Mae Sot, een ander stukje Thailand
Na het bezoek aan de grensplaats Mae Sam Laep rijden we verder naar Mae Sot, eveneens een grenzend aan Birma. De ongeveer 240 kilometer lange weg (105) voert ons door een ruig gebied waar we behalve de indrukwekkende natuur nauwelijks enig teken van leven tegen komen.
De bochtige weg is voor een groot deel geasfalteerd en in prima staat. Her en der ontbreekt het asfalt en is de weg slechts verhard, doch goed te berijden. Een benzinepomp tref je op het gehele traject niet aan dus is het zaak bij vertrek daar rekening mee te houden. Van verkeersdrukte heb je op dit traject geen last en rustig rijdend is het een mooie tocht die door een schitterende streek voert.
Overnachtingsmogelijkheden
Hotels, guesthouses en resorts tref je in Mae Sot in ruime mate en voor elke beurs aan. Niets hebben we gereserveerd en belanden in Mae Sot in het kleine en rustig resort Puttachadresort met mooie huisjes. In dezelfde straat tref je diverse gelegenheden aan om te eten en de dorst te lessen.
Mae Sot
De plaats is aanmerkelijk groter dan dat wij aanvankelijk dachten. Zoals de meeste andere grensplaatsen tref je direct bij de grens een levendige handel aan. Het prijsniveau voor eten en drinken ligt beduidend lager dan in bijvoorbeeld Chiangmai. De bevolking is vriendelijk en nergens treft je kooplieden aan die met alle geweld iets aan de man trachten te brengen. Het is duidelijk merkbaar dat in deze grensplaats heel wat mensen de rivier vanuit Birma zijn overgestoken om in Thailand te werken. Je merkt het niet alleen aan de uiterlijke kenmerken maar ook aan het taalgebruik. Engels wordt door slechts een enkeling gesproken. De Birmese invloed is groot.
Markten
De bekende Rim Moei markt is overdekt en ligt direct aan de Moei rivier, dus direct aan de grens. Edelstenen en sierraden vormen een belangrijk onderdeel van het aanbod. Echt veel andere artikelen als in soortgelijke grensplaatsen tref je er niet aan.
Een heel andere markt met een aanbod van groenten, fruit, vlees, vis en andere etenswaren ligt in het centrum van de plaats. Het is een opvallend schone en nette markt die afsteekt bij heel wat Thaise soortgenoten.
Reisplan
Tegen de gewoonte in hebben we ditmaal slechts een globaal reisplan en bijna niets van te voren vastgelegd. Het lag in de bedoeling om vanuit Mae Sot de grootse 250 meter hoge en 450 meter brede Thee Lor Su waterval bij Umphang te bezoeken. Bij nadere inzien wijken deze twee samen 150 jaar oude heren van dit voornemen af. We willen onze huurauto niet blootstellen aan de 160 kilometer lange, niet bepaald geplaveide en gemakkelijke weg er heen. Een weg die we ook nog terug moeten rijden omdat er geen andere mogelijkheden bestaan. De recensies van anderen lezend omtrent de overnachtingsmogelijkheden doen ons besluiten van deze ongetwijfeld mooie en fantastische trip af te zien.
We willen ons wel jong en kwiek voordoen maar kennen ook onze beperkingen. Slapen in een tentje op een houten plank laten we toch maar liever aan de jeugd over.
Conclusie
De autorit vanuit Mae Sariang naar Mae Sot is rijk aan natuurschoon en goed te doen. Mae Sot is niet bepaald een must tenzij Umphai het hoofddoel is. Toch hebben we er twee leuke dagen doorgebracht en zelfs een uitvoerig gesprek gevoerd met de hoofdmonnik van de school voor monniken in opleiding. Ons zal op de verdere reis geen onheil overkomen.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Steden27 november 2024Pak Khlong, de bloemen- en groentemarkt van Bangkok
- Thailand tips10 november 2024Thaton – Chiangrai; geen gemakkelijke keuze
- Thailand tips1 november 2024Bang Krachao, de groene long van Bangkok
- Bezienswaardigheden12 oktober 2024Mijn pareltje in Bangkok
Bedankt voor dit bericht.
Vorige week ben ik met mijn chopper Honda Steed 600 cc in 4 dagen van Khon Kaen naar Mae Sot gereden, een tocht van 1160km visa versa. Onderweg stop in Pitsanolok en terug in Lom Sak. Ik wilde wel naar Mae Sariang maar het laatste stuk was erg slecht toen ik een paar jaar geleden daar heen ben gereden. Vandaar nu dus niet. Is de weg nu goed?
Ongeveer halverwege Mae Sot en Mae Sariang is een benzinepomp.
De weg naar Umphang is goed en ook mooi en er zijn ook goede hotels/ guesthouses in Umphang.
Ik heb alleen gereisd en mijn leeftijd is de helft van jullie samen.
Schrijf me eens [email protected] om wat gegevens uit te wisselen. Ik woon in Khon Kaen.
groet Jacob
Ik heb twee maanden geleden met een offtheroad motor van Mae Sot naar Mae Sariang over de 105 gereden. Zo’n 60 km voor Mae Sariang in het bergachtigste gebied is de weg nog steeds niet klaar en over enkele tientallen kilometers van de ergste soort, op sommige punten op de motor zelfs gevaarlijk.
