Een poosje geleden bezocht ik een nieuw restaurant aan Second Road in Pattaya. Zag er leuk uit, dus maar een keer proberen of het eten daar ook goed is, nietwaar?

Het eten wás goed, de prijs redelijk en de bediening prettig, niet op aan te merken.

Check bin, Khrab

Toch raakte ik lichtelijk geïrriteerd, want op de afrekening stond als verrassing een toeslag op de prijzen voor eten en drinken voor de BTW en een zogenaamde “Service charge”. De nota was dus 17% hoger dan ik verwachtte. Had ik dat moeten weten? Ja, zei de bedienende dame, het staat op de menukaart. En zowaar, onderaan elke pagina stond in de kleinst mogelijke letter, dat de menuprijzen met die genoemde 17% zouden worden verhoogd. Goed, ik betaalde en nam al het wisselgeld terug, want ik had immers al voor de service betaald en een tip vond ik dan ook niet meer nodig.

Ik vond mijn irritatie terecht, er zijn in Pattaya/Jomtien weinig restaurants die deze toeslagen rekenen. Ze zijn er wel, in Pattaya vooral aan Beach Road en natuurlijk de grote hotels, die de toeslag heel “discreet” of beter geniepig met een forse ++ aankondigen. Ik vind het niet passen, men mag een normale prijs rekenen en daar horen alle kosten en de BTW in verwerkt te zijn.

Onderzoek

Een verslaggever van het blad “BK, the insider’s guide to Bangkok” vond dat ook en zij ging eens op zoek naar wat er precies met die 10% service charge gebeurt. Gaat het, zoals ik dacht, naar het personeel? Nou, vergeet het maar! Zij bezocht een aantal goede en niet goedkope restaurants in Bangkok en concludeerde, dat in slechts zeldzame gevallen de service charge geheel aan het personeel wordt uitbetaald.

De meeste restaurantmanagers en bedienend personeel vertelden, dat slechts een klein deel (4% werd vaak genoemd) aan het personeel toekomt en de rest wordt besteed aan onderhoud (gebroken glas- en aardewerk), bloemen, en kosten voor elektriciteit. In een zeer bekend Japans restaurant kreeg zij te horen, dat het alleen het bedienend personeel (in kimono) 2% krijgt toebedeeld en de rest gaat op aan die onderhoudskosten.

In een ander Japans restaurant wordt de 10% volledig ingehouden door het management. De manager verklaarde, dat zij het personeel niet de service charge uitbetalen, maar wel een bonus als bij voortduring de “targets” van de verkoop worden gerealiseerd.

Een bekend Frans restaurant garandeert het personeel een bedrag van 9000 Baht per maand te betalen uit de service charge. Om hoeveel het dan van die 10 of soms wel 15% service charge gaat, werd niet verteld. In een groot hotel verklaarde de manager van het restaurant, dat meer dan de helft van de service charge aan het personeel wordt uitbetaald. De service charge wordt gedeeld met al het personeel na aftrek van kosten voor onderhoud, hetgeen iedere maand kan verschillen.

De eigenaar van een Thais toprestaurant: 6% gaat naar het personeel, 2% houd ik vast voor onverwachte onderhoudskosten en de resterende 2% gaat aan het eind van het jaar als bonus naar het personeel.

Tenslotte

Zes procent is beter dan twee procent, maar het zou logischer zijn de totale service charge aan het personeel uit te betalen. Er is geen enkel andere business dan dit deel van de horeca, die service charge in rekening brengt. Ziet u het al voor u, dat uw inkopen in een supermarkt aan de kassa met service charge wordt verhoogd?

Wettelijk is er in Thailand niets aan die service charge te doen. Het restaurant kan zelf de hoogte van de service charge bepalen en daarmee doen wat het wil. De uiteindelijke conclusie van de verslaggever is, dat ongeveer de helft van de verhoging van onze rekening bij de juiste mensen terechtkomt.

Over deze blogger

Gringo
Gringo
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!

