Vertrouwenscrisis in de veiligheid van toeristen
Thailand strompelt van de ene PR-calamiteit naar de andere, schrijft Ezra Kyrill Erker in Bangkok Post. Hij zet enkele incidenten op een rijtje, die op zijn best blijk geven van een gebrek aan empathie voor de slachtoffers, en op zijn slechtst een afkeer om de daders te berechten. Als het om buitenlanders gaat, lijken de autoriteiten te vaak de schuld in de schoenen van het slachtoffer te schuiven.
Het meest navrante voorbeeld was een poging tot afpersing door de politie van Koh Samui. Die probeerde de man, wiens verloofde was omgekomen in een motorongeluk, te laten opdraaien voor het ongeluk, tenzij hij geld schoof. Toen hij weigerde, werd zijn paspoort inbeslaggenomen. Hij kreeg het 5 dagen later terug onder de voorwaarde dat niemand vervolgd zou worden. ‘Only accident, no one’s fault, no video’, zei de politie. De man die het ongeluk had veroorzaakt, had de politie omgekocht.
Vers in het geheugen ligt nog de verkrachting van een Nederlandse toeriste in Krabi. De vader zette een protestsong op YouTube, die inmiddels 500.000 keer is bekeken. De dader werd gearresteerd, maar de rechtbank liet hem vrij op borgtocht. De meeste woede wekte een uitspraak van de minister van Toerisme, die met droge ogen beweerde dat het geen verkrachting was omdat de vrouw die avond met de dader had gedineerd.
De vader van een Nieuw-Zeelandse die vorig jaar onder verdachte omstandigheden in een hotel in Chiang Mai overleed (evenals drie anderen in hetzelfde hotel), opende de website thailandtraveltragedies, maar die is inmiddels offline. Ter herinnering aan het verkeersslachtoffer is er de site nicolefitzsimons.com. ‘Het probleem voor Thailand is’, schrijft Erker, ‘dat deze forums snel “Thailand hate sites” worden.’ De verhalen stromen binnen van mensen met soortgelijke ervaringen; van Krabi en Phuket tot Koh Samui, Bangkok en het verre Noorden.
Die verhalen worden niet geschreven door mensen die opzettelijk het land willen beschadigen, maar mensen die het gevoel hebben dat hen geen recht is gedaan. ‘Wanneer slechts 1 van de 10 verhalen waar is, wijzen ze er samen op dat er iets fundamenteel verrot is in de Thaise wetshandhaving’, aldus Erker.
(Bron: Bangkok Post, 2 december 2012)
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen19 november 2024Minister van Volksgezondheid kondigt maatregelen aan tegen alcoholgebruik tijdens Nieuwjaar 2025
- Thailand algemeen19 november 2024Goudkoorts: stijgende baht-prijzen trekken investeerders aan
- Thailand met kinderen19 november 2024Bangkok tip: SEA LIFE Bangkok Ocean World (video)
- Bezienswaardigheden19 november 2024Siriraj Medical Museum in Bangkok (video)
Dick, daar komen de verhalen weer. Jetski maffia. Toeristen laten betalen voor schade die ze niet hebben veroorzaakt. Motorverhuur. De motor wordt gestolen door de eigenaar en in rekening gebracht bij de toerist. Politie die toeristen aanhoudt en beschuldigt van dingen die ze nooit gedaan hebben en geld in eigen zak steken.
Natuurlijk ook expats zijn een dankbare prooi. Tegenwoordig zijn de prijzen op de motorway Bangkok Chonburi voor buitenlanders al 2000 bath voor iets wat je niet gedaan hebt. Anders rijbewijs inleveren en ophalen op een of ander politiebureau ergens in de middle of nowhere. Het zijn natuurlijk niet alleen toeristen die slachtoffer zijn. Kijk maar naar het artikel van Cor Verhoef over de banana verkopers.
Ik moet zeggen dat onze Ambassade goede voorlichting geeft.
Wordt het niet eens tijd dat de kranten in Europa en Amerika en Australië daar meer aandacht aan besteden? In Rusland is het al begonnen.
Misschien dat die figuren hier in Thailand toch een beetje gaan nadenken dat de bomen niet tot in de hemel groeien.
J.Jordaan.
