De in Singapore gevestigde super-app Grab Holdings, de toonaangevende app in Zuidoost-Azië voor ritjes en maaltijdbezorging, kondigt het ontslag van 1.000 werknemers aan, wat neerkomt op 11% van het totale personeelsbestand, aldus de CEO op dinsdag. Dit besluit werd genomen met het oog op kostenbeheersing en het waarborgen van betaalbare diensten op de lange termijn.
In een brief die laat op dinsdag aan werknemers werd verzonden en die Reuters heeft kunnen inzien, stelde CEO Anthony Tan dat deze bezuinigingen, de grootste sinds het begin van de pandemie, niet bedoeld zijn als “snelle route naar winstgevendheid”, maar als een strategische herstructurering om zich aan te passen aan de snel veranderende zakelijke omgeving.
“De veranderingen hebben nog nooit zo snel plaatsgevonden. Technologie, zoals generatieve AI (kunstmatige intelligentie), ontwikkelt zich in een razend tempo. De kapitaalkosten nemen toe, wat direct invloed heeft op het concurrentielandschap”, aldus Tan in de brief. Hij benadrukte dat Grab, zelfs zonder ontslagen, de kosten beheerst heeft en verwacht dit jaar zijn doel te bereiken om een break-even Ebitda (winst vóór rente, afschrijvingen en amortisatie) voor de groep te realiseren.
De ontslagronde volgt op een soortgelijke stap vorig jaar door het Indonesische techbedrijf GoTo, dat transport, e-commerce en financiële diensten aanbiedt. Dit bedrijf heeft strenge kostenbesparingen doorgevoerd, waaronder het schrappen van 12% van de banen in 2022. In maart werden nog eens 600 werknemers ontslagen. Volgens bronnen die vorige week met Reuters spraken, is de nieuwe CEO van plan om het bedrijf slechts tijdelijk te leiden en wil hij aftreden zodra de winstgevendheid is verbeterd.
Grab, opgericht in 2012, biedt leverings-, transport- en financiële diensten aan in acht Zuidoost-Aziatische landen, waaronder Indonesië, Maleisië, de Filipijnen, Singapore, Thailand en Vietnam. Hoewel Grab de marktleider is in ride-hailing en bezorging in Zuidoost-Azië, heeft het bedrijf nog geen winst gemaakt. Het besteedt geld aan groei en ervaart prijsdruk van concurrenten zoals de GoTo Group uit Indonesië.
De aandelen van Grab zijn sinds de beursintroductie in New York eind 2021 met ongeveer 70% gedaald, ondanks het feit dat het bedrijf zijn verliezen heeft verminderd en heeft beloofd om tegen het laatste kwartaal van dit jaar aangepaste winst te rapporteren.
De bezuinigingen suggereren dat Grab bezwijkt voor de druk van investeerders om sneller kosten te besparen. Grab was trager in het verlagen van kosten dan regionale concurrenten. Waar GoTo en het in Singapore gevestigde Sea Ltd, het moederbedrijf van Shopee, vorig jaar duizenden banen schrapten, heeft Grab massale ontslagen vermeden. In 2022 heeft het bedrijf meer dan 3.000 medewerkers in dienst genomen, voornamelijk dankzij de overname van supermarktketen Jaya Grocer.
Grab wordt ook geconfronteerd met mogelijke groeivertragingen doordat klanten worstelen met hogere inflatie en stijgende rentetarieven. Hoewel het bedrijf vorige maand een kleiner kwartaalverlies rapporteerde, groeide de bruto handelswaarde in de drie maanden tot maart slechts met 3%, een aanzienlijke daling vergeleken met de groei van 24% over heel 2022. Ook de gebruikersgroei vertraagde omdat concurrenten klanten lokten met promoties en lagere prijzen.
Het gecorrigeerde verlies van Grab vóór rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie daalde in het eerste kwartaal tot US $ 66 miljoen, en analisten voorspellen dat de verliezen zullen blijven krimpen. Op basis van het nettoresultaat is het bedrijf nog verder verwijderd van winstgevendheid. In het eerste kwartaal daalde het nettoverlies tot $ 244 miljoen, ten opzichte van $ 423 miljoen een jaar eerder.
Grab Thailand zei in mei dat het streeft naar een break-even resultaat vóór het vierde kwartaal, aangezien het zichzelf ziet op weg naar winstgevendheid dankzij de “One Grab”-strategie.
“We verwachten break-even te bereiken op onze winst vóór rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie vóór de groepsdoelstelling voor het vierde kwartaal vanwege voorzichtige uitgaven en het herstel van de transportactiviteiten”, aldus Worachat Luxkanalode, landhoofd van Grab Thailand.
Lokaal is de ride-hailing-service van het bedrijf hersteld na de pandemie, vooral onder toeristen. Grab streeft ernaar dat toeristische klanten binnenkort 35% van de totale transportdienst voor hun rekening nemen, hetzelfde niveau als vóór de pandemie, zei Worachat.
Hij voegde eraan toe dat in de eerste vier maanden van dit jaar het aantal reizigers dat Grab gebruikt met 25% is gestegen.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
- Eten en drinken19 december 2024Roti Mataba Nuea (โรตีมะตะบะเนื้อ)
- Bezienswaardigheden19 december 2024Uitstapjes vanuit Thailand: Angkor Wat in Cambodja (video)
- Thailand tips19 december 2024Ontdek de magie van wellness: Van Thaise voetmassages tot aromatherapie in het hart van Bangkok (video)
De kosten stijgen en de ontvangsten nemen niet toe.
De jongens met de motorbikes rijden hier af en aan met een grote kist achterop met GRAB er op.
Volgens mijn Thaise familie is de kwaliteit in het algemeen beter dan streetfood.
Toch zie ik in de parkeergarages steeds meer bikes geparkeerd staan voor lange tijd wachtend op een order.De continuiteit is m.i. wat terug gelopen.
Vandaar dat men in gaat krimpen.
Wist helemaal niet dat Grab ook in Nederland zat. [55555]
https://ap.lc/KeAc5