Als je ooit in Thailand bent geweest of foto’s hebt gezien, heb je vast gemerkt dat scooters overal zijn, waar je ook kijkt of waar je ook bent. Dat is niet zonder reden. Voor veel toeristen die Thailand bezoeken, wordt het huren van een scooter bijna een deel van de hele ervaring. Maar waarom is dat zo?
Nou, ten eerste is het ontzettend handig. Stel je voor dat je in een nieuwe, spannende stad bent. Je wilt alles zien, maar het is te ver om te lopen en in een auto zit je vast in het verkeer. Met een scooter zoeven toeristen gemakkelijk door de straten, vinden een parkeerplekje bijna overal en vermijden de frustratie van opstoppingen. Dan is er de vrijheid. Met een scooter kun je gaan en staan waar je wilt, zonder afhankelijk te zijn van bus- of treintijden. Zie je een interessant pad of een mooi strand? Op een scooter kun je spontaan besluiten om even te stoppen en te verkennen.
Het is ook leuk en geeft een gevoel van avontuur. Er is iets opwindends aan het rijden op een scooter in een exotisch land. Het windje dat je voelt terwijl je langs palmbomen en markten rijdt, de geuren en geluiden van Thailand die veel intenser zijn dan wanneer je in een auto zit. Financieel gezien is het huren van een scooter aantrekkelijk. Het is vaak veel goedkoper dan het huren van een auto of het betalen voor taxi’s, zeker in Thailand waar de kosten laag zijn. Dus voor reizigers die op hun budget letten, is dit een geweldige optie.
Kortom, het huren van een scooter in Thailand is populair omdat het een eenvoudige, betaalbare, en superleuke manier is om het land te verkennen. Het geeft toeristen de vrijheid om te ontdekken en te genieten van hun avontuur op een manier die met geen enkel ander vervoermiddel te vergelijken is.
Allemaal leuk toch? Nou er is wel een dikke ‘maar’ als het over het huren van een scooter gaat.
Op een scooter of motorbike rijden in Thailand is levensgevaarlijk!
Het besturen van een motorvoertuig (auto, motor of scooter) is in Thailand levensgevaarlijk. Er vallen in Thailand jaarlijkse duizenden doden in het verkeer. Ook veel buitenlandse toeristen en expats zijn slachtoffer. Het risico op een ongeval met dodelijke afloop is vele malen groter dan in Nederland. De verkeersrisico’s in Thailand zijn vergeleken met andere landen zeer hoog.
Volgens Thai RSC kwamen in Thailand in 2022 zeker 550 buitenlandse reizigers om het leven door een verkeersongeval, waaronder 3 Nederlanders. Daarnaast raakten 7.900 buitenlanders (zwaar)gewond, waaronder 50 Nederlanders. Ongelukken gebeuren vooral met motorfietsen en scooters (76% van alle ongelukken). Lees meer over het aantal verkeersongelukken in Thailand op de website van het Accident Data Center of Thailand.
Je huurt geen bromfiets maar een motor!
In Thailand is er geen sprake van een bromscooter of bromfiets van 49,9 cc. Vrijwel alle scooters en motorbikes in Thailand hebben een motorinhoud van meer dan 100 cc (vaak 125 cc). Zonder een geldig Belgische of Nederlands motorrijbewijs (minimaal het A1-rijbewijs) kun je een boete krijgen of gearresteerd worden. Bij een ernstig ongeval zal je verzekeringsmaatschappij de kosten niet dekken, ook de hoge medische kosten niet omdat jij je niet aan de wet hebt gehouden hebt (lees de polisvoorwaarden). Zo herinner ik me een geval van een jonge Engelsman die tienduizenden euro’s moest ophoesten nadat hij zonder rijbewijs een scooter had gehuurd en was gevallen(geen helm). Hij raakte in coma en moest lang op de intensive care liggen. Zijn ouders moesten uiteindelijk hun huis verkopen om de ziekenhuisrekening te kunnen betalen.
In Thailand is een ‘Internationaal Rijbewijs’ verplicht!
Ook als je wel een Belgische of Nederlands rijbewijs hebt, is een ‘Internationaal Rijbewijs’ verplicht in Thailand. Er wordt regelmatig gecontroleerd door de politie op het bezit van een ‘Internationaal Rijbewijs’. Raak je betrokken bij een ongeval, dan kan het ontbreken van dit document tot vervelende en verstrekkende problemen lijden.
Een scooter of motorbike huren in Thailand en veel gemaakte fouten
Na wat opmerkingen over het levensgevaarlijke verkeer, een verplicht motorrijbewijs en de verplichte Internationaal Rijbewijs. Een overzicht van veelgemaakte fouten bij het huren van een scooter. We gaan er dan wel vanuit dat je voldoet aan alle wettelijke eisen:
- Huren bij de eerste de beste verhuurder: Huur altijd bij een verhuurbedrijf dat goed bekend bestaat. Vraag lokaal advies hierover, bijvoorbeeld bij je hotel.
