Stelling v/d week: Toeristen en expats kunnen maar beter niet per nachtbus door Thailand reizen
De verkeersveiligheid in Thailand staat wereldwijd flink in de schijnwerpers door het tragische busongeluk met 19 doden.
Toeristen en expats moeten zich afvragen of zij nog wel met een nachtbus willen reizen. Het is levensgevaarlijk. En veel busongelukken halen niet eens het nieuws. Wist je dat in de dezelfde nacht met het fatale busongeluk met 19 doden nog twee andere ongelukken met tourbussen hebben plaatsgevonden? De nacht daarvoor was er ook een busongeluk met 22 gewonden waaronder een aantal buitenlandse toeristen.
Wanneer je de ongelukken met dodelijke en/of gewonde slachtoffers op een rijtje zet, zie je al snel hoe nijpend de situatie is. Niet voor niets waarschuwen ambassades voor de gevaren van verkeersdeelname in Thailand. De Britse overheid waarschuwt expliciet voor het verkeer in Thailand. ‘In Thailand, een land met 50.000 Britse inwoners en meer dan 870.000 Britse bezoekers per jaar, waren er in 2011 68.582 verkeersongevallen resulterend in 9.205 doden waaronder zowel Thai als toeristen’. En om het gevaar met de nachtbussen nog maar eens te illustreren hierbij de balans van 2013 tot nu toe (bron: Channel 3):
- 6 januari: Songkhla – 2 doden en 40 gewonden
- 9 januari: Chumphon – 2 doden en 20 gewonden
- 6 februari: Chumphon – 5 doden en 35 gewonden
- 15 februari: Chiang Rai – 2 doden en 15 gewonden
- 17 februari: Phrae – 2 doden en 30 gewonden
- 20 maart: Singburi – 3 doden en 14 gewonden
- 8 april: Phitsanulok – 6 doden en 51 gewonden
- 9 april: Kalasin – 3 doden en 35 gewonden
- 23 april: Ayutthaya – 1 dode en 40 gewonden
- 24 april: Tak 2 doden en 59 gewonden
- 6 mei: Phrae 3 doden en dertig gewonden
- 7 juni: Chiang Rai 1 dode en vijftien gewonden
- 23 juli: Saraburi 19 doden en 18 gewonden
Willen jullie nog per nachtbus door Thailand reizen? Of ben jij van mening dat het wel meevalt? Reageer op de stelling v/d week: Toeristen en expats kunnen maar beter niet per nachtbus door Thailand reizen.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en een liefhebber van goede muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Mijn motto:"Maak je niet te druk, dat doen anderen wel voor jou".
Lees hier de laatste artikelen
- Gezondheid22 november 2024Waarom laaggradige ontstekingen je gezondheid ondermijnen
- Gezondheid17 november 2024Waarom is vezelrijk voedsel zo belangrijk voor je gezondheid?
- Gezondheid15 november 2024Is het ouderdom of Alzheimer?
- Gezondheid10 november 2024Wat is de ORAC-score en waarom is het goed voor je gezondheid
Ik neem zelf regelmatig deel aan het verkeer in Thailand en kan niet anders dan zeggen dat dit een gevaarlijke onderneming is.
Zal niet snel een nachtbus nemen maar wat is het alternatief de trein ligt ook regelmatig naast de rails.
Wat is het alternatief ?? Een minivan ? die rijden als dolle honden door het verkeer met als gevolg zeer veel ongelukken met deze minivans, illustreer hier ook maar eens de balans van voor dit jaar. Met het vliegtuig ? als je als backpacker of als je op budget reist is dit ook geen alternatief.
De trein ?? ja als je heel veel tijd hebt kun je met de trein gaan maar mijn mening is dat de trein vrij oncomfortabel is en ontzettend langzaam,
Het openbaar vervoer door Thailand wordt gedaan met toerbussen er rijden waarschijnlijk 1000en dagelijks over de thaise wegen, ik wil het rijgedrag van deze chauffeurs niet goed praten maar ik denk dat het relatief gezien nogal meevalt gezien het aantal bussen wat hier rondrijdt. Daar komt nog bij dat het dodental van 19 wel uitzonderlijk is.
Het is nog een paar jaar wachten en dan kunnen we gezellig met de thaise hogesnelheids trein, over treinen gesproken…. gezien wat er in spanje is gebeurt ???? gaan we nu in Europa roepen van moeten we eigenlijk nog wel met de trein ?????
Het werd vaker in deze blog gezegd en met prijzen en voorbeelden geillusteerd, dat je de lange afstand in Thailand bv. Bangkok-Chiang Mai regelmatig GOEDKOPER met het vliegtuig kunt doen als met bus of trein. Dus ideaal voor back-Packers.Eigelijk is het oude koek. Ook in Europa zijn bepaalde routes veel goedkoper te vliegen als met de trein of bus te doen is-maar helemaal afgezien van de tijd winst. Reizen als single in een auto bv. Amsterdam-Parijs is de meeste dure transport mogelijkheid überhaupt. Dat de Thaise chauffeurs van minibussen en de grotere VIP bussen soms al mafkesen rijden is ook tot ver buiten Thailand bekend. Dus weet idereen war hij mee bezig is voor dat hij begint ? Ik wens iedereen een veilig thuis komen.
Het vliegtuig is niet “goedkoper” dan de trein of bus, maar in verhouding wel goedkoop en het scheelt je reistijd. Ik ben 1x met de nachtbus van Krabi naar Bangkok gereden en vond het een ramp. Kregen we ook nog een lekkeband. De chauffeur zette de bus gelukkig wel heel aan de kant, maar ik heb de hele rit geen oog meer dicht gedaan. Als ik nu weer zo’n afstand zou moeten afleggen pak ik Nok air of Asia Air en vlieg ik in een uurtje naar mijn bestemming.
