Bagage mee naar Thailand
Als je met een vliegtuig op (vakantie)reis gaat naar Thailand neem je bagage mee, maar de vraag is telkens weer: wat neem ik wel of niet mee? Het hangt natuurlijk in de eerste plaats af waar je heengaat en voor hoe lang.
Die vraag stellen is een onderdeel van een goede voorbereiding van een reis en net zo belangrijk als dat je de reis hebt geboekt, paspoort gecheckt en informatie over je bestemming hebt verzameld.
Voorpret vrouwen: wat neem ik mee?
In een recent Duits onderzoek onder toeristen bleek, dat vrouwen in het algemeen al voorpret hebben als zij moeten beslissen wat zij aan bijvoorbeeld kleding, schoenen, cosmetica, enz. mee zullen nemen. Mannen vinden het vaak een noodzakelijk kwaad en besteden er weinig tijd aan. In datzelfde onderzoek werd vastgesteld, dat ruim 80 procent van die toeristen, eenmaal op de plaats van bestemming aangekomen, toch nog wel iets hadden vergeten mee te nemen. Ook meer dan de helft van de ondervraagden geeft toe, dat er toch weer onnodige zaken zijn meegenomen. Toch niet voorbereid, dus! Handig is om op tijd een lijst (checklist) te maken van alle spullen, die men mee wil nemen en alles successievelijk op een aparte plek in huis te leggen, totdat de koffer daadwerkelijk moet worden ingepakt.
De bagage, die je meeneemt is door de vliegtuigmaatschappijen aan restricties gebonden. Veelal is dat voor Economy Class maximaal 23 kilo, maar tegenwoordig zijn er ook vooral low-cost reizen, die minder toestaan of zelfs extra kosten berekenen voor de bagage.
Gewicht
De tijd, dat je zonder kosten met wat extra kilo’s op reis gaat, is kennelijk voorgoed voorbij. Als ik vroeger naar een buitenlandse beurs ging, nam ik wel 10 kilo aan brochures en documentatie mee en met een vriendelijk praatje bij het inchecken ging dat vaak zonder problemen. Monteurs van mijn firma namen een grote tas met gereedschap mee, niet laten zien bij het inchecken en ook dat ging vaak goed. Met alle veiligheidsmaatregelen is dat vandaag de dag ook niet meer mogelijk.
Ik ben het met het krantenartikel eens, dat extra betalen voor bagage alleen dient om meer geld binnen te halen. Het vliegtuig zal door extra bagage heus niet langzamer gaan vliegen of meer brandstof verbruiken. Er is ook geen vliegtuig, waarvan de passagiers in staat zijn om met méér bagage de maximale beladingsgraad te overschrijden. Sterker nog, ik durf wel te stellen, dat wat die beladingsgraad betreft alle passagiers zonder probleem hun eigen gewicht aan bagage zouden kunnen meenemen. Over dat eigen gewicht gesproken, dat zou de volgende stap kunnen zijn in het uitpersen van de passagiers. Een vliegticket dus per kilo! Als je sommige passagiers ziet, zou je er haast om vragen. Overigens, bij heel dikke mensen gebeurt dat al, die moeten voor twee stoelen betalen.
Bagageprobleem
Geldt dit allemaal nu ook voor een reis naar Thailand? Ik kan het me eigenlijk nauwelijks voorstellen. Mijn advies is altijd: neem zo weinig mogelijk mee, je hebt het hier in dit klimaat gewoon niet nodig. Lichte zomerkleding, een paar schoenen misschien en voor ’s avond is het soms handig een sweater of vestje bij je te hebben. Koop ook geen extra zomerkleding in Nederland of België, want alles is hier voor ongekend lage prijzen te koop. Ook zo min mogelijk toiletartikelen meenemen, of het is in het hotel wel aanwezig of je koopt het hier voor een zacht prijsje.
Voor Thailandgangers komt het bagageprobleem wellicht op de terugreis. Enthousiast geworden door het grote aanbod, koopt men wellicht zo veel souvenirs, kleding, horloges en wat al niet, zodat dan mogelijk die 20 kilo grens wordt overschreden.
– Herplaatst bericht –
Over deze blogger
-
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!
