Airberlin is voor veel Thailandgangers een oude bekende. Jarenlang was het mogelijk om met Airberlin rechtstreeks vanaf Düsseldorf naar Bangkok te vliegen. Meestal voor een concurrerende prijs. Helaas is deze situatie verleden tijd.

Airberlin maakt al een aantal jaren fors verlies en besloot samen te gaan werken met Etihad Airways. Door deze strategische alliantie met Etihad Airways kan men nu vanuit de hub Abu Dhabi, doorvliegen naar onder andere Bangkok. Geen rechtstreekse vluchten meer dus. Ook de ticketprijzen zijn niet meer echt aansprekend.

Comfort en service

Om niet teveel markt te verliezen en achter te blijven bij concurrenten is Airberlin begonnen met het upgraden van de service en comfort in de toestellen. Zo is de vliegtuigmaatschappij begin dit jaar gestart met het verbeteren van het comfort aan boord van de Airbus A330-200 uit de langeafstandsvloot. Nieuwe stoelen in de Economy Class, die met een anti-trombose-bekleding en een individueel instelbare hoofdsteun zijn uitgerust, verbeteren het zitcomfort. In de Business Class staat de passagier een geheel automatische lie-flat stoel ter beschikking.

Nieuw inflight entertainment systeem

In het merendeel van de A330-200-vliegtuigen werd in zowel de Business als de Economy Class een nieuw inflight entertainment systeem geïntroduceerd. Elke stoel is hier met een monitor uitgerust, waardoor het voor de passagier mogelijk is om een individueel programma uit een omvangrijk aanbod te kiezen. Als alles volgens de planning loopt, is het uitrusten van de complete cabines van de langeafstandsvliegtuigen met de nieuwe stoelen en het inflight entertainment systeem half augustus afgesloten.

Comfort offensief

De service aan boord van Airberlin maakt eveneens deel uit van het comfort-offensief. Zo ontvangen nu ook de passagiers van de Economy Class gratis koptelefoons om van het nieuwe entertainment programma te kunnen genieten. Ook wat de on-board-verzorging betreft biedt Airberlin de reizigers van de Economy Class op langeafstandsvluchten meer service. Naast de gratis drankjes is nu ook een selectie aan aperitieven, wijn, sekt, bier en digestieven kosteloos verkrijgbaar. Verder wordt er een groot assortiment kranten en tijdschriften aangeboden en tijdens nachtvluchten is de bekroonde ‘Amenity Kit’ beschikbaar.

Ondanks de verbeteringen die Airberlin doorvoert denk ik dat vele Nederlandse passagiers zullen kiezen voor EVA Air of China Airlines.

Over deze blogger

Peter (redactie)
Peter (redactie)
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en een liefhebber van goede muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Mijn motto:"Maak je niet te druk, dat doen anderen wel voor jou".

48 reacties op “Airberlin verbetert comfort op verre bestemmingen”

  1. Kees zegt op

    Grappig allemaal. Budget airlines die upgraden en premium maatschappijen die budget airlines lanceren.

  2. Harold zegt op

    Zo budget is Air Berlin trouwens ook weer niet. Ik betaal liever iets extra voor wat meer comfort tijdens 2 x 11 uur vliegen.

  3. Rik zegt op

    Zeker gezien het vaak geringe prijsverschil zullen vele nederlanders voor een rechtstreekse vlucht blijven kiezen voor China en Eva. Het is vaak niet veel duurder maar scheelt wel een hoop reis tijd……
    Wij gaan zelf voor de eerste keer dit jaar met Swiss Air (overstap tijd 1 1/2 uur) kijken hoe dit bevalt.

    • Peter Holland zegt op

      Een vriend van mij, had een anderhalf jaar geleden ook een overstap opweg naar BKK
      De overstap was in Egypte, toen brak daar de revolutie hel los.
      Hele volkstammen moesten 3 dagen op de airport verblijven.
      Van civilisatie was na de 2de dag geen sprake meer, het was ieder voor zich, als er mondjesmaat toch wat voedsel werd gebracht braken er vechtparijen uit, ook heren in 3 delig kostuum lieten zich niet onbetuigd, dus dat zegt ook niet alles.

      Hoewel bovenstaande niet vaak voortkomt, Voor mij geen overstaps, dan maar wat meer betalen.