Hallo Khun Peter,
Om eerlijk te zijn ga wij liever met Eigen auto, maar daar buiten moet ik er niet aan denken om in een trein te zitten en helemaal niet in de HSL.
Allemaal weten wij dat in het thaise woordenboek het woordje ONDERHOUD niet genoemd wordt.
En dit betreft ONDERHOUD in de breedste zin van het woord.
Kan iemand zich voorstellen een HSL die een ongeluk krijgt?
Moet hier echt niet aan denken.
Maar goed dat de pas ontspoorde trein met een slakkengangetje reed, anders was echt het leed niet te overzien.
maar wat ik echt even niet kan zien is het verschil tussen dag en nacht, buiten dat de een donker is en de ander licht.
het gebeurt nog steeds met hetzlefde materieel.
Op dit blog was het toch ook dat er maar 467 tourbussen een certificaat had?
Was dit nit op een aantal van 6000??
Dit dus niet bij de bus die de accu en tank onder zijn stoel had!!!
Louise
Niet om het een of ander beste louise, maar als er dan toch een treinreis gemaakt moet worden: liever in een langzaam doortuffende niet onderhouden op smalspoor omvallende sik in Thailand, dan in een voortdenderd modern geavanceerd en met allerlei veiligheidssystemen behangen Spaans aerodynamische hsl-moderniteit: zie het nieuws van gister en vandaag maar ook bv dat van 12 juli jl in Frankrijk. Zou in deze landen wel sprake zijn geweest van goed volgens Europese normen gevoerd onderhoud, of terdege oplettendheid van de machinist. Toch woordenboek eens goed doorbladeren.
Morgen Kuhn Rudolf,
Naar mijn mening mijn reactive iets verkeerd gelezen.
HSL hier is vragen om ellende.
groetjes,
Louise
Heb vaak zo,n busrit gedaan ,s nachts naar Udon Thani. Nooit problemen gehad. Is erg wat gebeurd is, maar kan ook in Europa gbeuren.
Freek de Jonge zei eens in een conference: “als ik niks had, nam ik alles aan; en als ik alles had, gaf ik alles weg”. Kortom: als je wilt reizen in Thailand loop je risico’s, of je nu fietst, een brommer neemt, een taxi, een minivan, de bus, de trein of het vliegtuig. Op sommige momenten zul je mij niet aan het verkeer zien deelnemen tenzij het niet anders kan. Dat zijn de avonduren, de lange weekenden met vrije dagen, Songkran. Dan blijf ik lekker thuis. Thailand schijnt een van de beste verkeersregelsystemen van de wereld te hebben MAAR: de Thai houden zich niet zo bijster aan de regels en de handhaving van de regels is lik-me-vestje.
De meeste ongelukken op de Thaise wegen hebben overigens te maken met te hard rijden, al dan niet in combinatie met alcoholgebruik.
Freek. Je hebt het helemaal bij het rechte eind. Prima waarneming en noplossing. Verschillende Thais in mijn familii reizen op Thaise feestdagen niet. 1-*2 Dagen van te voren en er na blijven die weg van de grote wegen. Thais met een beetje hersens weten dat een groot deel van hun landslui dan als de gekken rijden. Speciaal op de routes Isaan naar en van Bangkok knalt het elke dag in het verkeer. Als je een weekje na die feestdagen door het land reist, zie je weg meters lang vol gespoten van de witte verf die de politie gebruikt om plaatsen van de crash-autos te markeren. Ik zet een paar flessen wijn koel en geniet die dagen thuis. Freek op jouw gezondheid. Goed gezien van jouw.
Rij nu 15 jaar in Thailand,ook grote afstanden,ISAN-Phuket,zal het afkloppen maar heb tot heden nog geen probleem gehad,denk dat het ook te maken heeft met je instelling dwz je
aan passen aan de gewoontes van de bevolking,defensief rijden,ga liever opzij dan stug
doorrijden,en belangrijk is,vertrouw je jezelf niet in het Thaise verkeer,begin er niet aan.,
Een goed rijtijdenbesluit met de daarbij passende handhaving en zware repercussies voor EN de baas van de ondernemening EN de betreffende chauffeur. Verder een bus met twee chauffeurs die elkaar om de maximaal 4 uur aflossen. Kunnen de passagiers even van een plaspauze en een snelle hap of iets drinken genieten en daarna verder met een frisse chauffeur. Zal wel iets extra’s kosten twee chauffeurs, maar een begravenis of crematie is een stuk duurder. Ben benieuwd naar je REACTIE
Alle nachtbussen waarmee ik geweest ben hadden 2 chauffeurs.
Zowel in Thailand,Laos als Vietnam.
Het is prettig te weten, dat er 2 chauffeurs aan boord zijn. Nog beter 3, of 4. Het belangrijke punt is, welke opleiding hebben die chauffeurs gehad en wat hebben ze net van te voren gedaan, spreek gedronken voor dat ze hun dienst zijn begonnen ? Maar er zijn ook wel eens dronken vlieg kapiatijnen aan het instappen en vliegen gehinderd. In dit deel van de wereld tikken de klokken net iets anders als in Europa. Dat zegd echter niet, dat het bij ons ook wel eens degelijk fout kan gaan.
Als reactie op de stelling wil ik zeggen, dat de nachtbussen op zich niet gevaarlijker zijn dan ander vervoer overdag of ’s nachts. Het verkeer in Thailand is gevaarlijk, omdat vele Thaise chauffeurs nauwelijk benul hebben van verkeersregels of die al lang vergeten hebben.
