Nieuws uit Thailand – 28 juni 2012
Orient Thai Airlines maakt sinds dinsdagavond voor haar binnenlandse vluchten gebruik van de oude luchthaven Don Mueang, maar van harte gaat dat niet.
Pas onlangs heeft het bedrijf gehoord dat het niet in aanmerking komt voor de korting op landings- en starttarieven en hangarhuur, die 14 andere prijsvechters wel krijgen wanneer ze verhuizen van Suvarnabhumi naar Don Mueang. Ook Nok Air, dat in maart terugkeerde naar Don Mueang, Nok Mini/Siam General Aviation, Solar Air en M Jet vissen achter het net.
De verhuizing afbreken is geen optie voor Orient Thai Airlines omdat de passagiers al zijn geïnformeerd en apparatuur bedrijfsklaar is. De dienst naar Hongkong blijft wel gebruikmaken van Suvarnabhumi.
Namens de vijf gedupeerde bedrijven praat de directeur van Nok Air binnenkort met de minister van Transport over wat ze noemen ‘oneerlijke concurrentie’. Thai AirAsia met honderd vluchten per dag verhuist op 1 oktober.
– Straatverkopers worden zwaar gedupeerd door de prijsmaatregel voor bereid voedsel, zoals gebakken rijst, noodles en khao kaeng, die de regering in petto heeft voor 38 provincies. Hun inkomen is al laag, ze profiteren niet van de verhoging van het minimumloon en ze staan onder druk van economische monopolies. Dit zegt Narongchai Akrasanee, voormalig minister van Handel.
Met het verkopen van maaltijden op straat verdienen 10 miljoen personen hun brood. ‘Deze verkopers vinden dat hun inkomen ook moet stijgen, samen met het minimumdagloon. Ze hebben geen alternatief en dreigen schade te ondervinden van de prijsmaatregelen. Dit is een van de vreselijkste beleidsmaatregelen van de regering.’
– Geen enkele Thaise regering is er tot nu toe in geslaagd de productiviteit in de landbouwsector significant te verhogen, zegt Phanit Laosiritat, directeur van het Thailand Productivity Institute. En toch is dat de sleutel om de welvaart van de mensen op de lange termijn te vergroten. Want de voedselsector heeft een groter effect op de Thaise economie dan andere sectoren omdat de grondstoffen niet behoeven te worden geïmporteerd.
De voedselsector is goed voor 3,13 procent van het bruto binnenlands product en biedt werk aan 11 procent van de arbeidskrachten. De productiviteit is de laagste van alle sectoren, gevolgd door textiel en meubelen, eveneens arbeidsintensieve bedrijfstakken. Verhoging van de productiviteit kan bereikt worden door waarde aan het product toe te voegen, niet door de kosten te reduceren, zegt Phanit. Om concurrerend te kunnen blijven in de regio is dat absoluut noodzakelijk.
Phanit pleit voor de vorming van een nationale productiviteitscommissie en belastingvoordelen voor bedrijven die waarde aan hun product toevoegen, minder afval produceren en werk aan grote aantallen mensen bieden.
– Onder de vorige regering moesten ze 15 miljoen baht per stuk kosten, nu kosten ze 3 miljoen baht per stuk. De regering gaat opnieuw een poging doen het wagenpark van Bangkok Mass Transit Authority (BMA) te vernieuwen met 3.000 bussen die op NGV (natural gas for vehicles; aardgas) rijden. De nieuwe prijs is vorige maand bekend gemaakt door het Land Transport Department.
Het wagenpark van de BMTA is zwaar verouderd; de bussen rijden op diesel. Het is de bedoeling dat de nieuwe bussen worden ondergebracht in een apart bedrijf, zodat de kosten niet drukken op de BMTA, die al zwaar onder schulden gebukt gaat. De BMTA biedt werk aan 15.187 werknemers, ze leed vorig jaar een verlies van78,4 miljard baht.
www.dickvanderlugt.nl – Bron: Bangkok Post
[De rubriek Thais nieuws wordt wegens omstandigheden 2 dagen onderbroken en verschijnt weer op zondag.]
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Eten en drinken21 november 2024Knoflook in de Thaise keuken, niet alleen lekker maar ook gezond!
- Thailand tips21 november 2024De provincie Trang en haar verborgen parels
- Thailand algemeen19 november 2024Minister van Volksgezondheid kondigt maatregelen aan tegen alcoholgebruik tijdens Nieuwjaar 2025
- Thailand algemeen19 november 2024Goudkoorts: stijgende baht-prijzen trekken investeerders aan
Hallo Dick,
Ik probeer een overzicht te krijgen van alle maatschappijen die binnenlandse vluchten in Thailand uitvoeren. In jouw artikel word geschreven over 14 maatschappijen, ik heb er met moeite 12 kunnen vinden. Kan je me helpen aan de overigen?
Thai air Asia, Orient Thai airlines, Nok air, Mjet, Nok mini, Solar air, Bangkok airways, Thai airways, PBair, Phuket airlines, one-two-go airlines, Tiger airways.
Groeten Hans Gielen