De bovenstaande stelling is altijd goed voor heftige discussies op verjaardagen en andere feestjes van Nederlanders die in Thailand wonen.
Wanneer je de statistieken bekijkt zou je moeten vaststellen dat er veel verkeersdoden vallen in Thailand. Dit cijfer is natuurlijk hoog omdat er meestal geen helm wordt gedragen.
Toch is er een groep die zegt: ‘het valt wel mee’. Iedereen kijkt goed uit en ik vindt het hier wel ontspannen rijden. Zelf heb ik drie maanden rondgereden in Hua Hin en omgeving en vond ik het met de onveiligheid ook wel meevallen. Daarbij moet ik vermelden dat ik wel een ervaren bestuurder ben van zowel een auto als een motorfiets en natuurlijk voor beide voertuigen een rijbewijs heb. Wellicht kunnen farang die hier leven de gevaren beter inschatten en komen er onder deze groep minder ongelukken voor dan onder toeristen?
Echter, er zijn ook Nederlanders in Thailand die zeggen dat er dagelijks ongevallen te zien zijn in de straat waar ze wonen. En dat je na een regenbui je het aantal ongevallen niet meer op de vingers van een hand kan tellen.
Ambassade waarschuwt
Ook de website van de Nederlandse ambassade in Bangkok waarschuwt voor het gevaar in het verkeer:
‘Elk jaar zijn er in Thailand duizenden verkeersdoden. Vaak als gevolg van een combinatie van roekeloos rijden en sterke drank. De overgrote meerderheid van de slachtoffers zijn motor- en brommerrijders. Vaak wordt geen helm gedragen. Voor het huren van bromfietsen is een motorrijbewijs vereist. Dit wordt echter niet altijd door de verhuurder aangegeven. Ook al wordt de bromfiets verzekerd afgeleverd, de verzekering is niet dekkend indien er zonder rijbewijs gereden is.’
Wij zijn benieuwd naar de ervaringen van de lezers. Misschien kan jij een reactie geven en uitleggen of het deelname aan het verkeer nu wel of niet levensgevaarlijk is.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Vliegtickets25 november 2024Thai Airways hervat directe vluchten tussen Bangkok en Brussel
- Expats en pensionado24 november 2024In Memoriam: Colin de Jong
- Reistips24 november 2024Belangrijke regels voor het meenemen van gezondheidsproducten naar Thailand
- Steden24 november 2024Ban Krut, onontdekt in Thailand (video)
zeker! het is niet voor niets dat veel bedrijven in Thailand het niet toestaan dat expats zelf aan het verkeer deelnemen.
Goedemorgen,
Ik kom voor vakantie zo,n 5 a 6 keer per jaar in thailand. Ik huur dan meestal een auto en echt altijd een scooter. Dus je kan zeggen dat ik veel in thailand rijd.
Ik vind het verkeer in thailand niet gevaarlijker als in nederland .
Er is wel EEN heel groot verschil. In nederland mag je ervan uitgaan dat ook jou mede weggebruikers opletten. In thailand kan je dat dus NOOIT.
Er zijn hele hordes thai die geen rijbewijs hebben en dat kan je in het verkeer dan ook duidelijk merken. Er word heel voorzichtig gereden over het algemeen meestal zelfs te voorzichtig, wat gevaarlijke situaties met zich meebrengt.
Als je zelf heel goed oplet en er zoals in nederland niet vanuit gaat dat de ander het wel snapt kun je redelijk veilig rijden.
Er is echter een grote groep uitzonderingen, en dat zijn de jonge mensen.
Deze groep gaat gewoon rijden als ze gedronken hebben of andere genotsmiddelen hebben gebruikt.
Moet je voor de aardigheid eens in pai gaan kijken. Dit dorp is heel populair bij jonge mensen Helaas ook heel veel farang. Als je hier een uurtje op een terrasje gaat zitten lopen er echt heel veel mensen langs met een door een ongeluk geschonden lichaam.
Echt niet te geloven hoeveel.
Ook zijn er veel farang die denken dat de thaise huurscooters hetzelfde zijn als de snorscooters in nederland.
Die hebben echt geen rijbewijs en slaan alle waarschuwingen in de wind, met alle gevolgen vandien.
groeten uit uden carlo
In mijn ogen en ervaringen, valt het mee “ga gewoon mee met het verkeer”.
Mijn motorrijbewijs heb ik hier in Thailand gehaald, praktijk en theorie examen.
Nu zijn mijn beide rijbewijzen voor 5 jaar verlengd, en heb ik tot nu toe, op mijn Yamaha go for it (boodschappen motor) 1 keer een ongeluk gezien! En ik rijd echt niet als een oude taart op mijn boodschappen motor, ik vind het heerlijk om de wind door mijn haren te voelen. En als ik de high way op ga, zet ik altijd mijn helm op. Ik heb hem altijd bij me, een keer niet in Hua Hin, en toen mocht ik 200 bhat betalen, terecht overigens, de borden met 100% helm dragen hangen overal!
Een tip voor de mensen die de Thaise verkeersborden willen hebben, in het Engels: google even Thaise verkeersborden, dan kom je op een Isaan forum en daar staan de borden netjes afgebeeld! Altijd makkelijk om te weten wat ze betekenen.
Het valt wel mee Olga? Ik heb altijd een ding gezegd en daar blijf ik bij….De auto of scooter kan veel goedkoper gemaakt worden dan nu het geval is, vraag mij echt af waarom de fabriek spiegels en knipperlichten plaatsen…? Het is mij een raadsel want 9 van de 10 gebruiken ze niet!
Al heeft een Thai een rijbewijs dan hebben zij nog niet de opleiding genoten die wij hebben gehad .
Als voorbeeld op dit moment is de regentijd aangebroken en velen weten dan niet dat de weg spekglad kan zijn bij de eerste regen .
Zonder ervaring gaan zij op het laatste moment remmen zonder terug te schakelen .
Laat hen duidelijk zien als ze achter je rijden dat je gaat stoppen dan heb je nog kans dat jij als farang niet de schuld krijgt van die kettingbotsing .
Dit is maar 1 voorbeeld uit het boek wat dikker is als de bijbel .
Altijd je hoofd erbij houden is vereist in het Thaise verkeer om minder kans te hebben bij een ongeluk betrokken te zijn .
Kijk in de krant en je ziet dagelijks de foto’s wat er weer in de buurt gebeurd is .
Maar als ik het aantal slachtoffers vergelijk met de inwoners van NL en Thailand vind ik het nogal meevallen ,terwijl er hier ook wel mensen expres worden doodgereden .
In een eerder artikel is dit probleem al eens ter sprake gekomen.
