10 jaar Thailandblog: Verkeer(d)

Door Hans Bos
Geplaatst in Leven in Thailand, Verkeer en vervoer
Tags: ,
10 oktober 2019

Deelnemen aan het verkeer in Thailand is een belevenis. Die overigens niet van gevaar is ontbloot. Het verkeer in dit land rijdt weliswaar links, maar lang niet altijd en zeker niet overal.

Motorfietsen (125 cc) en zelfs auto’s rijden u op de vluchtstrook tegemoet, doorgaans omdat ze het te veel moeite vinden om de volgende U-turn te benutten. In de tussentijd wordt u, met de West-Europese verkeersregels in het achterhoofd, links en recht voorbij gescheurd door berijders van deze vermaledijde motorfietsen. Vaak zonder helm en met soms een man/vrouw/kind of vier op de buddyseat.

Rijden in Bangkok is al helemaal een bezoeking, gezien de overal opduikende files. Is de Thai thuis en op het werk de vriendelijkheid en beleefdheid zelve, in de beslotenheid van het eigen voertuig ontpopt hij/zij zich tot een ware furie.

Voordringen en snijden staan dan hoog in het vaandel om toch maar een paar seconden eerder op het werk of thuis te zijn. Voetgangers, ook op zebra’s, zijn niet meer dan lastige obstakels. Taxi’s en chauffeurs van autobussen doen er nog een schepje bovenop door van de uiterst rechtse baan naar uiterst links te moeten om passagiers op te pikken. Om vervolgens de weg in omgekeerde richting af te leggen.

Maar ze hebben toch allemaal een rijbewijs, hoor ik u mompelen. Dat is in Thailand een heikel punt. Zeker op het platteland hebben veel automobilisten nog nooit van een dergelijke proeve van bekwaamheid gehoord. Als dat wel het geval is, is de plaatselijke functionaris graag bereid een rijbewijs af te geven tegen betaling van wat ‘tea money’. Thai die wel de officiële weg hebben bewandeld, hoeven op het examen slechts enkele theoretische vragen goed te beantwoorden, diepte te kunnen onderscheiden en met auto of motorfiets een parcours af te leggen van 150 meter, ruim gestoffeerd met verkeersborden. Bij het achteruit inparkeren tussen twee paaltjes vallen de meeste bestuurders overigens door de mand. Waarna ze het de volgende dag nog een keer mogen proberen, om dan tegen betaling in het bezit te komen van het felbegeerde kaartje.

Ik ga het hier niet hebben over tuktuks. In mijn optiek hadden ze deze rijdende ondingen allang mogen gebruiken als kunstmatig rif in de Andaman Zee. Gevaarlijker en viezer vervoer valt nauwelijks te bedenken, nog afgezien van de schaamteloze manier waarop de meeste bestuurders onwetende buitenlanders een poot proberen uit te draaien.

Thailand telt veel politieagenten. De agenten die alleen opereren, verdienen een flinke zakcent bij door nietsvermoedende automobilisten aan te houden en niet-gepleegde overtredingen in de schoenen te schuiven. Op weg naar Phanom Rung overkwam mij dat een agent mij ervan beschuldigde op de verkeerde (rechter) baan te rijden. Mijn verweer dat ik aan het inhalen was en in feite de enige automobilist was die de regels goed kende, mocht niet baten. Na het betalen van 300 THB (ca 6 euro) tikte de agent tegen zijn pet en zei: “ Bye bye, my love”….


10 jaar Thailandblog: De eerste posting van Hans Bos op 27 oktober 2009

Over deze blogger

Hans Bos
Hans Bos
Bijna 20 jaar geleden verhuisde journalist Hans Bos naar Bangkok. Vrijwel vanaf het begin was hij betrokken bij de geboorte van Thailandblog. Als journalist werkte hij voor Limburgse dagbladen en voor de reis vakbladen van wat ooit Elsevier heette. Hans (76) woont sinds 14 jaar in Hua Hin, met vrouw Raysiya en dochter Lizzy. Hij was circa negen jaar secretaris en vicevoorzitter van de Nederlandse vereniging in Hua Hin en Cha am.