Wel is het mij bij busritten opgevallen, dat vaak onbevoegde chauffeurs de bussen besturen. Vanuit Bangkok rijdend weten ze door onderling contact, waar controle posten van de politie zijn. Zodra ze die gepasseerd zijn, stapt de bevoegde chauffeur uit en neemt een ander het vaak over. Ik rijdt regelmatig over de Phetkasem Road. Er zijn dikwijks politiecontroles, maar bussen worden altijd zonder controle doorgelaten.
Ik rijd al jaren zelf door Thailand. Geen probleem!!
Neem ook regelmatig de nachtbus, in Thailand en Laos. Ook geen probleem.
Het is heel erg wat er gebeurd is, maar dit kan ook in Europa gebeuren.
Hoeveel duizend (ja!) bussen rijden er wel niet in Thailand per dag/nacht?
Wat is het alternatief…. de hogesnelheidslijn in Spanje, misschien?
Daar waar ik doodsangsten uitgestaan heb, is in China geweest tijdens een taxi rit in Guangjou, in Mumbai – toen nog Bombay – ook een taxi, beide keren reden de chauffeurs als gekken door de stad voor niets en niemand stoppend.
In São Paulo zat ik in een taxi en ik moest de taxi chauffeur voortdurend wakker porren bij een stoplicht, omdat hij telkens weer in slaap viel.
Het enigste “echte” ongeluk dat ik ooit heb gehad was in Indonesie tijdens een rit van Bukittingi naar het zuiden.
In Thailand? Ik hoor telkens weer van die wild west verhalen, maar ik heb tot nu toe voor de keren dat ik van Hua Hin / Pranburi naar Bangkok in een minivan ben gereden voor het grootste gedeelte goed rijdende chauffeurs gehad. Zal het allemaal aan mij liggen?
Vorige week maakte ik me voor de eerste keer een beetje zorgen over het rijgedrag van de chauffeur op weg naar Hua Hin. Deze minivan bestuurder hield bij een snelheid van 60-80 km/uur een afstand van geschatte twee meter. Maar dit was de eerste keer in bijna twee jaar tijd.
Het is allemaal relatief. We kunnen geen verkeersongelukken uitsluiten. Ik wil het niet graag hebben, maar het streven van Nederland en andere westeuropese landen om het aantal ongelukken tot nul te brengen is een utopie. Waar mensen zijn worden fouten gemaakt.
Je moet maar bedenken dat 90% van de tijd alles goed gaat!
Ik kom nu al een aantal jaren in Thailand en heb regelmatig gebruik gemaakt van ‘de lijnbussen’ (Korat-Bangkok en vice versa) en altijd zonder problemen.
Afgelopen jaar voor het eerst zelf deelgenomen aan het Thaise verkeer en heb letterlijk mijn ogen uitgekeken.
Ik heb buschauffeurs gezien (niet alleen buschauffeurs, maar daar gaat wel de stelling over) die gaan of zijn aan het inhalen in een totaal onoverzichtelijke bocht. Ook een aantal van die buschauffeurs, die op een 1 baansweg (ook met doorgetrokken streep) even met de lichten knipperen en dan gaan inhalen. Maakt niet uit of er nu wel of geen tegenligger komt, die moet maar aan de kant.
Toch heb ik ook veel normal rijdende buschauffeurs gezien, die keurig hun snelheid houiden en niet op de rechtse baan alles en iedereen voorbij vlogen. Is inderdaad anders bij veel chauffeurs van minivans, die vliegen je langs alle kanten voorbij en vrachtauto’s, die zonder verlichting rijden en/of van links naar rechts zwalken over de weg.
Het verkeer in Thailand is in het algemeen een zeer gevaarlijke onderneming.
Zoals vehikels van ELKE soort hier rondrijden (rijgedrag) dat ze je niet in West Europa.
Gewoon eerlijk zijn: de situatie is in Thailand veel en veel gevaarlijker.
Zelf verkies ik ofwel met mijn eigen wagen te rijden (basis Hua Hin).
Ik heb al zowel tochten naar het noorden en zuiden ondernomen (van Chang Mai – Phuket-Ko Chang).
Het haar op mijn hoofd heeft regelmatig recht gestaan.
Bij donker probeer ik zo weinig mogelijk te rijden (onverlichte voertuigen en dronkenschap) + de wetenschap als je als Farang “iets” voorhebt ben je waarschijnlijk de klos. Daarvoor is de bus dan weer een voordeel.
Echter voor bussen en minivans (heb wel degelijk al met beide gereist) heb ik een hemelse schrik.
Ben al meerdere malen op een onverantwoorde manier ingehaald dor die discobussen en overhaaste minivans.
Ieder zijn eigen mening natuurlijk, maar als ik ze in mijn spiegel zie opduiken anticipeer ik op hen door een veilig (wanneer mogelijk) weggedrag.
Tja, dan zullen wij toeristen niet verder komen dan Bangkok, want dat kan nog wel veilig met de airportlink denk ik.
Waarom worden in de stelling alleen touristen en expats benoemd ? Iedereen loopt toch hetzelfde gevaar ?
Als ik al reis met de bus, is het de dag bus, maar ook niet zonder gevaar veel chauffeur oververmoeid of hebben geen ervaring, er rijden zelfs chauffeurs zonder rijbewijs is mijn ervaring, het liefste reis ik per binnenlandse vlucht of met de trein als de mogelijkheid daar is.
