Airport rail van Suvarnabhumi naar Bangkok
Uit de Nieuwsbrief van maart 2011 van het Thais Verkeersbureau:
“Sinds januari is Thailand in het bezit van een treinrail die eenvoudig het vliegveld Suvarnabhumi met het centrum van Bangkok verbindt. Tegen een bedrag van Baht 150, ongeveer EUR 3, bevindt u zich binnen 15 minuten in het centrum van Bangkok. Dit is de perfecte manier om de drukte op de wegen in Bangkok te vermijden en eenvoudig en snel het centrum te bereiken. Des te sneller kunt u genieten van uw welverdiende vakantie!”
Commentaar:
- De railverbinding werd op 23 augustus 2010 in gebruik genomen. Op 4 januari ging de ritprijs omhoog.
- 150 baht bij de huidige koers is 3,58 euro.
- Snel en eenvoudig: ja, maar niet goedkoper als je met zijn tweeën of met meer personen reist. Want vanaf Makassan zul je altijd nog een taxi naar je hotel moeten nemen.
.
Een taxirit vanaf het vliegveld direct naar je hotel zal iets van 200 à 300 baht kosten – natuurlijk wel met het risico dat de taxi in een verkeersopstopping terecht komt. En bij de taxistandplaats op het vliegveld staan vaak lange rijen. Dat is dan voor de tweede keer, want ook bij de douane staan altijd lange rijen en zijn wachttijden van meer dan een uur geen uitzondering.
Minpunt van de nieuwe verbinding is dat een dienstregeling ontbreekt en niet alle tussenliggende stations een roltrap hebben.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen13 november 2024Thais kabinet steunt kleine ondernemers en woningkopers met leningen tegen lage rente
- Thailand algemeen13 november 2024Strengere veiligheidsmaatregelen rond Full Moon Party i.v.m. Israëlische toeristen
- Huizen kijken13 november 2024Huizen kijken in Thailand (23)
- Eten en drinken13 november 2024Toeristen opgepast: Negen Thaise gerechten die garant staan voor een flinke diarree!
200 à 300 baht voor een taxi vanaf het vliegveld heb ik nog nooit voor elkaar gekregen. Dat was altijd 500+
Gelukkig heb ik ook nog nooit een wachttijd van meer dan een uur bij de paspoortconrole meegemaakt. Hooguit 15 minuten.
De afgelopen weken regende het ingezonden brieven in Bangkok Post van buitenlanders die vaak meer dan een uur hadden moeten wachten, niet alleen bij aankomst maar ook bij vertrek. Een briefschrijver moest daarna zoeken naar zijn bagage, omdat de bagagebelt intussen voor een andere vlucht werd gebruikt.
Paspoort controle kent inderdaad lange rijen sinds October/November 2010. Met name bij vertrek vanaf Suvarnabhumi.
In Bangkok moet je altijd een metertaxi nemen. Dan kost een ritje Victory Monument naar vliegveld rond 220 baht en geen 500.
Het is nooit duidelijk wanneer de treinen vertrekken. Daarnaast loop je te zeulen met je bagage, die je in het rijtuig nauwelijks of niet kwijt kunt. Bovendien zijn er veel te weinig liften, zodat gehandicapten deze verbinding beter kunnen mijden. Als je met twee personen of meer reist, kun je sowieso beter een taxi nemen. Het Thais Verkeersbureau is een (dure) propagandamachine.
Liften heb ik niet gebruikt, wel de lange roltrap naar de kelder waar de skytrain komt.
Hoe vaak hij komt weet ik niet, ik moest 10 min wachten. En het is een gewone skytrain dus met je koffer kan je er best in lijkt me of je moet echt hele grote koffers mee willen zeulen.
Als je naar Schiphol reist per trein heb je ook problemen met de koffers omdat er altijd dubbeldek treinen rijden zodat je koffer de trap op of af zal moeten, de NS roept niet netjes (ook in het engels) om welk station de trein is, trein heeft vaak vertraging, is peperduur, en op de stations moet je ook de lift nemen (Duivendrecht).