29 reacties op “10 jaar Thailandblog: Verkeer(d)”

  1. Benno zegt op

    Als je de loszittende stoeptegels en putdeksels hebt overleefd, geen acute bronchitis hebt opgelopen in de giftige uitlaatgassen en niet bent overreden door een Tukktuk. Dan kan je nog worden geschept door een auto die door het rood rijdt. Maar voor de rest is het heel gezellig in Bangkok 😉

  2. Yoon zegt op

    Al eens hier in de bergen van Mae Hong Son geweest? Betsuurders snijden de bochten af en schromen niet om in een onoverzichtelijke haakse bocht gewoon de (kortere) binnenbocht te nemen. Het lijkt wel of ze Formule 1 kijken en denken dat het zo moet. Men begreep mij maar niet toen ik ons kind bleef martelen door haar in een kinderstoeltje te zetten. Ze wil dat toch niet? Totdat we op een vrijdagavond terug kwamen van Mae Hong Son. Het was Songkran en men neemt het dan niet zo nauw met een borrel meer of minder. Er kwamen ineens 2 auto’s naast elkaar de heuveltop over en ik moest vol in de remmen. Opa zat met zijn neus naast mij en kon zich nog tegen de stoelen terugduwen. Onze dochter zat lekker te slapen in haar stoeltje. Na die avond begrepen ze dat ik haar niet in het stoeltje zette om haar te pesten, maar voor haar eigen veiligheid. Haar moeder vindt het ook wel fijn dat die kleine niet de hele tijd over haar heen kruipt.

  3. Hans Lodder zegt op

    Kunnen jullie niet beter thuis blijven lekker in dit kikkerlandje hier in plaats van te lopen zeuren hoe erg het verkeer in Thailand is?

  4. Redactie zegt op

    Ik denk dat het meer waarschuwen is. Om een indicatie te geven, alleen al de brom- en motofiets ongevallen in Thailand zijn verantwoordelijk voor 38 doden per dag.

  5. Theo Souer zegt op

    ik begrijp dat gezeur over het verkeer in Thailand niet,ik heb al meer dan 35 jr een Thai rijbewijs en rij dagelijks waarvan 13 jr in Bangkok,when in Rome do as the Romans dan heb je geen last(trouwens wel eens het verkeer in een Afrikaans land meegemaakt?) in het Thaise verkeerswetboek is links en rechts inhalen toegestaan behalve op een kruising,je richtingaanwijzer aan laten staan en rechtdoor rijden levert een bekeuring op,als het licht op oranje en vlak daarna op rood springt rij je door want maak je een noodstop klimt de achteroprijdende over je heen,max snelheid bebouwde kom 80 en in de sois 60 enz.enz. ik ben 74 jr en rij nog motor ook met 100 per uur, grappig iets je moet tegenwoordig tests afleggen en medisch gekeurd worden(geld voor jong en oud ook Thais) en ik was een bezienswaardigheid, gevraagd hoe oud bent U? “73” niet te geloven een Thai kan niet meer lopen zei ze,sorry voor de lange post maar ik kan dat gezeur over dat verkeer in al die forums niet verdragen,toen ik voor het eerst in Bangkok reed wou geen enkele Thai met me mee want een farang kent het Thaise verkeer niet, is nog zo

    • Robert zegt op

      Gezeur? Ik rij zelf ook in Thailand, heb ook in Afrika gereden trouwens en het kan inderdaad altijd slechter, maar laten we nou ook niet doen alsof er hier niks aan de hand is. Het hoge aantal onnodige verkeersslachtoffers is schrijnend en daar zou best wat aan gedaan mogen worden. Het probleem, zoals bij zoveel zaken in Thailand, zit ‘m voornamelijk in (het gebrek aan) educatie.

      • Niek zegt op

        Ik heb wel eens een lijst gezien van landen in de wereld gerangschikt naar het aantal dodelijke ongelukken in het verkeer en daarin scoort Thailand heel slecht. Dat zegt toch wel wat over het gebrek aan verkeersveiligheid in het koninkrijk.. En het aantal dodelijke ongelukken mag je met 10 vermenigvuldigen om tot een schatting van het aantal zwaargewonden te komen, vaak voor het leven getekend.
        Inderdaad is de reden daarvan gebrek aan educatie en voorlichting, maar ook aan gebrek aan serieuze controle en strengere boetes bij overtreding van verkeersregels en niet te vergeten aan regelmatig uitgevoerde alcoholcontroles bij bestuurders.
        En… de afschaffing van U-turns zou zeker kunnen helpen.