Lees hier de laatste artikelen
- Achtergrond14 december 2024Cashewnoten in Thailand
- Isaan12 december 2024We gaan naar Ubon Ratchathani!
- Achtergrond6 december 2024De geschiedenis van de Thaise keuken
- Bezienswaardigheden2 december 202424 uur in Bangkok (video)
Ik ben nu net terug van een maandje Thailand. Heen had ik nauwelijks iets bij me aan persoonlijke spullen. Alleen cadeautjes en wat lekkere wijn. Dat laatste is beperkt, je mag niet teveel meenemen. Terug heb ik natuurlijk lekker geshopped. MBK zo wat leeg gekocht. Allemaal nieuwe kleren voor een habbekrats. Maar niet getreurd als je met airberlin vliegt waardeer je minimaal 2 dagen voor je vertrek je classiccard op naar een servicecard dan mag je 30kg meenemen of je loopt gewoon het risico. 20 euro per kilo boven de 20kg. Niet elke juf bij de incheckbalie doet moeilijk en al helemaal niet als het vliegtuig niet vol is. Maar je zult maar aan de verkeerde balie staan waar iemand zit die op zijn/haar strepen staat. Op dat moment opwaarderen van je classic card heeft geen zin (staat ook in de regeltjes). Je kunt nog altijd besluiten om de kleren over elkaar heen aan te trekken (lol) of in je handbagage te stoppen. Ik heb altijd een zootje plastic draagtassen bij me mocht het noodlot toeslaan.
Geheel terzijde maar een ergernis die ik ervaar tijdens het vliegen.
Telkens verbaas ik me er weer over dat bij het instappen in het vliegtuig toch weer iemand (dit keer een Thaise) een koffer als handbagage bij zich had plus een boeddhabeeld die beiden gewoon niet in de ruimtes passen boven je zit plek. De koffer was net zo groot als wat ik bij de incheckbalie had afgeleverd. Hoe komen die mensen daar mee weg? Uiterst vervelend mens en tijdens de vlucht moest ze ook nog eens 3 x in haar koffer om weer iets te pakken en kon de stewardess dat ding weer aanreiken. Ik verbaas me er sowieso over waarom mensen tijdens de vlucht alsmaar in die bagage moeten duiken en spullen eruit en erin moeten stoppen. Op mijn vorige vlucht kreeg iemand van airberlin gratis een cadeautje als excuus omdat een ander passagier hem tijdens de vlucht een koffer in zijn nek liet vallen omdat hij even iets wilde controleren. Volstrekte onzin.
@ThailandGanger
Betreffende die koffer als handbagage , ik heb ooit aan boord van een struise lange KLM stewardes een opmerking gehad toen ik mijn handbagage in de bak plaatste van ” wel groot he ! ” (inderdaad groot weliswaar ) mijn antwoord was :” u mag het atijd nameten , ik kom op 110 totaal LxBxH ,en uw regels laten 115 toe “.
En inderdaad ik heb deze ook wel eens als tweede koffer a 80€ in checked opgestuurd gehad .
De commercie ,aakt natuurlijk wel dingen die nu net juist toegelaten zijn , maar regels zijn er wel voor
Nieuwe bagageregels bij de KLM Econemy 23 kg.
Een tweede koffer etc tot 23 kg voor Thailand 100 euro
@Gollum
Als frequent flyer online bestellen wordt die 100 € er 80 € bij KLM per enkel traject ( BKK-AMS of AMS-BKK ) op luchthaven het volle pond. Wel nog 12 Kilo handbagage
Eva air 30 kilo + 7 kilo handbagage
Vloog vorige maand met Eva terug naar huis.
En maakte mij ook zorgen over wat de familie mij had meegegeven.
Mijn koffer was 31,9 kilo. Over mijn handbagage maakte ik mij geen zorgen.
Gewoon een klein koffertje. Wel had ik daar mijn rugzak in zitten, want was van mening dat ik slechts een stuks handbagage mee mocht nemen.
Nou over die ruimbagage geen woord. Maar dat koffertje moest even gewogen worden. 12 kg. teveel dus. Of ik er iets uit kan halen en in een zakje kon stoppen?
Zo weinig mogelijk meenemen is de algemene regel.
Soms is handbagage reeds voldoende.