38 reacties op “‘Service charge’ in Thailand”

  1. John zegt op

    ik sta ook beetje versteld van de ‘service charge’..ben momenteel druk voorbereidend werk aan het doen in het zoeken naar accomodaties en restaurants etc waar ik in Thailand gebruik wil van gaan maken. bv hotel lebua/ intercontinental..alleen geven aan een ‘service charge’ te betalen. dus een fooi geven hoeft dan niet meer??

    de klant wordt gewoon gedwongen om te betalen voor de zogenaamde service van het personeel, maar stel die is gewoon ronduit ‘Bagger’?

    hier in B en NL geef ik bijna nooit fooien. het leven en uit eten gaan is al duur genoeg. mijn partner daarin is een stuk makkelijker. (helaas).

    is de service charge dus niet gereguleerd en vanuit de wetgeving geregeld? neen dus..lijkt mijn. hoe doen de Thailand kenners dit? en wat als ge niet wilt betalen ‘die service charge’? lijkt me natuurlijk geen optie maar goe.

    ja de tourist en thailand expats worden op vele manier leeggezogen zo te horen en te zien. maar goed, personeel verdiend natuurlijk al meer dan genoeg per maand om de service charge ook nog eens bedeeld te krijgen!!

    (toen ik nog in de horeca werkte gingen de fooien in één pot en eind van de week werd het verdeeld onder al het personeel van afwasser, schoonmakers tot koks/ bediening. alleen de eigenaar deelde niet mee!)

    • Theo weert zegt op

      Nu bij dat
      “personeel verdiend natuurlijk al meer dan genoeg per maand om de service charge ook nog eens bedeeld te krijgen!!”
      Zie ik dat je niet de situatie in Thailand kent of door hebt.
      Personeel krijgt vaak een basis salaris van 100 tot 200 bath voor ruim 12 uur werken. Als je dan met de baas of manager spreekt. Zegt ach ze verdienen hier goed, want ze krijgen hier veel tip.

      Zou je in Nederland moeten doen, dan gooien ze wel je tent dicht.

      Nee helaas is het zo, dat in landen, als Thailand, Indonesië, maar ook Turkije het personeel moet hebben van de tips en niet van het salaris. Daarom kunnen wij zo goedkoop daar terecht.

      • thea zegt op

        Ook in Amerika betaal je 10 en soms 15 % service charge.

        Je bent ondernemer en je klanten betalen middels fooi je personeel, lekker toch.

        Ook wij waren verbaasd dat we hier in Thailand mee te maken kregen, je weet wat je ongeveer moet betalen en dan denk je dat de rekening niet klopt maar de fooi bleek er dus bij gerekend, triest voor het personeel maar ik geef daar bovenop niet nog een keer fooi .
        En ik voel me geen krent want ook in thailand heb je horeca die nederlandse prijzen rekenen voor een kopje koffie

    • Geert Sijmons zegt op

      Beste John,
      Voor iemand die in de horeca gewekt heeft vindt ik je reactie zeer opmerkelijk …Zoals
      1- Thais personnel verdiend al genoeg
      2- in Nederland geef ik bijna nooit fooi.
      3- De toerist wordt al genoeg uitgezogen.
      Voor de rest geef ik geen commentaar en hou ik de bedenkingen voor mezelf
      Groeten,
      Geert

  2. Henk zegt op

    Ik at kort geleden in een afdeling van de boekwinkel in siam paragon.
    Hier wordt standaard ook 10% service charge vermeld.
    En dus gewoon op de bon gezet.
    Ik heb de vraag gesteld waarom. Ja het Is voor de service dat we het brengen.
    Tja… Verbazingwekkend. Echter de tip pot stond ook pontificaal bij de kassa.
    Ik blijf het vreemd vinden dat dit toegepast wordt.
    Volgende keer wil ik eens proberen om het niet re late brengen aan tafel maar afhaal.
    En ja ze zijn er ook nog eens zeer onvriendelijk.

  3. Han zegt op

    Ik,vind het oplichterij. De prijzen zoals doe bij de menus zijn vermeld horen de consumentenprojzen te zijn.
    Als om wat voor reden dan ook extra gerekend moet worden zou dat bovenaan moeten staan met dzelfde lettergrootte. Ik zou niet meer naar een dergelijk restaurant toegaan en het mijn vrienden ook afraden.