- Niet controleren van het voertuig: Zorg ervoor dat je de scooter controleert op eventuele gebreken voordat je deze huurt. Maak een testrit en controleer de remmen en verlichting.
- Geen foto’s maken: Fotografeer de scooter, inclusief eventuele bestaande schade, voordat je deze meeneemt. Dit kan nuttig zijn bij discussies over schade bij het terugbrengen van het voertuig.
- Niet het juiste rijbewijs hebben: Een brommerrijbewijs is niet toereikend. Je hebt minimaal het A1-rijbewijs nodig. Als je zonder een geldig rijbewijs een ernstig ongeluk veroorzaakt, eindigt je vakantie in een Thaise cel en die zijn minder comfortabel dan in België of Nederland.
- Geen ‘Internationaal Rijbewijs’ hebben: In Thailand is naast je normale rijbewijs een ‘Internationaal rijbewijs’ vereist. Zonder dit document kun je problemen krijgen bij ongevallen of controles.
- Niet bewust van dat je huurscooter niet verzekerd is: Vrijwel alle huurscooters zijn niet of onvoldoende verzekerd, en zeker al niet all-risk verzekerd. Dit betekent dat je zelf voor alle schade moet opdraaien, zelfs als het niet jouw schuld is. Is je huurscooter total loss? Trek je portemonnee maar en zorg dat je er zo’n 2.200 euro uithaalt!
- Denken dat je reisverzekering de schade aan je huurvoertuig wel dekt: Een reisverzekering dekt nooit schade voertuigen, ook niet aan gehuurde voertuigen, nooit en ten nimmer.
- Je paspoort afgeven: Geef nooit je paspoort of rijbewijs als onderpand aan de verhuurder. Geef de verhuurder in plaats daarvan een kopie van je paspoort. Neemt hij daarmee geen genoegen, zoek dan een andere verhuurder.
- Geen rekening houden met de ongeschreven verkeersregels in Thailand: Besef dat er in Thailand andere (ongeschreven) verkeersregels zijn dan in Nederland.
- Rijden zonder helm of geschikte kleding: Het rijden in korte broek en slippers verhoogt het risico op ernstige verwondingen bij een ongeval. Zorg altijd voor geschikte bescherming en draag altijd een helm, tenzij je niets in je hoofd hebt wat om bescherming vraagt.
- Drugs of alcohol gebruiken: Rijd niet als je alcohol hebt gedronken of softdrugs hebt gebruikt.
- Rijden in het donker: Rijd niet na zonsondergang. In de avonduren kan het risico op ongelukken toenemen, vooral door beschonken bestuurders.
- Geen rekening houden met overstekende straathonden en van schrik de voorrem intrekken: En dan ga je in veel gevallen onderuit. Je krijgt dan meestal hele vervelende schaafwonden die net zo pijnlijk zijn als brandwonden. En daar blijf je lang last van houden.
- Niet onderhandelen over de huurprijs: Onderhandel over de huurprijs, vooral als je de scooter voor meerdere dagen of weken huurt. Dit kan aanzienlijke besparingen opleveren.
- Niet bewust zijn van mogelijk bedrog en fraude bij verhuur: Wees alert op oplichting bij het huren scooters, vooral in toeristische gebieden zoals Phuket, Koh Samui, Koh Tao, en Pattaya. Het kan gebeuren dat de verhuurder jouw paspoort of rijbewijs als borg vraagt. Maar pas op: bij het terugbrengen kan er plotseling sprake zijn van ‘schade’, en willen ze dat je flink betaalt voordat je je documenten terugkrijgt. Laat daarom je paspoort of rijbewijs nooit achter. Een kopie is voldoende. De Thaise wet staat het niet toe dat verhuurders deze documenten innemen. Werkt de verhuurder niet mee? Zoek dan een andere. Maak altijd foto’s van het gehuurde voertuig, van alle kanten, voordat je het meeneemt. Zo verklein je de kans dat je wordt beschuldigd van bestaande schade. En let op: scooters worden weleens gestolen. Vaak is de scooter slecht of niet verzekerd of is de verhuurder betrokken bij de diefstal, waarna ze proberen jou te laten betalen voor de nieuwprijs. Er kunnen zelfs dreigementen aan te pas komen. Dus, houd je gehuurde scooter altijd goed in de gaten. Gebruik altijd een extra slot, die je zelf hebt gekocht.
- Ruzie maken na een ongeval: Raak je betrokken bij een ongeluk? Wacht altijd op de politie. Blijf rustig en beleefd. Thai kunnen ontploffen, vooral als jij je agressief gedraagt. Met agressief gedrag riskeer je (vuurwapen)geweld.