Nou hier in Europa is de publieke opinie totaal niet met Thailand begaan, ik denk eerlijk gezegd vooraleer dit aan de orde is het nog spijtig genoeg heel veel zou moeten verslechteren, Thailand is een ver weg bed schow voor de gemiddelde Europeaan.
Ikheb toch een vraagje J.Jordaanwat bedoel je met de prijzen ,2000 Bht op de moterway, moet je gewoon naar de kant en dan 2000 Bht betalen
@Leen: Inderdaad, maar niet vergeten af te dingen, net als op de nightmarket 😉
In het verre verleden kreeg de politie geen salaris van de regering, maar zorgde zelf voor de nodige inkomsten.
Ook al heeft men nu een (mager) salaris, de traditie wordt voortgezet.
Corruptie, omkoperij, het financieel gemelk van buitenlanders voorziet de politie van een superextraatje.
Nu Nieuwjaar nadert en ze weer extra geld nodig hebben, zie ik de agenten ook weer op markten sluipen om te kijken, of ze de marktkooplui kunnen betrappen op een lichte overtreding om ze daarna een zware boete op te leggen of beslag te leggen op hun waar, die de politie zelf kan gebruiken.
Ik heb wel een tip om gedoe bij de vele roadblocks te beperken. Vroeger wachtte ik altijd af wat de politieagent te melden had. Dat leidde soms tot absurde situaties omdat ze ook niet wisten wat ze die farang moesten vragen. Een agent keek een keer bij me naar binnen in de auto en vroeg toen “no lady?”. Mijn antwoord, “no sir no lady”. De agent “why no lady?” etc….
Wat ik nu doe is direct mijn rijbewijs in de hand van de agent duwen en het initiatief proberen te houden door tegen hem te gaan praten. Daar weten ze zich doorgaans minder goed raad mee en men laat je dan weer doorrijden. Het blijft allemaal wel irritant, maar ik zie tegenwoordig wel veel controles waarbij vrachtwagens worden aangehouden. Dat lijkt me wel goed voor de veiligheid.
Lijkt me aardig om volgende ervaring te delen. Op 4 december 2008 reden wij (mijn thaise vriendin en ik) van Chiang Mai naar Bangkok met onze Isuzu.
Na ca 70 km werd ik aangehouden; ik reed te hard. Vraag van mij: hoe hard reed ik en wat is dan maximum. De maximum snelheid was – volgens de diender – 120 km/u en ik zou 125 km/u hebben gereden. Boete TBH 200 zonder verdere plichtplegingen hhet raam uit.
Weer zo’n 50 km verder opnieuw aangehouden. Wegens te hard rijden. Nou wist ik 1 ding zeker: niet harder dan 120 km/u. Dus nog maar eens gevraagd wat maximum dan was op 4-baansweg. Antwoord: 110 km/u en ik reed 119 km/u. Op mijn reactie “uw collega zon’n 50 km terug zei 120 km/u als maximum. Nou, dat klopte wel, maar voor een Isuzu 4-wheel drive was het toch echt 110 km/u. Afijn, weer TBH 200 uit het raam zonder bonnetje etc.
Toen ging mijn vriendin -inmiddels aardig opgefokt – rijden. Wat denk je? Na zo’n 70 km werd zij aangehouden. Wegens gevaarlijk rijden….!!?? Men had deze keer de fuik net na een bocht geplaatst, dus moest iedereen stevig remmen en van rechterbaan naar linkerbaan. En dat is gevaarlijk rijden…… toch?
Mijn vriendin heeft een rijbewijs met als achternaam Jongtajuth. Destijds was ene Jongtajuth ook hoofd van Thaise politie.
Dus zij wenste absoluut niet te betalen en eiste een gewone bon. Op de vraag hoe ze dan gedacht had te gaan betalen, zei zij “dat zal dan toch wel op achterkant van de bon staan aangegeven”. Diender dus behoorlijk kribbig. En vroeg naar rijbewijs. Bij het lezen van de naam Jongtajuth en een vrouw met iets meer haar op haar tanden dan oom agent gewend was, werd het rijbewijs schielijk teruggegeven en werden we (bijna) gesommeerd om door te rijden uiteraard zonder te betalen en zonder bon.
En toen begreep ik (pas net 1 maand woonachtig in Thailand op dat moment) van mijn vriendin dat deze dienders inderdaad geld aan het inzamelen waren (uiteraard voor zichzelf) om op 5 december op gepaste wijze de verjaardag van de koning te kunnen vieren.
