De eerste ‘aanrijding’ in Thailand
Het moest er na zes jaar een keer van komen: een aanrijding. Nou ja, van een echt ongeluk was geen sprake. In feite stelde de hele zaak niet veel voor.
Ik reed in Hua Hin soi 55 in toen een fors reclamebord van de stoep waaide, tegen mijn auto aan. Enkele diepe krassen waren het gevolg, een schade die in Nederland zeker in de vele honderden euro’s zou lopen. De eigenaar van het bord en aanpalend winkeltje ontkende alle schuld. Het bord was weliswaar van hem, maar het was de wind die de oorzaak was van het omwaaien. Dat het forse apparaat aan de voet slechts was geborgd door twee kleine stenen, kon hij ook niet helpen.
Twee politiemannen stonden er bij en keken er naar. Maar steken geen hand uit. Even was ik bang voor de standaard Thaise redenering: als de farang daar op dat moment niet was geweest, was het ongeluk niet gebeurd.
Gelukkig ben ik al zes jaar first class verzekerd. Dat wil in principe zeggen dat de eigenaar van de auto niets heeft te vrezen. Zelfs aan de borg om uit de cel te blijven is tot een bedrag van 200.000 THB gedacht. De schade-expert kwam na een half uurtje op zijn motorfietsje aan tuffen, maakte foto’s, sprak met de eigenaar van het bord en de agenten. Vervolgens werd ik naar het politiebureau gedirigeerd.
En daar kwam ik tot de ontdekking dat mijn (Thaise) rijbewijs nog thuis op mijn bureau lag. Daar tilde de politie niet aan. Ik moest een flink aantal papieren tekenen, waarna de expert mij naar huis volgde om (ook) mijn rijbewijs te fotograferen. Ik ben nu in het bezit van een papier waarmee ik de zijkant van de auto kan laten spuiten. Eind goed, al goed?
Over deze blogger
- Bijna 20 jaar geleden verhuisde journalist Hans Bos naar Bangkok. Vrijwel vanaf het begin was hij betrokken bij de geboorte van Thailandblog. Als journalist werkte hij voor Limburgse dagbladen en voor de reis vakbladen van wat ooit Elsevier heette. Hans (76) woont sinds 14 jaar in Hua Hin, met vrouw Raysiya en dochter Lizzy. Hij was circa negen jaar secretaris en vicevoorzitter van de Nederlandse vereniging in Hua Hin en Cha am.
Lees hier de laatste artikelen
- Agenda17 december 2024Agenda: Back to the Future weer op toernee in Thailand
- Bezienswaardigheden17 november 2024De hoogste/grootste Naga van Thailand
- Bezienswaardigheden3 november 2024Tham Phu Wa, een grottempel om te watertanden
- Belasting Thailand22 oktober 2024Belastingverdrag niet meer haalbaar op 1 januari 2025, zegt Buitenlandse Zaken in Den Haag
Hans ik weet nog wel 1 leuk spuiterijtje voor je .
Voor het geval de verzekering je er 1 aanwijst waar je de auto soms dagen kwijt bent .
Door schade van krassen van takken en kleine deukjes duurt het daar geen dag voor ongeveer 1600 Thb .
die word aangewezen, je kunt beter geen verzekering in schakelen, want ze vergoeden toch niet meer dan 80%. Je komt in een woud van trekken en wurgen terecht die wel weken kan duren. Een paar stomme krassen zoals deze kost je niet meer dan 3000 bath. Waarom moeilijk doen?
Het gaat om het principe. De Thai proberen er altijd onderuit te komen met been wai en een smile. Ik ben van mening dat je ook al kost het een halve dag je gewoon moet blijven claimen en process verbaal moet laten opmaken.
Een nieuwe Toyota Hillux, door een oudere Thai bestuurt, ritste zich eens open aan de bumper van mijn Pajero. Ik had vrijwel niets, hij had veel schade. De politie legde dit uit als mijn schuld omdat ik zo’n 100 meter daarvoor van links de weg opgedraaid was. De pickup voegde met redelijke snelheid te vroeg in en ritste open
Wsa we; zielig en de politie ook als je goed verzekerd ben confiscates je auto voor dagen. Ik kon niets anders dan schuld bekennen om de auto terug te krijgen.
En nu begint het een heel lange onderhandeling van mijn verzekering met de tegenpartij om hem een shady goedkope reparatie te laten accepteren. De man werdt een oor aangen……
Ik zou mijn no claim niet verleizen (50%) omdat het eigenlijk mijn schuld niet was. Schets mijn verbazing dat de premie verhoging een paar maanden later meer was dan de door tegenpartij geleden schade. De verzekering aanvaarde nu mijn eigen betaleing van de schade aan de tegenpartij en de no-claim discount was hersteld.
je vraagt je af waarom all risk te verzekeren in Thailand
Heb reeds twee ongevallen gehad in fout en ben 100% gedekt heb nog geen bath moeten betalen.
Dat is dan zeer ongewoon; zelfs als je zeer lang schadevrij bent wordt bij de 2de keer ( als het jou fout is ) je premie verhoogd. Dat is in Thailand zo en dat is in Nederland zo.
In Thailand is het beter kleine bedragen zelf te betalen; want anders wordt je premie inderdaad meer verhoogd dan de schade die je betaald hebt.
heb het vorige jaar een kleine schade gehad was een beetje zelf schuld
nou geen problemen met verzekering ze betaalde gewoon alles ben gewoon
1ste klas verzekert
weet niet waar julli de problemen vandaan halen of niet goed verzekert
je kunt je overal laten verzekeren maar als je een goede uit zoekt geen enkel probleem
jan
Wie je tussenpersoon is wil heel veel uitmaken .
