomen redelijk om de schuld niet te accepteren.
Onze lezersvraag: Heeft u nog goede tips of speciale ervaringen met auto-ongevallen in Thailand?
Over deze blogger
-
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!
Lees hier de laatste artikelen
- Achtergrond14 december 2024Cashewnoten in Thailand
- Isaan12 december 2024We gaan naar Ubon Ratchathani!
- Achtergrond6 december 2024De geschiedenis van de Thaise keuken
- Bezienswaardigheden2 december 202424 uur in Bangkok (video)
De tip om zowel op de voorruit als de achterruit een dash-cam te installeren. is volgens mij qua op de achterruit overbodig, want degene die je van achter aan rijdt is altijd schuldig….
Onjuist. In Nederland, als je abrupt / zomaar afremt en het verkeer in gevaar brengt, ben je zeker schuldig.
En nog sneller ben je in zo’n situatie in Thailand schuldig , men dient in Thailand ook rekening te houden met achteropkomend verkeer. Toch iets beter geregeld dan in Nederland. Echt waar.
@Ger, hoe kom je daar bij, in Nederland moet je afstand houden en ben je altijd schuldig als je iemand van achteren aan rijd. Heb nieuws voor je, dit geldt ook in Thailand. Ik heb in een kettingbotsing gezeten, op de Expressway in Bangkok naar BangNa, en er reden 6 autos mij van achteren aan doordat ik plotseling moest remmen. Allemaal (met zijn zevenen) naar het politie bureau in BangNa waar iedereen gelegenheid kreeg om zijn/haar insurance te bellen. Toen dat uitgezocht was mocht ik als enige, zonder enig proces verbaal, naar huis daar ik, nu komt het, geen schuld had.
Moderator: niet chatten svp.
Het lijkt op de utopische wereld waar verzekeringsmaatschappijen ons ook zo graag in willen doen geloven. Eén telefoontje en ‘everything has been taken care of’.
Zonder het belang van een goede verzekering te onderschatten, stel ik mij bij een ongeluk waarbij bijvoorbeeld een partner of kind gewond raakt voor dat je eerder met praktische vragen wordt geconfronteerd, zoals: Kan ik een ambulance bellen, heeft dat zin, of wordt er gewoon in een laadbak van een pick-up getransporteerd? Naar welk ziekenhuis gaat men de gewonde brengen en heb ik daar enige invloed op? Moet ik me daar überhaupt mee bemoeien of moet ik maar zien wat er gebeurt?
Overigens zijn dit natuurlijk vragen waar je ook als voetganger mee in aanraking kunt komen.
En moet ik in paniek raken als ik nou toevallig het telefoonnummer van mijn verzekeringsmaatschappij net even niet bij me heb, of als de telefoon net even leeg is? Of als er op de plaats van het ongeval geen ‘bereik’ is?
Tsja, wat kun je je allemaal voorstellen en in hoeverre moet je je op al het denkbare voorbereiden?
En willen we daar allemaal wel aan denken?
Ben benieuwd naar ervaringsdeskundigen en in het algemeen zou ik zeggen: Het leven is niet zonder risico’s en veel risico’s zijn in Thailand groter dan in Nederland. Wil je dat niet accepteren, dan heb je een probleem. Tot op zekere hoogte kun je de risico’s minimaliseren, maar laat het geen doel op zich worden.
Mijn ervaring met de verzekering is gewoon prima. 2 keer nodig gehad, ze komen langs, maken een rapport op en verder is alles gewoon geregeld. Bij een aanrijding gewoon meteen bellen, zijn vaak vlot ter plaatse.
Wie spreekt er hier over in fout zijn of niet. De politie man toch een ramp. Met mijn dash-cam op mijn scooter zag men hoe een autobestuurder rechts naar het baanvak ging blijkbaar om rechts af te slaan. Maar nee die kwam dan terug links naar zijn baanvak. Ik vol in de remmen en slippen ( erg heet weer en asfalt spiegel glad) Dus volgens mij maakte de auto bestuurder een maneuver ( thai en richtingaanwijzers zijn zeldzaam). De wagen heb ik niet geraakt en de autobestuurder reed rustig door zonder omkijken of ik gekwetst was of niet. Ik naar de politie met die beelden niet om schuld of onschuld maar er gewoon de bestuurder op attend maken dat hij volgende keer wel moet stoppen en kijken of de persoon gekwetst is.
