Bagage zoek? Luchtvaartmaatschappijen moeten fors betalen
Stel je komt aan na een lange vlucht op de luchthaven in Bangkok en ontdekt dat jouw bagage zoekgeraakt is.
Geen nood want het kan je behoorlijk wat geld opleveren. Bij vermissing, beschadiging of vertraging, heb je volgens Europese wetgeving recht op schadevergoeding tot een bedrag van € 1.220,-
Nieuw is nu dat luchtvaartmaatschappijen, passagiers waarvan de bagage is kwijtgeraakt, per persoon moeten compenseren en niet per stuk bagage. Dat heeft het Hof van Justitie van de Europese Unie recentelijk bepaald.
Aansprakelijk
De luchtvaartmaatschappij is niet aansprakelijk indien zij alle redelijke maatregelen heeft genomen om de schade te voorkomen of indien het onmogelijk was dergelijke maatregelen te nemen. In geval van beschadigde bagage moet je binnen zeven dagen na ontvangst van jouw bagage een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij. Bij vertraagde ontvangst van bagage is deze periode maximaal 21 dagen.
Claim van gezin
Het hoogste rechtsorgaan in Europa heeft een Spaans gezin gelijk gegeven, dat € 4.880 bij Iberia claimde voor twee vermiste koffers. Een Spaanse rechtbank oordeelde in het geschil dat € 600 wel genoeg was. Het EU Hof zet daar een streep door.
Het Spaanse echtpaar vloog in 2008 met hun twee minderjarige kinderen van Barcelona naar Parijs, met luchtvaartmaatschappij Iberia. Het gezin stopte zijn bagage in twee koffers, die kwijtraakten en niet meer werden teruggevonden.
De vraag hierbij was of luchtvaartmaatschappijen alleen een schadevergoeding hoeven te betalen aan mensen die een ontvangstbewijs van bagage kunnen overdragen, of ook aan mensen die hun spullen in de koffer van een ander hebben gestopt? Het gezin eiste de maximale schadevergoeding voor vier personen, € 4880. Het hof heeft nu bepaald dat het gezin hier recht op heeft.
Bewijzen
Het is wel aan de getroffen passagiers om te bewijzen dat hun spullen in de bagage van iemand anders zaten, aldus het Hof. Het is aan de rechters van een Europees land om dit bewijs te beoordelen. Als voorbeeld van bewijs noemde het Hof bijvoorbeeld het feit dat passagiers deel uitmaken van hetzelfde gezin, samen tickets hebben gekocht of samen hebben ingecheckt.
Problemen met 26 miljoen koffers
Volgens de leverancier van bagageafhandelingsystemen voor luchthavens SITA, worden wereldwijd 26 miljoen koffers per jaar niet goed behandeld, 85% is vertraagd, 15% is weg of kapot. ‘Dat kost de luchtvaart nu al meer dan 2,5 miljard dollar, ofwel gemiddeld een dollar per gevlogen persoon.’
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen13 november 2024Thais kabinet steunt kleine ondernemers en woningkopers met leningen tegen lage rente
- Thailand algemeen13 november 2024Strengere veiligheidsmaatregelen rond Full Moon Party i.v.m. Israëlische toeristen
- Huizen kijken13 november 2024Huizen kijken in Thailand (23)
- Eten en drinken13 november 2024Toeristen opgepast: Negen Thaise gerechten die garant staan voor een flinke diarree!