Ik ben bang dat het nog jaren duurt voor ze hiermee klaar zijn en dan zal wel weer van voren af aan opnieuw begonnen moeten worden.
Ben in september/oktober van Mae Sot naar Mae Sariang gegaan en verder.
Ik vond de weg goed te doen, maar ik was met de auto en niet op een motor.
Ik heb in ieder geval geen slechtere ervaringen dan op andere wegen in Thailand. Er zijn altijd wel gaten en ander ongerief te melden over Thaise wegen.
http://www.stoere.nl/Stoere%20in%20Thailand/2016%20-2020/2017/mae_hong_son_en_pai_september_20.htm
Umphang is wel een heel bijzonder mooi stuk Thailand. Lastig naar toe te reizen, inderdaad. Jaren geleden deze reis gemaakt via een bouwsteen van 333travel. De waterval is erg bijzonder. Overnachting eenvoudig. Mooie natuur, lekker in een kano dobberen… De weg was toen prima, maar enorm veel bochten, komt heen einde aan…
Wij gaan elk jaar naar Mae Sot. Een van de fijnste stadjes in Thailand. Guesthouse The Picturebook is hét paradijs en bier drinken met uitstekende livemuziek kan in Tor Mai. Helemaal top. In april mogen we weer.
Ik ben voornemens in september van kanchanaburi naar Mae Hong Son te rijden.
Ik wil dan via Sangklaburi, Mae Sot rijden.
Maar als ik dit zo lees, is dat dan wel mogelijk?
Dat is compleet onmogelijk aangezien er geen weg van Sangkhlaburi naar Umphang loopt. Je zult moeten omrijden via Suphanburi. Een trekking te voet door de jungle schijnt trouwens wel te kunnen, maar ik betwijfel of dat goed te doen is.
Henk ik heb het gedaan vanuit Bangkok naar kanchanaburi _ maar – tak- mae sot – mae sariang – chiang mai -lampang loei – udon thani – ubon ratchathani – buriam -trat – ko chang – pattaya en terug naar Bangkok ,en dit met een Honda PCM 150 cc ,ik heb ongeveer 3700 km gereden ,Henk ik zou zegen zeker doen en genieten van elk moment groetjes
Paul, de route van Mae Sot naar mae Hong Son heb ik inmiddels al gedaan. Prachtige rit geweest.
http://www.stoere.nl/Stoere%20in%20Thailand/2016%20-2020/2017/kamphaeng_phet_en_mae_sot_septem.htm
Het ging mij er eigenlijk om naar de Thi Lo Su waterval te gaan. Vanuit Mae Sot is dat een aardig stuk rijden. Om dan dezelfde route terug te moeten nemen vind ik wat jammer.
Heb trouwens geen motor rijbewijs dus die optie is niet toepasselijk.
Maar bedankt voor je reaktie.
Eind januari heb ik met de wagen de rit gemaakt van BanPhe-Rayong naar Khon Kean om iemand een bezoek te brengen en van daar naar Phetchabun. Dat is al leuk als je nog weinig bergen in Thailand hebt gezien. Ik reed door via Phitsanulok naar Sukhothai naar Mae Sot. Die weg was naar mate men dichter bij Mae Sot kwam al indrukwekkender. Mae Sot was een leuke plaats maar mijn doel was Mae Hong Son. Na een overnachting in een fijn Resort voor 400 Baht, s’morgens op tijd aangereden richting Mae Hong Son. Ik had geen LPG tankstation meer kunnen vinden en de Benzinetank (91) was niet vol. De weg was echt indrukwekkend, heel mooi en als men van bochten, afdalingen en steile beklimmingen houd, heel goed te doen. Met de benzine werd het spannen maar ik heb het gered tot Mae Hong Son. Een heel mooie plaats maar als men al veel heeft gezien, is het minder indrukwekkend dan wat ik verwachte. Natuurlijk over markten en binnen stad gelopen maar dezelfde dag door gereden naar het niet geplande Pai. De weg was ijzingwekkend maar daar houd ik van. Pai is een heel leuke en gezellige vrij kleine stad mat savonds een groot voetgangers gebied met een heel groot aanbod van Guesthouses, Resorts, Restaurants, Bars. Shops en een leuke markt eigenlijk door al de afgesloten straten. Daar 2 dagen genoten en van Pai richting Chiangmai wat ook weer een heel spannende en vrij vermoeiende, heel bochtige weg was. Via Chiangmai, Phae naar Nakhon Sawan waar we overnacht hebben en uiteindelijk richting Chonburi, Rayong naar huis. 2900 km in 5 dagen en tussentijds 2 dagen in Pai verbleven. Niet heel vermoeid maar heel veel gezien. Natuurlijk zou je meer tijd moeten steken in zo’n rit en her en der op mooie plekken wat langer uit de wagen en zelfs overnachten maar ik had iemand in de wagen die niet zo goed kon lopen maar toch een indruk van dat deel van Thailand wou hebben. Het is een aanrader.