Fietsen door Bangkok is een gat in de markt
door Marijke van den Berg (RNW)
Al meer dan 20 jaar fietst Co van Kessel door Bangkok. Wat begon als hobby en uit liefde voor de stad, groeide uit tot het eerste fietstourbedrijf van Bangkok.
Het bleek een gat in de markt. Inmiddels heeft de Nederlandse ondernemers al veel lokale jonge gidsen wegwijs gemaakt in de stad en ze geleerd hoe met de veelal Nederlandse toeristen om te gaan.
Hoewel Co niet meer de enige Nederlander is die fietstochten organiseert, is en blijft hij wel de eerste ondernemende Nederlander die het gat in de markt zag: ‘Bangkok nodigt op het eerste gezicht niet uit om te fietsen. Dat het wel kan, is de grote verrassing voor toeristen.’
Gemoedelijker
Co runt zijn bedrijf op zijn Thais. Dat wil zoveel zeggen als dat er voor Nederlandse begrippen net wat teveel personeel rondloopt en dat het allemaal niet zo efficiënt gaat als een gemiddelde Nederlander zou willen. ‘Daardoor is het veel gemoedelijker,’ stelt hij joviaal.
Een paar dingen houdt Co daarbij in de gaten om zijn bedrijf toch soepel te laten lopen: ‘Wat je in deze cultuur in de gaten moet houden, is dat je kalm, rustig, vriendelijk en aardig blijft en dan gaat het allemaal behoorlijk vanzelf.’
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en een liefhebber van goede muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Mijn motto:"Maak je niet te druk, dat doen anderen wel voor jou".
Lees hier de laatste artikelen
- Gezondheid22 november 2024Waarom laaggradige ontstekingen je gezondheid ondermijnen
- Gezondheid17 november 2024Waarom is vezelrijk voedsel zo belangrijk voor je gezondheid?
- Gezondheid15 november 2024Is het ouderdom of Alzheimer?
- Gezondheid10 november 2024Wat is de ORAC-score en waarom is het goed voor je gezondheid
Krijg je er een levensverzekering bij? 😉 Een hele verantwoordelijkheid, het verkeer in Thailand is echt levensgevaarlijk. Ik heb er wel over gehoord en het schijnt leuk te zijn. Lekker tussen Miep en Kees en alle andere Ollanders. Of misschien iets teveel 50+ vermaak?
Iedere toerist wordt geacht een reisverzekering af te sluiten. Ik heb met Co van Kesse en zijn concullega Andre Breuerl gefietst, zowel aan de rand van Bangkok als aan de overzijde van de Chao Phraya. Ik moet zeggen: een ware belevenis. En van gevaar is nauwelijks sprake, of je moet om andere redenen van je fiets vallen….
Kom Steve-eerst even je gewoon orienteren voor je wat neerpent. Die tochten zelf gaan helemaal niet over drukke wegen-maar achteraf betonnen paden door waterrijke gebieden, waar niet eens auto”s KUNNen komen (wel de motocy’s natuurlijk). Het overgrtoe deel van de deelnemers is eerder rond de 25/30 als 50+-nog wel in voor wat sportiefs in de tropen.
Co is bepaald niet de enige die zoiets aanbiedt: min of meer heeft elke natie die veel toeristen naar Thaild stuurt er inmiddels wel een, en er is de BKkse fietsersbond, die lke zondag een andere route doet.
De BKkse toeristenburo is ook al jaren bezig fietsen te promoten, met gratis leenfietsen, veel gratis routefolders en zelfs afgeschilderde fietspaden in het oude centrum_Pra Nakorn. Dit in het kader van alles ”green” en eco-vriendelijk.
Goeie blog over fietsen in Bangkok, met foto’s, plattegrond en links naar tour operators. Weliswaar in het Engels.
http://blog.travelandleisureasia.com/interest/2009/11/16/bangkok-jungle-by-bike/
Wij gaan 17 augustus naar Thailand voor ruim 2 weken en gaan ook fietsen in Bangkok. Is dat gezien veiligheidsniveau 4 wat recentelijk voor Bangkok zelf is afgegeven veilig om te doen? Volgens de ambassade moeten we nogal wat delen van Bangkok mijden.
Hallo Tinneke,
Jouw quote: Volgens de ambassade moeten we nogal wat delen van Bangkok mijden.
Waar haal je die informatie vandaan? Ik lees nergens dat er gebieden in Bangkok vermeden moeten worden. Of bedoel je provincies waar de noodtoestand geldt? Of heb je het over oude postings op dit blog? Er is weinig tot niets aan de hand in Bangkok. De noodtoestand is nog van kracht, maar daar hebben toeristen geen last van. Het verkeer in Bangkok is pas echt gevaarlijk.
Ga je op eigen gelegenheid fietsen of bij Co of André?
Ik moet er niet aan denken. In mijn opinie is het een gevaar voor eigen leven. Die Thaien rijden als gekken en zelfs op de stoep is het vaak schrikken. Zelf om met een scooter in het verkeer te begeven is een kriem. Bovendien stik je de moord met al die uitlaatgassen.
Daarom hebben we ook: BTS, Metro en de taxi
lekker lopen,maak je de leukste dingen mee!
Wat is dat toch om georganiseerd te gaan, zijn we zo verwend in de verzorgingsstaat dat Nederland heet dat we geen zelfinitiatief meer hebben, zijn we zo angstig geworden voor het onbekende ? !.
Ga toch lekker op eigen houtje fietsen of stap een willekeurige bus in waar de Thai meereizen ga van daaruit lopen en zie dan wel waar je uitkomt en mocht je “verdwalen” is er altijd wel een taxi aantehouden die je naar het dichtsbijzijnde skytrainstation wil brengen, dat is toch veel avontuurlijker.
Maar goed wie dat wil om samen te klitten met mede-landgenoten moet dat vooral gaan doen.
Ik kan me ook niks ergers voorstellen dan een georganiseerde reis, maar als het op fietsen in Bangkok aankomt hebben de tour operators wel degelijk toegevoegde waarde. Het is niet zozeer het groeps aspect maar meer de kennis van waar te gaan en wat te vermijden. Bangkok is niet typisch fiets vriendelijk en een zeer groot deel van de stad is ook gewoon oninteressant voor fietsers.
Fietstocht was fantastisch.
Leuke gids nickname jasmine.
Dwars door chinatown, soms moeilijk te fietsen.
Weinig last van autoverkeer.
Beslist de moeite waard.