Hoeveel toeristen bezoeken Thailand?
door Hans Bos
Wie antwoord weet op de vraag hoeveel toeristen dit jaar Thailand bezoeken, mag het zeggen. De instanties die het werkelijk weten, houden wijselijk hun mond. Volgens het ministerie van toerisme en de Tourism Authority of Thailand (TAT) groeit hun aantal, maar de indruk bestaat dat hier slechts sprake is van ‘wishful thinking’.
Een recent bezoek aan twee grote toeristische ‘hotspots’, Pattaya en Hua Hin wijst uit dat een blind paard er nog geen kwaad kan doen. De hotels staan grotendeels leeg, de bars moeten het met heel wat minder drinkers doen en de dames van de massagesalons zitten met hun duimen te draaien. Op Phuket en Samui lijken de zaken er iets beter voor te staan. Op Phuket blijkt het overgrote deel van de hotels echter niet over een vergunning te beschikken. Die kunnen ze zich niet meer permitteren en dat zegt genoeg over de verdiensten. In Chiang Mai klagen de hoteliers steen en been.
Niet voor niets laten maatschappijen als China Airlines vluchten vervallen. Van volle toestellen is bij dagelijkse verbinding geen sprake. De vraag luidt wat de oorzaak vormt van de misère. Dat is om te beginnen natuurlijk de lage wisselkoers van de euro tegen de baht. Toeristen krijgen nu bijna 25 procent minder dan een jaar geleden. Als ze al naar Thailand komen, bezuinigen ze op zaken als transport, de betere restaurants/hotels, massage en barbezoek. Om nog maar te zwijgen over de bar girls. En het einde van de koersdaling is nog niet in zicht. Op deze manier prijst Thailand zich volledig uit de markt, vergeleken met andere Aziatische bestemmingen. Macro-economisch boert Thailand uitstekend, al merkt de bevolking daar nog bitter weinig van.
Ook de corruptie speelt een groeiende rol. Die neemt in Thailand endemische vormen aan, bij een volstrekt onbetrouwbaar politiekorps. Thai denken dat toeristen wandelende kassa’s zijn, maar buitenlanders zijn tegenwoordig beslist niet gek en goed geïnformeerd. Binnen de kortst mogelijke tijd weten ze ze hun ervaringen via social media in krant of op tv te krijgen. Dat is slecht voor het imago van Thailand in Europa en de VS.
Daarnaast spelen ook de naweeën van de politieke en sociale onrust in april en mei een rol, nog gevoed door regelmatige bomaanslagen. Die worden in de buitenlandse media tot grote proporties opgeblazen. Gevolgd bij het feit dat de overheid weinig of niets doet tegen het afpersen of oplichten van buitenlanders, doet dit het toerisme de das om. Toegegeven, vanaf november staan de zaken er wel rooskleuriger voor, maar de piek in het hoogseizoen is dit keer ongetwijfeld lager. Wie in Pattaya om zich heen kijkt, ziet steeds meer hotels en guesthouses verschijnen. Dat zorgt voor een druk op de prijzen: goed voor de toerist, maar slecht voor de teruglopende kwaliteit.
Hoe komen de instanties dan aan die hoge bezoekcijfers. De TAT heeft daar groot belang bij en strooit positieve verhalen in het rond alsof het warme broodjes zijn. Een kwestie van ‘promotie met de ogen dicht’. Op een Caribisch eiland heeft de voormalige echtgenote van een minister van toerisme mij dat eens haarfijn uitgelegd. Een toerist telt bij aankomt voor 1, bij een rondreis komt er op de volgende bestemming 1 bij en ga zo maar door. Papier is geduldig in Amazing Thailand.
Over deze blogger
- Bijna 20 jaar geleden verhuisde journalist Hans Bos naar Bangkok. Vrijwel vanaf het begin was hij betrokken bij de geboorte van Thailandblog. Als journalist werkte hij voor Limburgse dagbladen en voor de reis vakbladen van wat ooit Elsevier heette. Hans (76) woont sinds 14 jaar in Hua Hin, met vrouw Raysiya en dochter Lizzy. Hij was circa negen jaar secretaris en vicevoorzitter van de Nederlandse vereniging in Hua Hin en Cha am.
Lees hier de laatste artikelen
- Bezienswaardigheden17 november 2024De hoogste/grootste Naga van Thailand
- Bezienswaardigheden3 november 2024Tham Phu Wa, een grottempel om te watertanden
- Belasting Thailand22 oktober 2024Belastingverdrag niet meer haalbaar op 1 januari 2025, zegt Buitenlandse Zaken in Den Haag
- Belasting Thailand20 oktober 2024Langzaam maar zeker sluit het Thaise net zich om de belastingbetaler
China Airlines alleen? Eva heeft er nu ook al een handje van. Ze gaan zelfs vliegtuigen bundelen…. m.a.w. je krijgt ineens een bericht dat je vlucht twee dagen later vertrekt en twee dagen eerder terug komt (als je pech hebt). Ze maken van twee vluchten gewoon een om het vliegtuig vol en de vlucht rendabel te krijgen.
Je zou maar pech hebben dat je vakantie op die manier met 4 dagen wordt verkort. Met je werk en andere tijden houden ze totaal geen rekening. Het wordt gewoon medegedeeld.