Ik vond de skytrain een prima vervoersmiddel, voor mij geen taxi meer.
Henk, je betaalt veel te veel. Gebruik je wel de public taxi? Melden met bestemming bij de bali buiten, jij en de taxi chauffeur krijgen beiden een papiertje, en je betaalt meterprijs + 50 baht + eventuele tol. Meterprijs Sukhumvit is hooguit 250 baht.
Dat bij de taxistandplaats vaak lange rijen staan klopt niet. Ik kom een aantal keren per maand aan op Suvarnabhumi, en heb nog nooit langer dan 5 minuten hoeven wachten. De rij is meestal voor de taxichauffeurs, die zich netjes een voor een bij de bali melden voor een nieuw vrachtje.
Mijn record van ’touchdown’ naar voordeur (Sukhumvit) is net onder 1 uur. Ik heb nog nooit deze trein genomen omdat de taxi meestal redelijk efficient is en ik geen zin heb met baggage te lopen zeulen. In Hong Kong neem ik wel altijd de trein, super efficient, ook al omdat die min of meer de terminal zelf binnenrolt. Heeft iemand ervaringen met een taxi nemen vanaf Makasan? Het verkeer daar staat altijd verschrikkelijk vast.
PS ik heb wel eens mensen gezien die een level omhoog gaan en een taxi bij vertrekhal ipv aankomsthal aanhouden, die heeft dan net vertrekkende passagiers afgezet. Mag eigenlijk niet maar spaart 50 Baht uit. Gezien het feit dat het hier een combinatie van het aan de laars lappen van regels, voordringen, en een relatief klein bedrag uitsparen betreft vermoed ik dat het Hollanders waren. 😉
Ik stap ook in bij de vertrekhal meestal direct een taxi.
En wat betreft hollanders dit doe ik op advies van mijn thaise vriendin
Dank voor het bevestigen van mijn vermoedens 😉
Weer dat stomme vooroordeel dat ‘Hollanders’ geen geld willen uitgeven. Alle Vlaamse en Nederlandse reisleiders die ik ken hebben liever Nederlanders in hun reisgroepen omdat zij veel guller zijn met hun fooien dan Vlamingen. Bovendien zijn Nederlanders veel opener in hun kommentaar en weten reisleiders beter wat ze (niet) willen. Vlamingen zijn veel minder duidelijk en roddelen en mopperen meer onder elkaar.
Overigens vertrok ik als Nederbelg vroeger ook regelmatig van de vertrekhal, maar een paar keer bedonderd. De officieele taxi’s met 50 Baht opleg zijn denk ik toch net iets veilger omdat zij bij de balie geregistreerd staan en jezelf een bewijs van betaling krijgt.
Nogmaals een bevestiging van mijn vermoedens! Mijn opmerking was meer als grapje bedoeld, maar hier had ik niet op durven hopen. Geweldig! En dan uiteindelijk toch voor de zekerheid en het bewijs van betaling kiezen, alle risico minimaliseren en daarvoor knarsentandend de 50 Baht extra betalen. ‘Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit’ 😉
Knarsetandend? Hoor jij dat dan op die afstand, Robert? Bedoeld als een grapje? Ik hoor dat ‘grapje’ tot vervelens toe in Vlaanderen. Tom Lanoye zei al: “De Ollanders zijn de moffen voor de Vlamingen”. Ha, ha …. en Koen Wauters treedt niet meer op in Nederland, omdat hij ” niet meer voor een broodje gezond in de file gaat staan”. Ook waar! “Elk voordeel hep zijn nadeel”, volgens Cruyf.