    • Harold zegt op

      Klopt, dat bedoel ik dus ook. China, Eva en zelfs KLM hebben vaak best scherpe aanbiedingen. Ik vlieg de komende keer met Turkish Airlines via Istanbul met een overstaptijd van 1 uur en 50 minuten. Ben benieuwd hoe dat is.

    • Kees zegt op

      @Rik – Onlangs BKK – Berlijn gedaan met Swiss (Swissair bestaat niet meer, opgeheven in 2002), overstappen in Zurich is goed te doen. Beter dan via Midden Oosten of het verschrikkelijke Frankfurt in ieder geval.

      • Rik zegt op

        Ja dat hoop ik ook we hebben 1 1/2 uur overstap tijd leek mij ook meer als genoeg.
        Is de de eerste keer eerder eigenlijk altijd met China of Eva.

  4. Peter Holland zegt op

    Hoewel je voor wat meer geld nonstop kunt vliegen, word er wel verwacht dat je een retourticket neemt, voor de meeste mensen zal dit dan ook perfekt zijn.
    KLM heeft een o.a. eenaanbieding van 697 Euro.
    Prachtig zou je denken, echter ik wil niet een retour, ik wil een one-way ticket, Ik wil zelf kunnen bepalen wanneer ik om wat voor reden naar Nederland ga, en koop gewoon dan een ticket bij 1 van de vele reisbeau’s in TH, dat geeft komplete vrijheid en geen lastige dure omboekingen, en stress.
    Dan zou je denken, nou dan koop je gewoon een enkeltje, maar helaas die vlieger gaat niet op, d.w.z. dat kan wel, alleen betaal je bij KLM, CHINA en EVA dan het drievoudige bedrag of soms nog meer, als wat een retour kost, Belachelijk!, dus een retour kopen en van de terugvlucht geen gebruikmaken is dan stukken voordeliger.
    Ik heb al zoveel tickets laten verlopen, dat ik liever niet meer aan retourtickets begin.
    Het zal dus moeilijk worden zoniet onmogelijk om een nonstop enkeltje, voor een normale prijs te bemachtigen, tot voor 2 jaar terug was dit met o.a. Airberlin geen probleem, voor een enkele vlucht betaalde je dan ook gewoon de helft, maar helaas alles is veranderd.

    Heeft er nog iemand een serieus non-stop flight idee voor mij ?? of word het weer een ticket in de prullebak gooien?

    • Piet zegt op

      Een enkeltje kopen deed ik ook altijd bij Air-Berlin, dat werkte prima en dan wilde ik wel met ze vliegen in dat krappe stoeltje.

      Tips voor een enkeltje heb ik niet maar bij bv. Emirates kan je voor ik dacht 75 euro je terugvlucht wijzigen, dat is ook een optie en beter dan een betaalde vlucht niet nemen.

      • Peter Holland zegt op

        @Piet Ook jij bedankt voor de tip, maar ik heb nog weleens de neiging om veelvuldig te cancelen en te weizigen, dan zit ik weer met het het zelfde probleem, dat is met China geen enkel probleem en gratis, d.w.z. BKK-AMS
        Bovendien wil ik als de luikjes naar beneden gaan relaxt een glas Chevas Regal nemen, en dat mag niet bij Arabische maatschappijen voor zover ik weet.
        Overens het was mij ook al opgevallen dat die stoeltjes zo krap waren met Airberlin, ik dacht zelfs nog even dat moet verbeelding zijn, maar het is jou dus ook opgevallen.
        Als haringen in een ton, Lieve god!

        Verder even of topic: ( Clementie redactie!) Euro heeft vandaag sinds 2 jaar zijn dieptepunt behaald.

        Nog even en het word een tentje op Terschelling.

        Het leven word er niet vrolijker op.

    • Hans Bos zegt op

      Kijk eens op http://www.saveflights.com/ Deze club verkoopt ook enkele reizen EVA BKK-AMS. Prijzen lijken me schappelijk.

      • Peter Holland zegt op

        @Hans Bos Bankt voor de tip, maar het probleem is niet BKK-AMS, maar AMS-BKK
        en in Nederland geleden deze prijzen niet, dan krijg je met krankzinnige prijzen te maken.
        Ook als je vanaf Brussel of Dusseldorf vertrekt, alhoewel vanaf Brussel heb ik eentje kunnen vinden met slechts 1 tussenstop (kan je blijven zitten), dat begint er al een beetje op te lijken.

