Verlies of diefstal van een Nederlands paspoort in Thailand
Een paspoort is een belangrijk document. Ga er daarom zorgvuldig mee om. Als je het kwijtraakt of als je paspoort gestolen is in Thailand, moet je zo snel mogelijk een nieuw paspoort of een noodpaspoort aanvragen.
Het is ook belangrijk dat je aangifte doet bij de Thaise politie. Wanneer je weer terug bent in Nederland moet er nogmaals bij de politie in je woonplaats aangifte van vermissing worden gedaan. Van de politie krijg je een gewaarmerkte kopie van het proces verbaal. Deze moet je meenemen als je bij de gemeente een nieuw reisdocument aanvraagt.
Noodpaspoort
Wanneer tijdens een reis of vakantie in Thailand jouw paspoort zoek raakt of gestolen is, heb je een noodpaspoort nodig. Hiervoor ga je naar de Nederlandse ambassade in Bangkok. Kijk op de website van de ambassade voor aanvullende informatie.
Wellicht zal je jouw retourticket/reisplannen moeten wijzigen omdat verificatie bij de gemeente moet plaats vinden alvorens de ambassade een noodpaspoort mag afgeven. Een (nood) paspoort kan pas worden afgegeven nadat jouw persoonsgegevens zijn geverifieerd.
Om Thailand uit te kunnen reizen, heb je een uitreisstempel nodig van de Thaise Immigratie omdat jouw inreiskaartje niet meer in jouw bezit is. Dit uitreisstempel krijg je bij de Thaise Immigratie op vertoon een politierapport (hoeft niet vertaald te worden) en een brief die de ambassade voor je opstelt waarin staat dat jij jouw oude paspoort kwijt bent geraakt.
Een noodpaspoort is een reisdocument dat op de ambassade kan worden geproduceerd nadat jouw persoonsgegevens zijn geverifieerd bij de gemeente in Nederland. Dit noodpaspoort is een jaar geldig en heeft een paar bladzijden. Na aankomst in Nederland kan je bij jouw gemeente een nieuw Nederlands paspoort aanvragen.
Bronnen: Paspoorinformatie.nl en Nederlandse Ambassade in Bangkok
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand23 december 2024De redactie wenst alle lezers fijne feestdagen!
- Bezienswaardigheden23 december 2024Lamphun, de charme van het Lanna koninkrijk (video)
- Activiteiten22 december 2024Ontdek de magie van Koh Tao met zon, zee en avontuur
- Nieuws uit Thailand22 december 2024Veilig de feestdagen door in Thailand: Campagne tegen rijden onder invloed
TIP: Maak minstens één kopie van je paspoort en je departure card. En houdt die gescheiden bij je.
Nog makkelijker: maak een foto van je paspoort, eventuele visa en je departurecard. Zelfs als ook je telefoon wordt gestolen kun je de foto altijd uit de cloud halen..
Dan moet je wel eerst een cloud hebben aangemaakt en ik denk dat niet iedereen dat doet
Naast het opnemen in de cloud , scan ik alle belangrijke documenten en zet die op twee USB sticks.de ene gaat in de handbagage van mijn vrouw. De ander in de rugzak van mijn zoon. In theorie kunnen we beide kwijtraken maar de kans daarop is gering
Tijdens mijn eerste vakantie met mijn gezin in Thailand raakten mijn vrouw en ik onze paspoorten kwijt. Ben toen eerst na de tourist police gegaan (Koh Pipi). Daarna contact opgenomen met de ambassade. Met hun maakten we en afspraak om een nieuw paspoort op te halen. Ik hoopte dat ik ze alleen kon ophalen maar mijn vrouw en onze twee kleine kinderen moesten perse aanwezig zijn. De ambassade was alleen tussen 9 en 12 ‘s morgens open en hoewel wij alleen een handtekening moesten zetten en de pasfoto er in moest, kon men niet beloven dat ze dat in een morgen het konden afhandelen. We waren er precies om 9 uur en om 11.55 kregen we ons paspoort. De behandeling van de ambassade was zeer ongeïnteresseerd en onvriendelijk. Daarna moesten we naar immigration om de juiste stempels te krijgen. Uiteindelijk bleken ze dat niet gedaan te hebben voor onze jongste, waardoor we, toen we terug wilde vliegen, uit de wachtrij werden gehaald en ik een half uur nodig had om te bewijzen dat het toch echt onze dochter was!! Tot 10 jaar daarna werden we bij elke binnenkomst en vertrek uit de wachtrij gehaald, omdat we onze paspoorten waren kwijt geraakt. Mijn tip: raak je paspoort NOOIT kwijt!
Is mij ergens 1998 eens overkomen: aangifte politie, daarmee naar de NLe ambassade, en – na verificatie bij het gemeentehuis in NL, Ja, dat duurt een paar dagen – een nieuw paspoort gekregen. Echter, daar stonden de Thaise immigratie-stempels NIET in. Anders dan dat men op de ambassade mij vertelde, kon dat NIET opgelost worden bij vertrek op toen Don Muang, maar MOEST op het kantoor van de Immigratie in Bangkok gebeuren. Daar hadden ze – na bekend zijn binnenkomende vlucht en datum – in no time de andere helft van het bij oorspronkelijke binnenkomst in Thailand afgestempelde kaartje boven water, en kreeg ik een nieuwe kaart + stempels. Wel natuurlijk een nieuw ticket kopen. Met dank aan de NLe ambassade.
Daarom: ALTIJD een copie maken van binnenkomst stempels + scan “in the cloud”, bijv naar mijn gmail en Hotmail account. Beter 3 teveel dan 1 te weinig.
Je krijgt bij immigratie geen UIT-reisstempel in je nieuwe (nood) paspoort maar juist een IN-reisstempel. Een uitreisstempel krijg je bij het verlaten van het land.
En hoe zit het als je permanent in Thailand woont, aangaande het verhaal rond de verificatie bij het gemeentehuis.
Je bent immers niet meer ingeschreven op een Nederlands gemeentehuis tenminste ik niet meer maar wel echter op het lokale Amphur.
Alleen nog wel in de basis administratie in Nederland.
Moet je dan naar je Thaise gemeentehuis de locale Amphur, kan leuk worden.
Of lossen ze dit probleem bij de Nederlandse ambassade voor je op.
Vraag het zo maar even.
Jan Beute.
Beste Jan, Ik weet niet hoe het in Nederland wordt geregeld bij de Ambassade, maar als Belg ben je best ingeschreven bij de Ambassade als je permanent in Thailand verblijft. Dan kan je voor alles terecht bij de Ambassade. Dat is dan Uw gemeentehuis en daar wordt alles geregeld. Aanvraag nieuw ID kaart, Nieuw Paspoort, uittreksels van allerhande, kortom alles zoals in Uw gemeentehuis als U in Belgie zou wonen.
Ja beste WinLouis, dan is Belgie zo slecht nog niet.
In Nederland moet je maar zien hoe je het red.
De Nederlandse ambassade is ver van een gemeentehuis, zelfs voor Schengen visa aanvraag moet je tegenwoordig al naar een of ander kantoortje ergens in Bangkok.
Hollanders bin zuuunig en onze regering zeker.
Maar voorlopig weet ik nog steeds niet hoe het gaat aangaande de verificatie, dus zuinig op je paspoort zijn en zeker niet verliezen.
Jan Beute.