Daarbij werd vermeld dat de U-Turns levensgevaarlijk waren, vooral in de buurt van Petchaburi.
Ik woon nu hier in Thailand onafgebroken 6 jaar en rij wel elk jaar een paar keer naar Udon Thani.
Ik vermelde dat de aantal ongelukken enorm mee vielen en dat je niet 10 ongelukken op dit stuk weg tegen komt.
Het is daarom overdreven om Thailand af te schilderen als een gevaarlijk land om in te rijden.
De Thai rijdt beslist over het algemeen goed en het zijn geen roekeloze rijders
@Maili. Zo zie je maar weer dat er verschillende ervaringen zijn. Woon ook zon 7 jaar in deze buurt en elke week naar Nongkhai en of Udon.
Helaas heb ik wel regelmatig ernstige ongelukken gezien. Waaronder enkele veroorzaakt door de controlerende/incasserende politie die kompleet inbeschermd midden op een 3 baans weg Nongkhai Udon automoblisten aanhoudt.
Waanzinig gevaarlijke u-turns, waarbij mensen denken dat ze het net halen, niet dus, en vorig jaar tijdens de herstelwerkzaamheden Udon – Nongkhai, hele stukken opgebroken weg, ontbrekende bovenlagen v d weg, zonder enige aankondiging. Hoop ongelukken worden naast de drinken rijders veroorzaakt door de overheid, door het vaak kompleet ontbrken van wegaanduidingen bij werkzaamheden (de leuke tak midden op de weg, maar die je s nachts helaas niet ziet).
In de 6 jaar al enkele malen brandende auto’s inonbeschermde middenberm gezien.
Met je stelling “de Thai rijdt goed en niet roekeloos”, zullen velen je niet volgen. Zoncder helm rijden, aan de verkeerde kant v d weg om een stukje af te snijden, zonder licht en dronken.
Daar ben ik het niet mee eens. Met 4 of 5 man alleen al op de brommer stappen zonder helm is al roekeloos en het zijn er velen met of zonder kleine kinderen. Dan de Thai rijdt goed!!! Ja zolang het op de rechte weg is en recht vooruit maar dat is ook al moeilijk met al die lijm aan de banden en blijven kleven op de rechter baan. Heb onlangs nog eens 45 min zitten kijken bij het afrijden in Pranburi. De meesten kunnen echt niet acheruit inparkeren(paaltje pakken of 1 meter van de stoep) Ze hebben ook geen gevoel voor breedte en stoppen dan maar als ze ergens langs moeten terwijl je er nog met een kinderwagen langs zou kunnen zeg ik maar.Ja en de reactie van Math is ook leuk. Ik zeg altijd spiegels en knipperlichten zijn optioneel!!! en de meeste jongelui draaien hun spiegels er zelfs af.
Voor een helder overzicht wat het bestuderen even waard is:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate
De cijfers uit de eerste twee kolommen zijn voor Nederland afgerond 4 en 7, voor Thailand 20 en 120. Dat is dan resp. het aantal doden per 100.000 inwoners en het aantal doden per 100.000 motorvoertuigen (per jaar). Relatief hoge getallen in de tweede kolom zien we (vanzelfsprekend) vooral in landen waar relatief weinig motorvoertuigen zijn.
Als we de getallen optellen en door twee delen (lekenstatistiek, maar vooruit) komen we voor Nederland op (4+7) / 2 = 5.5 Thailand scoort (20+120) /2 = 70. Thailand is dan dus bijna 13x zo gevaarlijk als Nederland.
Toen ik nog jong was (35 jaar geleden) vielen er in Nederland bijna 4x zoveel doden als nu.
De verhouding was dus, als ik zo vrij mag zijn om te extrapoleren, geen 13x maar 3.25 x zo gevaarlijk.
De maatregelen die in Nederland de afgelopen 35 jaar zijn genomen op het gebied van infrastructuur, handhaving en passieve veiligheid van voertuigen zijn in Thailand nog ver te zoeken (wat niet zo gek is).
Een belangrijk deel van het verschil is dus hierdoor te verklaren. De ‘resterende’ factor van ruim 3 heeft m.i. te maken met het relatief veel grotere aantal motor/bromfietsen, en ook bijvoorbeeld de eerste hulp lijkt niet altijd helemaal verantwoord. Als je in Nederland maar een klein beetje last van je nek hebt wordt je vóór vervoer keurig gestabiliseerd, krijg je een brace etc., in Thailand word je gewoon ingeladen en hobbelen maar.
Als je in Thailand aan het verkeer deelneemt, of dat nou als voetganger of als bestuurder van een motorrijtuig is, is het belangrijk je te realiseren dat het gevaar reeel is en dat het van het grootste belang is zelf de regels zoveel mogelijk in acht te nemen ( en ook niet dronken over straat te zwalken ) en er tevens vanuit te gaan dat anderen die regels NIET in acht nemen. Als ik in Pattaya Beach Road of Second Road oversteek (beide eenrichtingsverkeer) moet je gewoon rechts, links, rechts, links, rechts enz. kijken, en er niet vanuit gaan dat het verkeer maar van één kant kan komen, want dat is niet zo.
Als je zelf je veiligheid in acht neemt en een defensieve houding aanneemt, is Thailand niet onveiliger dan Nederland een paar decennia geleden. En toen gingen we ook allemaal gewoon de straat op. Het leven is nu eenmaal niet zonder risico’s.
Overigens stopt een Thaise bestuurder over het algemeen gewoon als het nodig is, ook als iemand anders een fout maakt, zonder daar boos over te worden. Dat zie ik in Nederland vaker anders.
Wij NL farang rijden voorzichtig want dat is ons geleerd. Ik denk dat die rijstijl eigen is aan mensen uit westese landen.
Het gevaar komt van Thaise kant. Geen opleiding, geen voertuigbeheersing, geen ‘lichaamstaal’ in het verkeer, U-turns zijn gevaarlijk maar op de U-turn de oude richting aanhouden nog veel linker. Tegen het verkeer in rijden zie ik dagelijks. Aanrijdingen zie ik niet dagelijks, wel ‘bijna’ gevalletjes en dan ben ik blij dat men er levend vanaf komt. Geen helm op op de motor, waarom zou je, zeker als vrouw want dan gaat je haar er aan. Nee, de helm hangt gerieflijk aan het stuur….
Geestrijk rijden is een crime; we hadden het er laatst over hier. Dat in combinatie met geen ervaring, geen voertuiigbeheersing, geen motorkleding geeft de meest verschrikkelijke medische zaken.
