De zestig grootste airlines ter wereld telden het afgelopen jaar geen enkel dodelijk ongeval. Optimisten zeggen dan dat deze maatschappijen de veiligheidsregels goed naleven. Pessimisten stellen dat het statistisch hoog tijd wordt voor een crash.
Het Duitse onderzoeksbureau Jet Airliner Crash Data Evaluation Centre (JACDEC) maakt elk jaar een lijst van de veiligste airlines. De laagst geplaatsten (hoogste nummer) zijn dus het meest onveilig…
JACDEC heeft, bij gebrek aan dodelijke crashes in 2011, nu ook ernstige incidenten en bijna-ongevallen bij de opsomming betrokken. Daardoor is in de lijst het een en ander gewijzigd en komt Egypt Air op de laatste plaats. En is daarmee de meest onveilige airline van de onderzochte 60 stuks. Deze maatschappij telde de afgelopen 30 jaar ‘slechts’ zes crashes met 293 doden, maar gedurende de afgelopen tien jaar noteerde het Duitse bureau tevens veel bijna-ongelukken en ernstige incidenten.
Op de een na laatste plaats (59) vinden we China Airlines, een oude bekende op de route AMS-BKK. Met 8 crashes en 753 doden in dertig jaar geeft dat toch te denken, hoewel tussen AMS en BKK bij mijn weten nog nooit een crash heeft plaatsgevonden.
Air India staat op plaats 4 van de meest onveilige airlines, gevolgd door Garuda Indonesia op 6, Turkish Airlines op 8 en Philippines Airlines op 10.
Dan nu het positieve nieuws: All Nippon Airways uit Japan is de meest veilige maatschappij en stijgt vanaf de zesde plaats. Niet veel landgenoten zullen deze airline boeken richting Bangkok. Dat ligt anders bij Finnair op een glorieuze plaats 2. Cathay Pacific Airways (Hong Kong) stijgt van 5 naar 3 en noteert bij Skytrax vijf sterren, het maximum aan combinatie van kwaliteit en veiligheid.
Etihad uit Abu Dhabi vinden we op plaats vier. Deze airline komt van de zeventiende plek. Emirates is goed voor de zevende plaats, terwijl Air Berlin vrij hoog eindigt op 9. Volgens Skytrax is deze airline als enige van de 60 goed voor 3 sterren voor de verhouding tussen kwaliteit en veiligheid. Dat wil zo veel zeggen als: prima, maar houdt niet over.
Onze nationale ’trots’, de KLM, staat overigens stabiel op plaats 23.
Over deze blogger
- Bijna 20 jaar geleden verhuisde journalist Hans Bos naar Bangkok. Vrijwel vanaf het begin was hij betrokken bij de geboorte van Thailandblog. Als journalist werkte hij voor Limburgse dagbladen en voor de reis vakbladen van wat ooit Elsevier heette. Hans (76) woont sinds 14 jaar in Hua Hin, met vrouw Raysiya en dochter Lizzy. Hij was circa negen jaar secretaris en vicevoorzitter van de Nederlandse vereniging in Hua Hin en Cha am.
Lees hier de laatste artikelen
- Bezienswaardigheden17 november 2024De hoogste/grootste Naga van Thailand
- Bezienswaardigheden3 november 2024Tham Phu Wa, een grottempel om te watertanden
- Belasting Thailand22 oktober 2024Belastingverdrag niet meer haalbaar op 1 januari 2025, zegt Buitenlandse Zaken in Den Haag
- Belasting Thailand20 oktober 2024Langzaam maar zeker sluit het Thaise net zich om de belastingbetaler
Wast moet je hier nu weer mee? Laten we China arlines nu eens nemen. Iedere dag 2 vluchten (naar Amsterdam en terug naar BKK) Laten we voor het gemak maar aannemen dat er 300 passagiers in zitten. Nu per jaar dus grofweg 730 vluchten is 219000 passagiers per jaar dat weer x 30 jaar is meer dan 6milj passagiers. Dan slechts (wel helaas) 753 doden dat is een pct van ong 0.0125. Ik weet het 30 jaar geleden waren er misschien niet zo veel passagiers en geen grote Boeings. Maar China Airlines vliegt niet alleen BKK.AMS. Ik denk dat je er wel meer berekeningen op los kunt laten maar wat schiet dat nu op. Het is altijd vervelend als je net in n vliegtuig zit en het gaat mis.Het kan iedereen gebeuren.
Dat kun je wel zeggen: vervelend als je net in een vliegtuig zit en het gaat mis! Ik geef alleen de resultaten van het jaarlijks onderzoek weer. Doe er mee wat je wil.
