Thailand, het Detroit van Azië
Het vertrek van Mitsubishi illustreert dat Europa voor veel multinationals aan betekenis verliest en Azië met de dag belangrijker wordt. Azië is goedkoper als productieplek, terwijl door de welvaartsstijging de regio tegelijk een bloeiende afzetmarkt wordt.
Uit de fabrieken in Japan, maar vooral uit die in Thailand komen vanaf volgend jaar de Mitsubishi’s die in Europa verkocht worden. Sinds 1987 heeft de producent in Thailand een fabriek, waar ruim vierduizend mensen verschillende types maken. Daaronder is de Outlander, een model dat ook in Born van de band rolt.
Thailand is sinds enkele jaren de grootste automobielproducent van Zuidoost-Azië. Bijna elke zichzelf respecterende Japanse, Europese of Amerikaanse automaker heeft er een productiehal. ‘Het land beschikt over een goed infrastructuur’, verklaart het Nederlandse ministerie van Economische Zaken. ‘Thailand is strategisch gunstig gelegen in het hart van Azië.’
Bron : BN De Stem
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Kabinet verhoogt kinderbijslag als steun voor gezinnen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Thailand voert strijd tegen luchtvervuiling met innovatieve maatregelen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
- Eten en drinken21 december 2024Hor Mok (ห่อหมก) oftewel gestoomde viscurry
Je kan je natuurlijk ook afvragen of de kwaliteit van de auto’s hetzelfde zijn als de auto’s
die bij ons gemaakt worden. Zo worden hier nog steeds goedkope auto’s gemaakt zonder air bag en zelfs zonder autogordel en geen ABS.
Je kan je ook afvragen of de kwaliteit van het personeel hetzelfde is als bij ons.
Ze zijn wat betreft kwaliteit altijd achtergebleven bij de auto’s die in Europa gebouwd zijn.
Ooit wel eens Toyota’s teruggeroepen naar de fabriek die bij ons gebouwd zijn?
Ze hebben hier in Thailand niet eens een knappe monteur voor onderhoud van die auto’s. De tijd zal alles leren.
Om maar voor onze Duitse buren te spreken. Jullie kunnen een copie maken van alles
wat wij hebben ontwikkelt, maar inhalen doen jullie ons nooit. Mentaliteit is niet aan te
leren. Dat heb je of je bent er niet mee opgevoed.
Cor.
Het land beschikt over een goede infrastructuur, zegt EZ. Maar het spoorwegnet is onderontwikkeld en wanneer aan- en afvoerroutes onder water staan, heb je aan een goede infrastructuur niet zo gek veel.
In krantenberichten lees ik altijd veel lovende woorden over de kwaliteit van de werknemers in Thailand. Dat zeggen buitenlandse fabrikanten en vertegenwoordigers van de industrie. Cornelis twijfelt daar blijkbaar aan.
Cornelis van Kampen,
ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat U bijzonder slecht op de hoogte bent van de “autowereld”
ik kan van Uw reactie echt geen soep koken! “ze hebben hier in Thailand niet eens een knappe monteur” ( nou ik heb heel knappe monteurs gezien hoor, en die waren ook nog echt goede monteurs!)
“bij ons gemaakt worden” “Toyota’s die bij ons gebouwd zijn”?
wat en waar is “bij ons”?
auto’s zonder gordels?
en wat betreft de duitse buren, ook die hebben zeer veel NIET zelf ontwikkeld maar afgekeken en daarna het dan als “hun” ontwikkeling geclaimd, we hoeven alleen al naar de zgn.
beste auto ter wereld te kijken , de absoluut niet beste auto ter wereld mercedes,
Inderdaad je hebt gelijk, ik heb zelf een dikke Mercedes E klasse en jaren de Opel omega 6 cilinders gereden, die winnen het bij lange na niet van een bijvoorbeeld Toyota Camry.
Al die Japanse merken hoef je bij wijze van spreken maar te wijzen met met de contactsleutel en ze starten al, bij de eurpese en met name de amerikaanse zut is het haast aan te bevelen om een gereedschapskist bij de hand te houden, met name de oudere exemplaren.
De Japanners hebben best veel afgekeken. maar tegelijk wezenlijk de techniek verbeterd en verfijnd.
Ik heb een topstereo van Philips van 1987, jawel made in Japan door Marantz, het embleem van Philips werd erop geplaatst uit commerciële motieven met name de amerikanen hadden een beetje de pest aan Japanse producten.
Later werden die series geproduceerd in België en Duitsland, om dan toch zoals de Duitsers spreken, das war nen richtigen scheisse.
Terugroepactie van Toyota? Gaspedaal bleef hangen, alleen de Amerikaanse series,
de Japanners versie mankeerde niks.
13 fouten in één reactie. Nog steeds geen spellingscontrole? Graag in reacties woorden als Jappen, Moffen etc. vermijden. De oorlog is voorbij.
Jappen, Moffen? Ik zie het nergens staan.