Ja, en dan dat ‘oprapen’ na een ongeluk, vergeef me het woord ! Want meer is het niet. De buurt stroomt toe, met man en macht wordt het slachtoffer uit de auto getrokken, ze trekken er een deur uit, of ze halen je onder de motor vandaan, nekkapje ? nooit van gehoord, en je wordt geladen in de bak van een pickup en hobbelend naar een ziekenhuis gebracht. Als je ‘geluk’ hebt, jazeker, dan nadert een auto van het bedrijf ‘rescue’ dat helemaal niks te redden aan boord heeft, geen verbanddoos of een uit 1812, geen zuurstof, geen nekkapjes, en die brengen je naar het ziekenhuis dat het meest betaalt voor dat transport…… Maar dat bedrag krijg jij op de rekening….
Ik word in het dorp dagelijks begroet door een 40-er, een meneer die altijd lacht en sinds een motorongeluk niet meer kan werken en ‘dus’ geen werk heeft en ‘dus’ niets binnenbrengt en ‘dus’ aan het eind van de voedselketen hangt, thuis, als u begrijpt wat ik bedoel: broodmager. Het was een veelbelovende jongeman tot…ja, die ene keer ‘geen helm op’ teveel…..
Ik rij motor en ongelukvrij tot een lummel in een vette BMW-7 me geen voorrang gaf en daar had ik wat motorschade, ik had zelf niks. AFKLOPPEN ! Maar ik ben supervoorzichtig. Al weet je nooit of je achter je een dronken halve zool nadert….
Maar die zekerheid heb je in NL ook niet.
Het thaise verkeer lijkt erg onoverzichtelijk zeker voor de toerist in een tuktuk of taxi altijd weer blij als alles is goed gegaan, wat mij ook is opgevallen dat zeker de brommers een groot risco nemen met kinderen erop zonder beschermde kleding,
Tja, in hoeverre zijn persoonlijke waarnemingen representatief? Hangt er van af waar en hoeveel je rijdt denk ik. Ik doe 30,000 km per jaar en heb nog nooit zoveel ellende gezien als hier.
Zoals anderen al aangeven is er geen echte opleiding. Men leert hoe een auto te bedienen, maar rijden leert men niet. Dat geldt overigens in zekere mate ook voor andere landen, zoals de USA en Engeland, waar men tijdens lessen niet de snelweg op gaat. Dat mag je alleen proberen nadat je je rijbewijs hebt. Maar men heeft daar in ieder geval nog wat gezond verstand wat in Thailand echt ontbreekt.
Men denkt niet na, kan niet anticiperen en doet alsof men alleen op de wereld is. Onlangs nog, in een drukke bocht van 90 graden in het donker, had een vriendin een afslag gemist. Ging ze maar in d’r achteruit in die bocht, op een heel smal strookje, terwijl men met 60 km de bocht om kwam zeilen. Gestoord! Terwijl het verder een redelijk intelligente dame was. Hoe vaak zie je niet dat ze in een rechterbaan zitten als ze links uit moeten voegen, zonder licht in het donker rijden, absurde snelheden, etc. etc.
Als je alle capriolen ziet die men hier uithaalt is het een wonder dat er niet meer fout gaat. Maar na verloop van tijd wordt het onvoorspelbare voorspelbaar, en als je defensief rijdt is het best te doen. Maar het verkeer is over het algemeen erg gevaarlijk in Thailand!
OK, net 230 Km gedaan vandaag. Enkele waarnemingen: 1 pick up truck in de middenberm op z’n kant, 2 recente krijttekeningen van kop-staart botsingen, 1 recente krijttekening van motosai en persoon (met dode concludeer ik dan) van motosai ongeluk en 1 ‘live’ kleine aanrijding met alleen blikschade. Niet erg uitzonderlijk, ik zie bijna ieder weekend wel dit soort zaken. In ieder geval geen bloed vandaag.
De beste score van ongelukken per gereden km was op een donderdag middag dit jaar, begin van het lange weekend een week voor songkran. Ik telde 6 net gebeurde ongelukken tussen Sukhumvit en Suvarnabhumi, een stuk van pakweg 30 Km.
Dan ook maar even een opmerking over de verzekering bij een huur brommer/motor.
Deze wordt inderdaad meestal verhuurd inclusief een verzekering maar dit kan slechts maximaal de verplichte verzekering zijn.
De dekking is op zijn minst minimaal te noemen en is alleen voor de tegenpartij en wanneer schuldig aan het ongeluk;
maximaal 50.000 voor ziekenhuiskosten p.p.,
maximaal 200.000 voor tijdelijke of permanente arbeidsongeschiktheid of bij dood voor de nabestaanden.
Schade aan zakelijke goederen of voertuigen is niet gedekt.
O ja, er is een maximale dekking van 15.000 baht voor medische kosten voor jezelf als bestuurder of passagier (1).
Tot op heden hebben geen enkele maatschappij kunnen vinden die een behoorlijke WA verzekering kan aanbieden voor eigenaren van huur brommers. Dit kan wel als je in je eigen naam de motor/scooter wil verzekeren maar dan slechts voor de periode van een heel jaar. De premie hiervoor valt overigens mee, zo rond de 3400 Baht, afhankelijk van de motorinhoud (cc).
Jaarlijks na de keuring (lachertje) en een nieuwe stikker sluit ik ook weer een nieuwe verplichte verzekering voor onze motor af. Kosten verzekering 600 bath per jaar.
De meeste thaise rijders hebben geen keuringsstikker en ook geen kentekenplaat. Deze zijn dus ook niet verzekerd. Geldt ook voor auto’s trouwens.
Het aantal doden in de thaise statistiek zijn de doden die op straat worden opgeraapt. Onderweg naar het ziekenhuis of direct na aankomst telt niet meer mee. Een aantal jaren geleden heeft men geprobeert om een beter inzicht te krijgen in het aantal verkeersdoden. Men ging hierbij uit van de cijfers van een groot aantal ziekenhuizen en heeft deze cijfers geinterpoleerd. De uitkomst was bijna 2x hoger dan de cijfers van de politie namelijk rond de 30.000 doden. Ik zie regelmatig ongelukken en 1x een dode op straat. In mijn dorp is 4 jaar geleden vangrail aangelegd. Over twee km aan beiden zijden in de middenberm. Elke 20 meter is nu wel ingedeukt vanwege een aanrijding.
Vorig jaar met Kerst was ik in ChiangMai en daar werd 2 dagen voor Kerst een show van de politie gegeven onder het motto dit jaar minder verkeersdoden. Het was een heel spectakel en met mijn beperkte kennis van de thaise gewoonten moest ik toch concluderen dat het dodental weer lager zou zijn. Geeen enkele zich respecterende thai zou kunnen leven met het gezichtverlies wat geleden zou worden als het cijfer hoger zou uitkomen. Conclusie dit wordt creatief opgelost. Overigens ook met de landelijke cijfers wordt creatief omgegaan.
