Thailand: in de hoek waar de klappen vallen
door Khun Peter
Het zit Thailand niet mee. Vooral de toeristenindustrie krijgt klap na klap. De beelden van de politieke onlusten zijn nog maar net vervaagd of de volgende ramp dient zich aan.
Hoewel de toeristengebieden bespaard blijven van overstromingen, zullen er zeker reizigers zijn die na het zien van de beelden, voor een andere bestemming kiezen. Maleisië bijvoorbeeld. Uit een artikel in Bangkok Post – Wy Malysia is thriving – blijkt dat het toerisme in Maleisië veel harder groeit dan in Thailand. Ook buurland Cambodja doet het naar verhouding goed.
Gelukkig zijn Thai flexibel en zullen ze deze slag ook wel te boven komen. De economie draait nog op volle toeren. Echter de toeristenindustrie zucht en kreunt. De TAT komt af en toe met hoopvolle cijfers, maar iedereen die om zich heen kijkt weet dat die cijfers flink opgepoetst zijn. Zo zijn de aankomsten op Suvarnabhumi Airport geen echte indicatoren, immers veel passagiers zijn op doorreis.
Over een paar maanden, in januari, start het nieuwe vakantieseizoen. Veel Nederlanders kiezen dan de bestemming voor de zomer van 2011. Het is te hopen dat juist in die belangrijke periode het rustig en stabiel blijft in Thailand. Het zou jammer zijn als potentiële toeristen voor een andere bestemming kiezen. Want dan zullen ze niet kennismaken met één van de mooiste vakantielanden ter wereld.
Over deze blogger
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Mijn motto:"Maak je niet te druk, dat doen anderen wel voor jou".
Lees hier de laatste artikelen
Als je hier 1 keer geweest bent kom je vaker, dat zeggen alle toeristen. In Thailand is alles wat een toerist zich kan wensen. Stranden, heerlijk eten, lekker weer, massage, mooie vrouwen, uitgaansleven, etc.
Je weet dat de TAT “vlieg bewegingen” telt he? Dus een in- en uit-gaande vlucht zijn 2 vluchten. Incl. nationaal verkeer, incl. vracht-verkeer.
Alle toeristen zijn alle mensen die geen Thai pasport hebben, dus ook de paar honderd duizend non-Thai die hier leven. En ook alle mensen die visa-runs maken. En ook alle mensen in transit, maar die wel door immigration gaan.
Gisteren was het weer bom-vol in Pattaya …. op straat dan wel. Restaurants en hotels doen wel redelijk zaken, maar bars en winkels niet echt. Na 7 maanden laag seizoen kan iedereen wel weer een echt hoog seizoen gebruiken.
Maar met de Thaise mentaliteit “Minder klanten, dus prijs omhoog”, de dure Thai baht en duur leven in Europa vraag ik me af of er ooit nog een Europees hoog seizoen gaat komen hier in Thailand (Indieers, Chinezen, Russen komen wel in grote getalen).
Zoals op dit blok gemeld, vertoont het aantal georganiseerde Nederlandse reizigers naar Thailand tot en met september dit jaar een min van 6,2 procent. Dat zegt niet alles, want mogelijk groeit het legioen zelfboekers. Dat CI en BR om wat voor reden dan ook cancellen is een slechte zaak. Het zijn geen charters, maar lijndiensten en die moeten vliegen, ook al zijn ze leeg. Niets weerhoudt hen er van om een prijstechnische concurrentie aan te gaan. Het zou onaanvaardbaar zijn als de NS treinen zou laten vervallen bij gebrek aan passagiers, of als de bussen in Amsterdam of elders niet rijden omdat ze niet vol zijn.