Toerisme Thailand 2011
Begin maart vond in Berlijn de jaarlijkse Internationale Toerisme Beurs (ITB 2011) plaats, het grootste evenement ter wereld op dit vakgebied. Thailand was daar ook traditioneel aanwezig en ter gelegenheid van de opening hield de Tourist Authority of Thailand (TAT) een persconferentie.
Namens de heer Vichai Srikwan, voorzitter van de TAT Raad van Bestuur werd een voordracht gehouden, die een aantal interessante onderwerpen bevatte:
“In 2010 kwam de wereld langzaam uit het dal van de economische recessie en Thailand is er bijzonder trots op, dat het een opmerkelijk herstel in de reisbranche heeft gekend vorig jaar. Dankzij het harde werk van alle betrokken overheidsinstanties, de particuliere sector en al onze supporters en partners in het buitenland, waren we in staat om onze gestelde doelen te bereiken voor dat jaar.
Het aantal internationale bezoekers aan Thailand bedroeg 15,84 miljoen, een goede groei van 12 procent ten opzichte van 14,14 miljoen in 2009. De inkomsten bedroegen 585 miljard baht (14 miljard euro). Voor 2011 streeft de TAT naar 15,5 – 16 miljoen internationale bezoekers met een verwachte omzet van 600 miljard baht (14,2 miljard euro).
De reden dat wij hier vandaag met u op ITB samenkomen is dat wij met u willen samenwerken om het toeristisch verkeer Thailand verder te laten stijgen.
Allereerst zullen we het merk Thailand versterken door reeds bekende ‘Amazing Thailand’ campagne verder uit te bouwen. Voor dit jaar voegen wij er de slogan “Thailand always amazes you” aan toe, doelend op de versterking van de positieve emoties, die bezoekers associëren met de unieke charme van “Thai-ness ‘, de gastvrijheid en vriendelijkheid van de Thaise mensen, en onze unieke kunst en cultuur.
Laat mij u een idee geven van de richting van de Thaise toerisme-industrie. In het verleden was de Thaise toeristische ontwikkeling gefocust op de sociale en economische ontwikkeling, Wij hebben die koers aangepast en schenken meer aandacht aan het minimaliseren van de ecologische impact van het toerisme. TAT richt zich op drie belangrijke aspecten van het toerisme – de economie, het milieu en de samenleving – om het toerisme ook op lange termijn te waarborgen.
Over de Europese markt kan ik zeggen, dat toeristen uit Europa altijd een belangrijke rol hebben gespeeld in de ontwikkeling van het toerisme in Thailand. We prijzen ons gelukkig dat deze trend zich verder doorzet.
In 2010 stond het Verenigd Koninkrijk bovenaan de lijst met 818000 bezoekers, gevolgd door Duitsland met 612 duizend en Rusland met 611,000. De Europese bezoekers bleef een gemiddelde van 14 dagen en besteedde een gemiddelde van 3.600 Baht (83 euro) per persoon per dag. Europa is goed voor een omzet van ongeveer 206 miljard baht (4,2 miljard euro), hetgeen circa 40% betekent van de totale Thaise toeristische markt.
Van de Europese bezoekers zijn 86% individuele reizigers, waarvan dan 63 % al eens in Thailand zijn geweest. Voor het jaar 2011 verwacht Thailand circa 4,45 miljoen bezoekers uit Europa.
Nog een paar cijfers over het vliegverkeer naar Thailand. De capaciteit van alle vluchten naar Thailand vanuit Europa bedroeg in 2010 ruim 12.000 vluchten en 3,80 miljoen zitplaatsen. Duitsland voert die lijst aan met een totaal van 2.000 vluchten en rond 740.000 stoelen, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk met 1.700 vluchten en 620.000 miljoen stoelen en Rusland met 1.400 vluchten en 450.000 zitplaatsen.
Voor dit jaar hebben we een aantal nieuwe marketing campagnes voor de Europese markt bedacht. Ten eerste: Bangkok is de internationale luchtvaart-hub van Azië met elk jaar meer dan 40 miljoen passagiers, die via de luchthaven Suvarnabhumi reizen. Van al deze aankomende passagiers zijn 3,42 miljoen transferpassagiers, waarvoor wij een campagne “Bangkok Stopover Amazing Aanbiedingen”. Deze doelstelling van dit project is doorgaande Europese reizigers aan te moedigen om hun reis te voor een aantal dagen in Bangkok te onderbreken.
Met de nieuwe luchthaven spoorverbinding kunnen bezoekers snel en eenvoudig naar het centrum van Bangkok voor wat sightseeing of winkelen. Voor deze campagne worden vouchers beschikbaar gesteld – bv. voor een bezoek aan een schoonheidssalon (spa and wellness), tempels, attractieparken, restaurants en meer – om de bezoekers aan te moedigen om eens terug te komen voor een langere periode. Doelmarkten zijn transferreizigers uit de belangrijkste Europese steden, vooral in Londen, Parijs, Stockholm, Moskou.
