Ook altijd al piloot willen worden?
Net als vele anderen heb ik ooit in mijn jeugd ook wel gedacht: “Ik word later piloot” Goed, het is er niet van gekomen, maar toch, nu je veel met het vliegtuig reist, droom je wel eens een baan te hebben als de gezagvoerder van een Jumbojet.
Ja, nu weet ik wel, dat die gezagvoerder ook maar een veredelde buschauffeur is, die heeft doorgeleerd, maar laat mij nu even. In gedachten vlieg ik die kist naar een bestemming ergens ver weg, duik dan in de glamour van een luxe hotel met een ruime keus uit stewardessen als gezelschapsdame. Je ziet nog eens wat van de wereld en wordt er nog flink voor betaald ook!
Vlucht simulator
Die droom kan nu denkbeeldig werkelijkheid worden, want in Bangkok staat nu een Boeing 737-800 geparkeerd in de Sibunruang Building, een gebouw op Silom Road, waarin je als een virtueel piloot een vlucht kunt maken naar elke gewenste bestemming. Het is een vluchtsimulator, dus de reis is verbeelding, maar het lijkt allemaal echt te gebeuren. Er is keus uit 24.000 bestemmingen op aarde en dat is heel wat meer dan de KLM of Thai Airways kan zeggen. Een Australische firma Flight Experience plaatst je in een full-scale replica van een Boeing 737, je taxiet zelf naar de startbaan, stijgt op, vliegt en landt op de plaats van bestemming.
Boeing 737
In een interview met The Nation zegt Agphas Teparagul, directeur van het bedrijf in Bangkok: “Je ervaart het hoe het is om een echt modern straalvliegtuig te besturen. Het is een Boeing 737-800, dat zeer populair is vanwege het gemak van stijgen en landen. In het echt schat ik, dat dit model zo vaak voorkomt, dat er elke 5 seconden ergens op de wereld een Boeing 737-800 op de landingsbaan staat.
De simulator, die wij gebruiken is hetzelfde als die door luchtvaartmaatschappijen wordt gebruikt om piloten te trainen. Ook de instrumentatie voor navigatie, communicatie en techniek is identiek, terwijl een180 graden panoramisch beeld vanuit de cockpit je het gevoel geeft echt te vliegen. Voor veel mensen is het slechts een droom piloot te zijn op een commerciëel vliegtuig, wij maken die droom – zij het voor even – werkelijkheid.
Leeftijd is een vlucht met de simulator van geen belang. Er komen jonge kinderen, die al wat ervaring hebben met een computersimulatie en oudere mensen zien het als een nieuwe uitdaging in hun leven. Ook voor mensen met vliegangst is het een goede therapie, omdat je met alle aspecten van het vliegen zelf, de veiligheid in de lucht en de procedures vertrouwd raakt, zodat je een beter begrip hebt voor de werkelijkheid van het vliegen.
De vlucht
Zo, het is tijd om een vlucht te gaan maken. Wel eerst betalen, 4000 Baht voor een “mooie” vlucht van 30 minuten of 9000 Baht voor een ultieme ervaring van 90 minuten. Daarna een keus maken uit het aanbod van 24.000 luchthavens, die in de simulator zijn geprogrammeerd. Alle bestemmingen worden dus of in 30 minuten of 90 minuten bereikt, ongeacht de afstand en zonder last van vertragingen van welke aard dan ook. Voordat de vlucht begint krijgt elke piloot in spé een briefing van 10 minuten, opdat hij niet direct in paniek zal raken als hij alle instrumenten in de cockpit ziet.
Sint Maarten
De verslaggever van The Nation, Wahan, kiest uiteindelijk voor de Princess Juliana Airport op Sint Maarten in de Nederlandse Antillen, niet bepaald een gemakkelijke keus vanwege de korte landingsbaan. Walan realiseert zich, dat hij een half uur heeft om de grote Boeing naar de landingsbaan te taxiën, op te stijgen, dan 14.000 kilometer vliegen en dan te landen op de lastige Caraibische landingsbaan. De aanvliegroute van dit vliegveld gaat over Maho Beach, waar je als het ware over de parasols van de badgasten scheert.
De vluchtprocedure
Aan boord heb je een instructeur naast je zitten in de stoel van de co-piloot, die er voor zorgt, dat je niet meteen tegen de virtuele Baiyoke Tower knalt, want dat zou de sfeer aardig verpesten. Het idee is om te genieten van de sensatie van begin tot eind. Er zijn in de simulator ook enkele observatieplaatsen, waar je vrienden kunnen gaan zitten en kijken hoe jij het er vanaf brengt.