Volkomen juist. Het streven naar winstmaximalisatie gaat zo ten koste van de passagier. De vraag is wat eraan te doen valt. De Taiwanese airlines China Airlines en EVA Air trekken zich nergens wat van aan. Een reden om met andere maatschappijen te vliegen. Air Berlin vliegt vanaf DUS rechtstreeks naar BKK. Maar vanaf januari moeten passagiers in Duitsland maar liefst 45 euro p.p. vliegtax gaan betalen.
Is het al bekend dat de vliegtax in Duitsland door gaat? Was toch alleen nog maar een plan. Dan zullen de vliegbewegingen in Düsseldorf en Wezel sterk terug lopen denk ik. Zal wel net zo’n dood sterven als op schiphol…. tenzij ze het allemaal gaan doen.
Ik lees net dat het per 1 september is goedgekeurd door het parlement in Duitsland….. Zal wel tot juli 2011 duren voordat ze inzien dat ze de extra belastinginkomsten van 1 miljard niet gaan halen. Sukkels.
1.de cijfers van inkomend toerisme zijn geheel geen eheim-als werkzaam geweest in de toeristenbranche zie ik ze bijna maandelijks nog-nu vooral interesse. Ze zijn gewoon gebaseerd op die witte entr-cards die je moet invullen-kruis je ”tourist/pleasure” aan, dan tel je als zo-anders business of wat dan ook.
Maar de witneus vergeet makkelijk dat zeker 75-80% van de toeristen in lOS geen witsmoeltjes zijn-maar vooral andee aziaten. Al sinds die cijfers er zijn, staat Malaysia aan top. Meest al gevolgd door Japan-en inmiddels vaak China.
2.de Duiste vliegtax is ingevoerd-te betalen bij elke boeking vanaf 1/9-voor elke VERTREK na 1/1/11. Weeze=Niederrhein heeft enkel RYAN en een paar andere Euro-vluchten en dus niks met BKK te maken.
Als je gewoon de tarieven van bvb EK=Emirates vergelijkt vanaf AMSterdam (nieuwe lijn sinds maart ’10) en DUSseldorf-zul je zien dat DUS altijd wel 50-100€ goedkoper uitkomt als AMS-met zelfde data.
En door die extra vlucht (die naar DUBai gaat-met aansl. niet enkel naar BKK maar zeer vele andere bestemmingen) EN de GAruda-die NL weer naar het zo vertrouwde en bekende Indonesia brengt-is er opeens bijna 40% extra capaciteit per dag in vliegen vanaf NL-en zoveel toeristen zijn er nu ook weer niet extra opeens.
Gewoon wat zakelijk rekenen.
Klopt aangaande de prijzen via DUS. Heb onlangs ook mijn ticket geboekt en dat scheelde maar eventjes een kleine 200 Euro tov Brussel. Dus dan fiets ik wel even naar Duitsland 🙂 Met die besparing kan je heel wat leuke dingen doen in Thailand.
Idd ik zie minder toeristen, vooral uit Europa en US. Iedereen klaagt steen en been. En als ze dan komen, proberen ze minder uit te geven, simpel als je voor je zuur verdiende euro’s minder bathjes krijgt.
Ook ik probeer het wisseltarief te compenseren, door meer korting te bedingen of bepaalde dingen gewoon niet te doen. Vervelend voor de Thai, maar als we het elders goedkoper kunnen krijgen dan doen we dat. Bekijk het maar.
Ja 20 tot 25%…. weet je wel hoeveel geld dat is op jaarbasis? Het is om te huilen en dat danken we aan Griekenland en andere wankele landen.
Zolang je de euro’s in je zak houd is er niks aan de hand, doch ga je dure dingen aanschaffen in Thai…. tja dat doet ff pijn als je anders gewend bent.
De baht is voornamelijk hoog voor wat ik gelezen heb door de toevloed van buitenlands kapitaal! En, een in tegenstelling tot Europa sterk groeiende economie. (Bangkok Post 2 week geleden) Al dat geld wat farangs naar hun liefje sturen misschien? Dat is namelijk nogal wat! Of bedoelt men investeringen? Ik betwijfel of de eurokoers de hoofdoorzaak is Waarom gaat u niet naar Vietnam? Daar devalueert men regelmatig ten bate van de export.
Als wereldburger of would be so bindt men zich toch niet aan 1 landje? Of het nu Nederland is of Thailand. Zo duur is het overigens nog steeds niet. Waar kun je in Nederland in een restaurant eten voor die prijzen.
Tip: lenen in Thailand is goedkoper dan betalen met euro’s
Onzin om dit algemeen te stellen natuurlijk. Dat hangt helemaal af van de koers op het moment dat je de Thaise lening afbetaalt.
Nou….denk dat toch niet. Leen tegen 2% das altijd goedkoper dan je dure euro’s te wisselen met een koers verlies van minimaal 20%. Wanneer de koers is hersteld betaal je de lening terug. Of vraag 200.000 bath aan je Thaise familie tegen 0%.
‘Denk dat toch niet’? Je zegt: ‘wanneer de koers is hersteld’ – je gaat er dus automatisch vanuit dat de koers ZAL herstellen en onderschrijft zonder het zelf in de gaten te hebben hiermee mijn qua logica onaanvechtbare bewering dat e.e.a. af zal hangen van de koers op het moment van afbetaling.
Robert,
Je hebt ook wel gelijk. En in dat geval hebben we dubbel pech.