Tijdens ieder verblijf in Thailand – vaste stek in Hua Hin – reis ik wel voor een paar weken naar Chiang Mai, Phuket of elders. En iedere keer ben ik weer blij dat ik goed ben aangekomen, hoewel ik nog geen calamiteiten heb meegemaakt. Wel reis ik bij voorkeur met de Governemental Bus vanaf een of andere busterminal. Je betaalt wat meer maar voor mijn gevoel een stuk veiliger dan bv. een bus van Chiang Mai naar Kohsan Road voor 320 Baht! (ja, die bestaat) Opstappen op een donkere parkeerplaats langs de hiway en karren maar…
Overigens als je bedenkt hoeveel bussen er ’s nachts rijden of racen van A naar B dan valt het aantal ongelukken nog mee, niettemin dit jaar toch al 50 doden en tig gewonden; je zal er maar bij horen!
Mijn Thaise vrouw en ik reizen bijna altijd met de government bussen (999bussen) soms met Sombat tours. Laatst zelfs een display in de bus waarop je de snelheid kon aflezen, niet boven de 90 km per uur. Ik heb niet het idee dat er door deze maatschappijen gevaarlijk gereden wordt. We reizen zowel overdag als s’nachts. Daar we op Samui wonen is vliegen niet echt een alternatief, Bangkok airways is van en naar Samui veel te duur. Heb ook 1 maal een bus genomen vanaf khao san road, vroeg me al af waarom deze V.I.P. bus zo goedkoop was. Dat doe ik dus nooit meer.
Er rijden daar ’s nachts natuurlijk héél wat bussen rond en controle is er niet of nauwelijks. Voeg daarbij nog een vleugje georganiseerde corruptie… ja dan gaat er wel wat mis! Zelfs met motorbikes gebeurt daar een en ander. ;-b
Zelf ga ik ook het liefst niet de weg op tijdens feestdagen of lange weekenden, gezien de mentaliteit van het overgrote deel van de Thai, vrij nonchalant is betreffende alcoholgebruik en rusttijden in het verkeer. In dit geval lag het niet aan de bestuurder van de tourbus, maar aan de in slaap gesukkelde vrachtwagen bestuurder,
Mijn vrouw haar familie, dus ook de mijne;-), woont in een dorp op ongeveer 12km van Sawang Daen Din. Wij deden dikwijls het nachttraject Bangkok-Sawang Daen Din en hadden nooit klachten over ook maar een onvoorzichtigheid van de chauffeurs! Wij gaan nu in december terug en hebben besloten het vliegtuig te nemen. Wij hadden immers meer last van het confort in de bussen dan wel met de veiligheid. Ik ben groot en heb steeds te weinig plaats voor mijn lange benen en prijs van het vliegtuig valt echt wel mee. Alles is ook nog op enkele uurtjes geklaard. In Udon Thani huren we op de luchthaven een autootje om de betrekkelijk rustige afstanden te overbruggen. Het zal wel even wennen worden maar mits defensief rijgedrag hopen we het er heelhuids af te brengen. En raar maar waar, ik heb de beschikking over een voortreffelijk navigatiesysteem met zeer gedetailleerde wegenkaarten. Hopelijk kan er een ervaringsdeskundige mij nog wat tips bezorgen! Zijn er Thailandbloggers die dit traject kennen of menen me op een andere manier nog te kunnen verder helpen? Wij zullen hen echt dankbaar zijn!
Ronald en Dirk B. Hebben jullie goed gezien. Door getrokken streep (ook 2 strepen) is een ultimatieve uitnodiging voor ELKE Thais bestuurder te gaan inhalen. Als jij dan tegenligger bent, mag je van de weg af, anders wordt je voertuig je doods kist. Ik gok, dat die Thais die dit flikken voor 50% niet nuchter zijn. Ik heb dat hier in deze blog al een paar keer gezegd, dat ik getuige was van zuipfeestjes waar achteraf dan bezopen achter het stuur wordt gekropen. In mijn eigen Familie moest iemand bedronken naar huis rijden. De dag er na wird zijn Hi-Lux met 120.000 Baht schade uit de greppel getrokken. Hij zelf had niets. Dit vind ik de leukste manier het af te leren-als die lui (alleen) zich zelf schade toe brengen. Op politie hoef je daar bij niet te rekenen. Tip en vuist regel: na 17:00 WEG VAN de THAISE WEG. Blijf gezond mensen.mijn
Ik rij behoorlijk veel, ook s’ nachts door Thailand.
is het veilig? ja maar men moet wel de toestand van de wegen en wegmarkering in beschouwing nemen al is ook hier de laatste jaren veel veranderd.
de technische staat en de verlichting van m.n. vrachtauto’s ronduit slecht en gezien de lage snelheid waarmee ze rondtuffen vaak betrokken bij ongevallen. Een verplichte APK zou niet gek zijn.
Nachtbussen, doorgaans geen problemen mee ook in europa gebeuren busongelukken. Herinner me nog de nachtbussen van NL naar Spanje deze lagen ook regelmatig in de sloot.
Hier zijn het staatsbedrijven en m.i. is dat veiliger dan private ondernemingen.
Hallo Tooske,
Zat even te grinniken na het lezen van jouw reactive.
Een APK-keuring hier in Thailand??
Zijn de wegen leeg, bussen blijven in terminals en de tourist heft problemen van A naar B te komen.
Wij zeggen het ook wel eens tegen elkaat als er weer een auto probeert ons in een zwart rookgordijn te verstoppen.
Deze rijdt dan niet op benzine maar gewoon op olie en is een gevaar voor het zicht op de weg.
Groetjes,
Louise
Verkeer is overal ter wereld gevaarlijk. Overal rijden er gekken rond!