De max. toegestane wettelijke snelheid voor een pick-up is 80 km per uur.
Deze discussie is al eens eerder gevoerd. En ook toen kwam er geen absolute duidelijkheid. De maximumsnelheid voor vrachtwagens is 80 km/u. Dat is de enige zekerheid, die er bestaat.
En de politie terplaatse bepaalt wat de maximum snelheid is voor andere weggebruikers, zoals
* personenauto’s
* 4-deurs pickups
* 2-deurs pickups
* SUV’s etc
* brommers en motoren
Het lijkt mij dus niet zinvol om weer over maximum snelheden te beginnen, want dat zal eindigen in oeverloos ge ………. En iedereen heeft daarbij (on)gelijk.
Beste reageerders, dit artikel gaat over ‘Veiligheid van toeristen’ en jullie beginnen een off-topic discussie over maximale snelheid. Dat is niet toegestaan.
De verkeerspolitie hier is een crisis. Ben ooit eens 5 keer aangehouden op een ritje van 400 km. Alle keren voor te hard rijden.
Eerste keer reed ik inderdaad te hard; rond de 130 km. Daarna keurig aan de maximum snelheid van 120 km gehouden, toch aangehouden (2e keer). De snelheid was tijdelijk op dat traject teruggebracht naar 100 km. Op mijn vraag waar dit stond aangegeven werd mij verteld dat er zo’n 40 km terug een bord stond. Op de vraag waar deze tijdelijke snelheidsbeperking ophield werd geantwoord: “Hier!!!!!!”
Ik ben voor de zekerheid 100 km blijven rijden en jawel, een kleine 50 km verder weer een controle (3e keer). Mijn 4-deurs pick-up is geen personenauto, maar een vrachtauto waarvoor 80 km geldt. Weer een papierloze prent dus.
De 4e keer ben ik een bord “city limit” voorbij gereden; totaal niet gezien. Weer 200 baht betaald en toen terug gereden om het bord te bekijken. Stond een grote wagen voor geparkeerd, dus voor niemand te zien. Uiteraard hebben we dat gemeld bij de road block en die zouden er naar kijken. Zijn aan de overkant wat gaan eten en drinken. Een uur later stond die wagen nog voor het bord.
Daarna 100 km gaan rijden. Weer aangehouden (5e keer) voor speeding. Op mijn vraag wat de maximum snelheid was voor mij werd geantwoord 100 km. Toen ik uitlegde dat ik 100 km reed was de reactie dat ik ergens op het controle traject meer dan 100 km had gereden; exacte snelheid werd daarbij niet aangegeven. Gewoon betalen dus!
Ook al eens aangehouden omdat ik verkeerd voorgesorteerd zou hebben gestaan. Ik stond op een baan met een pijl “rechtdoor en rechtsaf”. Wij reden rechtdoor en nog geen 20 meter verder sprong er een agent voor de auto. Zoals gezegd: verkeerd voorgesorteerd. Op onze reactie dat er toch een pijl “rechtdoor” stond werd simpelweg geantwoord dat die niet geldig was, maar nog niet verwijderd was?! Bij niet betalen mocht ik mee naar het bureau, dus toch maar betaald.
Wat het allemaal nog irritanter maakt is dat er ernstig aan klasse justitie wordt gedaan. De oom van mijn vrouw is een zeer welgestelde ondernemer met alleen maar auto’s uit het segment 10 mln baht plus, zoals Porsche Cayenne; Mercedes S 600 SEC; BMW 745 Li. Als wij met hem meerijden naar zijn huis in Bangkok is de standaard snelheid die zijn chauffeur aanhoudt minimaal 150 km. Bij road blocks blijft hij gewoon rechts rijden en worden de eventuele pionnen en hekken van de weg gehaald en wordt er zelfs soms gesalueerd! Zijn reactie hierop: “Ik betaal al genoeg aan hun bazen!”
Ik moet erbij zeggen dat het aantal road blocks de laatste tijd enorm meevalt. Meestal worden de vrachtwagens gecontroleerd en de met personen volgestapelde pick-ups en daar is naar mijn mening niets mes mee.
We dwalen af van het geplaatste artikel. Veiligheid van toeristen en vertrouwenscrisis.
Ik heb me er zelf ook gedeeltelijk schuldig aan gemaakt.
Toch nog en voorbeeld die meer bij het artikel past.