  4. Rob V. zegt op

    Je kunt je hier wel druk over maken (omdat de service charge vaak grotendeels of geheel niet de bediening bereikt als zijnde een fooi) maar de oplossing is simpel: ga elders eten en geef het personeel een fooi die jij denkt dat hen toekomt. Ik ben tegen SC, dus ga er niet eten.

  5. Jacques zegt op

    Ik heb dit ook al meegemaakt in Thailand bij diverse restaurant in diverse plaatsen. Altijd goed kijken en kom daar ook niet meer. Meestal ook niet restaurants om over naar huis te schrijven.

    Ik heb in Nederland ook meegemaakt bij Thaise restaurants dat er tipgeld niet naar het personeel gaat of soms alleen een klein percentage naar het bedienend personeel, de rest gaat in de zak van de baas.
    Overigens nog steeds in Nederland, onderbetaald met slechte contracten. De Thaise dames accepteren dit maar, want zijn Thailand gewend waar de arbeidsomstandigheden nog slechter zijn.

    In sommige gevallen zit de baas in het restaurant en ziet toe op de betalingen. Ook als je apart een tip wil geven moet dit afgedragen worden. Vervelend om dit zo stiekem te moeten doen als je vindt dat de bedienster wel een tip verdient.

  6. Fransamsterdam zegt op

    Meestal loop ik verder als er ergens zulke kleine lettertjes staan (vallen meestal toch niet in de vrolijk geprijsde categorie).
    Van heel vroeger kan ik mij nog wel herinneren dat er in Nederlandse restaurants vaak bij stond:”De prijzen zijn inclusief 15% bedieningsgeld en BTW.” Tot in de jaren ’50 was men verplicht het bedieningsgeld apart in rekening te brengen, dus toen ik klein was, was dit betrekkelijk nieuw.
    Ook nu zijn de prijzen in Nederland dus nog inclusief 15% bedieningsgeld, maar dat heeft feitelijk geen enkele betekenis meer.
    In Thailand hadden ze tot in de vijftiger jaren nog nooit gehoord van bedieningsgeld of een fooi.
    Dat veranderde pas met de komst van de toeristen. (Geef de farang maar weer de schuld)
    Het berekenen van een service charge is oorspronkelijk uit de tijd dat er geen (behoorlijke) CAO/minimumloon was. Verder moet je per land bekijken of het geven van een fooi alleen nodig is als je prima bediend bent (Nederland) of ook als het allemaal erg tegenviel (Verenigde Staten).
    Het meest bizar is de toestand op cruise-schepen, waar het heel gebruikelijk is dat er dagelijks een slordige twintig dollar op je rekening wordt geschreven, uitsluitend en alleen als fooi. Aan de andere kant, als je je dan weer realiseert dat het personeel daar onder obscure vlag nauwelijks iets verdient, is het wel weer begrijpelijk.
    .
    Bij het online boeken van hotels zie je trouwens nog vaak dat bij de geadverteerde prijs van bijvoorbeeld 30 euro per nacht, tijdens het boekingsproces 10% service charge en 7% BTW wordt opgeteld.

  7. bob zegt op

    Hallo Gringo,
    Het is meer dan 17% want in de meeste gevallen telt men eerst de 10% en over dat totaal nog eens 7% dus totaal bijna 18%. Ook in Jomtien bij de duurdere restaurants als Linda, Bruno, News, Poseidon e.a. in het complex, of de Italiaan, ze doen allemaal mee. Het zijn met name die restaurants die ook VAT afdragen en dat zijn de duurdere.
    Dus eerst de spijskaart lezen die meestal wel buiten staat of hangt en dan pas beslissen. Dus nergens gaan eten waar staat prijzen ++ want dat betekend hetzelfde.

  8. ruud zegt op

    De service charge zul je moeten lezen, als service door het restaurant en niet de service van het personeel.
    Mogelijk gewoon sprake van een begripsverwarring.
    Een woord hoeft niet overal hetzelfde te betekenen, ook al is het het zelfde woord.