        • Hans Gielen zegt op

          Ik heb de discussie gevolgd, maar na even googlen kwam ik enkele reizen tegen vertrek 15 januari, dan vlieg ik zelf namelijk: Malaysia airlines 454.18, Singapore airlines 455.56,
          Qatar airways 482,79 enz.enz.
          Groet Hans

          • Peter Holland zegt op

            @Hans, bedank voor de goeie tip, ja leuke prijzen, helaas wel alles met stopover, en Qatar doet er zelfs met 2 stopsover 17.40 uur over. maar inderdaad dit is weer iets goedkoper dan een retourtje waarvan je de helft niet gebruikt.

            EVA 673 Euro enkeltje, dus ongeveer het zelfde als een retour
            Voor mij is dan de keuze gemaakt Singapore airline of Malaysia airline. 1 stopover.

            de zoektocht is hierbij beeindigt.

      • Piet zegt op

        Deze website kende ik nog niet en verkoopt inderdaad enkeltjes maar dan voor 2/3 van de prijs wat eigenlijk de helft had moeten zijn.

        Wat mij verder stoort aan ticketprijzen is dat een ticket dat langer dan 3 maanden geldig is altijd duurder is, waarom dat is mij totaal onduidelijk.

        De krappe stoeltjes van Air-Berlin vond ik echt schandelijk, ook de beenruimte trouwens want de stoel voor mij zit strak tegen mijn knien als hij in slaapstand stond. Duitsers maken ook ruime auto’s dus waarom dan geen ruime zitplaatsen in een vliegtuig waar je 13 uur moet zitten.

        Ik overweeg om Etihad te vliegen naar Bkk maar ben er nog niet uit. Ik laat me in ieder geval niet meer door China-air of AB vervoeren, heb te veel nare ervaringen opgedaan met deze maatschappijen.

        • Kees zegt op

          @Piet – Als je Duits wilt vliegen en ruimer wilt zitten moet je gewoon met het duurdere Lufthansa vliegen. Ja, Duitsers maken ook ruime auto’s maar die vallen dan ook niet in de ‘low budget’ categorie toch? Het heeft natuurlijk niets met Duits te maken…het is vrij simpel, hoe meer mensen je in een vliegtuig propt, hoe lager de prijs. Maar voor Nederlanders natuurlijk prachtige gespreksstof hoe je voor een dubbeltje toch op de ruimste stoel kan zitten, en als dat niet lukt lekker gaan zeuren 😉

          • Peter Holland zegt op

            @Kees ,De stoelen waar Piet het over heeft hingen uit het lood, en waren door slijtage te ver doorgezakt, dat is ondermeer waarschijnlijk de reden geweest dat AB de hele boel ‘verbetert’ heeft.
            Ook bij mij kwamen ze tegen de knieen aan en ik heb geen dikke worstbenen, heeft niks te maken met voor een dubbeltje op de eerste rang/stoel willen zitten.

            • Kees zegt op

              @Peter Holland – dat de stoel tegen je knieen aankomt heeft niets met jouw al dan niet dikke worstbenen te maken, maar wel met de zogenaamde ‘seat pitch’, dat is de ruimte tussen zitting en de leuning voor je. Hoe meer stoelen in een vliegtuig, hoe kleiner de seat pitch. Hoe meer stoelen in een vliegtuig, hoe lager de prijs per passagier/ticket. Daaruit volgt dat de seat pitch gerelateerd is aan ticket prijs. Meer betalen is dus ruimer zitten. Duidelijker kan ik het niet maken, leuker ook niet.

              • Peter Holland zegt op

                @Kees Niet helemaal waar Kees, ik weet wat seat pitch is, en in dit geval ging het om gammele stoelen. zelf gechecked, niet iedereen had er last van.

                • Kees zegt op

                  Beste Peter, ik reageerde in eerste instantie op Piets opmerking over de ‘krappe stoeltjes’ van Air Berlin en zijn ietwat onnozele verwondering en foute veronderstelling waarom Duitsers wel ruime auto’s maar geen ruime vliegtuiginterieurs kunnen produceren. Dat je een keer een paar gammele stoelen bij AB bent tegengekomen die tegen je knieen opreden wil ik best aannemen en hartelijk dank voor je inbreng, maar het heeft verder niets met te maken met – en doets niet af aan het feit dat – goedkoper vliegen in het algemeen krapper zitten betekent.