Bijvoorbeeld in Pattaya ( kan ook ergens anders zijn).
Tas gestolen van toerist. Deze gaat aangifte doen op het politiebureau.
De betreffend ambtenaar vraagt 1000 Bht om het onderzoek te starten.
Dit gebeurd regelmatig.
Vertrouwen? Wie?
Of je nou door de hond of de kat gebeten wordt.
Je gaat toch met een kater terug naar huis.
J.Jordaan.
Op snelweg nr 2 bij Korat is het voor mij altijd raak,de politie kent mij al bij de eerste post richting Ubon Ratchathani
Bij 150 km per uur 200 Thb bij de eerste blokkade en 130 km 300 Thb bij de volgende blokkade meest zijn er 4 blokkades in korte tijd .
Ik kreeg laatst wel de mededeling dat ik dan de komende 2 weken niet hoefde te betalen .
Op de weg terug stonden zij in omgekeerde volgorde en vertelden mij dat 1 fles whisky gebruikelijk was en er al 2 hadden van farangs .
Ik deelde de heren mede dat een dropje dan nu wel voldoende was en ben weg gereden .
Wetshandhaving en rechtspleging in Thailand is een regelrechte puinhoop, voor de Thais nog veel erger dan voor toeristen. En als toeristen al zo worden behandeld (zie Krabi) kun je je dan voorstellen hoe (arme) Thais er afkomen? Vergeet die paar honderd baht. Ik ga er wat over schrijven. Dat wordt een vernietigend stukje.
@ Ben het niet vaak met je eens, maar nu wel. Alhoewel je ook niet direct overal beren op de weg moet zien.
Ik ken een Nederlander in Thailand die in het locale streeksuffertje een gastcolumn had geschreven. Daarin was hij nogal kritisch op de Thaise overheid inzake het vluchtelingenbeleid m.b.t. Birmezen. Kennelijk is dat gelezen door medewerkers van de Thaise ambassade in NL. Hij kreeg toen via via (indirect) het vriendelijk verzoek dit niet meer te doen, omdat hij anders problemen kon krijgen met het verlengen van zijn verblijfsvergunning in Thailand.
Tja, dus enige voorzichtigheid cq terughoudendheid kan geen kwaad.
Huh, da’s ook vreemd. Ik heb al ruim driehonderd posts losgelaten onder diverse artikelen in de on-line versie van de BP. En ik kan je verzekeren, die gingen echt niet over de zegeningen van Tom Yam Kung. En zo zijn er nog honderden anderen die op diverse fora hun mening niet onder stoelen of banken steken. Het is hier (nog) geen politiestaat.
@ Cor, ik ben slechts de boodschapper. Daarnaast ben ik erg zuinig op jullie … 😉
Beste Tjamuk,
Wat jij respect noemt, noem ik kruiperigheid. Ik heb in Thailand nog nooit een blad voor de mond genomen en dat heeft mij een paar vijanden maar meer vrienden opgeleverd. In tegenstelling tot wat wel eens gedacht wordt, spreken ook de Thais vrijuit over van alles, behalve publiekelijk over wat er vandaag gebeurde. Vanavond had ik een etentje met twee Thaise dames, een 68 en de ander 40, beiden nogal hi-so (dat schijn je er tegenwoordig bij te moeten zeggen), en je hebt geen idee van wat er allemaal over tafel ging, zelfs over heilige huisjes. Niemand nam aanstoot aan mijn uitgesproken mening, vaak waren ze het er mee eens. Als ik een kritische column schrijf bespreek ik dat altijd met een aantal Thaise vrienden. Niemand nam mij dat ooit kwalijk (zie het stukje over het leger en de Sangha). Ik beschouw Thailand als een goede vriend, ik houd van Thailand, met z’n goede en slechte kanten. En ik vertel mijn goede vrienden ook waar ze de fout in (kunnen) gaan. Dat is respectvol. Je mond houden is laf.Als er niemand ooit risico’s had willen lopen met het uiten van zijn mening dan zaten we nu nog met slavernij, apartheid, heksenverbrandingen en draaide de zon nog om de aarde. Ik heb er belang bij dat dit een fatsoenlijk, hoewel onvolmaakt, land is. Dat belang is vooral mijn zoon. Het is wel degelijk ook onze zaak.Ik speel het spelletje niet mee. Als dat betekent dat wij het land worden uitgezet, wel, het zij zo. Sorry, redactie, off-topic.