    • Leo Th. zegt op

      Ruud zegt het juist, wij worden door de naam ‘service tax’ op het verkeerde been gezet en verwarren het met tipgeld voor de bediening. Door deze verwarring zal het personeel juist minder fooi ontvangen. Wij gaan er immers vanuit dat wij ze al voldoende ‘beloond’ hebben met die 10%. Met Gringo ben ik het eens dat je in één oogopslag moet kunnen zien wat je voor een gerecht of drankje moet lappen en niet dat je in de éne zaak wel en de andere weer niet rekening moet houden met extra te betalen tax. Er zijn ook bars die deze verfoeilijke handelwijze hanteren. Hetzelfde gebeurt in Thailand met geadventeerde prijzen voor hotels of vliegtickets, vaak zijn het basisbedragen waar de nodige toeslagen bijkomen.

  9. Theo weert zegt op

    Niet alleen in Thailand maar een groot aantal landen van de wereld kent men dit gebeuren.
    Meestal in begrepen, maar vaak ook in kleine lettertjes vermeldt. o.a. Praag,

    Italië rekent zelfs geld voor het gebruik van het bestek, Frankrijk en Italië rekent daarnaast nog drie prijzen aan de bar, aan het tafeltje in het café/restaurant en een voor op terras.

    Ierland o.a. Dublin betaal je een toeslag als je met meer dan 4 personen komt eten.

    Dus het blijft altijd oppassen bij restaurants en hotel even altijd goed de menukaart bekijken

    In Ierland, Nieuw-Zeeland en Australië o.a. heeft men nog een ander fenomeen. Als een restaurant zelf geen licentie voor drank heeft (wijn, bier) dan kan je die drank kopen bij een drankshop. Deze neem je mee naar het restaurant en die levert soms de glazen. Op je rekening krijg je dan ook een bedrag opgevoerd hiervoor.

    In Sydney at ik bij een restaurant zonder licentie kocht 4 blikjes bier in de super markt voor 1 dollar en moest persoon per 3 dollar service betalen. Dus twee keer zo duur als het blikje kost.

  10. marcus zegt op

    Wat denk je van Marriott en Hilton, self service buffet dinner, maar toch service charge in rekening brengen. Nog gekker als je een jaar lidmaatschap voor 8000 baht gekocht heb en dus 50% koring op het eten (niet de drank) wordt voor het self service buffet service charge voor aftrek van de 50% korting in rekening gebracht. Je betaalt dus 2x service charge voor geen service.Er is helemaal geen service, je schept het zelf op.

  11. john zegt op

    ik herinner me dat we lang geleden een overgang hebben gemaakt. Toen werd geleidelijk aan 10% “bedieningsgeld “op horecarekeningen ingevoerd. Ging echt naar de bediening toe. Ook ken ik restaurants in sommige buitenlanden waar men onder op de rekening aangaf om, tenzij men daar bezwaar tegen maakt, x procent voor de bediening werd toegevoegd aan de rekening. Vind ik beide heel passend. Maar servicecharge voor gebroken glaswerk of welkee post dan ook is natuurlijk vorlstrekt misplaatst. Opent de weg om stap voor stap alle onkosten, gas, licht, water, onderhoud, vervanging, schoonmaak, salaris keuken etc op de nota te llaten verschijnen!!
    Kort gezegd: servicecharge voor bediening lijkt me uitstekend. Maar dan doorsluizen naar bediening en dat is het !

  12. RonnyLatPhrao zegt op

    Met z’n allen naar Japan….

    1. Groot-Brittannië
    Een opslag van 12,5 procent voor de bediening wordt normaal automatisch verrekend als je de restaurantrekening gepresenteerd krijgt. Is er niets bijgerekend, dan is een fooi van 10 procent (berekend op het totaal bedrag van je rekening) de norm. Taxichauffeurs verwachten eveneens een fooi van 10 procent.

    2. Frankrijk
    Een fooi is bij onze Franse buren meestal inbegrepen in de rekening. Het is evenwel gebruikelijk om wat kleingeld te laten liggen voor de kelner. Het is echter wel opletten geblazen want sommige kelners in Parijs of het Zuiden van het land brengen soms zelfs jouw wisselgeld niet eens terug. Je kan zelf kiezen of je taxichauffeurs al dan niet een fooi geeft. Gidsen in musea worden graag beloond met een fooi van drie euro.