In het verkeer opletten! Als je auto langzamer gaat rijden gaat hij waarschijnlijk straks linksaf. Als er achter je wordt getoeterd wil iemand je snijden en verwacht dat je inhoud. O, ik ben voornamelijk fietser, maar wel met een snelheid van rond de 25 km per uur en dat snapt een thai niet echt. Ik heb een helm op, zeker als ik een tocht maak.
Al 9 jaar brommer en rijd ik met de auto door heel Thailand (standplaats Bangkok).
Mijn ervaring is dat men in Bangkok best redelijk rijdt maar dat de roekeloze, stomdronken chauffeurs vooral op het platteland te vinden zijn.
Geen helm is oliedom en ook als het geregend heeft (na lange tijd droog) is met de motor op pad gaan een listige bezigheid.
wat het eerste commentaar betreft is het natuurlijk belachelijk dat een bedrijf expats niet aan het verkeer laat deelnemen maar dat de expats zijn aangewezen op de kapriolen van een taxi chauffeur (1000 maal gevaarlijker).
Taxichauffeurs en minibusjes (vooral de lijnbusjes) zijn bij uitstek de grootste gevare op de weg hier.
Ik denk dat expats in die categorie eerder een betrouwbare Thaise prive chauffeur hebben.
Ook ik ben in het bezit van beide rijvaardigheidsbewijzen echter ben ik van mening, dat het hier allemaal helemaal niet meevalt, waneer ik zie dat hier regelmatig met vier, ja en soms met vijf mensen op een motorbike gereden wordt, het liefst zonder helm en vaak ook door bestuurders die ver onder de benodigde leeftijdsgrens rijden. Voor m’n motorbike heb ik ook examen hier in Pattaya moeten doen en heb geleerd dat een helm verplicht is. Ook draait m’n maag om als ik zie dat papa en mama gehelmd, dat dan weer wel, vrolijk een kleine koter van soms een jaar oud met zich meevoeren, totaal onbeschermd, in mijn ogen totaal onaanvaardbaar. Ook moet ik regelmatig de Sukhonvit road oversteken, levensgevaarlijk ondanks de stoplichten wordt daar met een snelheid gereden door de auto,s, die aardig tegen de tweehonderd km per uur aan zitten. Mijn vraag is dan ook waarom, zoals we in Nederland gewend zijn niet een snelheidsbeperking ingevoerd voor b.v. de afstand tussen Pattaya Nua en Pattaya Tai, van zo’n 50 km/hr, en mocht ik dit ook ooit nog meemaken spreek ik de hoop uit, dat dit ook nog door de politie wordt gecontroleerd en gehandhaaft.
Zeker moeten ze het rijden met onbeschermde koters totaal verbieden, desnoods met hele hoge boetes zo,n 5000 baht o.i.d., Ik wens een ieder een veilige verkeersdeelname toe, en spreek hierbij de hoop uit dat de Thaise bevolking iets voorzichtiger met hun toekomstige AOW zullen leren omgaan.
Groetjes Hans-ajax
Beste Olga, heb ooit een buurvrouwtje gehad, die net als jij de wind door d’r haren liet waaien. Bewuste buurvrouw zit nu als een zombie in een rolstoel na een ongelukje waar ze een schedelbasisfractuur aan over hield, (in jou ogen valt dat misschien ook mee, maar ik zou zeggen, wel je verstand blijven gebruiken hoor), misschien dat ik nu een leven heb gered.
Groetjes Hans-Ajax.
@ Hans-ajax,
Hallo levens redder, grapje het is dat ik in Amsterdam ben geboren maar anders!
Gelukkig heb ik niet een buurvrouwtje gehad, die een vervelend motor ongeluk heeft gehad!
Maar denk jij nu werkelijk, dat de helmen hier in Thailand, jouw daar tegen beschermen?
Als je goede bescherming voor je hoofd wil hebben, denk ik toch dat je op een Arai-helm met passend gemaakt binnen werk uitkomt, en jaarlijkse controle, wat ja ook helmen vergaan!
Ik ben een eigewijze Amsterdamse dame, die gewoon op de binnenwegen de wind door mijn haren laat wapperen!
Groetjes, Olga Katers.
Ik woon op Koh Samui. Een redelijk klein eiland. Er vallen tussen de 600 en 700 verkeersdoden per jaar. Zeg maar, gemiddeld 2 per dag.
Iedere dag als ik op de brommer rijd wordt er wel een poging tot doodslag gedaan.
Nog even voor een bocht inhalen. Je van de weg drukken. Recht op je af rijden.
Je moet blij zijn als ze nog even met hun lichten knipperen: op zi,j ik kom er aan.
Twee dagen geleden was ik bij de crematie van een van mijn beste (Nederlandse) vrienden hier. Het verkeer is letterlijk levensgevaarlijk hier op Samui.
Moderator: reactie niet geplaatst omdat het geen hoofdletters en leestekens bevatte.
Verkeer is gevaarlijk. Hoe gevaarlijk? Dat verschilt per land denk ik.
Ik ben maar in 10% van de landen op aarde geweest dus ik kan niet goed oordelen vind ik.
Ze rijden wel met verstand op nul naar mijn mening of een groot deel hier in Thailand.
Volgens mij rijden de meeste Thais niet met de auto,maar rijden de meeste autos met de Thais.
Het verkeer hier in Thailand valt mee. Er zijn in feite 2 problemen hier in de omgeving van ChiangMai.
1. brommers (in nederland zouden het mororfietsen zijn) hebben veelal zijspiegels om te kunnen zien of hun haar goed zit en er geen puistjes zijn en
2. zij hebben vaak een mandje voorop waar precies de helm in past als je rijdt.
De meeste slachtoffers vallen in deze categorie dus omdat ze niet letten op verkeer achter hen en als ze een klap maken dan helpt die helm in het mandje ook weinig meer.
En dan heb je hier nog de vakantie-periodes, waarin vaak automobilisten van buiten de regio bergwegen een uitdaging vinden (die heb je weinig rond Bangkok). Daarbij zijn dubbele strepen de ultime uitdaging vooral als ze bij een onoverzichtelijke bocht liggen. Daarnaast is het toch oneerlijk dat stijgend verkeer 2 banen heeft, terwijl je als dalend verkeer net zo lekker naar beneden kan vliegen en juist dan slechts 1 baan hebt.