Je kan ter plaatse, alles veel voordeliger kopen, dan bij ons.
En voor de terugkeer: goedkope reistas aanschaffen en goedźkoop gevuld terugkeren….
Zie eerste reactie!
Wat ook mogelijk is : te klein geworden kleding meenemen om weg te geven. Hou je weer plaats over voor souvenirs
Aan wie zou je je tweedehandskleding weg willen geven? Thailand is een 2e wereldland, ze houden van nieuw (tot aan huizen en auto’s aan toe) en op de markten en Tesco kost de kleding een habbekrats – ook voor de Thai.
De enkele bedelaar langs de weg is een stuk blijer met een biljet van 20 baht, kan ik je verzekeren.
Ik ken anders in de Isaan dorpjes genoeg waar de mensen een gat in de lucht springen van blijdschap. Gekregen van een farang. En Tesco…… . Wat is dat.
Beste Jasper,
Je moet eens gaan kijken bij Wat Geaow, waar dagelijks tientallen arme Bangkokianen voor 10 of 20 Baht per stuk kleding kopen. Niet zo merkwaardig want er zit ook merkkleding tussen van rijke (wellicht overleden)Thais. Mijn vrouw gaat er met enige regelmaal naar toe, wast de kleding en geeft het aan aan Thais die nieuwe kleding (ook voor hun kinderen) niet kunnen betalen.
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik intussen 10 Arrow overhemden heb die per stuk 10 Baht hebben gekost, dus 100 Baht ipv 900 Baht per stuk in de winkel.
De modesector is de grootste milieuvervuiler in de wereld dus tweede- en derdehandskleding kopen is ook nog eens goed voor het milieu.
30 Jaar geleden was m.i de standaard 20 kg ruimbagage en 1 tas handbagage, daar mocht dan een kleine cameratas of handtas bij. In de loop der jaren vele varianten, 23 kilo-30 kilo etc en bij premium economy zelfs 2 x 23 of 35. Daarbij nog de handbagage.
Wij mochten op een gegeven ogenblik (met mijn vrouw samen) 4 x 23 kilo ruimbagage en 4 x 10 kilo handbagage. Mijn ervaring in d e loop der jaren hoe meer je mag meenemen hoe meer je ook meeneemt en het is altijd op het randje als we inchecken.
Als wij richting NL vliegen dan is het de koffer vol met Thais eten en omgekeerd met NL eten.
Meestal voor kennissen en familie sjouw je je een breuk.
Dan laten we nog de kleding thuis, omdat we in zowel TH als NL kleding voldoende hebben.
Nu al er wel een eind komen aan het meesjouwen van etenswaar, omdat de EU er een flinke beperking op heeft gezet.
https://bit.ly/2LZBUUQ
Is weliswaar een Belgische link, maar betreft EU wetgeving.
Dit betreft op 14/12/2019 ingegane wetgeving over de invoer van bepaalde planten/vruchten en plantaardige producten in de EU. Raakt niet het meenemen naar Thailand waar het in het bovenstaande over gaat.
Dat klopt, voor de NL-ers niet, maar degenen die een TH partner hebben en terugkomen uit TH is dit wel degelijk van belang. Die koffers puilen meestal uit van Thaise groente en andere etenswaar.
Jaren geleden was alles goedkoper omdat een euro veel bahtjes opleverde, maar dat is nu niet meer.
Een spuitbus met scheerschuim bij Best supermarkt in Pattaya kost 385 baht en dat is bijna 12(!!) euro. Dezelfde bus koop je in NL voor 3,50 euro……..tel uit je winst en zo zijn er thans nog meer dingen.
Ik ben nu onderweg. 7kg handbagage terwijl ik 2 koffers vrijstelling heb. Waarom zou ik dat meeslepen? 7kg meer dan voldoende. En ruimte voor wat Sangsom retour
als je maatje 36 tot misschien 40 heb je als vrouw in Thailand geen probleem maar bij een maatje meer past er niets hoor…heb dus altijd een welgevulde koffer mee. Wat betreft schoonheidsprodukten of zonnecreme treft ik geen gewone aan, heel dikwijls is er whitening bij, dus sleur ik ook deze mee!
Je neemt altijd teveel mee. In Thailand kan je alles kopen.