    3. Duitsland
    De Duitse kelners zullen tevreden zijn als ze een ’tip’ van minstens vijf procent van de totale rekening ontvangen. Taxichauffeurs verwachten een extraatje van 10 procent. Twee tot drie euro volstaat voor portiers of bagagedragers.

    4. Italië
    Beperk fooien tot een absoluut minimum in Italië. Kelners verwachten geen fooi maar natuurlijk mag je ze wel belonen indien je tevreden bent over hun service. Maar besef wel dat de Italianen je sowieso al wat extra’s aanrekenen voor het bestek.

    5. Zwitserland
    Een fooi voor de service maakt al deel uit van de rekening die je ontvangt van taxichauffeurs, in restaurants en cafés. Extra kleingeld geven, is dus niet nodig.

    6. Canada
    In Canada is het gebruikelijk om een fooi te geven die ongeveer 10 tot 20 procent bedraagt van je restaurantrekening.

    7. Verenigde Staten
    Een ’tip’ is in de Verenigde Staten algemeen ingeburgerd. Het is wenselijk dat je bovenop je rekening 15 procent extra ophoest voor de bediening.

    8. Nieuw-Zeeland
    De Kiwi’s verwachten geen extra kleingeld. Natuurlijk zullen ze het appreciëren als je een extraatje geeft maar men zal je niet vies bekijken als je niets geeft.

    9. Australië
    Ook hier zal je niet achterna gelopen worden door de kelner als je geen fooi gegeven hebt. Toch zal wat extra’s met de glimlach aanvaard worden. In de chiquere restaurants in Melbourne of Sydney is een ’tip’ wel gebruikelijk.

    10. China
    Je moet nergens een fooi geven in China. Besef dat buitenlanders sowieso een hogere rekening gepresenteerd krijgen ten gevolge van een regeringsmaatregel.

    11. Japan
    Dit land is de grote uitzondering. Geef nooit een fooi in Japan want het wordt opgenomen als een belediging.

    12. Hong Kong
    Ook hier verwacht men geen extraatje. Taxichauffeurs hoef je enkel een fooi te geven indien ze jou naar de luchthaven brengen.

    13. Singapore
    Het geven van fooien wordt niet echt aangemoedigd door de autoriteiten in Singapore. Vaak zul je het bordje zien staan ‘No tipping required’.

    http://www.hln.be/hln/nl/1901/reisnieuws/article/detail/1057517/2010/01/22/Handleiding-voor-het-geven-van-fooien-in-het-buitenland.dhtml
    http://www.ad.nl/ad/nl/2882/Oman/article/detail/1957678/2010/01/22/Handleiding-voor-fooien-in-het-buitenland.dhtml

    • Tino Kuis zegt op

      En ik las eens een onderzoek dat in landen waar meestal geen fooi wordt gegeven, Japan en Thailand bv, de service als goed wordt beoordeeld, terwijl dat in de Verenigde Staten en Rusland juist andersom in…

  13. martin zegt op

    Als trouwe klant van Papa John was ik ook zeer verrast dat er opeens service charge werd gerekend.
    Nooit geweest maar opeens een feit.
    Ook ik zie het als oplichting, maak je prijzen navenant hoger maar dit lijkt nergens op.
    Ik kom er ook nooit meer ondank het feit dat het eten goed is.

  14. Yan zegt op

    Het zoveelste “bullshit” uitvluchtje om de farang in de maling te nemen…Ik heb een Thai nog nooit een fooi weten geven…

    • Johnny BG zegt op

      Je bent niet verplicht om zulke zaken iets te nuttigen en is er alle vrijheid om na het zien dat er een service charge en btw betaald moet worden om ergens anders te kijken of er een betere deal is te behalen.

      Voor de mensen die goedkoop uit willen zijn ga dan ook sowieso niet naar btw plichtige zaken want dat scheelt al snel 7% en mogelijk ook een service charge.
      Je kan ook bij https://eatigo.com/th/bangkok/en iets zoeken. Krijg bv 30% korting en dan is het toch goedkoper als er extra kosten bijkomen.