@harry statistiek vd koude grond. 753 dood op alle vluchten van ca niet alleen de lijn ams bkk. Verder eindigen nieuweling relatief hoog bij gebrek aan track record en klm laag vanwege hun record aantal doden vanwege tenerife. Kijk voor je aan boord gaat hoe de gezagvoerder uit zn ogen kijkt dat zegt meer over de veiligheid van je vlucht. En doe zo een onderzoek eens voor thaise brommerrijders!
Wel internationale statistiek van een toonaangevend instituut. Vliegen is veilig. Ik begin het verhaal met de mededeling dat de 60 grootste airlines ter wereld het afgelopen jaar geen enkel dodelijk ongeval hebben gehad.
De vliegramp op Tenerife vond plaats op 27 maart 1977. JACDEC rekent alleen over de laatste 30 jaar, dus vanaf 1981. Het resultaat van het brommeronderzoek in Thailand is al bekend: jaarlijks vallen in het Thaise verkeer 12.000 doden.
Etihad: opgericht in november 2003
Emirates: opgericht in mei 1985
KLM: Moerdijk 6 oktober 1981, 18 doden
Schiphol 4 april 1994, 3 doden en 9 gewonden
Vliegen blijkt nog steeds veiligste manier van vervoer. Tel alle verkeersdoden per jaar eens op en zet dat af tegen een vliegtuigongeluk per jaar.
Is Eva Air een grote of kleine luchtvaartmaatschappij ?Bij mijn weten hebben zij nog nooit een crash gehad.
(Voor wie het niet weet, Eva Air is de air afdeling van EVERGREEN, een van de grootste
container en vrachtvervoerders ter wereld.)
Alvorens zij begonnen met passagiervluchten vlogen ze al jaren vanaf Schiphol met vracht-
vleigtuigen.
Misschien heb iki wat gemist?
Frank
ja en jaren geleden ging ik met eva air.half vracht half passagiers dat wat een fijne tijd weinig drukte aan de bali.100 a 150 man en drank genoeg het kon niet op
China Airlines heeft idd nog nooit een crash gehad op de route AMS-BKK v.v.
In het verleden heeft CI wel een aantal grote crashes gehad en deze zijn natuurlijk meegenomen in deze statistieken.
Het verbaast me dat EVA Air niet bij de top-3 van veilige airlines voorkomt, volgens mij nog nooit een crash gehad (en dus ook geen dodelijke slachtoffers gevallen). EVA Air is nog niet zo’n oude maatschappij, dus wellicht dat het aantal jaren van bestaan ook meegenomen zijn in deze statistieken.
Hallo Krung Thep, dit betekend toch bangkok?
Ik vind EVA een van de beste, qua service en plaats, en hebben nog nooit een vliegtuig verloren. Maar over incidenten horen wij natuurlijk niets. Vanddar plaats 14 (denk ik)
Maar hoe zit het met de binnenlandse vluchten in Thailand? Weet iemand dat.
Ik kan me herrinneren dat Öne To Go” (and never come back( een incident heeft gehad op Koh Samui. Maar over de rest weet ik niets.
Groet, Thailand liefhebber,
Henk
Dat was op Phuket. Op Samui vond een crash plaats met Bangkok Airways.
One-Two-Go was idd aantal jaar terug op Phuket. Bij landing in slecht weer ging het mis en schoot het toestel van de baan en vloog vervolgens in brand. Vele doden te betreuren.
Bij de crash op Samui kwam er slechts 1 persoon om (de gezagvoerder), maar ook dat is er 1 teveel…..
Even off-topic om je andere vraag te beantwoorden….
Krung Thep betekent ‘Stad der Engelen’ en wij noemen het Bangkok (de Thai zelf noemen het Krung Thep).
De volledige naam van Bangkok luidt overigens:
Krung Thep Mahanakhon Amon Rattanakosin Mahinthara Ayuthaya Mahadilok Phop Noppharat Ratchathani Burirom Udomratchaniwet Mahasathan Amon Piman Awatan Sathit Sakkathattiya Witsanukam Prasit
Thai airways had zo’n 8 ongelukken.
De drie meest recente:
# 31 July 1992 – Flight 311, an Airbus A310-300 hit the side of a hill 23 miles north of Kathmandu while descending toward Tribhuvan International Airport from Bangkok. All 113 on board (99 passengers and 14 crew) died. The accident was caused by technical failures (flaps and a possible second unknown fault), pilot error, and a lack of radar equipment at Tribhuvan International Airport.[44][45]
# 11 December 1998 – Flight 261, an A310-200, bound for Surat Thani from Bangkok, crashed into a rice paddy about two miles from Surat Thani airport during its third landing attempt in heavy rain; 102 of 143 on board were killed.[46]
# 3 March 2001 – Thai Airways International Flight 114, a Boeing 737-400 with registration HS-TDC, bound for Chiang Mai from Bangkok, was destroyed by an explosion of the center wing tank resulting from ignition of the flammable fuel/air mixture in the tank while the aircraft was being serviced at the gate in Bangkok. The source of the ignition energy for the explosion could not be determined with certainty, but the most likely source was an explosion originating at the center wing tank pump as a result of running the pump in the presence of metal shavings and a fuel/air mixture. One crew member was killed.