Door deze veelgemaakte fouten te vermijden, kun je veiliger genieten van je scooteravonturen in Thailand. Vergeet niet altijd de lokale verkeersregels en wetten te respecteren en wees altijd alert op de weg.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
- Eten en drinken19 december 2024Roti Mataba Nuea (โรตีมะตะบะเนื้อ)
- Bezienswaardigheden19 december 2024Uitstapjes vanuit Thailand: Angkor Wat in Cambodja (video)
- Thailand tips19 december 2024Ontdek de magie van wellness: Van Thaise voetmassages tot aromatherapie in het hart van Bangkok (video)
Rijden in het donker? Je leert al snel dat reparaties aan wegen niet worden aangegeven. Een kuil, daar zet je geen lampje bij maar daar steek je een tak van een boom in en dat is het dan…
Ik heb helaas die ervaring; er stond wel een hek omheen maar een lampje was teveel. En hoppa, daar doemt een hek op slechts enkele meters voor je… Schaafwonden, gelukkig niet méér ellende, maar je schrikt je het lazerus….
En dan de ijzerwinkel die je op straat aantreft. Wat ik niet aan lekke banden heb gehad, zowel op de fiets als op de brommer! Ik had standaard extra binnenbanden bij me want de grote maat van mijn fietsbanden was niet overal op voorraad, en op de brommer rijd ik sowieso niet met geplakte banden.
Maar, en dat is het fijne van Thailand, rij je lek in Dorp Achteraf dan slooft iedereen zich uit om je te helpen. Jouw vervoermiddel wordt in een pick-up gehesen en ze brengen je naar een lokale reparateur. Die laat alles vallen en helpt jou eerst en dan vragen ze 20 baht. Betaal je met 100 dan sturen ze iemand weg om te wisselen…. Zo groot geld heeft men vaak niet eens in huis en ‘laat maar zitten’, nou daar moet je zwaar op aandringen. Kijk, dat is ook Thailand.
Mijn man rijd al jaren in Thailand en in het donker gaat hij met de auto.
Dan zelfs is het levensgevaarlijk , de helft van de verkeersdeelnemers rijd zonder licht.
Dit gebeurt meestal tussen 18.00 uur en 20.00 uur .
Als de meesten naar huis terugekeren van hun werk.
Lekke banden hebben wij nog nooit meegemaakt , iedere kilo ijzer brengt bathjes op en die zijn ze hier hard nodig, dus zij laten geen oud ijzer slingeren op de straten.
Gaten heb je genoeg in de wegen rondom de dorpen.
Mijn advies is, huur een auto en geen scooter of motor en je bent in een land waar je vaak vele meters moet lopen om iets te zien.
Geniet van het leven en wees voorzichtig.
Dodelijke ongelukken zijn dagelijkse koek hier
Soms kun je ook een scooter huren in het hotel waar je verblijft . Ik heb daar goede ervaringen mee.
Je weet dan beter met wat voor soort mensen je van doen hebt . Voor hun is het enkel een extra service die ook netjes wordt uitgevoerd .
Als je als expat in Thailand je motor/scooter rijbewijs haalt voldoe je dan wel aan de eisen .
Tukker, wat bedoel je precies met jouw vraag? Ik heb, en was emigrant, geen expat, mijn motorrijbewijs in Thailand gehaald en dan krijg je de stukje plastic en daarmee mag je rijden. Welke eisen bedoel je?
Idd , er word gereden als gekken en niet alleen de Thai , je moet sommige farangs eens zien rijden , ontbloot bovenlijf , geen helm , teenslippers aan , sommigen zoeken het ook zelf op. Het is idd zeer gevaarlijk , ik werd er bijna van de weg gereden door een auto , ik claxoneerde, en die werd direct agressief, ze hebben een kort lontje op dat gebied die thaiën , en ruzie kan je daar best vermijden want het is 1 tegen allen daar.
In Thailand is het vooral driedubbel voorzichtig zijn in het verkeer en veel anticiperen. Zorg altijd dat je papierwerk en verlichting in orde is en draag een helm.
Ik heb zelf een vrij krachtige honda pcx en voldoet prima om mee te kunnen in het verkeer.
Gelukkig is sneeuw en ijzel een minder voorkomende oorzaak van een ongeval.
Volgens mijn informatie kunnen in Thailand motoren/ scooters niet all risk verzekerd worden.
Maximaal is een goede WA verzekering en een dekking tegen diefstal van nieuwe scooters gedurende de eerste 2 jaar na aanschaf.
Er hoeft hier dus geen sprake te zijn van onwil/ zuinigheid van de kant van de verhuurder.