Een huizenverkoper van de moobaan waar jij woont Hans zou voor zichzelf 1 project gaan opzetten en of ik samen met hem wilde doen, wegens gebrek aan voldoende geld .
Mijn auto was nodig om goed voor de dag te komen en ik had de eerste keus van 1 plot .
Tevens zou ik mededirecteur gaan worden als ik dat land alvast betaalde .
Toen ik erachter kwam dat hij de boel belazerde heb ik door connecties de auto kunnen terug laten halen, het geld wat ik gegeven had moest ik maar naar fluiten wegens zijn connectie met de politie .
Intussen had ik al 1 nieuwe Chevrolet gekocht waar ik ook verzekerd was .
Toen de auto terug was had hij er veel dingen aan vernield tot de audioinstalatie aan toe .
Alles is zonder 1 Thb te moeten betalen via hun verzekering gerepareerd zelfs met duurdere spullen dan er voorheen in zaten .
Dit is heel normaal in Thailand.
Ik had een aannemer die volgens contract en een helemaal door mij uitgevl;ooide BOQ (bill of quality) de villa zou bouwen. Hij heronderhandelde de BOQ en wilde 20% meer hebben ivm expensive materiaal keuze. Dan een groot bedraag op voor hand, maar 6 betaal termijnen , en altijd vooruit betalen. Hij begon de volgende termijn al te claimen voorday hij klaar was met de vorige. Dan valse rekeningen door zijn vriend met de hardware shop gemaakt. Alle materialen op de reutel , maar ik had het al betaald. Op het einde met maar een paar man werken en weer de volgende termijn opvragen terwijl hij pas halverwege de voorgaande termijn was en veel materialen p de reulel zoals de badkamers and 250 m2 marmer. Toen hij uit zijn contract tijd lipe hem er uit laten gooien (uit de estate) en het zelf met chiang verder gedaan. Maar 75% van het geld was gebruikt en mar 50% van het wer gedaan. Uiteindelijk zo’n 15% over de originele contract prijs gegaan doordat mijn vrouw goede loacle chiang wist te vinden , maar dat is een heel ander verhaal, je zou kunnen zeggen van de regen in de drup.
Paar regeltjes
1. Contract in Engels en BOQ ook
2. Veel kleine termijnen 12 of zo
3. Nooit eerste termijn groter dan de profit margin (hij kan dan de benen nemen)
4. Als je er toe in staat ben zelf de grote materialen regelen en maatjes uitsluiten
5. Vertifeer rekeningen van derden op slimme wijze want ze maken afspraken als jij komt
6. Voorzichtig met extra werk, geen papier tekenen waarop jij opdracht geeft. Dit heeft te maken met contract tijd die dan verlengt kan worden met 14 dagen per extra job
7. Penalty clause voor late oplevering in contract
8. Uitkijken voor commissie afspraken met andere contractors , i.e. het zwembad
9. Als het dak er opzit het huispapier laten maken en je vrouw er op zetten. Per thaise wet kunnen ze dan alleen met de toestemming van je vrouw het erf op.
10. Als het tot een probleem komt en je hem er uit gooit, alles wat op jouw erf staat vasthouden als hij bij jou in het rood staat
Losse Chiang, het probleem van kwaliteit tegen snel werl
Als je een stukprijs afspreekt dan wordt het sloppy en snel. Als je een uurrate afspreek dan wordt het heel langzaam werken.
Oplossing, laat de chiang een prijs geven, zeg maar een deur hangen , buah plaatsen, marmer leggen. Onderhandel die prijs en laat hem dan een proef leggen. Zeg maar ene deur hangen van de 20 die je hebt. Vertel hem dat als de deur heel goed hangt hij de rest ook mag doen. Als hij goed werk gelevert heeft dan zeg je ” je mag de andere 19 deuren ook hangen, maar als ze slechter hangen dan deze proefdeur dan betaal iki niet, ga je daar mee accoord” 🙂
Nooit alles vooruit betalen en redelijk deel als het werk klaar is
Een Thaise pickup kwam van achter met 80 binnen zetten en wij stonden stil achter een andere auto. De klap zorgde dat we zowel voor als achter inelkaar zaten. Het hele getouwtrek heeft 6 weken geduurt, want de verzekering gaat afdingen bij de reperateur. Bovendien kregen we al 10% minder, omdat we een reperateur hadden uitgezocht die niet in het lijstje van de verzekering van de tegenpartij stond. Daarnaast was de expert vergeten de uitlaat op te schrijven. Omdat de reperateur 2e hands onderdelen heeft gebruikt, kon het allemaal voor 28k gemaakt worden. De oorspronkelijke offerte was 35k, doch de verzekering van de tegenpartij wenste niet meer dan 27k te betalen.
Onze nieuwe auto met glimmende 17″ wielen, bleek niet bestand te zijn tegen kuilen in de weg. Gevolg kapotte band en gebroken wiel. Om te kunnen claimen moesten de wielen eerst in een extra verzekering. Dus nieuw wiel plus band aangeschaft om vervolgens het spul te laten zien bij het verzekeringskantoor. Fototje gemaakt. Daarna geclaimd, doch 80% voor het wiel en 50% band. Oude spullen inleveren. Zinvol? Nee dus.
Aanrijding met een brommer, das foute boel. Geluk dat de brommer bij dezelfde verzekeringsmaatschappij was aangesloten. De brommer was fout, omdat zij over de weg zigzagde en ontwijken was niet mogelijk. Schuldig? Welnee, zij bleek de gig te zijn van een politieagent. Verzekering heeft alles betaald. Wel een boete.
Allrisk zinvol? JAZEKER
Hans,
Had Boeddha wel je auto ingezegend? Lol
Gr,
T.