De gouden Boeddha in Bangkok’s Chinatown
In het zuidelijk gedeelte van de Chinatown in Bangkok is in de Wat Traimit een bijzonder Boeddhabeeld te zien. Het is namelijk ’s werelds grootste gouden beeld en heeft een gewicht van maar liefst 5500 kg.
Het beeld is stamt oorspronkelijk uit de tijd van de Thaise Sukhothai dynastie (1238 – 1583). Het is waarschijnlijk in de 15e eeuw naar de oude Thaise hoofdstad Ayutthaya gebracht.
Daar is het beeld na enige tijd onder een pleisterlaag verborgen geweest om het goud te maskeren en het kostbare bezit tegen invallers te beschermen, nadat Ayutthaya in 1767 door het Birmese leger werd aangevallen.
Het beeld was nog steeds onder de pleisterlaag verborgen toen het naar de Wat Traimit in Chinatown in Bangkok gebracht werd. Het kwam daar onder een afdak te staan, zonder dat men wist dat de pleisterlaag een gouden schat verborg.
In 1955 werd de Gouden Boeddha verplaatst naar een nieuw onderkomen. Tijdens deze verhuizing knapte er kabels en het beeld raakte beschadigd. Stukken van het pleisterwerk brokkelden af en zo werd na 200 jaar de werkelijke waarde van het kostbare beeld ontdekt.
De waarde van het bijna vier meter hoge beeld wordt geschat op 260 miljoen dollar, maar uit historisch en religieus oogpunt is het van onschatbare waarde.
– Herplaatst ter nagedachtenis aan Lodewijk Lagemaat † 24 februari 2021 –
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Eten en drinken28 november 2024Vers fruit in Thailand
- Ambachten30 september 2024The Sanctuary of Truth Pattaya (video)
- Bezienswaardigheden26 augustus 2024Thi Lo Su, de hoogste waterval in Thailand
- Bezienswaardigheden4 augustus 2024Chinese tempels in Bangkok
Hallucinant, er van uit gaande dat het beeld uit 24 kt goud is gemaakt, ben je snel aan marktwaarde van 176 miljoen €. Doch het zou me verbazen dat het 24kt goud betreft, zijnde fijn goud of puur goud. Het aanbrengen van een pleisterlaag zou het wel beschermen, maar onder het eigen gewicht zou het beeld zichzelf misvormen. Zuiver goud is namelijk wel inert, maar zeer plooibaar. Met een gezonde vingernagel kan je er al een kras in maken. In die optiek werd vroeger wel eens in een gouden munt gebeten om te zien of het echt was; met een tandafdruk als resultaat wist je dat dan quasi zeker.
Stel me wel de vraag, of dit Boeddhabeeld van een enorme geldelijke waarde, destijds zoiets was als Fort Nox in de States. Was het eerder religieus, een vorm van belegging van de toenmalige heersers? In eerste instantie lijkt het me niet te stroken met de leer van de Boeddha, om waardevolle grondstoffen tev erzamelen en in zijn figuur te laten handcraften. Anderzijds lijkt het me plausibel dit juist wel te doen, afstand te doen van aardse bezittingen, naar de Boeddha toe. M.a.w. al je goud afgeven en er een groot beeld van te laten maken.
Uiteraard is dit Boeddhabeeld uit historisch standpunt van onschatbare waarde.
Er is ook de smaragden Boeddha, maar die bestaat niet uit het smaragd zoals het mineraal vandaag onder die benaming gekend is.
De gedachte lijkt me leuk, bij overlijden of zelfs tijdens leven, offers van waarde af te staan aan een monnikengenootschap. Zo wordt je geen slaaf van je geld of dat van een ander. Merk trouwens bij vele Thai op, of ze nu hun gouden ketting met Boeddhahanger verliezen, een auto of een huis, gestolen of wat dan ook, het de dag nadien al in casu vergeten (of vergeven?) is. ‘Mai pen rai’, en je begint opnieuw.