Maar mijn punt is dat onze lezers niet zo afgeschrikt moeten worden voor het verkeer in Thailand. Het is inderdaad opletten, maar in die meer dan 10 jaar dat ik in Thailand gebruik maak van taxi’s en allerlei soorten bussen heb ik nog nooit een situatie meegemaakt waarbij ik klamme handen kreeg. En het kan natuurlijk altijd erger. Wat verkeer betreft is Thailand nog paradijselijk vergeleken met een land als India, waar het een totale chaos is en ik verschillende malen tijdens een busrit dacht:, dat het afgelopen was met mij en dat tijdens een verblijf van slechts 8 maanden. Neem eens een luxe nachtbus naar Chiangmai. Dat is pure businessclass, waar je heerlijk kan slapen met gestrekte benen en lekkere maaltijden krijgt geserveerd. De air-con bussen richting Pattaya en naar vele andere rictingen zijn comfortabel en rijden niet harder dan 80 km. p.u. enz. enz.
In Chiangmai fiets ik overdag en dat is inderdaad oppassen geblazen met mijn handen kontinue remklaar. Fietsers en voetgangers tellen niet mee in het Thaise verkeer en fietsers zijn zeldzaam , uitgezonderd een enkele farang ‘baa baa bo’ .
Makkasan is inderdaad een ramp voor auto;s. Ik nam de taxi vanaf phya thai (eindhalte) wat prima ging savonds om 8 uur dus na de spits. Er is geen taxi halte dus je moet er 1 aanhouden en snel instappen op de weg terwijl het verkeer moet wachten (is heel normaal in thailand).
De taxi’s die komen afleveren op suvarnabhumi en blijven staan worden luidruchtig weggetoeterd door de politie per motorbike.
In Hongkong is alles supergoed geregeld, geen motorbikes in het verkeer en zeer goede bussen/metro etc. Daar kan thailand nog veel van leren.
200-300 baht naar Siam area lijkt me ook de normale prijs of er moet veel traffic jam zijn. Ik zou de skytrain nemen, goedkoper en sneller. Grote koffers in een volle skytrain is lastig en soms is er geen roltrap 🙂 afhankelijk van welk bts-station
Vanaf het eindstation Makassan van de snelle airportlink kun je de dichtsbijzijnde ondergrondse metro nemen, wat is 10 min.lopen en even over de spoorlijn stappen.
Als je de MRT (ondergrondse metro) gebruikt moet je wel je koffer openen.
Geen optie met baggage dus.
Robert,
Ik had moeten schrijven dat er soms lange rijen bij de taxistandplaats staan. Ik maakte het in november mee. Er zullen toen wel tegelijk veel buitenlandse toestellen zijn aangekomen.
Volgens de krant is het aantal reizigers dat dagelijks op Suvarnabhumi arriveert opgelopen van 60.000 naar 90.000.
2 weken geleden heb ik de skytrain van suvarnabhumi naar Phya thai genomen en dat kostte me 50 baht.
Dat kan, want er zijn twee diensten: de Express Line naar Makassan (15 minuten, 150 baht) en de City Line met zes stops onderweg naar Phaya Thai (30 minuten, 15-45 baht). Jij schrijft 50 baht. De krant had het weer eens fout of vergis je je?
Ik betaalde begin Januari 45 baht voor de City Line vanaf Phyathai , wellicht is het 5 baht duurder geworden .
In november vorig jaar zowel van als naar de Suvarnabhumi met de Airport Rail gegaan, beide keren met de City Line. Op Makkasan overgestapt op de BTS. Het is inderdaad even een eindje lopen, maar met een koffer op vier wieltjes en een schoudertas is dat nog wel te doen. Vervolgens bij Nana uitgestapt en Soi 11 ingelopen. Aangezien mijn hotel vlakbij de Sukhumvit zit was ook dit geen probleem.
Inmiddels is de Airport Rail dus duurder geworden en vraag ik mij af of je al dat gesjouw op de koop toeneemt in plaats van met een taxi voor de deur te worden afgezet.
Update (correctie)
Drie stations op de Airport Link, de metroverbinding met Suvarnabhumi, worden uitgerust met liften en roltrappen: Phaya Thai, Ratchaprasong en Ramkhamhaeng. Na verhoging van de prijs van het kaartje is het aantal passagiers op de City Line met 10 procent afgenomen. De Express Line (Suvarnabhumi-Makkasan, zonder stops) doet het ook niet goed. Met 600 tot 700 reizigers per dag blijft de lijn ver onder de target van 2200.