Tsja en dan heb je nog bromfietsers, die bij regen een paraplu schuin naar voren houden. als er dan opeens een auto of andere brommer wordt gezien knijpt men vaak als schrikreactie in de handrem en die staat dan in verbinding met het voorwiel. en dat is in combinatie met regen geheid een schuurpartijtje over straat.
Ik ben sedert 24 jaar betrokken bij orgaandonatie in België en het is in de loop van die tijd duidelijk dat door het stremmende verkeer er hier minder schedel/hersenletsels zijn dan vroeger.
Dit is mede het geval door veiligheidsgordels, verkeerscontroles op alcohol en uiteraard het gezonde verstand van ieder rechtgeaard motorrijder om naast de verplichte helm andere beschermende kledij te dragen.
In Thailand is mijn ervaring beperkt maar zal ik dit jaar toch 2 weken intensief motorrijden in het Noordwesten. Ik hoop dat ik zelf een helm op het vliegtuig kan meenemen want de kwaliteit ginder is beneden alle peil.
Verder mag ik alleen maar hopen dat mijn defensieve rijstijl die ik als motorrijder over 33 jaar heb opgebouwd ons (mijn Thais vrouwtje en ik) veilig en behouden terug thuis laat komen.
Wij willen in Chiang Mai een CBR 250 Honda aanschaffen die in Thailand wordt gebouwd en als iemand mij nuttig kan informeren over aankoop, de inschrijving en verzekering van het voertuig dan hoor ik het graag.
Groetjes aan allen
Bennie
Hoi Bennie,
Kan je wel wat info geven ,maar wel graag per mail.
Hallo Jan,
Alvast bedankt! Mijn mailadres is [email protected]
Groetjes
Bennie
O ja. Dat vergat ik nog. Stoplichten vormen voor veel thais ook een uitdaging. Groen betekent: rijden
oranje betekent ” harder rijden” en
rood “dat is pas echt een uitdaging”.
Dus als voor jou het stoplicht op groen gaat eerst even heel goed kijken of er niet nog even een brommer/motorbike of auto door het rood scheurt en jou dus gegarandeerd ramt als jij bij groen licht direct optrekt.
en dan heb je natuurlijk ook nog types, die de periode van rood licht te lang vinden duren en dus op een hen passend moment gewoon doorrijden.
Ik denk dat het in Thailand niet gevaarlijker is om te rijden dan in andere landen zolang je maar rekening houdt met de Thaise gedragregels (niet verkeersregels want al heb je die bij het rijexamen moeten leren…..geen enkele Thai houdt zich er aan), Mijn zijspiegels van de auto slijten ervan hoe vaak ik er wel in kijk; is nodig want brommers passeren je aan alle kanten. Zijstraten/kruispunten en stoplichten vragen altijd om wat meer voorzichtigheid en aandacht want daar gebeuren de meest onverwachte handelingen van Thaise chauffeurs. Nog geen krasje op mijn auto na jaren rijden en vele kilometers.
Waar ik me aan erger zijn mensen zoals Olga, zonder helm op je brommer de weg op. Een helm is verplicht; dat de Thai dat aan hun laars lappen hoeft nog geen voorbeeld voor Farang te zijn. Stom, stom, stom! Ik zie overigens wel erg veel Expats en toeristen zonder helm maar ok…..eigen risico en lekker ‘fink’ doen. Mijn vriend ging verleden jaar onderuit door een overstekende hond en was maar al te blij dat zijn helm beschadigd was en niet zijn hersenpan.
Ik heb overigens met het Thaise rijgedrag geen enkel probleem en kan me lekker tussen het chaotische wegverkeer door manouvreren.
Beste Olga, ook ik heb in Amsterdam gewoond, en als ex marineman op Kattenburg gewerkt in de jaren zeventig, je weet wel station uit, Linksaf en dan nog eens aan het eind linksaf voorbij het marinemuseum, up to you echter wat je verkiest, een helm op je hoofd of een ironside buggie onder je fraaigevormde (misschien) bips, ik hoop dat je voor het laatste kiest.
Goede raad is in deze niet duur, maak het verhaaltje zelf af en kleur de plaatjes. Ik hoop dat je er je voordeel mee doet. Gevleugelde uispraak van een oud Amsterdammer t.w. ene J.C. zou zeggen elk nadeel heb ze voordeel, (Cruiferiaans geschreven hoor.).
Het ga je goed in het verkeer. Vriendelijke groet Hans-Ajax.
Sorrie Olga, werd door een bevriende ex-collega, geattendeerd op een wel heel onbedoelde vergissing mijnerzijds, uiteraard in tegenstelling tot wat ik schreef (beetje lomp van me), uiteraard beoelde ik juist dat je voor de eerste bewering zou moeten kiezen. Foutje bedankt he, neem me niet kwalijk hoor. (en koop in vredesnaam dan toch maar een echte helm, en laat die dan jaarlijks keuren, en dat kan echt overal.)
Groetjes
Hans-ajax
Rij nu al 39 jaar met de auto in Belgie, en nu meer als 10 jaar in Thailand. Heb al veel meegemaakt, vooral hier in Bangkok. Hier kun je nergens ontspannen rijden, en vooral op de snelweg, dit is jammer. Overal is levensgevaar en vooral busjes taxi en pik ups rijden echt soms om te doden, dus iedereen is gewaarschuwd, groetjes de overlever.
De een ziet alles ,de ander niets .
In mijn eerste woning zag ik nooit iets gebeuren .
Bij mijn 2e woning zag je weleens iemand van zijn tweewieler vliegen terwijl deze al stilstond .
Dat viel allemaal wel mee .
Toen ik mijn derde huis ging betrekken langs een doorgaande weg was het allemaal heftig .
Een automobilist had iemand geraakt en ging achteruit om er nog eens overheen te rijden ,vol gas vertrok de dader waarna ik op mijn motor sprong om hem te achterhalen ,no way !
De buren hielden mij tegen met de vraag of ik ook dood wilde ,later kwam ik erachter waarom .
Dagelijks gebeurde in mijn gezichtsveld als ik niet sliep zeker drie aanrijdingen .
In de nacht hadden ze tot tweemaal toe een mij bekende fietser aangereden precies tegenover mij huis ,ze waren kwaad op hem .
Nu woon ik waar zelfs een blinde kan oversteken maar toch ,tot grote hilariteit van allemaal wist een Thai mijn auto van voor tot achter te bewerken terwijl er haast vier meter ruimte was om er langs te komen .
Daarna stapte er weer zes mensen in de bak .op naar huis .