In de joodse cultuur bestaat ook zoiets, men kent de uitdrukking een sabbatjaar nemen. Dit is een verwesterde uitdrukking van een bestaan fenomeen. In de joodse cultuur bestaat er namelijk een periode in je leven, van de ene dag op de andere, maar wel getimed, alles achter je laten en de volgende dag met niets gaat beginnen. Met de mogelijkheid om (weken, maanden, een jaar) nadien in je vertrouwde omgeving en weelde terug te keren, zeg maar een soort vastenperiode.
De gouden Boeddha geeft mij alvast stof tot nadenken, en dank dan ook om de posting erover.
Na de smaragden Boeddha, eerder ter sprake op dit blog (donderdag?), komt de gouden Boeddha dus te voorschijn.
En wil nu juist lukken, ben jong gepensioneerd in de diamantindustrie. Een vaste medewerker en tevens goede vriend van me heeft net een uiterst begeerd patent: een in diamant geslepen Boeddha! Is nog wel eerder gedaan, maar deze man is de Einstein onder de diamantslijpers, na Gaby Tolkowski. Werk aan de winkel, want dat kleinood heeft nu al grandioos succes, en er is alleen maar de blauwdruk. Diamant kan buiten zeer wit (D-kleur) ook licht roze (kleur van de Koning bv) zeer licht blauw (topkleur) zijn, of licht geel (cape). Mijn gevoel vertelt me echter dat het niet wijs is dit te commercialiseren; zonder dit grondig in het boeddhistische milieu met de betrokkenen besproken te hebben. Misschien komt er binnen 200 jaar wel een in pleister gehulde diamanten Boeddha boven water ;)~enige cynische remark zou dan kunen zijn; ze worden wel kleiner, die Boeddha’s…
Beste Davis,
We moeten wel realistisch blijven. Het binnenwerk zal geen goud zijn. Reken even met mij mee:
Soortelijk gewicht van 24 karaat goud is 19,3
Als het beeld een gewicht heeft van 5500 kg, dan heeft het een waterverplaatsing, indien het van 24 karaat goud is van: 5500kg : 19,3 = gelijk aan 284,9740932642487 liter water. Dat betekent dat het beeld een inhoud (waterverplaatsing) heeft van afgerond 285 liter, iets meer dan een kwart kubieke meter. Het beeld is echter bijna 4 meter hoog. Het is zeer onwaarschijnlijk dat het beeld van bijna 4 meter hoog een waterverplaatsing heeft van niet meer dan 285 liter.
Didier schrijft hieronder:
Het lichaam en het hoofd bestaat uit 18 karaat goud en het haar en de piek (tezamen 45kg) uit 24 karaat goud. Soortelijk gewicht van 18 karaat goud (wat voor sieraden wordt gebruikt) is 15,4. Omgerekend heeft het beeld, indien het lichaam uit 18 karaat goud bestaat, een waterverplaatsing van 356,5523854383958 liter, iets meer dan een derde kubieke meter. Ook in dat geval is dat onwaarschijnlijk. Bovendien is de kleur van 24 karaat goud donkerder dan 18 karaat goud
Waarschijnlijk is dat het beeld hol is of van een veel lichter materiaal waar omheen een goudlaag is aangebracht.
N.B.:
Goud met een lager karaat dan 24 is een legering met zilver en/of koper. Dat uit zich door kleurverschil met 24 karaats goud. Dat betekent dat het haar en de punt, in het geval als door Didier beschreven, een andere kleur moet hebben dan het lichaam. 18 karaats goud voor sieraden is een legering met 12,5% zilver en 12,5% koper, met een gelere kleur. Daarnaast zijn er nog diverse legeringen met andere metalen die elk een andere kleur hebben, zoals wit goud (gelegeerd met nikkel).
lichaam is 40% goud 18karaat
kin tot voorhoofd 80% goud 18karaat
haar en piek op hoofd 99% goud 24karaat (45kg)
…en vergeet niet het museum op de tweede of derde verdieping onder het beeld te bezoeken: de geschiedenis van de (komst van de) Chinezen in Bangkok, waar bijna al de Thaise regeringsleden, zakenlieden en hooggeplaatsten in Thailand uit voortkomen of nauw mee verbonden zijn.
Klein museum maar prettig ingericht.