Wat de busreizen in Thailand betreft heb ik geen slechte ervaringen. Warschijnlijk heeft het ook met de firma te maken waarmee je meereisd.
Ikzelf heb gezien dat de chauffeur van ‘Nakonchai air’ busfirma, om de x uur moet stoppen en zich gaan aanmelden met een rittenboekje in een lokaaltje langs de weg. Hij moest zelfs een alcoholtest ondergaan.
Ik reed wel met een VIP bus! Daar kan je lekker slapen zoals in Bussiness class in een vliegtuig, trouwens daar kreeg je echt een vliegtuig service! Prima maatschappij. Het was op het traject Bangkok-Ubon Ratchatani.
Het vliegtuig is het snelst en met Thai Airways, heel comfortabel en rechtstreeks v
De nachtbussen zijn er gekomen om mensen die ze gebruiken snel en zonder verlies van tijd (u kan slapen tijdens de rit) naar hun bestemming te brengen. Dit is in Europa zo en ook in Thailand. Het is de bedoeling dat de bestuurders voor aanvang voldoende rust hebben. Wij kennen de tachograaf, vroeger met schijven, nu digitaal. De rijtijden worden genoteerd en gecontroleerd. Wat niemand weet is wat er buiten die tijd geschied.
U kan van een bruiloft komen en aanstonds vertrekken voor en rit met bus of vrachtwagen. Het is het verantwoordelijkheids gevoel van de bestuurder(s) dat telt.. Ook van belang is de tijdsdruk die word opgelegd. Men moet aankomen om dat uur.
Ik heb na vele ritten in Thailand 1 keer meegemaakt dat een bus defekt raakte. Een keer heb ik een bestuurder naar zijn baas weten bellen om te zeggen dat hij ziek was en een vervanger vroeg. Hij heeft dan nog wel enige tijd moeten blijven rijden tot iemend gevonden was om het stuur over te nemen.. Zo moet het de tweede bestuurder moet ondertussen rusten om nadien uitgeslapen verder kunnen te rijden.Ik zal de bus blijven nemen. Ik heb slechts een keer het vliegtui genomen cnw bkk toen in 2011Bangkok onder water stond.
Lang geleden 1 keer met de bus van Bangkok naar Khemmarat, en nooit meer!! Mij krijgen ze met geen paard meer in een bus hier. Sindsdien rijden we zelf en daarbij voel ik me een stuk prettiger, ondanks het chaotische Thaise verkeer.
Het busongeluk is veroorzaakt door een in slaap gevallen vrachtwagenchauffeur.
Daar kan de buschauffeur toch niets aan doen???
Alweer lang geleden deed ik alles met de nachtbus in Thailand. Ik heb toen 2x problemen gehad en toen was het voor mij ook nooit meer.
De eerste keer had de bus een klapband en we reden zo het rijstveld in. Gelukkig alleen natte voeten en geen gewonden. De tweede keer zat er een klein kereltje in het gangpad van de bus onder het rijden in een open luikpermanent onderhoud aan de motor te doen. Ik noemde hem Speedy Gonzalez tot met een luide knal alles onderin vastliep en de bus op een onprettige wijze tot stilstand kwam. Na enkele uren werden we opgepikt door een bus met alleen houten banken en open ramen die ons de laatste paar honderd kilometer vervoerde.
Daarna heb ik alleen nog maar gevlogen in Thailand eerst met Thai Airways en later met Nok Air en dat bevalt heel erg goed.
en dat vergat ik nog, onlangs was een neef met zijn vriend bij ons op bezoek in Bangkok. Ze waren samen met de bus uit Chiangmai gekomen. Voor de terugweg nam de vriend aan aanbod van een bekende aan met de minibus terug te gaan en mijn neef nam de bus.
De minibus verongelukte tegen een boom en de vriend was op slag dood met nog een passagier. Behalve lokaal ga ik ook nooit de weg op voor grote afstanden nadat ik vroeger met een hotel taxi van Bangkok naar Pattaya ging. Onderweg kreeg de chauffeur een epilepsi aanvan tijdens het inhalen en een vrachtwagen ons tegemoet kwam op de toenmalige 2 baans weg. Vlak voor een dodelijke botsing vlogen we de weg af en dat hebben we toen ook overleefd.
Ook nog een keer op Phuket laat in de avond op weg van Phuket Town naar Patong waar we toen in het enige hotel verbleven (Patong Beach Hotel) was er een road block waar we net omheen konden. Twee boeven op motoren volgden ons en reden aan beide kanten van de bus mee trwijl ze met pistolen zwaaiden. We zijn toen zo hard als we konden doorgereden en hebben ook dat weer overleefd.
Ik weeg 200+ dus pas niet in de bus, mijn vrouw doet alles met de bus, de eerste keer dat ik haar ontmoette 8 uur te laat, laatste keer kwam ze 2 uur te laat, sta je dan op het vliegveld met je gehuurde auto te wachten op een plaats voor alleen inladen en lossen van passagiers
trein is een goede manier van reizen net als het vliegtuig , maar daar storten er ook wel een paar neer Thai Airways Surat Thani Air Asia Phuket ik was toevallig allebei de keren dat het gebeurde in Thailand,
Ik relax als ik auto rijdt dus ik huur een pick-up wanneer ik in Thailand ben de familie auto pas ik niet in,
Mijn vrouw komt met de bus naar Bangkok 2 dagen shoppen en dan rijden we naar huis tijdens de 5 -6 uur dat we onderweg zijn zien we dus veel ongelukken , bijna ongelukken niet alleen bussen , alle Thais zouden ze moeten verbieden om gemotoriseerde voertuigen te besturen ze zijn levensgevaarlijk .