Bagage meenemen is duur en lastig. Je moet alles maar mee sjouwen en dat is lastig als je rond wil reizen.
Veel plezier in Thailand en vergeet niet veel te fotograferen.
Neem mee uit Nederland scheergel en chocolade letters nu bij de Hema 3 halen 1 betalen moet je zien wat de kids in de straat in de isaan waar ik woon een LOL hebben als ze dat zien.
Had verleden jaar chocolade eitjes (na de pasen) mee genomen ze keken hun ogen uit , daar doe je echt een plezier mee en voor me zelf Kaas.
Bij mij was het juist andersom. Ik verliet Thailand voor 10 dagen en vloog naar Düsseldorf en een weekje in Nederland. Ik had onze kleine koffer meegenomen… een fles Hong Tong voor mijn vader en nog wat leuks voor mijn dochter. Kleren waren genoeg voor een week, wel met één keer wassen. Bij vertrek woog mijn koffer 13 kilo.
Toen ik weer terug naar Thailand vloog had ik in die week heel wat spullen ingekocht, die in Thailand niet te krijgen zijn of gewoonweg erg duur. En voor een Indonesische vriendin in Hua Hin nog een zelfgemaakte sambal van haar zus (ook een kilo). Mijn koffertje was op de terug weg proppevol, maar woog slechts 20 kilo. Dus hier geen gewichtsproblemen en een redelijk gemakkelijke baggage. Ik had wel nog een rugzak bij me, waarin zwaardere delen had gedaan….
Wat de belading betreft, wordt er wel degelijk rekening gehouden met het gewicht. Een vliegtuig heeft een maximum startgewicht en iedere gast telt gemiddeld mee. De een is zwaarder en de ander lichter en daarvan wordt een gemiddelde berekend. Ik had zelf al eens meegemaakt toen ik met mijn maatschappij vanaf Rio de Janeiro naar Frankfurt moest reizen, ik bijna niet mee kon, omdat dat gewicht bereikt was. En dat terwijl er nog genoeg vrije plaatsen in het vliegtuig waren.
Ik had geluk dat de co-piloot op een goed idee kwam. Hij liet 120 liter water uit een tank lopen, waardoor het vliegtuig weer lichter was en wij (mijn toenmalige vrouw en kinderen) mee konden vliegen.
Wat ik meeneem naar “arme landen” en ik reis veel is alleen handbagage met wat ondergoed en 1 set verschoning en de noodzakkelijke toiletart. De rest zeker kleding koop ik allemaal nieuw ter plaatse en deel uit ah schoonmaakpersoneel of armenhuis. Of instanties. Ze hebben toch het altyd minder als wij.
Ik ga er vanuit dat alles ook in Thailand verkrijgbaar is, en dit is bijna ook altijd zo. Dus heb je heel weinig nodig. Wat zomerkledij, een pull, een regenjas (afhankelijk van het seizoen) en toiletgerief.
Maar het ergert me altijd, als er staat 1 stuks handbagage, en je ziet dat mensen komen met een handbagage, en een laptop, en enkele zakken die ze juist kochten in de luchthavenwinkel, en … soms eindeloos. En ze willen dan nog alles samen in hetzelfde rek plaatsen, waarbij ze mij enkel stuks moeten verplaatsen of kapotdrukken. Is het nu zo moeilijk om die regel te volgen. Men zou per stuk moeten bijbetalen, lijkt me een perfecte oplossing, om zulke mistoestanden te vermijden.
Ik heb maar een gezegde voor bagage op vakantie en die werkt perfect! Dus: thuis gelaten is mooi mee genomen!
Mocht je iets echt nodig hebben dan zijn er overal winkels.
Aan de binnenkant van de koffer van mijn vrouw,en ook aan mijn koffer heb ik een lijst bevestigd,waar alle belangrijke dingen die ik iedere keer voor Thailand nodig heb, genoemd worden.
Alleen bijzondere dingen zoals cadeautjes,of andere buitensporige dingen die wij niet direct in Thailand kopen kunnen,vallen hier natuurlijk buiten.
Zo hebben wij iedere keer als wij naar Thailand gaan,geen urenlang discussies wat wij moeten inpakken,en hebben meestal binnen 10 minuten onze koffer gepakt.