    • Dirk zegt op

      Ik heb op 6 januari dit jaar gewoon via de website van China Air een enkeltje voor mijn vriendin BKK-AMS gekocht, die was toen 500,- . Ikzelf had wel een retourtje AMS-BKK-AMS voor 650,-. Ze ging toen met me mee naar NL, en woont hier nu permanent.

      • Peter Holland zegt op

        KLM Amsterdam – Bangkok 1761 Euro enkele reis !! En meer keus heb je niet.
        Je moet toch helemaal gestoord zijn als je dat voor een enkeltje vraagd terwijl je een retour aanbied voor 697 Euro.
        Er zal wel een zakelijke gedachte achter zitten.., maar het gaat mij boven mijn pet.
        Die prijs van 500 euro voor je vriendin BKK-AMS klopt wel aardig.

        Nonstop vluchten naar Thailand enkele reis (dus geen retour!!) en al helemaal vanaf Amsterdam, zijn zeldzaam en of gigantisch duur.

        • peter zegt op

          @Peter Holland, ik vlieg altijd bkk-ams-bkk. Ik lees dat jij met een enkeltje naar thailand wilt reizen, een goeie raad zorg dat je visa in orde is, want met een enkeltje van amsterdam naar bkk vliegen doen ze heel moeilijk bij de airline. Onze visa worden miniscule gecontroleerd als wij zonder retour ticket naar bkk vertrekken.

          • Peter Holland zegt op

            @Peter Nee joh, die visa is dik in orde (multiple entry) waar het mij omgaat is komplete vrijheid in het wanneer om wat voor reden dan ook je wilt weggaan, of dit nu bkk-ams is of ams-bkk, doet niet zoveel terzake.
            Frappant is eigenlijk het gebrek aan mogelijkheden voor het nemen van een enkeltje in Nederland terwijl dat weer in Thailand geen enkel punt is, dit terwijl het om de zelfde maatschappijen gaat.
            Stel je nu eens voor, je gaat naar de groenteboer vooor een zak appels, zegt de groenteboer: dat kost u 17 euro, maar als u 3 zakken neemt kost het u 5 euro.
            Dat zijn gewoon dingen die boven mijn verstand gaan.
            Er zijn zelfs maatschappijen die 7500 euro voor een Economy enkeltje durfen te vragen.
            Het komt er in het kort op neer de mogelijkheden van vroeger worden aan alle kanten afgeknepen, tot in het absurde aan toe.
            Als je gewoon voor een korte vakantie zal je niet of nauwelijks last van hebben.

            • peter zegt op

              @peter, wat ik nu schrijf is geen grap maar waar gebeurt (ik haak in op jou groente boer verhaal).
              Langs de kant van de weg stond een pickup vol met sinaasappels, 1 kilo 30 bath, 3 kilo 100 bath. Ik zeg tegen die man dit kan toch niet, maar hij was niet te vermurwen. Dus ik koop 3 keer 1 kilo, reken die ook apart af, en vraag de goeie man,” hoeveel heb ik nu voor 3 kilo betaalt”? Telapparaat erbij en hij kwam erachter dat ik voor 3 kilo 90 bath heb betaalt, 10 bath goedkoper als zijn aanbieding. Farang jou are a smart man zei die nog.
              Ik hou van thailand.
              Groet

    • RobbieR zegt op

      Ook de optie enkeltje Air Asia Parijs naar KL, en doorboeken naar willekeurig welke andere bestemming in ZO Azie, is vervallen nu Air Asia is gestopt met vliegen op Europa.
      Nu geboekt heen A’dam naar Mumbai in november en terug Bkk naar A’dam half april.
      Bij een totaalprijs van 752 euro geeft de KLM site de prijzen gesplitst weer voor de heenvlucht, die kost 373 euro met partner Delta, en de terugvlucht met KLM, die kost
      379,- euro. Hoe graag zouden we alleen de heenvlucht boeken en tzt zel verder zien.
      Nee dus, dat enkeltje Mumbai kost dan bijna 1000 euro.

    • jeffrey zegt op

      je kunt toch een retour ticket bij EVA kopen en vervolgens je terugvlucht herboeken voor de prijs van 150 euro.