Wellicht ben jij zo vriendelijk geweest de tekst aan te passen, maar was dan deze reactie van jou noodzakelijk?
Ik heb deze betitelingen al eens eerder uit een reactie verwijderd. Ik acht ze in strijd met de regels van het blog. De opmerking is ook bedoeld voor andere mensen die deze woorden zouden willen gebruiken.
Inderdaad nog geen spellingscontrole, moet dat dus nog proberen. Vreemd trouwens dat die mogelijkheid er niet standaard aanwezig is op T.B., of is dat technisch niet mogelijk?
Zoals Gringo dat mij heeft uitgelegd, vind ik dat erg omslachtig. Ik en velen met mij zijn nou eenmaal niet van die computernerds.
Maar 13 fouten kan ik me niet voorstellen, het woord moffen heb ik zeker niet gebruikt. Heb ik het niet bij het goede eind, dan vergeve me mijn lompheid in deze.
Overigens staat er in het . naar mijn idee keurige, Algemeen Dagblad vandaag nog een artikel “De Jappen moeten lappen” dit vanwege de sluiting van de Mitsubishifabriek in Borne.!!!!
Wat de kwaliteit van de monteurs betreft, ga maar eens met Hans Bos praten.
Ik beweer ook niet dat er geen goede monteurs zijn er zijn helaas veel knoeiers
tussen. Dat kom je overal tegen. Kijk maar in de bouwwereld.
Iedereen kan hier een bedrijf beginnen. Of je de juiste kwaliteit kan leveren controleerd
niemand.
Cor.
over de kwaliteit van de monteurs, die hier in Thailand over het algemeen gewoon goed is, hoeven we niet met Hans Bos te praten, er zijn er hier heel veel geweest die duidelijk gemaakt hebben, oa ikkes, dat het of een maandagochtend exemplaar geweest is of de 1e eigenaar heeft zijn “best” gedaan en de kwaliteit van de dealer in Hua Hin is ook genoeg over geschreven.
ook in nederland zijn knoeiers op alle gebieden ;(
en als je een slecht gebouwd huis gekocht hebt? daar was je dan zelf bij en iemand met een klein beetje gezond verstand hoeft niet uit de bouwwereld te komen om zelf eea te kunnen bekijken
Toevallig heeft Bangkok Post onlangs een hoofdredactioneel commentaar gewijd aan het inhuren van onderaannemers die niet vakbekwaam zijn. De krant beschouwt dat als een probleem: iemand geeft opdracht aan een bedrijf dat prima kwaliteit levert, maar doordat het bedrijf werk uitbesteedt, valt de kwaliteit tegen. De schade valt niet te verhalen op de aannemer en de onderaannemers zijn verdwenen. Aldus de krant.
Juist een van de grote charmes van Thailand en vele andere landen is dat deze geen last hebben van de Nederlandse regulitis, controlitis, richlijnitis rapportitis en evaluitis.
Iedereen kan een zaak beginnen. Dat is juist mooi.
Iedereen hoeft echter geen klant te zijn.
Laat de kwaliteit zichzelf bewijzen.
Dan kom je vanzelf terug.
Het “gevolg” is dat je er zelf meer bovenop moet zitten.
Wordt je alsnog bedonderd………geldkraan dicht en een ander er op zetten.
Fantastisch dat er geen Nederlandse overheid is die alles regelt.
Het is juist heerlijk om dat zelf te bepalen!
Geweldig toch. Met je eigen eisen.
Geweldig die reactie. Heerlijk om alles zelf te bepalen, maar als ze er een rampspoed van gemaakt hebben en altijd bij alle verbouwingen betaal je vooraf alle kosten. Krijg
ergens maar je gelijk en je geld terug. Je moet er zelf bovenop zitten. Heeft iedereen zoveel verstand van alles wat er gebeurd. En nog even over de auto van Hans Bos.
Dat was natuurlijk een maandag ochtend auto. Moesten ze daarvoor van alles uit elkaar
halen voor dat ze er achter kwamen wat er allemaal mis was.
Heel fijn geen regels om een zaak te beginnen. De een begint een rijstwinkel en naast
hem komt twee dagen later er ook een. Bij ons in Bangsare begint iemand een brillen winkel een maand later komt naast hem dezelfde winkel. Ik hoop dat Hans G.
ook nog eens iets begint voor zichzelf in Thailand.
Leve de vrijheid. Dat zijn toch de charmes van Thailand.
Je bent een van de figuren die alles goed praten wat hier gebeurd,
Ik heb er geen moeite mee omdat ik met al die ervaringen die ik hier heb mijzelf goed
bescherm. Ik nodig iedereen uit die hier leeft om eens hun ervaringen een keer neer
te zetten op het blog.
Denk niet dat ik negatief ben over dit land. Anders had ik allang weer naar Nederland
verhuist.