Moderator: reactie is niet geplaatst omdat er geen beginhoofdletters in staan. Graag normale zinnen. Lees onze huisregels: https://www.thailandblog.nl/reacties/
Beste Moderator
Mijn reactie is of topic dat begrijp ik maar het zal fijn zijn als u hem ff leest.
Ik behoor tot een groep mensen die geen of weinig opleiding hebben gehad.
Lagere (basisschool) met 13 jaar al werken.
Daar zijn veel mensen bij die echt niet weten waar de punten komma en spaties horen te staan. Daar zijn best wel mensen bij die wat te vertellen hebben.
Maar deze mensen sluit u uit om te reageren. zie het maar als een handicap oftewel een functiebeperking.
Ik begrijp best dat u niet kan zien of het slordigheid is.
Maar het lijkt mijn niet zo moeilijk om in de huisregels op te nemen dat de reageerder dit ff vermelden boven hun reactie. Door misschien een bepaalt letterteken of woord.
Daar word het TB echt niet slechter van. Het zal het TB eerder sieren.
je laat iemand in een rolstoel toch ook niet buiten staan ?
Ik hoop dat je er wat mee doet
Met vriendelijke groet kees
Kees, het gaat in veel gevallen om een zin met een hoofdletter te beginnen en te eindigen met een punt. Dat heeft vooral met slordigheden te maken. Daarnaast is er ook nog zoiets als spellingscontrole, dat zit op ieder tekstverwerkingsprogramma en standaard ook in Firefox (browser).
Ik woon in Phuket en daar gebeuren iedere dag dodelijke ongelukken en ongelukken met licht en zwaar gewonden,meestal ook op de motortjes met een slok op.In de Phuket Gazet stond dat er in Phuket (gemiddeld naar inwoners) de meeste doden in het verkeer vallen van heel Thailand.Er is helmplicht alleen voor de bestuurder,als die een ongeluk krijgen dan vliegt de helm af omdat ze de helm nooit dichtmaken,en de meeste helmen zijn voor de show,plastic copien van duitse helmen uit de tweede wereldoorlog met ss tekens en dergelijke erop.Ook mag je een bouwhelm opzetten,waar geen bandje aan zit om hem vast te maken.Het verkeer is heel onveilig,in BKK kan je overdag met de stroom mee gaan, daar is het s,nachts oppassen.
IK woon en rijd al 6 jaar met een pick-up, nog nooit tot nu toe iets voor gehad. ( in belgie zeggen ze dan hout vast houden dat is een spreekwoord ). Maar de meeste hier wat doen deze personen eerst een stuk in hunne kraag zuipen en zeker op zondag want dan is de politie nie te bespeuren, deze mensen hebben ook hun rustdag, en dan maar rondtoeren maar krijg maar iets voor met zulke personen. Het beste niet stoppen en naar het dichtst bijzijnde politiekantoor rijden als je iemand bij je hebt die kan bevestigen wat er gebeurd is.
Moderator: deze reactie is niet geplaatst vanwege een beledigende opmerking.
17 jaar in Thailand, 7 jaar hier wonen. Auto- en motor rijden (met rijbewijs) hebben me geleerd dat Thailand niet veilig is. Kan de mensen die zeggen dat het meevalt niet volgen.
Werkelijk wekelijks zien we hier in de Isaan (Nongkhai – Bueng Kan) vreselijke ongelukken, inderdaad heel vaak motorrijders zonder helm.
Alleen al hier in en rondom ons dorp, regelmatig ongelukken op de enige rotonde die we hebben. De ene dronken automobilist rijdt op de andere. Al enkele malen met dodelijke afloop.
Veel van de motorongelukken komen door abominabel slecte toestand van de wegen. Soms gaten van vele centimeters diep, die je bij schemering en in het donker niet ziet. Mijn buurman heeft aan zo’n leuke oneffenheid vorige week 20 hechtingen in zijn gezicht, kapotte handen en voeten en kompleet ontveld bovenlichaam overgehouden. De komende 6 maanden zien we hem nog wel kreupel hier rondlopen.
Vriend hier in het dorp, met slechts 40 km per uur op motor op de hoofdweg in het donker verrast door andere motor met 2 telefonerende dames zonder licht uit bospaadje. Zwaar hersenletsel.
Je wordt hier konstant geconfronteerd met waanzinnige situaties. Hele families van 4 personen op een brommertje, s avonds zonder licht uit zijstraatje de hoofdweg op. Kinderen van 10 die op een 135 cc motor rijden, ma met baby achterop.
Vanmiddag Pa die op motor met 100 door dorp scheurt zonder helm, met baby van 2 jaar voor op het stuur. Showen.
Kinderen van 8, 10 en 12 die s avonds zonder licht rondzwalken met een tuk tuk.
We hebben hier een grote streek school, daar staat s middags een politieagent alle kinderen van het schoolterrein uit te geleiden. Kinderen van 10 en 12 jaar op 125 cc motortjes. Liefst met zn 3en of 4en op de motor, allen zonder helm maar met telefoon in dr handen incl bestuurder.
Overal staan borden met “100% helm verplicht” naast de school en het daarnaast gelegen politiebureau. Oom agent komt op de motor zijn eigen kinderen van school afhalen, strak uniform met bengelend pistool, maar zelf zonder helm.
Jeugd van 14 – 16 houdt motorraces door zijstraten met regelmatig als gevolg ernstig ongeluk en begrafenis van zeer jonge kinderen, mensen nemen het gelaten op, het moest zo zijn.
Alleen al in onze straat ken ik diverse gevallen van elke avond kompleet dronken van werk komen en toch op motor of in de auto, laconieke opmerking “oh de motor/auto weet de weg”.
Helaas in mijn egen kenissenkring hier ook gevallen van alcohol misbruik en niet kunnen lopen maar wel kunnen rijden na 27 grote (0,66 l) bier.
Ga eens kijken bij de eindeloze rij karaokes in de Isaaan s nachts om 1 a 2 uur hoe mensen daar kompleet onder invloed vandaan rijden en regelmatig op weg naar huis een ontmoeting met een boom hebben.
Vorige maand tijdens Songkran talloze aanrijdingen in de omgeving gezien. Gelukkig de meeste niet erg.
Vooral de proviciale wegen hier in Nongkhai door slecht onderhoud, ontbreken van verlichting, slechte wegaanduidingen zeer gevaarlijk. In regenseizoen als zicht erg slecht is en vaak met te hoge snelheid wordt gereden (in tegenstelling tot de hoofdwegen is er op de provinciale wegen, behalve op feestdagen, geen politiecontrole) paar heel vervelende ongelukken gezien. Een auto die na boom geraakt te hebben uit de greppel getakeld werd en de 2 inzittende lijken door de losse bodem heenzakten.