Nadat de politie de beelden van mijn dash-cam had bekeken waar duidelijk op te zien is dat de autobestuurder eerst rechts en daarna links op het baanvak ging Kreeg ik als andwoord :” De autobestuurder heeft niks fout gedaan” Had ik de wagen ook maar lichtjes geraakt dan was het hek van de dam bij de autobestuurder en zou ik zelfs nog in fout zijn.
Dus wees er maar zeker van dat je als buitenlander dik in het nadeel bent en met een dash-cam ziet de politie enkel wat ze willen of denken te zien. Wat kan je zeggen…. schol
Volgens mij denkt de Thai na een ongeval meteen na over de vraag welke partij het meest draagkrachtig is om de ontstane schade te betalen. Verzekeringsfraude wordt daarbij niet geschuwd.
Een waar gebeurd ongeval:
Op een rustige kruising in het dorp komt een motor in botsing met een vrachtwagen.
De motor kwam van rechts en had dus voorrang moeten verlenen.
De motorbestuurder klapt met z’n hoofd op de straat.
Hij droeg geen helm en heeft ernstig hoofdletsel.
Op een van de hoeken van de kruising is het politiebureau, dus de politie was er meteen bij.
In het ziekenhuis wordt geconcludeerd dat er geopereerd moet worden. Kosten 50.000 Bath.
De patient is niet verzekerd (zoals meestal) en de familie heeft het geld niet.
Dus wordt er met de vrachtwagenchauffeur overlegd over de schuldvraag. De chauffeur is nml. “WA”-verzekerd.
Uiteindelijk neemt de chauffeur de schuld op zich zodat de lening van 50kBath voor de operatie terugbetaald kan worden (en pleegt daarmee dus verzekeringsfraude).
De politie houdt zich hierbij nadrukkelijk afzijdig.
De partijen moesten hierover een verklaring afleggen bij de rechtbank in de provinciehoofdstad.
Enige tijd later is de patient toch overleden en dat was voor hem en de familie waarschijnllijk het beste, omdat het hersenletsel dermate ernstig was dat hij niets meer kon.
Ben eens aangereden en door een baht bus in Pattaya, tegenover de Lotus en had alleen een gebroken glas van mijn linker knipperlicht. Kwam een politie agent aanploffen op zijn motortje en na de schade bekeken te hebben kreeg de baht bus opdracht om mij Baht 1000- te betalen, wat hij deed. Het is belangrijk dat je een Thai, bij mij mijn vrouw die altijd meerijd, bij je hebt daar alles in het Thais geregeld wordt. Let wel, ik zeg een Thai,want al spreek je vloeiend Thais je hebt de mentaliteit niet en de BIB wil geen zaken met een non-thai doen. Ook altijd als eerste te doen is je verzekering bellen, voor de politie komt,al liggen er gewonden op straat. Het process verbaal en de ondervragingen gaat in het Thais en moet je ondertekenen. Ben je alleen dan ben je de klos, de andere Thaise partij wordt geloofd. Thais spreken helpt niet, geloof me maar. Ik ben trouwens meerdere malen van achteren aangereden en altijd de schade vergoed gekregen. Ook nog dit, zie je een ongeluk ,niet stoppen daar de politie of wie dan ook er gelijk van uitgaan dat je de schuldige bent en dan mee naar het bureau om dit uit te zoeken.
Rijd je auto in Thailand, heb dan in elk geval een geode verzekering bij een goed bekend staande verzekeraar, zonder meer aan te raden. Ingeval van een ongeval heft de verzekeraar ook een eigen belang.
Geen speciale ervaring denk ik, maar het is er een.
Ik wil een U-turn maken en sorteer zeer strak voor, richtingaanwijzer aan. Ondanks dat raced een motorbiker rechts door de veel te kleine opening, geen mens zou dat doen, maar deze wel.
Hij eindigt op de grond tegen de verhoging die beide rijbanen van elkaar scheidt. Ik zie geen schade aan zijn motorbike, op z’n knie een gaatje in z’n broek, zat er misschien al, hij is zeer nerveus. Oké, we kalmeren hem, hij blijft ook rustig, pakken de motorbike van de straat, zetten de auto weg.
Om geen verdere tijd te verliezen met een discussie wie er fout zou zijn, de motorbiker dus, en niet in de spiraal met politie te komen en daar op te moeten wachten stel ik voor de man 1.000 Thb te geven voor een nieuwe broek en wat snoepgoed. Ah, de man ruikt geld, vraagt 2.000 Thb, daar hield ik al rekening mee en bied 1.500 Thb met de mededeling dat dit het maximum is en anders verzekeraars en politie er bij. Bod werd schielijk geaccepteerd, klaar. Juist? Ach, soms is het beter om praktische redenen niet voor je ego of gelijk te gaan. Geen gedoe, geen halve dag kwijt en geen poging met politie er bij om mij de schuld in de schoenen te schuiven en geen gedoe met later opkomende pijnen aan schouders, rug, etc., met alle ellende van dien.