      • theo zegt op

        dus het moet hier net zo worden als in Nederland? flitspalen,camera’s,een oerwoud aan verkeersborden zo je kunt de weg niet meer zien en de verkeerswegen volgeschilderd met allerlei tekens die je precies vertellen wat je niet mag doen,wat je mag doen bestaat niet meer.Ik heb mijn NL rijbewijs in een keer gehaald in mei 1963 en in 1968 moest het vernieuwd worden en heb het tijdens het stappen in de spoelbak gegooid van een cafe op de Zeedijk en heb nooit meer autogereden in Nederland ene grote troep en in mijn ogen is de NL automobilist gevaarlijker dan een Thaise autorijder. In NL leer je als je voorrang hebt dan neem je voorrang wat een Thai niet doet ach wat ik word doodziek van dat gezeur,wel eens van aanpassen gehoord? wij moeten ons aanpassen aan hun rijgedrag en niet hun aan ons rijgedrag,ik rij hier dagelijks auto en motor meer dan 35 jr( ben 74 en doe dat nog dagelijks) voel me veiliger hier op de weg dan in Nederland waar ze ook verlangen dat een buitenlander zich aanpast waarom julie niet hier?

        • Robert zegt op

          ‘voel me veiliger hier op de weg dan in Nederland’ Jouw gevoel komt echter niet overeen met de statistieken, en die laatste lijken me toch betrouwbaarder. Uit je tirade maak ik ook op dat je je slecht in kunt leven in hoe het is een dierbaar persoon te verliezen door een stom ongeluk dat heel eenvoudig voorkomen had kunnen worden.

          • theo zegt op

            statistieken worden gemanipuleerd en zijn onbetrouwbaar en mij een schuldgevoel proberen aan te praten lukt je niet. ik lees elke dag de Telegraaf on-line en daar staan iedere dag weer ongelukken in zoals ,ik citeer “weer een fietser aangereden’ nou dat noem ik een stom ongeluk wat voorkomen had kunnen worden en nogmaals pas je aan het Thaise rijgedrag aan je bent niet in NL waar iedereen denkt dat ze de beste autorijders ter wereld zijn.

            • Robert zegt op

              Theo, ik geef het op. Tegen eigenwijze koppige oude mannen die onzin uitkramen (zoals impliceren dat het verkeer in Thailand veiliger zou zijn dan in NL) is geen kruid gewassen.

              Neemt niet weg dat ik het wel met je eens ben dat een verkeersdeelnemer zich hier aan moet passen, maar dat is een ander onderwerp en het betekent niet automatisch dat de situatie niet voor verbetering vatbaar is.

              • Theo zegt op

                Telegraaf 12 mei:17 jarig meisje doodgereden in Breda door dronken automobilist dat is in Nederland waar het verkeer zo veilig is en wat je laatste opmerking aangaat is het niet nodig om te gaan schelden en te beledigen en ik verwacht dan ook een verontschuldiging.

                • hansjen zegt op

                  Beste Theo,

                  Wou je nou echt beweren met jouw voorbeeld dat het aantal mensen in NL dat door dronken alcomobilisten wordt doodgereden vaker of even vaak voorkomt als in TH ? Of uberhaupt daar in de buurt komt ? Als je je baseert op wat de Telegraaf zegt als zijnde de waarheid….Tsja, dan geef ik het ook op. Ik denk dat jij degene bent die een verontschuldiging moet maken ten opzichte van iedereen die snapt dat TH een gevaarlijk land is om te rijden. De statistieken liegen niet. Dat jij in jouw persoonlijke ervaring een andere mening bent toegedaan, prima, maar probeer ook eens verder te kijken dan jouw persoonlijke leefomgeving.

        • Pim zegt op

          Wallie ,daar heb je gelijk in .
          Maar dan schep je weer een ander probleem .
          Stel dat de helft van die passagiers dan in 1 eigen auto gaan rijden.
          Hoeveel meer ongelukken gaan wij dan krijgen ?
          Door weinig inkomsten zal 1 deel met 1 wrak de weg op komen zonder verzekering ,een ander deel heeft geen rijbewijs, daarbij gaat de chaos op de weg nog veel groter worden .
          Je bent 1 knap persoon om zoiets op te lossen .
          Voor diegene die dit weet op te lossen zal heel de wereld de persoon dankbaar zijn .

