Belasting, kunst en de klassieke auto

Door Erik Kuijpers
Geplaatst in Thailand algemeen
Tags: ,
31 maart 2024

(Redactionele bronvermelding: GoBOb / Shutterstock.com)

 Voor de mecenas onder de farang in Thailand want die dingen kosten geld, veel geld. Maar goed spul mag wat kosten, toch?

De Thaise regering gaat investeringen in kunst en in klassieke auto’s promoten; vanwege de concurrentiepositie in de wereld, enfin, Thailand wil echt meedoen. Daarom zijn belastingmaatregelen voorgesteld.

EEN. Het promoten van aankopen van kunst door particulieren. Schilderijen, beeldhouwwerken, en de kosten daarvan mag je van jouw belastbaar inkomen aftrekken tot max 100.000 baht. Deze maatregel geldt vanaf inwerkingtreding tot 31 december 2026.

TWEE. Het promoten van het maken van kunst. Kunstenaars die leven van hun werk zoals schilders, beeldhouwers en ‘craftsmen’ mogen tot maximaal 60 procent (was 30 procent) kosten aftrekken van hun belastbaar inkomen.

Craftsmen? Ambachtslieden dus maar bedoelt men het maken van meubels, kasten of complete vakwerkhuizen?

DRIE. De invoerbelasting op kunst wordt verlaagd of afgeschaft.

VIER. Het promoten van de aankoop van ‘classic cars’ en tweedehands klassieke sedans, door het afschaffen van invoerrechten.

Er staat nadrukkelijk ‘excluding motorcycles and other types of cars’. Dus geen hatchback, stationwagen, SUV, coupé, MPV, cabrio of limo. De pickup wordt vast ook niet bedoeld. En ‘exempt from import duty’ betekent volgens mij vrij van invoerrecht maar niet vrij van BTW.

De details van de maatregelen worden nu beoordeeld door diverse ministeries en gaan daarna naar het kabinet voor goedkeuring. Dus we horen nog wel of en wanneer het ingaat, en wat onder ‘kunst’ moet worden verstaan.

Vertaald en bewerkt door Erik Kuijpers. Bron: Lexology; een bijdrage van Thanathip & Partners, Bangkok, op 28 maart 2024.

Over deze blogger

Erik Kuijpers
Erik Kuijpers
Bouwjaar 1946. Kreeg de bijnaam 'Lopende belastingalmanak' en heeft 36 jaar in dat vak gewerkt. Op zijn 55e naar Thailand verhuisd. Invaliditeit dwong hem van zijn gezin in Nongkhai naar huisje met thuiszorg en scootmobiel in Súdwest-Fryslân.

4 reacties op “Belasting, kunst en de klassieke auto”

  1. Frans zegt op

    Staat de definitie van classic car al vast dan? Alleen sedan wordt een kleine markt zoals klassieke Mercedes, Jaguar of Ferrari e.d.. En welke leeftijdsgrens? 40 jaar zoals in Nederland? Lijkt allemaal nogal vaag.

    • Erik Kuijpers zegt op

      Frans, klopt. Vaag. Dit persbericht is een schot voor de boeg en men werkt er nog aan. We horen later wel of een Dafje of de Trabant ook mag….

  2. bennietpeter zegt op

    measure to promote classic cars – second-hand classic sedans (excluding motorcycles or other types of cars) will be exempt from the import duty.

    Er staat een onduidelijk koppel streepje. Erik heeft het geïmplementeerd als zijnde “en”
    Of is het als een beschrijving van wat, alleen sedans. Want classic cars zijn ook SUV’s enz enz.
    Gelukkig is Thailand onduidelijk in zijn stellingen, zodat het altijd aangepast kan worden.
    Bv wat is een “classic”? Leeftijd grens?
    De zin had anders moeten zijn:
    “measure to promote classic SEDANS of 20 (?) year and older” Duidelijk, kort.
    Jammer, had dan graag een Campagna T rex, 90 er jaren dan willen importeren. Technisch een sedan, ondanks zijn 3 wielen?

    Maar dan, je hebt de wagen kompleet gerestaureerd en is als nieuw, nog steeds een classic?
    Verder je hebt al PM2.5 particles problemen en haalt minder efficiënte auto’s naar Thailand?! OK?
    Verder moet je dan toe gaan staan dat onderdelen eveneens dan op zelfde basis binnenkomen!

    nummertje 3, eigenlijk raar en weg gelegd voor echt rijken, dus laten die maar betalen.
    Hoeveel Thai willen “who is afraid of red,y,b ” hebben? Zou het nog voor geen centang willen hebben/kopen. Zou ik het hebben? gelijk verkopen, zijn genoeg dwazen welke absurd willen betalen.

    OK wil je wat hout snijwerk zien en je bent in CM , Er is daar een kunstenaarsdorp, vergeten hoe het heette, prachtig houtsnijwerk. Bestaat het nog wel, want het is al een poos gelee.
    Kwam het toevallig tegen, ergens in Hang Dong, bij een dool ritje met de motor.
    Klein bordje op weg met aanduiding woodwork. Kan het nu ook niet vinden, wat ik ook typ.
    Wilden wel snel verkopen, want zo maar pardoes ging prijs naar benee en willen dan ook nog wel versturen?!
    Ok prijs aanduiding was gericht op farang.

    Later kocht ik op nightfestival market, een draak , uitgestoken in varkensleer en geverfd met zwart en goud. Hangt hier in frame aan de muur, ben ik echt blij mee. Mooi souvenirtje van 2014.
    Dame bewerkte ter plekke nieuwe. Mee genomen voor, dacht ik 1400 baht. Afgepingeld.
    Wilde eerst volle mep betalen, maar dacht toen, pingelen. Volle prijs 1900 baht was het ook waard geweest. Want het is een monniken werk. Aanzienlijk beter dan een “wiaorby” doek. Kunst is wat jij mooi vindt. En in 2014 was de ratio 1 euro 41 baht, dacht ik.

  3. Ed Zmif zegt op

    Mooi zo dan wordt het interessant interessant om de BMW R50 0kt 1967 naar Surin te verschepen,tot nu toe was het onbetaalbaar om die te importeren,staat ook nog een BMW R451978 & HD sportster 1200 ’77 te wachten!


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website