Ik heb fotos gemaakt in Nongkhai van een op rechte weg door middenberm heengereden auto, die kompleet uitbrande. Politieauto verticaal geparkeerd gezien tegen boom. Enkele weken terug Udon Thani Vip bus gefotografeerd die op rechte proviciale weg zonder enige reden achterste voren in greppel was beland en zo nog tientallen gevallen.
Dus nogmaals mijn ervaringen met het verkeer hier in NW van Thailand zijn niet zo best. Ik rijd dan zelf ook maar heel voorzichtig rond, ga er vanuit dat ik nooit voorang heb.
Ons lokale hospitaaltje ligt elk weekend vol met verkeersongevallen die dan na 1 a 2 uur wachten op een ambulance uit Nongkhai of Udon afgevoerd moeten worden.
In 5 jaar tijd zelf een motorongeval gehad, redelijk afgelopen, nadat 3 feestvierders mij op de provinciale weg verstopt achter een struik, 3 emmers water in mijn gezicht kiepten. Sindsden ben ik gek op Songkran.
Hier in Thailand in een paar jaar meer ongelukken gezien dan in mijn hele leven in Nederland en Europa.
Familie had er genoeg van om mij rond te rijden en hebben mij bij Chatuchak Market
met de auto achtergelaten .
Vanaf die dag 2 jaar voornamelijk in Bangkok rondgereden met 1 ongelukje op de parkeerplaats bij een markt (eigen schuld) en 1 op Rama 6 (buiten schuld) ik vond het eigenlijk prettig rijden ,vooral dat ik geen agresieviteit meemaakte .
niet te vergelijken met dorp Amsterdam waar iedereen opgefokt is en ieder foutje of aan
de regels houden toeterend wort bestraft.
Nee voor mij is rijden in Thailand in verademing , maar weet wel de ongelukken talrijk zijn
vooral op de vakantie plekken en de feestdagen mijn Thaise kennissen gingen dan niet eens de weg op.
Ik rijd auto en motor hier in Thailand al 36 jaar en dat doe ik dagelijks.
Ik heb geen problemen met het Thaise verkeer en nooit niet gehad.
Heb daarover al verscheidene malen mijn mening te kennen gegeven op verschillende artikelen over het Thaise verkeer hier op Thailand blog want dit schijnt een gewild onderwerp te zijn.
Nogmaals,ik voel mij niet onveilig of wat dan ook in het verkeer hier in Thailand.
13 jr in BKK gewoond en gereden en daar nooit onveilig gevoeld.
Ben nu 75 jr en scheur nog vrolijk dagelijks rond in het Thaise verkeer,no problem.
Voor er weer geschreeuwd wordt over “ouwe mannen in het verkeer” wil ik opmerken dat alles bij mij werkt zoals het hoort.
Gisteren zag ik bij mij in de Soi een Farang op een motor met een klein kind achterop,een kleuter op zijn linkerarm en met 1 hand aan het stuur en niemand met een helm op,dus wat over Thais dit en dat?
Theo ik het volledig met je eens, dat je veilig in Thailand kan rijden.
Alleen moet je ogen voor en ogen achter je hebben, maar dat moet je ook in Europa hebben.
Ik kijk duizenden keren in mijn achteruitkijkspiegel en mijn zijspiegels, wat mij geleerd is te doen.
Ik kijk wel 2 of 3x naar links of rechts als ik een weg wil oversteken met mijn auto.
Ik blijf bij mijn eigen mening die ik in die 6 jaar heb opgedaan door hier te rijden in Thailand (Ik rij ongeveer 20.000 km per jaar), dat het veilig is om hier te rijden in Thailand en dat de reacties die hier op dit blog worden gezet, totaal overdreven zijn.
Het lijkt erop of je beter helemaal hier geen auto kan rijden in Thailand.
Ik krijg zo het idee, dat het hier op dit blog wordt gepromoot om een paard en wagen te kopen. hortsjik hortsjik.
Als je alle auto ongelukken van Nederland op een rij zet wat er bijvoorbeeld de afgelopen week is gebeurt, dan zie dat er ook dodelijke ongelukken gebeurd zijn.
Natuurlijk gebeuren die ook in Thailand, maar om nu zo overdreven te reageren of je echt zelf dagelijks, zoveel ongelukken ziet, lijkt mij overdreven.
Je moet gewoon met het verkeer meegaan en dus niet op je Nederlandse rechten staan.
Thailand is beslist een land waar je veilig auto kan rijden. (Ik spreek niet over het rijden met een bromfiets. motor, want dat lijkt mij levensgevaarlijk, hoewel ik dat ook heb gedaan).
Mijnheer Mali .
Dit onderwerp gaat over het verkeer in het algemeen en niet over hoe veilig u wel in uw SUV Thailand doorkruist .
U geeft zelf al aan dat buiten het autorijden het verkeer levensgevaarlijk is .
Komt u nooit op uw tochten weggebruikers tegen die op de snelweg aan de rechterkant wel 60 km per uur rijden ?
Rijdt u nooit in het donker of ziet u die onverlichte verkeersdeelnemers niet .
Ja, die kom ik tegen, dat men per 60km aan de rechterkant rijdt.
In het begin ergerde ik mij daar aan, maar nu pas ik me gewoon aan en haal dan overzichtelijk links in. Dus heel relax.
Ik bedoel dat ik mij dus heb aangepast aan de Thaise rijstijl, door daar op te anticiperen.
Inderdaad ik rij alleen in Hua Hin, mijn woonplaats in het donker als wij uitgaan, maar over het algemeen, rijd ik niet in het donker, want U heeft volkomen gelijk, dat men desnoods zonder verlichting voor je rijdt, of je tegemoet komt zonder lichten.
Dit doet men ook op de grote wegen als je een snelheid hebt van rond de 100km en dat is zeer onaangenaam rijden.
Ik bedoel dus dat ik 6 geleden die ervaringen opdeed en mij daaraan ook heb aangepast, door als het even kan, niet in de nacht te rijden.
Als ik naar Udon Thani rijd, dan vertrek ik hier altijd om 05.00 uur en dan wel op zondag.
Het is dan op deze dag het meest rustig rijden, vooral door Bangkok heen als ik de tolweg neem en het kost mij 8 1/2 uur om een afstand van 811km te overbruggen.
Misschien is dat de reden, dat ik in al deze jaren slechts een paar ongelukken heb gezien en ik persoonlijk bij mijn standpunt blijf uit eigen opgedane ervaring, dat het verkeer best mee valt.