    • George zegt op

      Ik zou niet naar Amerika gaan als ik jou was want daar gooien ze je de zaak uit
      En in Thailand geef ik ook altijd graag fooi
      Ik ben zo ’n Farang die een ander ook een goed leven gunt

      • Michel zegt op

        Juist George, ik voel me ook goed als ik iemand een fooi kan gunnen. En wees maar gerust dat elke werknemer in Thailand het zeker waardeert als ze wat ‘drinkgeld’ toegestopt krijgen.

        En waar ‘Yan’ het vandaan haalt dat de Thai nooit een fooi geeft dat snap ik niet. En dit is geen ‘Bullshit verhaaltje’, ik zie dat, net zoals de Farangs, ook vele Thaise inwoners bij het afrekenen aan de kassa in de restaurants wat wisselgeld in de Tipbox laten verdwijnen.

    • Mattheus zegt op

      ach als je vindt dat je altijd in de maling wordt genomen waarom accepteer je dat dan en blijf je gewoon waar je bent?

    • Roger zegt op

      Yan,

      Sorry hoor, ik ga regelmatig uit eten met Thaise mensen en zie dat ook zij in heel wat gevallen het kleingeld laten liggen. Ik weet niet waar je dit vandaan haalt, misschien leef je in een ander Thailand dan ons.

  15. John Chiang rai zegt op

    Als het duidelijk vermeld staat op de menu kaart,dan kan de klant zelf kiezen of hij/zij er mee accoord gaat.
    Anders is het, als het eerst te voorschijn komt bij het betalen van de rekening.
    In het laatste geval ben je,als je hier niet tevreden mee bent,de volgende keer gewaarschuwd om een ander restaurant te zoeken.
    Toen ik enige tijd geleden op Thailandblog nl. las,dat sommige mensen uit principe of gierigheid helemaal geen fooi gaven,kan ik het alleen maar toe jubelen dat sommige restaurants een Service charge.
    In mijn jonge jonge jaren heb ik uit nood een half jaar gewerkt als kofferdrager in een hotel in München,waar mij meteen gewaarschuwd werd voor de gierigste gasten.
    De gierigste gasten waren vertegenwoordigers die van het bestedings geld wat ze van hun Firma meekregen zelf nog verdienen wilden,kort gevolgd van (Sorry) de Nederlander die alles graag top willen hebben zolang het niet koste.
    Het hotel was precies tegenover de Bahnhof,waar ik soms gasten met een kofferwagentje begeleid heb naar het perron.
    Meestal hielp ik ze ook nog met hun zware koffers in de trein te dragen,en wachte dan nog even af,of iemand misschien vrijwillig uit dankbaarheid een fooitje gaf.
    Voor het geval dat deze fooi niet vrijwillig kwam,was ik goed gewapend met een klein rekeningblock,waar ik zonder pardon dan 2 DM per koffer declareerde.
    Op de soms verbaasde reactie’s en vragen of ze dat dan betalen moesten,vroeg ik altijd lachend of hun iedere dag voor nobbes gingen werken?
    Kan mij niet herinneren dat iemand nog weigerde om te betalen,en omdat deze service buiten het Territorium van het hotel viel,en we zodoende van de hotel directie ook de vrije hand hadden,had dit in rekening stellen veel gevolg onder mijn collega’s.
    Af en toe moet je een onbrekend fatsoen gewoon op een fatsoenlijke manier bijbrengen.

  16. Ben zegt op

    Bij pizzahut het zelfde ook service charge en btw. Niet zo bij pizza company vaak ook nog voordeliger. Laatst 2 pizza voor de prijs van 1 ongeacht welke topping wel het zelfde soort als de eerste.
    Ben

  17. Kees janssen zegt op

    Gewoon een verkapte bron van inkomsten.
    Heeft niets te maken met service etc.
    Dat zit al verwerkt in de prijs van het gerecht.
    Heeft ook niets te maken met een fooi voor de bediening.
    Helaas staat het vaak met kleine letters op de menu kaart. Echter je zoekt een menu en ziet de kleine letters over het hoofd. Het zijn vaak al gelegenheden waar de prijzen on thais zijn.
    En je gaat uit principe niet weer terug. Helaas gaat de service charge ook ten koste van de fooien.
    Maar desondanks maken veel bedrijven omzet om de marge te verbeteren. Kijk bv naar de vliegmaatschappij, rolkoffers, administratiekosten etc.