Ik reis al sinds 1992 regelmatig met mijn echtgenote en soms ook met onze dochter en kleindochter, door Thailand.
Ik zorg er altijd voor dat ik een privé minibus heb met chauffeur en wil alleen reizen als het licht is. Na 19.00 uur voor mij geen transfers e.d. meer over de Thaise wegen. Overigens is dat van toepassing op alle vakantielanden waar wij heen gaan. Of dat nu Azie, Afrika en Zuid-Amerika is: als de zon onder is geen transfers meer.
ik vind dit weer des nederlands, je moet de nachtbus niet nemen,ook geen mini-van zelfs de trein niet,nou ga dan lopen is dat dan veiliger,NEE, blijf dan in Nederland is dan mijn reaktie Ik reageer omdat ik al 6 jaar in thailand woon en elke 2 maanden weer terug reis naar Amsterdam en daar Rijdt ik al 30 jaar TAXI, ja bij de TCA met een gedegen opleiding van eertijds,maar als je daar het verkeer ziet en mee maakt” goed geregeld”maar met het merendeel van wat zich tegenwoordig Taxi-Chauffeur noemt wil ik niet instappen, gelukkig is er per 1 juni weer een nieuwe regeling in het Taxi-metier en dat is de TTO en hoop dat ook in Nederland de verkeers veiligheid daar door wordt ver hoogd, dus als je hier niet aangeraden wordt om met de (Specifiek) nachtbus te reizen blijf dan in Nederland. Dus mijn advies zoek een betrouwbare Taxi-chauffeur in je eigen omgeving en laat je daar door
naar bangkok of wat dan ook brengen wat gezien de nederlandse prijzen hier voor ons toch een kleine invewstering vergt. Mijn woonplaats is Prasat en ik ga voor 4.000 bath naar suvannaphum dat is het mij wel waard.
Ja natuurlijk is dit erg maar gebeurt overal in de wereld misschien in Thailand meer als in nederland maar is dat een rede om niet (specifiek met de nachtbus) te reizen. Lees het aantal bus of auto ongelukken in Europese landen Niet vergeten Trein ongelukken zolang er verkeer is zullen er doden door het verkeer vallen. Oplossing niet reizen. Ik heb het opgelost door een prive Taxi-chauffeur te zoeken en tot nu toe ook gevonden maar ja dat kost iets meer maar in vergelijk met de Nederlandse tarieven een prikkie. Ik woon al 7 jaar in Thailand Prasat en ga elke 3 maanden voor 3 maanden naar Amsterdam om daar als Taxi-chauffeur te fungeren dat doe ik al 36 jaar, maar wat je daar meemaakt met de tegenwoordige zich taxichauffeur noemende dat heb ik in Thailand nog niet meegemaakt.
Gerrit, ik heb net als jij een privé taxichauffeur, die mij en ons gezin rijdt, als ik niet met eigen auto kan zoals naar het vliegveld of een ziekenhuis in Bangkok. En de zogenaamde taxichauffeurs in Amsterdam ken ik maar al te goed.
We nemen reeds enkele jaren de slaaptrein van Hua Hin naar Hat Yai.
Hoe meer je naar het zuiden rijdt, hoe meer je de indruk krijgt dat de trein naast de sporen rijdt, maar voor de toekomstig geplande super sneltrein zijn wij zeker geen kandidaat.
Het verkeer in Thailand is levensgevaarlijk.
Wegen met grote gaten. Dronken medeweggebruikers.
Overstekende waterbuffels. En ga zo nog maar een tijdje door.
Als ik zelf af en toe met de auto reis tel ik de ongelukken.
Ik ga in Phuket van en naar de airport met een bevriende meter taxi.
Verder VLIEG ik alles binnen Thailand. Als je een beetje handig bent op
internet kan dit tegen lage kosten. Soms zelf goedkoper dan met een bus.
Vakantie gangers die met trein of bus gaan begrijp ik echt niet. Je bespaart
nauwelijks geld en je verspilt veel tijd en je komt gebroken aan.
Ga lekker vliegen met Nokair, Airasia of Thai Oriënt. Goedkoop en
zo relaxed !!!
Ik rijd uit principe nooit in een bus. De chaufeurs drinken allemaal Red Bull of dergelijke
stimulanten en als het uitwerkt zijn ze binnen korte tijd bewusteloos. De bus nemen is
een levensgevaarlijke beslissing. De trein is smallspoor en verongelukt regelmatig, mede door slecht onderhoud van rails en wagens. Je kunt beter vliegen als je leven iets waard is.
Hallo, ik reis al 20 jaar elk jaar met de nachtbus van pattaya naar Kalasin en andersom.
Ik reis altijd met chan tours, deze reis moet met 2 schaufeurs uitgevoerd worden, maar mij is meerdere keren opgevalen dat de hele reis door 1 schaufeur werd gedaan, dit is gelukkig altijd goed gegaan, maar het is vragen om problemen. De thai denkt als hij een red bul drinkt dat hij weer wakker is, ik denk dat er meer controlle moet zijn op deze dingen.
Het vliegtuig is geen optie , want in kalisin is geen vliegveld, dus de volgende keer op hoop van zegen toch maar weer de bus.
Groeten, Frank
“De statistieken zijn beangstigend. In 2011 stierven bijna 10.000 mensen op Thailand’s wegen. In Groot-Brittannië, dat een vergelijkbare bevolking heeft, kwamen 2000 om in het verkeer. Het is duidelijk: het verkeer in Thailand is bloedlink. Veel Thai hebben het rijbewijs kado gekregen. Tegenwoordig moet je examen doen, maar dat stelt heel weinig voor. Oorzaak is ondermeer een slechte opleiding, maar ook is het in Thailand ‘normaal’ om dronken achter het stuur te zitten. Motor-rijders, meestal zonder helm, zijn met 70% de grootste slachtoffers”.