        • Bassie zegt op

          het niet vervoeren van personen in laadbakken of pick ups ga je er nooit door krijgen daar. Dan zou het thailand ook niet meer zijn. Ik heb een keer met 22 mensen op een pickup gezeten.

        • Anton zegt op

          Laten we TH nou nu maar zo houden zoals het is, met al zijn voor-en nadelen. Als we alles ‘veilig’ en ‘beter’ willen maken, dan gaat het weer op NL lijken. Willen wij dat? Denk van niet. De meesten van ons zitten hier niet voor niets. Dus dan moeten velen van ons, ik in ieder geval wel, weer verkassen naar een ander land.

          • Rob V. zegt op

            Dat is aan de Thaise kiezer via o.a. het stemhokje. Als die een veiliger of beter verkeersnetwerk wil dan komt dat er. En dan zal het meer op Nederland gaan lijken. Blijft mogelijk Antarctica over voor hen die verlangen naar ‘vroeger, zonder al die regels in verkeersmaatregelen’.

        • Anton zegt op

          Bravo. helemaal mee eens.

  6. Theo Souer zegt op

    80% van de verkeersongelukken worden veroorzaakt door die motorcycles en dronken rijders hier in Thailand (is onderzocht) en daar zou naar gekeken moeten worden,er rijden 16 miljoen motorcycles hier rond (hele NL bevolking) dat is ong.25% van de bevolking wat als in NL 25% een motor had die 80 als max snelheid mag rijden? Dan nog dit het is gemakkelijk om de Thaise politie te verwijten maar die werken voor een hongerloontje EN moeten d’r eigen uniform,gun,motor enz zelf kopen en dan ook nog hun leven in de waagschaal stellen en het innen van boetes is ingecalculeerd in hun loon,er zijn bedrijven die donaties doen van computers,lichtgevende vesten e.d het land in soi 5 immigratie is gedoneerd door een Thai als dat nou eens genormaliseerd werd en de politie genoeg geld of een budget kreeg dan maak ik me sterk dat hun ook strengere controles uit zouden oefenen maar de meesten hebben het te druk om geld te vinden om hun gezin te onderhouden en hun kinderen naar school te sturen.

    • Niek zegt op

      Verkeersveiligheid heeft geen politieke prioriteit i.t.t. bijv. het vervolgen van drugsgebruikers en -handelaren. Maar als we prioriteiten in het vervolgingsbeleid van de overheid baseren op het aantal dodelijke slachtoffers is het aantal drugsgerelateerde dodelijke slachtoffers minimaal vergeleken met slachtoffers in het verkeer.
      Grootscheepse campagnes zouden nodig zijn met dagelijkse TV-spotjes, advertenties in de kranten, verkeerslessen op school, serieuze rijinstructie voor het behalen van rijbwijzen, strenge politie- en alcoholcontoles, hogere boetes e.d.m.
      Vergelijk het met onze campagnes ‘Glaasje op laat je rijden’ , de BOB chauffeurs enz.

    • Frans Snijder zegt op

      Hallo Theo Souer.

      Omdat ik al een tijdje bezig ben met de Stamboom van de familie Snijder googelde ik jou naam, omdat er ook een Theo Souer bij ons in de familie zou moeten zijn.
      Nu weet ik natuurlijk niet of ik de goede heb, maar heette jouw moeder Henny Snijder?
      Zo ja, dan ben ik wel benieuwd naar wat meer gegevens.
      Ik wacht wel op een reactie.

      Mvg,

      Frans Snijder

      • Theo zegt op

        mijn moeders naam was Hendrikje(Henny)Snijder en ja ik ben deze Theo Souer .Leuk wat van je te horen.

      • Theo zegt op

        hoe kan ik je bereiken? ik wil niet mijn e-mail adres hier neerzetten waar het voor iedereen te zien is,heb nog foto’s van haar uit 1923.

  7. Bassie zegt op

    Ik heb ook met een brommer in Thailand (bangkok) gereden.

