Meer gegevens van vliegtuigpassagiers uit Thailand naar Marechaussee
De Koninklijke Marechaussee op Schiphol krijgt van tevoren meer gegevens van vliegtuigpassagiers op risicoroutes, waaronder Thailand, om de grenscontroles efficiënter te laten verlopen en illegale immigratie te bestrijden.
De passagiersgegevens komen van de luchtvaartmaatschappijen, zo schrijft het Ministerie van Binnenlandse zaken.
De ministerraad heeft op voorstel van minister Leers voor Immigratie, Integratie en Asiel ingestemd met deze wijziging van het Vreemdelingenbesluit 2000.
Passagiersgegevens
Sinds begin dit jaar krijgt de Marechaussee bij vluchten op risicoroutes al een aantal gegevens van passagiers: naam, geboortedatum, nationaliteit, nummer reisdocument en een aantal vluchtgegevens. Daar komen een paar gegevens bij: man of vrouw, het land van afgifte en de vervaldatum van het reisdocument, de gevolgde reisroute en het boekingsnummer.
Door gegevens over reizigers al voor aankomst te analyseren, kunnen risico’s van illegale immigratie (waaronder mensenhandel) worden gedetecteerd. Bepaalde reizigers krijgen dan een intensievere controle, terwijl andere reizigers juist sneller de grens kunnen passeren. De nieuwe gegevens zijn daarbij belangrijk: de exacte reisroute kan bijvoorbeeld een indicatie opleveren over slachtoffers van mensenhandel en met het boekingsnummer wordt zichtbaar welke passagiers samen hebben geboekt.
Privacybescherming
De passagiergegevens krijgen de bescherming van de Wet politiegegevens. Ze mogen alleen worden gebruikt voor het doel waarvoor ze worden gevraagd: efficiënte grenscontrole en bestrijding van illegale immigratie. Daarvoor worden ook alleen de hoogst noodzakelijke gegevens verzameld. Gegevens die niet meer nodig zijn, worden binnen 24 uur vernietigd.
Op dit moment gaat het om vluchten vanaf een aantal luchthavens in Armenië, Bahrein, Brazilië, China, Egypte, Hong Kong, Iran, Kenia, Koeweit, Libië, Maleisië, Nepal, Oeganda, Oekraïne, Panama, Qatar, Rusland, Saoedi Arabië, Singapore, Syrië, Thailand, Turkije, Verenigde Arabische Emiraten en Zuid-Afrika.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Vastgoedsector in zwaar weer: Thaise markt zoekt herstel in 2025
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Thailand voert strijd tegen luchtvervuiling met innovatieve maatregelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Kabinet verhoogt kinderbijslag als steun voor gezinnen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
Moderator: zonder toelichting wordt deze reactie niet geplaatst.
Ik vernam dat dit “risico landen” zijn… Dat een land als Somalië daar onder zou vallen (staat er niet tussen, geen directe vluchten tussen daar en Schiphol?) begrijp ik nog maar China, Thailand enzo? Ik ben benieuwd naar het aantal illegale dat (indirect) via deze landen Schengen probeert binnen te komen.
Of moet ik eerder denken aan immigreren onder valse voorwenselen (aziaten die hier als toerist proberen te komen maar dan hier aan het werk gaan)? Lijkt me ook niet zo makkelijk hoor met de strikte Schengen VKV (visum kort verblijf) regels.
Wat mij heel erg opvalt de laatste tijd dat er geen reacties meer te lezen vallen. Is dat de bedoeling of is er iets mis?
Met veel plezier heb ik altijd de reacties gevolgd.Jammer dat ze er nietmeer zijn
Jose,
ik geef nog elke dag 1 reactie .
Gisteren nog op het leven in de slums.
Je moet de lijst van reacties over het leven in de slums van gisteren maar eens bekijken.
een geweldig lange lijst .