Dank je Hans het is gewoon goede informatie die behoort bij Thailand Blog. En inderdaad doe er mee wat je wil. Dit zijn de cijfers. Voor de een valt het mee en de ander vliegt nooit meer en zo blijven we altijd onze eigen mening hebben en dat mag ook.
Bedankt.
Trouwens ( misschien interessant voor “ons”Thailand viegers, waar stond EVA is dat bekend ????
Groet Ruud
Heb ik geprobeerd op te zoeken; is me niet gelukt. Iemand anders wél?
Ja, ik heb het kunnen vinden…. EVA Air staat op de 14e plaats….nog nooit een crash gehad (en laten we hopen dat dit zo blijft).
Hans,
ik heb de hele lijst kunnen vinden. Bericht gestuurd met link maar niet geplaatst. Zal wel iets mis zijn gegaan.
Ruud, Eva air staat op plaats 14. De hele lijst is te zien op rtlnieuws.nl
Dit gevonden:
http://top-10-list.org/2010/01/25/ten-world-airline-companies/
Hier staat Eva niet bij, terwijl Thai airways er wel bij staat, ondanks een aantal dodelijke ongelukken.
Zo lang je niet weet, hoe deze ranking wordt opgebouwd, heeft het slechts betrekkelijke waarde, hoewel 1, 2, 3 en6 als zeer veilig bekend staan.
Inderdaad, een vreemde lijst, zonder verantwoording, Gaat alleen over airlines in Azië, Midden-Oosten en Australië etc. Ik hou het bij de resultaten van het Duitse onderzoeksbureau.
Harry N.,
Op een posting reageren met”wat moeten we hier nou weer mee”vind ik erg vreemd.
Bovendien”statistiek van de kouwe grond”raakt kant nog wal.
In diverse Hollandse kranten is dit ook al gepubliceerd.Zouden daar dan allemaal drollekoppen op de redactie zitten?
Bij dit blog is dat zeker niet het geval Gezien het hoge niveau.
Jongens, geweldig ,wat jullie elke keer weer weten te brengen!
Ik ben er heel blij mee en lees elke Thailand blog HELEMAAL.
Ik hou wel van allerlei wetenswaardigheden en als er dan eens iets is wat niet naar je zin is ,bedenk dan, dat, het onmogelijk is om het iedereen altijd naar de zin te maken.
En ,voor degene die denkt dat hij het beter kan …….Show me!!
Afz. jantje
lees het blog altijd graag. maar deze had ik liever niet gezien. ben nu in TH met EgyptAir. gister een binnenlandse vlucht gehad van phuket naar BKK met Thai Airways. heb nog ff overwogen om vast dat zwemvest onder me stoel aan te trekken. voorvals die brokkenpiloot ff door de wasstraat onder zou willen gaan.
die berekening van de 1e reaguurder hier klopt denk ik niet. zag gister op het vliegveld terwijl ik op mijn koffer stond te wachten dat Suv jaarlijks ruim 20.000.000 passagiers verwerkt. dan is 6.0000.000 voor alleen CI erg veel. er zijn meer mij’en die op BKK vliegen ten slotte.
vroeg mij toen ik het las overigens af is dat alleen aankomst of ook vertrek. iedere passagier op een enkeling na gaat ten slotte ook weer weg.
wordt je dan 2x geteld?
Recent wat beelden gezien van dichtbij van de Airbus A380 van Cathay, die een noodlanding moest maken in Hong Kong.
Man, man man, wat was dat vliegtuig beschadigd. Ongelooflijk, dat dat toestel heel aan de grond is gezet. (met ook nog 2 x de toegestane landingssnelheid)
Piloot heeft ook een onderscheiding gekregen van de australische overheid.
Denk dat je je vergist, want Cathay Pacific heeft geen Airbus A380 in de vloot….
Onderscheiding van de Australische overheid ? Was het geen Qantas ?
Ik neem aan dat Hansy doelt op de A380 van Qantas die een noodlanding moest maken in Singapore.
Yep, vergist in maatschappij, het was Quantas, en keerde terug naar Singapore, niet HK
Hier zie je een deel van de schade aan de vleugel
http://www.youtube.com/watch?v=qGCnfBYTZUw&feature=related
Ja, die kan ik me nog wel herinneren…..
Niet de eerste keer dat de A380 problemen heeft….