Citaat net uit SIfaa geplukt.
Bus of auto en/of motorbike, verkeer is razend gevaarlijk in Thailand.
En wie dat niet ziet…….
“In het land der blinden is eenoog koning”
Groeten,
Dirk
Precies Dirk B:, wat jouw laatste zinsnede betreft: gezien de strekking van vele reacties zijn er velen die zich als zodanig opstellen en uiten: de Thai zijn blind voor hun eigen realiteit en de betwetende farang heet éénoog.
Valt allemaal wel mee. Ook in Europa gebeuren veel verkeersongevallen met bussen en treinen. 78 doden in Spanje twee dagen gelden met de trein.
Omdat er in Spanje nu een groot treinongeluk met veel doden is gebeurd valt het in Thailand wel mee? Betrek eens de dichtheid van het Europese spoorwegnet en de frequentie van de treinen in de vergelijking en plotseling ziet het er toch ‘iets’ anders uit……….
Relativeren kun je ook overdrijven!
Wat is dat toch wanneer in Thailand iets ernstig is gebeurd het dikwijls algauw gebagatelliseerd wordt met ‘ach dat gebeurt in Nederland/Europa toch ook’ echter ándersom zal men dat vrijwel nooit zeggen.
Een moord, brand, overval en verkeersongelukken in Nederland, ach wat maakt het uit want die gebeuren in Thailand toch ook. 🙁
Om bij het onderwerp van het artikel te blijven want of de (nacht)bus en of trein veilig is of niet dat is voor mij het punt van overweging niet doch heb er gewoonweg geen zin in om op dergelijke wijze langdurige reizen te maken. Moet er niet aan denken om met de bus of trein van Bangkok naar bijvoorbeeld Chiangmai of Surathani of nog verder te reizen.
Ieder zijn/haar plezier maar begrijp niet wat daar nou zo leuk aan is.
Als een Thai zijn rijbewijs wilt halen.,zonder daarvoor allereers rijlessen te gaan nemen…is day veelal binnen anderhalf -uur voor elkander, en de meeste tijd daarin is de papierenkwestie.
Ik moet vaak lachen met het rijgedrag van een gemiddelde thai!
Het zijn werkelijk artiesten…als ze achteruit moeten rijden.,draaien zij hin hoofd 90c naar het uitzicht van achteren.
Hun achteruitkijkspiegels gebruiken ze enken om te checken of er nog een neushaartje is achter gebleven na het scheren.
Ik wens iedereen veel plezier tijdens de nachtelijke uren met zo’n dodenrijder.
Ongeacht financieel of langere rijstijden is mijn keuze…vliegtuig of trein.
ik ben veel in Europa onderweg met een touringcar,en wat ik in sommige landen heb gezien,met name in de zuidelijke landen is ook niet mis.
In Thailand ook veel met de bus gereisd,en persoonlijk vind ik dat je het niet te zwart moet afschilderen.
Natuurlijk gebeurt het een en ander.
De bussen die we hebben gebruikt waren bemand met 2 chauffeurs,die elkaar op tijd gingen aflossen.
Ook het weggedrag van de meeste chauffeurs was gewoon goed.en er werd wel doorgereden maar op een rustige en comfortabele wijze.
Je kunt in thailand nergens echt veilig deel nemen of onderdeel zijn van elke vorm van verkeer.
Dus ja dan zou je het hele land moeten mijden go with the flow en probeer zo weinig mogelijk zelf te rijden als je niet gewend bent.
Op 2 juli: Bij een treinongeluk in de Duitse deelstaat Hessen zijn 26 mensen gewond geraakt.
Op 12 juli: Bij een treinontsporing in het Franse Bretigny-sur-Orge zijn zes doden gevallen
Op 24 juli: Bij een treinongeluk in Spanje zijn 78 passagiers om het leven gekomen.
En dan op 28-7: Zeker 38 doden bij zwaar busongeval in Italië.
Plus dat bij de laatste 3 ongelukken nog eens tientallen gewonden te betreuren zijn.
De ongelukken zijn vooralsnog te wijten aan niet goed uitgevoerd onderhoud, dan wel gebruik van niet goed materiaal, en/of slechte staat van veiligheidsvoorzieningen, cq menselijk falen.
Zou er in Thailand nou echt sprake zijn van een andere context?
Of zullen we die van landen in Zuid- en Oost Europa er eens bij betrekken?
De opsomming van ongelukken is geen basis voor een vergelijk. Het werd terecht al eerder hier gezegd, dat de dichte van det spoornet en de frequency waar treinen mee rijden mee te tellen is. 5-6 x Per uur van Rotterdam naar Amsterdam of alleen maar 2 x per dag van Bangkok naar Aranyaphratet is gewoon niet vergelijkbaar. In Duitsland rijden geregeld treinen opver de 200Km/uur op het trajekt. Als in Thailand de trein meer als 40Km/uur zou rijden valt deze spontaan uit mekaar. In Frankrijk ver over 350Km/uur. Frankrijk heeft een trein rekord met 583Km/uur. Hier wordt de postkoets met een ruimteschip vergeleken.
De opsomming heb ik benoemd om aan te tonen dat het zich verontwaardigd tonen over dat wat absoluut niet goed is in de Thaise “verkeersinfrastructuur”, of anderszins, hetgeen in vele reacties veelvuldig aan de orde is, nmm niet terecht is als je ziet wat er al fout kan gaan in Westerse context, met nota bene gebruik en inzet van alle hoogwaardige technologie zoals in landen als Duitsland en Frankrijk, idem Spanje en Italië. Juist door deze landen als voorbeeld te nemen maak je al duidelijk dat vergelijken en wijzen naar Thailand niet kan. (Sowieso gaat elke vergelijk al mank.)