Cor.
weet niet of het voor mij bedoeld was maar alla,
ik ben helemaal geen figuur, en ook niet een die alles goed praat wat “hier” gebeurt
Thailand heeft wel degelijk, net als ieder ander land, zijn behoorlijke nadelen.
maar ik heb een hekel aan flauwekul en onzin!
dat de auto van Hans uitelkaar gehaald werd? ook daar is genoeg over geschreven hier en steeds weer duidelijk gemaakt hier dat er idd ook, net als nederland, hier ook minder goede dealers zijn! en die in HH is er dan 1 van
in HH zijn er op een stukje van 100meter 4 of zo brillenwinkels, en?
er zijn overal in Thailand hotels naast elkaar, en?
rijstwinkels? zelfde verhaal, en? restaurants zelfde verhaal ,en?
MacD en Burger? overal en altijd naast of tegenover elkaar,
en waarom of waarmee ik mijzelf goed moet beschermen is mij dus al helemaal niet duidelijk……..
Helemaal niet raar hoor Bebe, heeft allemaal met status te maken, net zo goed zoals de rijken in europa een Porsche/ Ferrari willen rijden.
Het heeft me altijd nog verbaasd dat veel Thai een auto rijden waarvan Jan Modaal in Nederland alleen maar kan dromen.
Dat China nu een autofabriek gestart is in Bulgarije heeft o.a. te maken met de lage lonen, belastingen en dat men van daaruit belastingvrij kan exporteren naar andere EU landen.
Feitelijk is het veelal meer assembleren, net zo goed als de Japanners dat doen met hun autos, scooters in Thailand en andere landen.
@ Bebe
schreef ik al dat ik een hekel heb aan onzin en flauwekul,
en nu schrijft U dat de auteur wat beter zijn research moet doen?? en alweer een positivo artikeltje Thaland?
ook U weet dus blijkbaar totaal niets van de autowereld!
ECHT rijke Thais zie je met chaffeur in een Camry of Teana oid, de zgn rijken rijden BMW en Mercedes etc, dat heet dan van niets tot heel snel iets en de nieuwe rijken
we hebben, althans ikkes, daar een naampje voor, en dat zie je in ieder land!
alleen de echte autogekken met wat centen kopen Maserati, Lancia’s, Lambo”s maar die zetten ze in de garage en rijden er bijna niet mee, alleen maar verliefd naar kijken.
zelfde verhaal ook nog in nederland! kijk even in de PC Hooftstraat rond en zie wie en wat er in zo’n Merc, Porsche etc etc stapt ( zeg mij waarin U rijd en ik zeg wie U bent oid)
en dat alles is ook van toepassing op China, het barst, vooral in Shang Hai, van de snelle nieuwe rijken. RR verkoopt niet voor niets zoveel, meer dan USA, in China.
veiligheid? bijna alle pickups die hier verkocht worden ( Azie) komen niet naar Europa,
er worden hier ook wel degelijk auto’s gemaakt die aan de crash tests in de EU voldoen!
ao Honda Jazz en Toyota Yaris, ( beide 5 sterren) en ook in Uw geliefde Europa worden NOG STEEDS auto’s gebouwd die een armzalige 3 sterren halen, er zijn oa enkele BMW’s die niet verder komen dan 4 sterren en zelfs de veredelde pickup, de Range Rover komt met zijn luttele aankoop prijs van ver over de 100K euro’s niet aan de 5 sterren
en laten we maar niet over kennis economie gaan praten he?
dus geachte Bebe, als U een auteur beschuldigt van niet nauwkeurige research, vraag ik mijzelf af waar U dan Uw wijsheid vandaan haalt……….
foutjes,
schreef ik al enz. moet zijn
hierboven schreef ik al dat enz.
en uiteraard moet Thaland Thailand zijn,
Jongens,autoliefhebbers,
Ik heb geen verstand van auto’s wel een beetje van handel(vnml.consumentenelectronica) wat ik wel weet dat de rijke Thais(Chinezen)het liefst rijden in een Mercedes,BMW enz.
Dat heeft IMAGO. Japanse auto’s hebben dat niet. Dat geldt overigens niet voor de Lexus. Die heeft wel imago.
Zo’n import auto is erg duur door de tax.Maar dat maakt niks uit. Geld speelt bij echt rijke Thais helemaal geen rol.Dat is van ondergeschikt belang.
Nog even antwoord op GWB. U wist niet of het commentaar voor u bestemd was.
Dat was het ook niet. Misschien even goed lezen. Het ging over Hans G.
En nog even goed lezen, ik schreef dat ik mijzelf goed bescherm.
Ik heb het niet over u gehad. Verder geen probleem ik maak soms ook wel een schrijffoutjes, maar lezen kan ik nog steeds goed.
Cor.
C v Kampen,
zal wel dat niet goed lezen van mij, dat van Hans G kwam bij mij niet over als antwoord aan Hans G.
en dat U zichzelf goed beschermt? misschien ook even goed lezen?
waarmee en hoezo moet U zich dan beschermen? en tegen wat? en waarom?
komt, nogmaals, bij mij niet helder over,