    Inhalen over de vluchtstrook of spookrijden is inderdaad normaal en het is het beste als je zelf net zo rijd dan heb je de minste kans op ongelukken. Men verwacht dit namelijk. Rijden met drank op is normaal en geaccepteerd (ook door de politie), behalve als je een ongeluk maakt want dan ben je in overtreding.

    ik ben een keer uit geweest met een agent (op het platteland) en die zat de hele avond aan de wiskey en bracht me daarna gewoon met zijn auto thuis. Zijn pistool lag op de bijrijders stoel en die moest ik maar even in het dashbordkastje leggen.

    In de grote steden als bangkok is de politie inderdaad heel corrupt. Als ze je onnodig iets in de schoenen willen schuiven moet je gewoon niet toegeven en zeggen dat je wel mee wilt naar het bureau en toch niet betaald.

    Ik heb ongeveer rond de 250 euro aan boetes betaald in 8 maanden tijd (terwijl een boete ongeveer 8 euro kost maximaal) en de meeste waren ook terecht. Ik zach de bekeuring soms gewoon als een soort tolheffing. Soms vond ik het namelijk veiliger om de wet te overtreden. of ik wist de weg niet in bangkok en ik reed over een weg waar ik niet mocht komen en ze staan er altijd te controleren.

    Met de politie ben je dan ook echt aan het onderhandelen over de prijs, net als op de markt. Boos worden helpt niet. Alleen vriendelijk blijven en blijven onderhandelen. het beste is dan ook om gewoon de politie om te kopen. Anders moet je daarna weer helemaal naar het bureau om daat te betalen.

    Het is corrupt maar ik vind het aan de andere kant ook vaak eerlijk. Criminaliteit word hard aangepakt en met kent geen pardon. (daar kunnen wij in holland nog een puntje aan zuigen) Ze zitten niet net als hier met flitspalen in de bosjes om een bonnenquotem te halen. En het gaat vaak ook gemoedelijker. Met bekijkt het vaak vanuit het menselijk oogpunt. Als het kan dan gaat het wel dan maakt de wet niet zo veel uit.

    • pim zegt op

      Sorry pim.
      Maar wil je wel even een andere naam nemen .
      Ik ben Pim die dus niet drinkt en het ook niet normaal noemt met de regels die jij wel overtreedt .
      Zoveel boetes heb ik in 10 jaar nog niet bij elkaar gekregen .
      Ik vindt je verhaal misleidend tegenover nieuwkomers in Thailand waarbij je vooral jongeren in aanspoort uit NL, dat je dit allemaal kan doen .

  8. bassie zegt op

    Ik heb nergens in dit artikel gezecht dat ik drink ??!

    Er is namelijk een verschil tussen een biertje drinken op het platteland en met 40 terug naar huis rijden, of je klem zuipen en hard jagen.

    En ik ga altijd uit van mijn veiligheid. Dus daarom zei ik in mijn commentaar ook dat ik ten eerste aan mijn veiligheid dacht. in plaats van aan de wettelijke regels die namelijk iedereen overtreed.

    Bijvoorbeeld: in bangkok moeten brommers uiterst links rijden (dit is de wet) maar dit is onmogelijk omdat daar auto’s staan geparkeerd, omdat daar bussen opdraaien en stoppen en vervolgens passagiers uit laten. In dit geval overtreed ik de wet door op de middelste baan te gaan rijden en hier word tegen een uur of 6 s’ avonds gewoon op gecontroleerd. Dus heb je die boete dan gewoon.

    De boetes die je krijgt licht eraan waar en hoeveel je rijd. Zo is het nou eenmaal. Bangkok is qua dat betreft een mijnenveld. Iedereen (moet) de regels overtreden omdat het anders onmogelijk is, en in bangkok is het als blanke moeilijk tegenover de politie

    Ik spoor niemand hierbij aan en ik heb jongeren in NL al helemaal niet genoemd.

    Mijn advies is hierbij dan vooral; Kijk goed uit en doe wat je het veiligste lijkt!

    Sorry maar hoe kan ik mijn naam veranderen van het bovenstaande artikel?