Zelfs met alle beschikbare ingenieuze knowhow lopen zaken al niet zoals bedacht en bedoeld, nog afgezien wat mensen ermee presteren.
Niet dat ik zeg dat het allemaal zo goed gaat en is, absoluut niet. Maar hoe kun je nou zo verbolgen willen reageren daar waar eigen falen zo zichtbaar is?
De maand juli 2013 is nog niet om of ik kan aan mijn eerdere opsomming alweer een treinongeval toevoegen, nml dat: In Zwitserland zijn twee passagierstreinen frontaal op elkaar ingereden in het kanton Waadt. Brandweerlui hebben dinsdag het levenloze lichaam van de vermiste treinbestuurder gevonden. 26 mensen raakten gewond. Dat is officieel bevestigd door de Zwitserse politie.
Er werd de opmerking gemaakt dat in Thailand een trein uit elkaar valt als ie harder rijdt dan 40 km per uur; in ons hoogstaand Europa knallen hoogwaardige treinstellen met hoge snelheden tegen elkaar, tunnelwanden of muren.
Maar ja, je mag niet vergelijken toch als Thailand in het voordeel prijkt!
Een opsomming is vaak niet kompleet bij zo een gevoelig onderwerp als treinongelukken. Daarom deze onderstaande link, waar nog een beetje meer te zien is, als dat wat al werd genoemd ? Deze link heeft minder woorden maar wel met heel veel overtuigende fotos. Veel plezier bij het kijken.http://goo.gl/cXd1RV
Bij ons in europa worden daarvoor de echte verantwoordelijken voor dit soort ongevallen voor aangeduid die voor de kosten van de slachttoffers opdraaien .
Bij die ongevallen in thailand moeten die buitenlandse slachtoffers alles verhalen op hun eigen verzekeringen en word alles in de doofpot gedraaid .
Moderator: uw reactie is off-topic.
Oh ja, dat vergat ik nog. Zijn we nu allemaal al weer het Fyra drama vergeten??
Dat is snel…..
Weet U nog wel, dat was die nederlands-belgische hogesnelheidstrein die gemaakt werd in Italie.
Europese normen, regels en kwaliteit ten spijt, viel hij al voor dat hij in gebruik werd genomen al half uit elkaar. Gelukkig zonder ernstige slachtoffers te hebben gemaakt.
Hier wordt zo vaak appels met peren vergeleken.
Men kijkt naar het aantal doden, maar niet naar het aantal ongelukken.
In Spanje kan door slechts 1 ongeluk 10-tallen doden vallen, maar is daarmee nog niet gezegd dat het verkeer in Spanje slechter is dan in Thailand.
Een betere vergelijking zou zijn de feiten op te noemen.
Relatief gezien zitten in West Europa stukken minder weggebruikers met hoog percentage alcohol achter het stuur dan in Thailand. In Thailand is stomdronken achter het stuur zitten gewoon “toelaatbaar”.
Het wagenpark in West Europa is veel en veel beter onderhouden dan die uit Thailand.
De wegen in West Europa zijn veel beter onderhouden dan die van Thailand. In Isaan is het een ramp om behoorlijk rijden op wegen met vele gaten.
In West Europa lopen heel erg weinig straathonden in het verkeer. In Thailand is dat duidelijk anders.
In West Europa moet je (maanden, soms jaren) flink je best voor doen om een rijbewijs te halen. In Thailand kan je binnen een uur een rijbewijs kopen, zonder maar een keer achter het stuur gezeten te hebben.
In West Europa is het heel erg moeilijk om een verkeersovertreding af te kopen. In Thailand is dat echter een dagelijkse praktijk. Lang Leve de corruptie!!
In West Europa vinden per jaar veel minder verkeersongelukken plaats dan in Thailand.
Zo kan ik doorgaan.
Doe je voordeel mee.
Groeten,
Chander
Chander, mijn kompliment voor jouw uitstekend verhaal. Jij hebt het op een goede manier verwoord. Elke dode is er 1 te veel, in Europa maar zeker ook in Thailand. Zie mijn eerder verhaal in deze blog over drinken voor en tijdens het rijden in het Thaise verkeer. Ook in mijn omgeving wordt regelmatig behoorlijk gefeest en gevierd. Vaker heb ik last er van dat ik om deze reden opval, omdat ik niet drink en bedronken in mijn wagen stap. Het voordeel is aan mijn kant. Ook rij ik na 17:00 uur niet meer en al helemaal niet in onbekend terrein. En als het even kann, vlieg ik binnen landse vluchten=sneller=vaak goedkoper= is safer.. Het is wel aardig met de trein/bus door dit land te rijden. Veel onbekendes te zien, zeer interressant. Maar s’nachts ?. No WAY.
Vandaag voor 1590 bath Phuket – Chiang Mai
gevlogen. Een vlucht van ruim twee uur. Dat is minder 40 euro.
Kan ook met de bus duurt 23 a 24 uur. Twee dagen nodig
om te herstellen en nog maar te zwijgen over alle gevaren
op de weg. Ik denk trouwens dat je met de bus een zelfde bedrag
zou zijn kwijt geweest. Je moet alleen de bus of de trein of de auto
nemen als het echt niet anders kan omdat er bijvoorbeeld geen vliegveld is.
In alle andere gevallen is de keuze wat mij betreft heel simpel