Walan leert hoe de checklist moet worden afgewerkt, hoe de stuurknuppel en de pedalen werken, hoe de gasklep wordt bediend voor de juiste vliegsnelheid en hoe hij moeten letten op de kunstmatige horizon.
Het vliegtuig komt in beweging, Walan verhoogt de snelheid en haalt op tijd de stuurknuppel naar zich toe om op te stijgen. We zijn van de grond en het uitzicht op het panoramascherm is werkelijk verbluffend echt. Na 30 minuten zet Walan de landing in, scheert laag over Maho Beach en landt veilig op het vliegveld van Sint Maarten.
Spannende ervaring
“Het is een spannende ervaring”, zegt Walan na afloop van zijn eerste geslaagde missie, “Ik had het gevoel een echt vliegtuig te besturen, het is toch heel wat anders dan in een auto te rijden. Ik realiseer mij, dat een echte piloot wel een zeer grote verantwoordelijkheid heeft.” Hij geeft ook nog wel toe, dat hij wat in de war was door die talloze displaypanels en controle-instrumenten, maar met de instructeur ernaast werd de vlucht keurig uitgevoerd.
“Het eerder gezegde over die virtuele knal tegen een wolkenkrabber is natuurlijk alleen maar een grapje”, zegt Agaphas, “we zullen uiteraard niet toestaan, dat het vliegtuig op welke manier dan ook crasht, want de klant moet wel met een goed gevoel naar huis gaan”.
KLM Virtual Airlines
Na het lezen van dit verhaal was ik benieuwd of iets dergelijks ook in Nederland mogelijk was. Er ging voor mij een wereld open, ik wist echt niet, dat er zoveel aanbod was voor computersimulatoren, er is zelfs een eigen startpagina voor. Een leuke hobby lijkt mij ook een VA-piloot bij de KLM te worden (zie de website). Misschien is een vlucht in de Bangkok simulator het begin van een mooie “carrière” bij KLM Virtual Airlines.
Uiteraard zijn ervaringen van bloglezers met vluchtsimulatoren welkom!
Er is vrij gebruik gemaakt van tekst uit een recent artikel in The Nation
Over deze blogger
-
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!
Lees hier de laatste artikelen
- Achtergrond14 december 2024Cashewnoten in Thailand
- Isaan12 december 2024We gaan naar Ubon Ratchathani!
- Achtergrond6 december 2024De geschiedenis van de Thaise keuken
- Bezienswaardigheden2 december 202424 uur in Bangkok (video)
Ik heb lange tijd Microsoft Flightsimulator op m’n PC gehad, compleet met stuurtje, gashandle en bediening van landingsgestel en de flaps op een zgn. console, plus pedalen om het richtingsroer (de staart) te bedienen. Ook daarbij kon je uit vele vliegvelden kiezen om te starten en/of te landen, en uit een groot aantal vliegtuigen – vanaf een relatief simpele Piper Cub t/m een Boeing 747.
Daar veel plezier mee gehad, maar helaas is Microsoft met de ontwikkeling gestopt – het werd kennelijk toch onvoldoende verkocht.
Nou ik kan je vertellen dat ik 5 jaar geleden is een keer in een vlucht stimulator heb gezeten en dat dat was een machtige ervaring de cockpit was identiek aan de 747.Er kan niets gebeuren maar het was maart goed dat er iemand bij zat die de 747 daadwerkelijk beheerst in de lucht.
Een kennis van mijn vrouw (Thaise) haar Thaise vriendin der man is piloot en zijn vriend die ik ken is leraar op de Hoge school van Amsterdam, geeft les in de elektronica die om de hoek komt kijken bij de BWK (boordwerktuigkundige) is trouwens naar mijn idee een uitstervend beroep.
Zo gebeurde het dat ik is mee mocht naar zo’n stimulator. een machtig gevoel echt waar moet je echt is doen als je de kans krijgt.
En ik heb ook een groot respect voor die mensen,want zo’n opleiding is echt niet makkelijk.
En de verantwoording is er ook niet minder om.
Het is echt een andere wereld als je de cockpit binnen stapt.
Ik ga het 100% zeker proberen als ik in Bangkok ben. Net zoals Cornelis ben ik een fervent Microsoft flight simulator fan, en heb al meer dan 1000 uur op een 737 gevlogen, ik ben benieuwd hoe ik het er van zijn echie vanaf breng. Heeft iemand een email adres of telefoon nummer hoe ik dit alles reserveren kan?
Groet
Goed idee, Peter, alle gewenste informatie vind je op hun website:
http://www.flightexperiencethailand.com
Veel plezier ermee!