      • Peter Holland zegt op

        @Jeffrey EVA is slechts 2 maanden geldig kom je daar overheen,… ticket in de prullebak.
        Vroeger had je dan bij sommige airlines nog de mogelijkheid tot verlengen, al dan niet tegen betaling, maar dat is ook voorbij.
        Na lange speurtocten ben ik er inmiddels wel achter, dat als je flexibel wilt reizen, je of moet overstappen of een extreem berag moet betalen, dus geen non-stops flights AMS-BKK One-way in Nederland, Mogelijkheden van het verleden zijn allemaal beknot.
        Niettemin bedankt voor de suggestie.

        • peter zegt op

          @peter ik ben eens even gaan zoeken, maar ik kwam uw probleem niet tegen, overtuig u zelf.

          http://zelfsamenstellen.nrv.nl/reis_optie/vluchten_naar_thailand_met_klm

          • Hans Bos zegt op

            Uit de voorwaarden: Het is niet mogelijk deze reis als enkele reis te reserveren, u dient ook de terugvlucht met dezelfde luchtvaartmaatschappij te reserveren.

        • jeffrey zegt op

          Peter,

          Ik meen toch dat eva 6 maanden tickets heeft en zelfs jaartickets.

          heb je al gekeken bij eva.com ?

          jeffery

          • Peter Holland zegt op

            Iedereen bedankt voor alle reacties, maar ik moet geen retour, maar een nonstop enkeltje
            Ik wil me niet binden aan een papiertje dat mij verplicht om binnen een bepaalde tijd te moeten reizen!
            Blijft dus niets anders op dan een (goedkope) retour nemen, al dan niet met een overstap, en de terugreis niet gebruiken.
            Het is niet anders kan ik ook mee leven.

  5. Hans Bos zegt op

    Vanaf Bangkok is AB al helemaal geen optie meer, met een prijs van dik 42.000 baht. En dat met een overstap. Ik kan me niet voorstellen dat iemand daar nog intrapt. Ter vergelijking: op sommige dagen kun je business class BKK-AMS retour vliegen met China Airlines voor 64.000 baht. Nee, AB heeft de slag om Azië verloren.

    • erik zegt op

      ik heb laatst een enkeltje BKK-FRA geboekt voor 14.000 THB,bij OMAN Air,goede service en nieuwe vliegtuigen,90 minuten overstappen in Muscat

  6. HansNL zegt op

    En daar komt dan nog bij dat de meeste vliegmachineuitbaters hogere prijzen hanteren als je in Bangkok wenst te starten met de reis, verschil is vaak 150-200 euro als een vergelijkbare reis startend in Europa,
    Ook de “mare” dat je bij een tweede of derde bezoek aan de website van een airline opeens geschoffeerd wordt met hogere prijzen is waar, heb het uitgeprobeerd bij KLM, China, Eva en AB.
    Ga dan met een ander IP adres weer eens kijken, en ja hoor, de lagere prijzen zoals bij het eerste bezoek.

    De goedkoopste was Mahan Air, maar ook dit bedrijf had de prijzen vanaf BKK opgehoogd.

    Kan alleen maar concluderen dat die vliegmachineuitbaters opgrijpers van de eerste orde zijn.

  7. HansNL zegt op

    Ik bedenk opeens dat de enorme toevlucht van Nederlanders naar Dusseldorf wel eens aardig uitgedund zal worden.
    Zeker in de richting van Bangkok.
    Zou Mahan Air eigenlijk nog vliegen?

    • Hans Bos zegt op

      Volgens de website van Mahan Air wordt nog steeds op DUS gevlogen via Teheran naar BKK. De website loopt echter steeds vast, dus dat belooft weinig goeds. Ik heb de route ooit gevlogen, met een tussenlanding op IKA airport in Teheran. Alle dames kregen bij de landing een hoofddoek uitgereikt. Het luchthavenpersoneel was ronduit onbeschoft. Alcohol is, ook aan boord, ten strengste verboden en wordt vóór de vlucht in verzekering gesteld. Van Teheran naar BKK vliegt Mahan met een Boeing 747. Waar zouden ze met een Amerikaanse boycot toch de reserveonderdelen vandaan halen? Ik geef de voorkeur aan een ‘normale’ airline.

  8. Hans Gielen zegt op

    Hoe kom je er bij dat China aan het versoberen is? Ik vlieg al jaren met China en zie de service alleen maar verbeteren. Nu vooral met die verbouwde toestellen.
    Ja, de eerste class is er uit, als je dat een versobering noem. We hebben nu Economy plus. Hierlijke stoelen, prima service.