Ten tweede zal TAT de nadruk leggen op het behoud van het aandeel in de mondiale toeristische markt. Thailand is nog steeds een belangrijke lange-afstandsbestemming met beste value-for-money voor de Europese bezoeker.
We zullen strategische partners en luchtvaartmaatschappijen aanmoedigen met het aanbieden van reizen incentives en arrangementen, zodat Amazing Thailand nog steeds Amazing Value heeft voor de Europese vakantieganger
Ten derde is het gezin een markt waaraan wij aandacht zullen besteden. Het brede aanbod van accommodatie en dienstverlening maakt Thailand uitermate geschikt voor een gezinsvakantie. Den ook aan de vele activiteiten die in gezinsverband kunnen worden gedaan.
Thailand is al erg populair onder golfers in Europa en wij nu van plan om daar op in te spelen op een nieuwe trend: golfen in gezinsverband. Dit zal zich richten op familieleden om samen te gaan golfen zoals de ‘Vader en Zoon “,” Mama en Me’ projecten. Thailand moet ook voor families een golfparadijs worden.
Hele gezinnen kunnen genieten van een verfrissende behandeling in een spa of ontspannen met een Thaise massage na een dag van sightseeing. Ook kan hun gezondheid worden gecontroleerd in ziekenhuizen met alle faciliteiten, die aan internationale normen voldoen.
EVA Air is tijdens deze beurs een project gestart met de naam “Amazing Thailand Amazing Familie”. De luchtvaartmaatschappij biedt een speciaal arrangement voor 2 volwassenen en 1 kind, Dit arrangement geld voor de periode maart-oktober 2011 en is speciaal gericht op Londen, Amsterdam en Wenen.
Ter bevordering van onze Go Green Go Thailand campagne wordt aandacht besteed aan verantwoord toerisme, duurzaamheid en ecotoerisme. In deze campagne worden talloze dorpen, die zijn onderzocht en gekwalificeerd, aangeprezen voor bijvoorbeeld trips voor “vogelaars”, eco-vriendelijke duiken, fietstochten en wandelingen in de natuur. Voorbeelden uit deze campagne zijn de geuren en parfums van Centraal-Thailand in bv. Amphawa, Samut Songkhram en Phetchaburi; de charme van de Isaan; het kruispunt van culturen in Chiang Rai en Chiang Mai; de Geest van Lannai n Lamphun en Lampang. Onlangs is hiervoor het boekje “Thailand 50 Great Green Escapes” gepubliceerd.
Ook hotels en resorts in Thailand worden nu erkend voor hun milieu-inspanningen door het Green Leaf Certification Programm. Op dit moment hebben we 220 Green Leaf hotels en 535 rookvrije hotels.”
Met nog een heel verhaal over hun website, die men vooral regelmatig moet raadplegen wordt de voordracht afgesloten.
Over deze blogger
-
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!
Lees hier de laatste artikelen
- Achtergrond14 december 2024Cashewnoten in Thailand
- Isaan12 december 2024We gaan naar Ubon Ratchathani!
- Achtergrond6 december 2024De geschiedenis van de Thaise keuken
- Bezienswaardigheden2 december 202424 uur in Bangkok (video)
Zoals gebruikelijk bij de TAT: veel gesnoef en weinig visie. Gaat de TAT nog altijd om aantallen. Minder Japanners, dan meer Russen en Indiërs. De TAT is een krachteloze, futloze en initiatiefloze club, die veel geld verslindt.
Helaas heb je gelijk. Maar dit geldt tevens voor de meeste NTO’s.
Overigens zullen de BRIC (Brazil, Russia, India, China) landen een enorme bijdrage gaan leveren aan internationaal toerisme de komende 10-20 jaar. Valt niet aan te ontkomen. Mag het eigenlijk niet zeggen natuurlijk, maar als ik de Russen en Chinezen zo zie reizen door Azie denk ik ook wel eens dat er eigenlijk toch niks mis was met goed ouderwets communisme en die landen op slot gooien. 😉
Die muur hadden ze nooit moeten afbreken.
er gaat veel veranderen in thailand.de lang verblijvers in thailand zouden aanzien worden als immigranten.de wet op het verblijf ,visumwetgeving zou aangepast worden.ik ben echt benieuwd …alleen 50 plussers zouden dan nog mits voorwaarden nog langer kunnen blijven.
als ze nog veel wetjes en ditjes en datjes complimenten gaan hebben zal het hun zuur opbreken en zullen nog vele ,andere oorden opzoeken.
laat ons hopen dat het niet zo een vaart zal lopen.
ik hoop op deze site de verandering betreffende visumplicht enz hier te kunnen opvolgen
alvast bedankt.