Hua Hin trekt door onlusten minder toeristen

Door Hans Bos
Geplaatst in Thailand algemeen
Tags: ,
23 augustus 2010

door Hans Bos

Toeristen hebben het afgelopen halfjaar Hua Hin aardig links laten liggen. Dat komt voornamelijk door de onlusten in april en mei van dit jaar. Daardoor loopt deze badplaats op ruim 200 kilometer ten zuiden van Bangkok in deze periode 10 procent achter bij 2009. Over het hele jaar gerekend, is vermoedelijk sprake van een min van 13 procent, zo becijfert Nexus Property Consultants.

Hua Hin heeft, in tegenstelling tot vele andere badplaatsen aan de Golf van Thailand, het geluk dat het aantal hotelkamers slechts beperkt is toegenomen, met ongeveer 10 procent tot 7000 stuks. Hua Hin heeft een relatief kleine baai en dat voorkomt de overcapaciteit die elders is opgetreden.

De bezettingsgraad van hotelkamers vertoont een zigzag-beeld. Van een daling in 2008 en en groei in het afgelopen jaar is nu weer de daling ingezet. Dat heeft gevolgen voor de gemiddelde kamerprijs in Hua Hin, die sinds 2009 gedaald is van 2950 naar 2350 THB. In bijvoorbeeld  Pattaya staan de zaken er echter minder florissant voor, waar het aantal vier- en vijfsterrenhotel hotels sterker is gegroeid dan de vraag. De bezetting in Hua Hin schommelt de afgelopen vijf jaar tussen 45 en 55 procent.

In 2009 bezochten ongeveer 1 miljoen gasten Hua Hin; daarmee bezet het stadje de vijfde plaats in Thailand, na Pattaya met 3,5 miljoen, Phuket met 2,7, Rayong met 2 miljoen en Krabi met 1,6. Opmerkelijk is dat het in Hua Hin deels gaat om Thaise toeristen. Probleem is echter is deze voornamelijk in het weekeinde komen. Daardoor staan veel hotelkamers op doordeweekse dagen leeg.

Van de bezoekers aan Hua Hin komt maar liefst 76 procent uit Europa, en dan vooral uit Zweden, Duitsland, Finland, Engeland, Noorwegen en Nederland. Noord-Amerika is goed voor 3,2 procent, Australië en Nieuw-Zeeland voor 5,2 procent. Thaise toeristen blijven slechts kort, Europese gasten blijven veel langer en met name de senioren. Het zou een goede zaak zijn als het ministerie van Toerisme hier wat meer aandacht aan zou besteden.

Over deze blogger

Hans Bos
Hans Bos
Bijna 20 jaar geleden verhuisde journalist Hans Bos naar Bangkok. Vrijwel vanaf het begin was hij betrokken bij de geboorte van Thailandblog. Als journalist werkte hij voor Limburgse dagbladen en voor de reis vakbladen van wat ooit Elsevier heette. Hans (76) woont sinds 14 jaar in Hua Hin, met vrouw Raysiya en dochter Lizzy. Hij was circa negen jaar secretaris en vicevoorzitter van de Nederlandse vereniging in Hua Hin en Cha am.

2 reacties op “Hua Hin trekt door onlusten minder toeristen”

  1. Robert zegt op

    ‘Europese gasten blijven veel langer en met name de senioren’ Klopt. Feit is alleen dat de langblijvers (en dan met name de Europese senioren) veel minder uitgeven. Goedkoop appartementje huren, de beer bar en goedkoop Thais restaurantje. Een potje golf en wellicht een bar fine hier en daar, dat is het dan meestal wel. Toeristen uit de regio (niet alleen uit Thailand, maar met name ook uit andere Aziatische landen) blijven korter maar geven gemiddeld veel meer uit per dag – 5 sterren hotel, spa’s, trendy bars en dure restaurants, etc. Als je dan ook nog kijkt naar crisis gevoeligheid, niet onbelangrijk voor Thailand, en de explosieve groei van regionaal toerisme, dan is het zeker geen uitgemaakte zaak dat TAT zich op Europa zou moeten richten.

  2. HenkV zegt op

    Als de mensen en autoriteiten in Hua Hin dan een wat hulpvaardiger worden zou dit misschien schelen. Verder is Hua Hin niet te vergelijken met Pattaya (jom tien) of zelfs met Cha Am, Het strandje wat een beetje toeristisch is is erg klein en verder op heb je lege stranden, maar ook geen enkele accomedatie, je kunt er een stoeltje huren maar daar is het dan ook mee gezegd. Een leuke boulevard zoals in pattaya langs de zee heb je er niet en de zogeprezen vispier is een vieze ouwe stinkende bende. Hua Hin valt mij erg tegen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website