  9. Frans A zegt op

    Rechtstreeks Brussel – Bangkok, vluchten op dinsdag.
    Prima service, non stop vlucht.
    Wat duurder maar prijs kwaliteit optimaal.
    Als je echo budget rest is het geen optie.
    Maar veel beenruimte, lekker eten (al doen we het daar niet voor), en prima service.

    Mij is het het extra geld meer dan waard.

  10. Hans Bos zegt op

    Nou, imago oppoetsen…met een tussenstop in Abu Dhabi? En toestellen van daar naar DUS die alleen een beetje zijn opgepimpt? En dan de hoofdprijs betalen? Ik heb het idee dat bij AB de baat voor de kost uitgaat…

    • Hans Bos zegt op

      Onderlinge afspraken tussen airlines zal de NMA nooit tolereren. De rest van je opmerkingen hebben weinig te maken met mijn reactie. De laatste zin valt voor mij in de categorie ‘open deur’.

      • TH.NL zegt op

        Beste Tjamuk,

        AB heeft in het verleden de grote fout gemaakt dat ze een lowbudget maatschappij waren qua service aan boord en ( zeer krappe) stoelruimte maar ticketprijzen hanteerden die vaak hoger waren dan China, Eva en soms de KLM

  11. marijke zegt op

    Ook wij hebben voor jan een vlucht met Eva air geboekt we vliegen van Amsterdam naar Changmai in 1 keer door. Terug blijven we 2 nachtjes in Bangkok.Ook wij hadden bij de KLM gekeken en moesten voor deze zogenaamde stop over 75 euro per persoon voor betalen.Wij maken meestal een stop over of in thailand of elders.W e hebben hier nog nooit iets voor moeten betalen.Ook moesten we het hotel via hun boeken typisch KLm de mensen uit melken.Nu hoeven we niets extra te betalen en ook de vrijheid om zelf je hotel te kiezen.Nee voor ons geen blauwe vogel.

    • TH.NL zegt op

      Ik begrijp je verhaal niet Marijke want Eva vliegt helemaal niet door naar Chiang Mai maar naar Tapei. Het is gewoon een retourtje Bangkok wat je hebt geboekt en de rest vlieg je met een andere airline. Precies zoals de KLM dat ook doet. Wel een goed reisbureau of site gehad?

      • marijke zegt op

        Ik mag wel zeggen dat we zeer ervaren reizigers zijn dus ik weet dat eva niet naar changmai vliegt maar dat de thuis basis tapei is. Maar ik bedoel dat we 1 ticket hebben via eva air van amsterdam naar changmai het laatste stuk vliegen we mer air bangkok.

    • marijke zegt op

      Ja dat klopt we vliegen van bangkok naar chang mai met bangkok air net als de klm doet.Wij kopen vaak vroeg tickets als ik een aanbieding zie voor een prijs die ons aan spreekt dan kpoen we hem.Natuurlijk kan er iets gebeuren maar we hebben een doorlopende reis en annulering verekering.Dus hopen we als er iets gebeurd we geld terug krijgen.We gaan ieder jaar lekker overwinteren daar en aow ers moeten dan ook een beetje op de kleintjes letten.Bedankt voor je reactie gr marijke.

  12. Cornelis zegt op

    Budgetmaatschappijen staan voor intercontinentale vluchten bij mij onderaan het lijstje. Voor mij gaat er op de lange afstanden niets boven Singapore Airlines. Die overstap in S’pore naar Bangkok of Chiang Mai neem ik dan maar voor lief. Redelijke stoelen in de Boeing 777 (met 3-3-3 configuratie i.p.v. 3-4-3 in hetzelfde vliegtuig bij een aantal andere maatschappijen), prima eten (voor in een vliegtuig) en een heel plezierige service. Komend najaar ga ik de Star Alliance miles maar eens opmaken aan een ‘gratis’ businessklas-retourtje. Helemaal gratis is dat overigens niet: je moet wel de diverse belastingen en heffingen betalen, een goede 300 euro.

  13. M.C.Veen zegt op

    Ik betaal liever wat meer voor een compensatie naar de natuur voor een toekomst waar we wel wat aan hebben.

    Niet vliegen blijft het meest comfortabel, Ik vloog de laatste keer niet terug op mijn retourtje. Raar gevoel wel.

    Maar goed, compensatie en een privé bios-schermpje met nieuwe films bij de KLM vind ik prima als het dan toch moet.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website