Fijne dag.
NicoB
Door hem geld aan te bieden beken je reeds schuld. Als je toch zo overtuigd bent dat je geen schuld aan zijn valpartij hebt vraag ik me wel af waarom je hem zou vergoeden? Niet verwonderlijk dat Thais dan op die manier reageren als ze een incident met een buitenlander hebben. Die staan toch met hun geldbeugel gereed open in geval van ….
Ik neem aan dat dit artikel gericht is op de Nederlanders/Belgen enz., die ofwel in Thailand wonen ofwel meerdere keren per jaar en/of voor langere periode in Thailand verblijven. Maar hoe gaat het als je voor een korte/lange vakantie in Thailand bent en hoe zit het dan met de verzekering. Ook is het niet voor de hand liggend zoals in voorbeeld 1 is aangegeven, dat je moet in geval van een ongeluk iemand kan oproepen Thais kent. Wat ik heb begrepen is het voor een toerist bijna onmogelijk om als schuldig bevonden en dus verantwoordelijk voor (alle) onrtstane schade te ontkomen.
Als toerist heb je meestal een vervoermiddel (auto of motorbike) gehuurd. Wees er zeker van, dat de verhuurder voor een goede verzekering heeft gezorgd.
Noteer ook zijn telefoonnummer, zodat je in geval van nood hem/haar kunt bellen voor assistentie.
Als dat uw uitgangpunt is bij een ongeval, tourist is altijd schuldig, dan wordt u dat zeker ook, indien u de overtuiging hebt onschuldig te zijn, dan moet u dat standpunt uitdragen en vol houden, uw verzekeraar zal dat verder voor u beoordelen, die kent de regels..
Dit artikel kan ook heel goed gelden voor de kort en lang verblijvende toerist.
Hoe het gaat met de verzekering? Wel check alvorens u auto gaat rijden, ter beschikking gesteld/in bezit/ gehuurd, eerst de kwaliteit van de verzekering.
In Thailand kun je verzekeringen afsluiten waarbij in de polis slechts 1 met name genoemde chauffeur de auto mag rijden, tegen een geringe meerpremie mag iedere persoon de auto rijden.
Als het enigszins mogelijk is, heb dan een bekende achter de hand die uw taal spreekt en Thais, dat kan zeker helpen.
Zoals eerder gezegd, uw verzekeraar heeft ook een, soms groot, direct belang bij het ongeval, ze laten liever de andere verzekeraar betalen voor de schade.
Succes en rij voorzichtig.
NicoB
Wat belangrijk is zorg dat je als eerste de bevoegdheid hebt om een voertuig in een bepaalde categorie te besturen .
Dus geldig rijbewijs .
Zorg dat je voertuig voldoet aan de jaarlijkse wegen belasting en ( eventuele keuring na 5 jaar oud ) en standaard wettelijke jaarlijkse verzekering.
Hierna krijg je de wel bekende vierkante sticker .
Zorg dat je voertuig technisch in orde is .
Rij je bike zorg dat je een helm op hebt tijdens het ongeval .
Zorg dat je voertuig verzekerd bent met class 2 of class 1 is de beste .
Gebeurt er dan toch een ongeval , dan kunnen ze je alvast niet aanvallen op een tekortkoming .
Want mis je een van de hierboven genoemde , dan nagelen ze je hier ( de gendarmerie ) als Farang alleen daarom al vast .
Ik rij veel motorbike en een camera op mijn helm gaat altijd mee .
Heb er eentje gemonteerd gehad achter op de bike , en je weet niet wat je ziet wat achter je gebeurt .
Voorbeeld met rond de 80 kmh rijdende op een provinciale twee baans weg en achter je een bumper klever te hebben , pickup met kangeroovanger beugel en al op nog geen 3 meter afstand van mijn bike .
Je zult eens plotseling moeten remmen oid .
Heb je een kleine aanrijding met een beperkte schade en geen persoonlijk letsel van beide parteien , kun je zelf beter de gendarmerie niet in kennis stellen .
En waarom , omdat deze graag een graantje mee willen pikken van het ongeval .
Jan Beute .