  9. dirk zegt op

    Ik heb er nu 91000 km opzitten met mijn Yamaha scooter hier. Als ik net zo zou rijden als de gemiddelde Thai, zou ik er hoogstwaarschijnlijk niet meer zijn. Dat is geen groot gemis voor de mensheid, maar wel voor mijn vriendin en mijn zes geadopteerde straathondjes. Die zijn hun Atm´ etje dan kwijt. Een kleine metafoor voor de achterliggende ellende , die verkeersongevallen met zich meebrengen, niet alleen voor het slachtoffer, maar in veel opzichten ook voor de nabestaanden.
    Ik zie ook weer in reacties, dat men Nederland en Thailand in vergelijkende zin omschrijft, dat is ¨Appels met Peren vergelijken¨ en eigenlijk niet mogelijk, niet alleen wat het verkeer betreft, maar ook in talloze andere zaken. Maar goed de zon schijnt hier en we leven nog…

  10. Pieter zegt op

    Eerst van harte gefelisiteerd met het 10 jaar bestaan van thaiblog ik zelf kijk er dan ook al 10 jaar na.Dan iTS over het verkeer ik zelf rij nu al 43 jaar in Thailand zonder een bekeuring te hebben gehad en ik rij toch 100000 km per jaar hier en door heel Thailand heen en dat zonder boete of ongeval. Ik denk dat de mensen die er een probleem mee hebben met het verkeer hier dat deze mensen maar terug moeten gaan naar nl.Ik ben nu 71 jaar en heeft net weer een nieuw rijbewijs afgehaald voor 5 jaar binnen 1 uur was alles klaar. Zo zie je maar dat het ook kan hier in Ratschabori ook met VISA nooit een probleem gehad. Pieter

  11. Sjaak S zegt op

    Dat er in Thailand vaak slecht gereden wordt weten we intussen al. Er wordt óf te voorzichtig (langzaam) óf te snel gereden, door naar mijn gevoel 20% van de automobilisten. De rest rijdt “gewoon”.
    Ik heb begin van dit jaar mijn Thaise rijbewijs gehaald (heb daar ook een blog over geschreven – een lachertje) en rijd sindsdien toch al heel wat door Thailand, waarvan de langste rit van Pranburi naar Prasat was. Het is opletten geblazen. Ben ook kris kras door Bangkok gereden (meer per ongeluk dan gewild) en ook dat was te doen.
    Je moet altijd goed anticiperend rijden. Hierdoor heb ik al veel ongelukken kunnen voorkomen. Dat is echter in Europa niet anders (vroeger vier keer per maand over de Duitse A4 gereden van Landgraaf naar de luchthaven in Frankfurt).
    Ondanks de vele fouten die hier gemaakt worden, rijd ik hier vele malen ontspannender dan in Duitsland of in Nederland. In Nederland heb ik de meeste (hoge) boetes gehad en in Duitsland de meeste ongelukken gezien. Op vrijwel iedere rit van 280 km kwam ik langs een ongeluk en één keer mocht ik in de verte een ongeluk zien gebeuren en kon ik nog op tijd er langs.
    Echt agressief gedrag zie ik in Thailand niet. Integendeel, de meeste Thais zijn zeer tolerant. Wanneer ik in Duitsland of Nederland zou rijden zoals ik hier in Thailand doe, had ik al problemen. Niet dat ik hier bochten snij en op de verkeerde weghelft naar rechts een straat in rij, maar je moet je hier toch voor een deel aanpassen aan de manier van rijden, want anders heb je wel pech. Stoer op je lijntjes blijven rijden bij een volk dat die lijnen zeer ruim nemen, is vragen om ongelukken (of hoofdschuddende Thais die dan zeggen dat die Farang “baa” is.
    Ik hoop echter dat het ooit gaat verbeteren. Niet door meer boetes, maar door mensen bewust te maken van de omgeving en hun leren te anticiperen…dat je iets gas moet geven bij het optrekken, dat je niet één meter achter een voertuig moet rijden, dat je niet van baan kunt veranderen zonder te kijken, dat je niet zomaar zonder te kijken een weg mag oprijden. Dit zijn alles dingen die naar mijn mening alleen tijdens echte rijlessen geleerd kunnen worden. Een rij-examen moest niet voor iedereen zijn, maar voor mensen die kunnen aantonen dat ze een minimum aantal aan rijlessen gevolgd hebben door een erkende rijschool. Ik denk dat dit al veel zou helpen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website