De hoteliers hintten er al op (zie bericht hiervoor): wanneer vliegveld Suvarnabhumi uitvalt, ligt het vliegverkeer naar en van Thailand grotendeels stil.

Don Mueang heeft nog slechts één terminal in gebruik (van de drie) en de vliegvelden in Chiang Mai en Phuket kampen al met congestie.

Marineluchthaven U-Tapao Pattaya International Airport is ook geen reële optie; het kan slechts 3000 passagiers per dag aan, terwijl Suvarnabhumi 110.000 internationale en 28.000 binnenlandse passagiers per dag verwerkt. Bovendien zijn er onvoldoende machines om bagage en passagiers te scannen.

U-Tapao is eerder als alternatief gebruik toen Suvarnabhumi en Don Mueang eind 2008 werden bezet door de geelhemden, maar dat leidde tot chaotische taferelen.

Udom Tantiprasongthai, chief executive van Orient Thai, is bang dat internationale luchtvaartmaatschappijen het aantal vluchten op Bangkok gaan verminderen of ze helemaal schrappen bij afwezigheid van een luchthaven binnen een redelijke afstand van Bangkok die als alternatief kan fungeren.

www.dickvanderlugt.nl

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

9 reacties op “Wat als vliegveld Suvarnabhumi uitvalt?”

  1. Hans Bos (redactie) zegt op

    Als SUV uitvalt zijn de rapen gaar en krijgt Thailand de rekening gepresenteerd. De chaos valt dan niet te overzien. Wellicht kunnen de aarden wallen de startbanen vrij van water houden, maar is het nauwelijks mogelijk om er te komen. Chiang Mai en Phuket vormen op papier een alternatief, maar – afgezien van de afstand tot Bangkok en de logistieke problemen – hebben alle Thaise luchthavens onvoldoende plaats om toestellen te parkeren, te bevoorraden of te voorzien van brandstof. Dat heeft de ervaring op U Tapao eind 2008 wel geleerd (hoop ik).
    Kortom: als SUV dichtgaat, is het voorlopig einde oefening; er kan dan geen toerist of reiziger meer in of uit. Wat een gezichtsverlies…..

    • ludo jansen zegt op

      je kan het draaien of keren zoals je wil.
      water hou je niet tegen ,het zoekt zijn weg.je staat machteloos,en het probleem in thailand is dat het maar blijft regenen.
      in de veronderstelling dat het droge seizoen begint in november,ga ik er vanuit dat in januari alles droog zal zijn.
      09012012 vertrek ik naar bangkok als alles goed gaat, en hopenlijk sta ik dan niet met de voeten in het water.

  2. marcos zegt op

    Hebben die Russen allemaal mazzel, al die vluchten landen op U tapao. Wordt ” gezellig ” in Pattaya.

  3. Sören Vandewalle zegt op

    Ik vertrek samen met mijn vriendin volgende week vrijdag (28/10) voor enkele dagen richting Bangkok en we vliegen daarna door nr Phuket… Enige zorg is overal veilig geraken en niet vast komen te zitten… en uiteraard is deze miserie ook snel gedaan vr de lokale bevolking…

    Pfff, hopelijk komt dit goed want we hbn nood aan een zorgeloze vakantie 🙂

  4. TH.NL zegt op

    Zo’n zorgen hoeft men zich niet te maken want ik las vandaag dat boekingen naar Thailand massaal worden geannuleerd door de mensen. Jammer voor Thailand maar de realiteit.

  5. Robert zegt op

    Met nadruk op ‘wat als’.

    Hier is wat meer feitelijke informatie over de situatie. http://www.thaitravelblogs.com/2011/10/essential-thaiflood-information-for-foreign-tourists-in-thailand/

    • @ Wat is feitelijk? Het is volgens mij exact dezelfde informatie die TAT news geeft.

    • Hans Bos (redactie) zegt op

      Lees de tweets, Robert…

    • Robert zegt op

      Suvarnabhumi informatie 25 Oct.

      Latest assessment from Emergency Operations Centre for Flood at Suvarnabhumi airport (24/7):
      – Flood walls surround the airport is 3.50 metre high (flood walls are permanent)
      – Currently the water level is 50-80 cm depending on the area. The water level has decreased.
      – Alert levels in place if water level reaches:
      0.80 m – alert internal team
      1.00 m – alert airlines reps / prepare for evacuation
      (partly implemented as some of the airlines have already delegated their staff to U-Tapao)
      2.00 m – 2nd alert to airlines reps / prepare for evacuation
      2.50 m – Evacuation


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website