Waarnemend premier Gen Prayut Chan-o-cha heeft de renovatiewerkzaamheden aan de noordoostelijke spoorlijn tussen Map Kabao en Thanon Chira Junction geïnspecteerd. Men verwacht dat deze spoorlijn-upgrade de snelheid van zowel personentreinen als vrachttreinen aanzienlijk zal verhogen.

De inspectietour van de premier startte bij het Hin Lap treinstation in Saraburi. Hier stapte hij op een trein richting de Pha Sadet-tunnel, een van de tunnels die door bergen gaat.

Niruj Maneepun, gouverneur van de Staatsspoorweg van Thailand (SRT), gaf aan dat 97% van de bouwwerkzaamheden aan dit traject al voltooid is. Men verwacht dat de resterende werkzaamheden volgend jaar afgerond zullen zijn, waarna het vernieuwde traject deels in gebruik kan worden genomen.

Dankzij de dubbelspoor-upgrade zullen de treinsnelheden en de frequentie van de dienstregeling waarschijnlijk aanzienlijk verbeteren. Bovendien zal de toekomstige hogesnelheidslijn tussen Thailand en China, gelegen in de provincie Nong Khai, voor extra connectiviteit zorgen.

Op het gerenoveerde traject kunnen passagierstreinen een maximumsnelheid van 120 kilometer per uur halen, terwijl vrachttreinen met een gemiddelde snelheid van 60 kilometer per uur kunnen rijden. Dit is een grote vooruitgang ten opzichte van de huidige topsnelheid van 29 kilometer per uur.

Prayut gaf aan dat het project zal worden overgedragen aan de nieuwe regering, samen met andere projecten die nog in de ontwerpfase zijn. Hij uitte tevens de hoop dat de nieuwe regering deze projecten zal voortzetten.

Later bracht de premier een bezoek aan de ontwikkelingswerkzaamheden van de Thailand-China hogesnelheidslijn die van Bangkok naar Nong Khai loopt. De eerste fase van dit project zal Bangkok met Nakhon Ratchasima verbinden.

Bron: NNT- National News Bureau of Thailand

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

3 reacties op “Waarnemend premier Prayut inspecteert de noordoostelijke spoorlijn”

  1. Rebel4Ever zegt op

    En allemaal smalspoor. Hua Hin Bangkok idem dito. Een gemiste kans.
    Mag hopen dat de speedtrain wel een normale internationale spoorbreedte krijgt.
    Of gaan ze net als bij de grens Rusland met China de wagons over takelen?

  2. rori zegt op

    Het erge is dat men blijft vasthouden aan smalspoor.
    1. geeft wiebelende treinen
    2. spoor voor kleine capaciteit en gewichten.
    3. internationaal geen echte standaard
    4. snelheidbperkend.

    Leg gewoon 3 rals naast elkaar in een overgangssituatie.
    Bow bestaande rijtuigen om naar normaal spoor van 1435 mm. Is geen grote opgave omdat complete wieltellen kunnen worden overgezet.
    Qua totale breedte van het talud ook geen grote opgave omdat de wagonbreedte toch al bepalend is.

    • Erik Kuijpers zegt op

      De hogesnelheidslijn van China door Laos naar Thailand is op standaard breedte, 1.435 mm. Dan lees ik op wiki:

      Since the line uses a different rail gauge from the existing Thai Northeastern Line link from Bangkok to Thanaleng (= Laos), running into Thailand is not yet possible for passenger trains. A branch to Thanaleng Dry Port freight yard was completed in July 2022 allowing transfer of cargo between Thai-Laos metre gauge railway and standard gauge railway. However, the Vientiane end of the line will eventually cross the Mekong River on a new bridge to meet up with the Bangkok–Nong Khai high-speed railway once it is completed, making the connection.

      Moet ik daaruit opmaken dat de nieuwe HS lijn door Thailand inderdaad op meterspoor gaat komen?

      Meterspoor in Thailand was helemaal de bedoeling niet. Maar na de ‘ruil’ tussen Thailand en Maleisië, begin 20e eeuw, toen Yala, Narathiwat en Pattani Thais werden na ruil met Maleisië, kreeg Thailand van de Britten een zachte lening voor aanleg van het spoor tussen de grens aldaar en Bangkok op, inderdaad, het in het zuidelijk buurland gebruikelijke meterspoor. (Een grappig detail van de overeenkomst is dat geen Franse ingenieurs aan dat spoor mochten werken. Het boterde toen niet zo goed tussen Britten en Fransen…)


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website