  18. Roger zegt op

    Ik snap deze ganse discussie niet goed.

    Word je op het kasticket een service charge aangerekend dan geef ik sowieso geen ’tip’ aan het personeel.
    Omgekeerd geef ik altijd een mooie tip als men vriendelijk en beleefd is (wat veelal het geval is).

    De plaatsen waar er een volgens mijn normen een té grote service charge aangerekend wordt ga ik niet meer terug, simpel toch. Maar meestal ga ik toch bij de lokale Thai eten, veel goedkoper en altijd lekker. In de shoppingcentra zitten meestal dezelfde grote restaurants – ik denk dat de meeste farangs onder ons wel weten welke we moeten mijden of niet.

    Ik ben zelf zeker geen krentenbijter maar wees eens eerlijk, als je een beetje de weg weet in Thailand dan kan je niet anders dan toegeven dat we hier meer dan goedkoop kunnen eten en leven. En dan spreek ik uiteraard niet over de plaatsen waar de toeristen volop uitgebuit worden (maar dat is een verschijnsel over gans de wereld).

  19. martin zegt op

    SC wordt vaak gebruikt om de rekening stiekem te verhogen.
    Eerst hebben ze het niet en dan opeens is het er wel.
    komt zo maar uit de lucht vallen

  20. Jozef zegt op

    Op Koh Samui zijn alle taxi’s zgz “taxi meters”, doch gebruiken ze de meter nooit.
    Op de deuren kleeft zelfs een grote sticker met daarop vermeld “service charge 50 baht”.
    Heb nooit begrepen waarom dit betaald moet worden, zelfs als je ter plaatse zonder bagage een taxi neemt wordt de 50 baht aangerekend op de altijd te hoge ritprijs.
    Heb reeds enkele malen een mail naar de politie gestuurd, echter nooit antwoord gekregen.
    Dus moraal van het verhaal : probeer zo min mogelijk een taxi te nemen.
    Jozef

    • Johan zegt op

      Klagers zijn van alle tijden. Had je nu echt gedacht dat de politie zijn eigen mensen zou controleren na een klacht van een Farang? Als je dit gelooft dan heb je geen flauw benul hoe Thailand ineen zit.

    • Kris zegt op

      Als je vindt dat je steeds teveel aangerekend wordt dan moet je maar een prijs afspreken op voorhand.

      Dat ze hun meter niet gebruiken is enkel en alleen je eigen schuld. Ik heb al zoveel keer een taxi genomen, ze proberen af en toe wel eens zonder hun meter te rijden, een simpele opmerking en het probleem is opgelost. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ze pertinent weigeren om hun meter te starten.

      Om daarvoor een klacht in te dienen (zelfs meerdere malen) is toch wel overdreven. Ik denk dat ze bij de politie eens goed gelachen hebben.

      • Han zegt op

        Ben je toch evht wel fout geïnformeerd. Ik ben vorig jaar een week in Bangkok geweest, moest naar de ambassade en vervolgens vertalen en legaliseren dus daar gebleven.
        Ik logeerde in een groot hotel, mijn auto stond in hun parkeergarage dus ik heb alles met taxis gedaan. In die straat stond een rij taxis, allemaal met meter maar zodra je er in stapte en vroeg of se de meter wilden aanzetten werd dat steevast geweigerd en een vast bedrag opgegeven voor mijn bestemming. Diverse malen geprobeerd daar een metertaxi te nemen maar steeds hetzelfde verhaal. Dus telkens de straat uitgelopen, een 100 meter verder kwam je op een brede weg en daar reden legio taxis voorbij die je aan kon houden. Allemaal gebruikten ze daar hun meter ongevraagd. Ik haf ze steeds een ruime tip want het kost geen drol maar gaat om het principe.
        Misschien kwam het omdat ik in een redelijk duur hotel logeerde dat ze daar misbruik van wilden maken.