Moderator: uw reactie lijkt op chatten.
Beste Tino Kuis,
Eerlijkheid duurt het langst, en wat Kees1 heeft gezegd, ben ik helemaal mee eens!
De duim mag van mij meer dan 10 keer omhoog! En ik denk dat een stukje over wetshandhaving zeker geen kwaad kan, het is goed voor vele lezers van dit blog, om te lezen hoe het hier toe gaat!
En lees de reaktie van Cor “het is hier nog geen politiestaat”.
Jij hebt respect voor ieder zijn mening op dit blog, en vult vaak een mening aan met kennis, en daarom vind ik dat jouw mening gerespecteerd mag/dient te worden.
Ik lees jouw stukjes altijd met veel plezier, want ik haal daar een boel kennis uit, die ik in de praktijk probeer te brengen, hier in mijn Thaise omgeving!
Thanxs Olga
Inderdaad Tino. Wel goed dat je er “arme” aan toegevoegd hebt, want voor de rijke criminelen is het leven een picknick.
Beste Tino
Ik dacht eigenlijk door de stukjes die jij af en toe plaatst. Dat je een soort Henk van der Meijden was. En bij de Prive had gewerkt
Je heb ze (gelukkig) niet zelf geschreven. Ik heb het dan over de laatste 2 stukjes.
Maar ik lees nu je reactie Naar Tjamuk.
Het gaat mijn hier niet om Tjamuk. Maar om jou instelling daar heb ik respect voor
Dus heb ik mij mening bijgesteld.
Voor mij ben je nu een soort Maarten van Rossum. Die ik bewonder om zijn eerlijkheid en altijd zegt wat hij zegen wil. Ongeacht tegen wie
Ik heb om mijn waardering naar jou toe stiekem 10 keer op de duim omhoog gedrukt
Maar dat lukt niet. 🙂 Dus geef ik je er hier 10 x duim omhoog Tino.
Als ik je er mee kan steunen mag je ook mijn naam onder het stukje zetten
Beste Groet Kees
Tino,
Ben het niet helemaal met U eens. U schrijft, als er niemand ooit was geweest om risico’s
tenemen door het uiten van zijn mening dan zaten we nu nog met slavernij, aparheid, heksen
verbranding en draaide de aarde nog steeds om de aarde.
De ””Apartheid””’ in Zuid Afrika is echter niet alleen afgeschaft door de vele en vele mensen
die hun mening daar over lieten horen, maar hoofdzakelijk door de gewapende-strijd van
het ANC onder aanvoering van Nelson-Mandele. Ook de afschaffing van de slavernij is niet zonder bloed vergieten verlopen.
Ik heb als mening dat wij als buitenlander ons buiten de politiek moeten houden, wij komen
tenslotte niks tekort.
Moderator: Graag reageren op het artikel en niet op andere reageerders, dan wordt het welles/nietes of chatten.
Beste Jochem
Waar om denkt u dat Nelson Mandela gevangen heeft gezeten?
Om dat hij zijn mond heeft gehouden? Of omdat hij geen risicos wou nemen?
De mensen die de gewapende strijd zijn aangegaan hebben die geen risico genomen?
Als al die mensen er net zo over gedacht hadden als u en noch al wat mede blogers dan was er nu noch steeds apartheid in Zuid Afrika
Als jullie vinden dat Tino maar beter zijn mond moet houden. Of erger dat hij zijn stukje niet mag plaatsen. En als reden aan voert wij komen immers niks te kort.
Dan zit je aardig op 1 lijn met noch wat dictators op deze wereld
Wat is er mis mee als je een misstand aan de kaak stelt in wat voor land dan ook.
In Sirije mogen de vrouwen geen auto meer rijden daar vind ik ook wat van
Daar heb ik een mening over. Die steek ik niet onder stoelen of banken
Daar zal niemand op het blog wat van zegen.
Maar nu het om Thailand gaat is iedereen in rep en roer.
Als of er na de plaatsing van Tino zijn stukje gelijk oorlog uitbreekt in Thailand
Er gebeurd helemaal niets. Daar hebben we nog een miljoen Tinos voor nodig.
Maar kleine dingen dragen bij aan het grote geheel
Moderator: uw reactie is off-topic en gaat niet over Thailand.