  21. Pada zegt op

    Heb dit eenmaal in Bangkok meegemaakt bij S&P.
    Kreeg de rekening met daarop de 10% extra service charge.
    Ik vroeg wat dit te betekenen had. Ze zeiden dat is voor de service.
    Ik liet toen de menu kaart zien en vroeg waar staat dat?
    Het stond er niet op vermeld! Dus ook niet betaald!!!
    Gewoon absurd. In dat soort zaken zien ze mij dus niet.
    Groet Pada

  22. Marcel zegt op

    is,enkel van toepassing waar veel buitenlanders te gast zijn.Typisch!

    • Louis1958 zegt op

      Wees blij Marcel dat we hier met zijn allen te gast mogen zijn. Dat wordt weleens vergeten.

      Als het ons hier niet meer aanstaat dan zijn we vrij om, als buitenlander, en op het even welk ogenblik, terug te kunnen keren naar ons eigen land, is dat geen luxe? Net zoals we vrij zij om te mogen eten in een zaak met of zonder service charge.

      Dergelijke topics zijn enkel goed om te kunnen klagen hoe slecht het hier wel is. Zouden we niet beter met zijn allen dankbaar zijn met dat wat Thailand ons te bieden heeft?

  23. Johnny BG zegt op

    Je kan je druk maken over service charge of niet maar dan moet je ook afvragen of je het spelletje wel snapt.
    Als de keuze is om goedkoop te gaan dan wordt dat netjes afgestraft. Vele Thai hebben totaal geen moeite met het fenomeen want er wordt geen tip betaald tenzij de service of het gebodene gewaardeerd wordt.
    Het tegenovergestelde is het betalen voor het toilet in een uitgaanstent. Lekker zuipen tegen niet normale bedragen en de toilet dame/heer ook wat toe stoppen en doorgaans is daar minder bezwaar tegen want het was gezellig.
    Uitgaan in welke vorm kost nu eenmaal geld en als je het er niet voor over hebt kan dat. Gezien de vele restaurants valt het probleem wel mee.

  24. theiweert zegt op

    Nu is dit stuk al meerdere keren herplaatst, dus je kan de reacties eigenlijk wel voorspellen.

    Er zijn enkele zaken die deze toeslagen rekenen. Heb het zelf in de 14 jaren dat ik jaarlijks kom in Thailand (ook niet in Pattaya) nog nooit mee gemaakt. Vermoed dat het dat het dan ook hoofdzakelijk wordt toegepast in de wat duurdere zaken of toeristisch hotspots
    Zou ik het mee maken dan zou dat misschien de laatste keer zijn dat ik deze zaak zou bezoeken of het aangebodene en de service zouden zouden zo goed zijn dat het het waard is.
    Op dat moment zou ik ook geen fooi geven aan het personeel.

    Maar in verschillende landen heeft men zo de verschillende toeslagen. De kurk/fles tax in vele Engels georiënteerde landen zoals Ierland, Schotland en Australië.
    De bestek, belastingen en service in vele Italiaanse zaken
    In de USA komt er in restaurant/café een bedrag voor service bij van 17, 21, 25 % dat staat al op de bon. Je mag de keuze maken uit deze toeslag afhankelijk hoe je de service vindt.
    Verder kom je in een winkel een product komt er nog belasting op, deze zit niet in de vermelde prijzen.
    In Praag en Parijs komt er ook nog een extra servicetoeslag op terwijl men daarnaast een fooi verwacht.
    In Italië en Frankrijk maakt het ook uit of je drankje staande aan de bar, aan het tafeltje of op het terras drinkt.
    Zo wordt er in Ierland 10-20% toeslag gerekend als je met een groep van meer dan 4 personen komt.
    Terwijl in Nieuw-Zeeland er op alle Nationale en Christelijke feestdagen een toeslag gerekend wordt

    Maak me er nooit zo druk over. je bepaalt zelf of je daar iet neemt en mocht je verrast er dor worden is dat maar 1 keer


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website