Beste Theo, het gaat nu even niet of je Thai dan wel Farang bent m.b.t. het verplicht dragen van een helm hoor, voor allen geld hetzelfde, 1 hand aan het stuur en een koter op de arm en beiden zonder helm, is onverantwoord gedrag in het verkeer mijns insziens., maar misschien ben jij een andere mening toegedaan.
Groet Hans-ajax.
Beste Hans-ajax,je begrijpt mij verkeerd.
Wat ik bedoelde was dat die Farang onverantwoord bezig was en ik schrok mij een hoedje toen ik dat zag.
Wat ik bedoelde is, dat er steeds over de Thais doen dit en dat gezegd wordt,terwijl er zat Farangs zijn die het nog veel erger doen.
Zoals gezegd,ik heb persoonlijk geen problemen met rijden hier en vermaak mij best.
Moderator: deze reactie is niet geplaatst vanwege het ontbreken van beginhoofdletters.
De cijfers van @frans amsterdam zijn duidelijk en feitelijk. Alle andere reacties zijn eigenlijk overbodig. Dat het sommigen lukt ongedeerd door het Thaise verkeer te manoevreren wil niet zeggen dat het veilig is. Het is statistisch onmogelijk veel onderweg te zijn in Thailand en niet regelmatig ongelukken of de gevolgen daarvan te zien, tenzij je het niet wilt zien. Russisch roulette kan ook een poos goed gaan.
Dit is zeer juist geinterpreteerd, iemand die alle dagen op de weg zit en geen ongevallen ziet of wil zien die rijd hier in Thailand niet rond. Zelfs in de kleinste dorpjes gebeuren er alle dagen dat komt nog niet op TV zwijg stil van in de grotere steden.
@BramSiam. Denk dat dit de enige juiste reaktie is. Zelf ongedeerd door het verkeer komen lukt me al jaren zowel in Bangkok als hier op het platte land. Maar dat dan alleen dankzij de eigen uiterste voorzichtigheid, nooit voorrang nemen, konstant links en rechts maar ook boven en van onderen kijken.
Stellen dat we niet haast dagelijks waanzinnige ongevallen en gevaarlijke verkeerssituaties tegenkomen is absoluut onzin, die persoon rijdt dan met z’n ogen dicht. En ja hoor … de mensen die stellen dat niet alleen Thais maar ook Falangs gevaarlijk rijden, hebben ook gelijk. we zullen maar zeggen dat deze zich snel hebben aangepast.
Zelf heb ik dit jaar mijn auto en motorrijbewijs gehaald. Behoefde als Falang met een NL autorijbewijs geen praktijk te doen alleen theorie (Viel knap tegen omdat er volop fouten zaten in de computer examenvragen. Die fouten en dus de “goeie”antwoorden werden wel van te voren verteld, maar ik had er moeite mee alle foute antwoorden te onthouden).
Autorijbewijs kon ik zonder moeite omruilen, dus ook geen examen.
Vrienden bij dezelfde sessie hadden meer pech en moesten wel examen doen. Motor examen was bijzonder moeilijk. Enkele honderden meters op een parkeerplaats over een streep en tussen paaltjes rijden echter met zo’n slakkegangetje dat het haast onmogelijk was om overeind te blijven.
Auto examen vond op dezelfde parkeerplaats plaats, met dezelfde snelheid van 5 km p uur. Geen ander verkeer. Moeilijkste was achteruit inparkeren tussen 2 paaltjes. Als dat niet lukte werd er direkt geholpen door de paaltje te verzetten.
Theorie examen mocht je zo vaak doen als je wilde, net zo lang tot je een computersessie met minimum aantal vragen goed had.
Een vriend van mij met een lengte van 1,95 deed examen in een Nissan Micra/March en raakte bekneld tussen stuur en stoel. Hij werd er uitgetrokken en behoefde geen verder examen te doen, geslaagd.
Heb die dag niemand, Thais of Falangs, zien zakken. Het hele spektakel, meer dan 100 mensen op deze wijze examen zien doen, was dit jaar een van mijn leukste dagen. Voor de paar procent falangs die examen deden was het een lolletje, maar voor de meeste Thais was het een bloedserieuze en soms bloedstollende aangelegenheid.
Moet er wel bij zeggen dat hoewel examen dus niets inhield, vrijwel alle deelnemers eerst 5 dagen van 2 uur praktijkles hadden gehad. Kostprijs totale cursus incl. rijbewijs 3.200 bath.
Vrienden die een week later examen deden in een andere provincie hoodstad behoefden geen enkele les te nemen, deden examen ook weer op een parkeerplaats, iedereen slaagde, ook al hadden ze nog nooit eerder op een motor gezeten.
Gezegd moet worden dat enkele personen die trachten het hele examen te ontlopen door een theegeld aan te bieden, bot vingen en gewoon examen moesten doen.
Een kennis met een Duits internationaal rijbewijs met de aantekening “ook geldig voor fietsen met hulpmotor tot max 50 cc” kreeg zonder meer een Thais motorrijbewijs waarmee hij als hij dat zou willen ook een Kawasaki 500 cc mee mag berijden.
Nog een leuk feit, iedereen die examen doet, komt bij dat examen met zijn eigen motor of auto aangereden, dus soms 100 km verder op zonder rijbewijs.
Wat examens, ik ben gewoon met mijn Belgisch internationaal rijbewijs, naar een kantoor gegaan waar dat men de rijbewijzen kon afhalen. 205bath ( 150 voor de auto en 55 voor de brommer ) niks examens theorie of praktisch.
@Guido. Klopt, heb je een rijbewijs plus een geldig internationaal rijbewijs in het Engels, dan kan je zonder meer omruilen, Kosten enkele honderden baths. Zeer eenvoudig.
Heb je geen motorrijbewijs dan moet je hier examen doen.
Heb je geen geldig internationaal rijbewijs ( expats die vaak al langer hier wonen) dan examen doen. Bovendien werd ons gevraagd, non immigrant O visa, huisboekje of huurcontract.
Bij sommige instanties was het voldoende als je hier meer dan 2 weken leefde, anderen werden teruggestuurd als ze niet konden aantonen dat ze hier langer dan 6 maanden hadden gewoond.
Guido,
Ik heb in Pranburi, met mijn Internationale rijbewijs mijn Thaise auto rijbewijs gekregen, maar daar moest wel een kleuren test, en een remtest, en een diepte/afstand test voor gedaan worden!
Mijn motor rijbewijs, heb ik gehaald met een theorie test, en een praktijk test!
De praktijtest was niet zo als het You tube filmpje, maar er was een heel circuit, en daar moest je de borden opvolgen, en de stoplichten aan houden. Ook was er een lange smalle balk van ik schat 15 meter lang, waar je helemaal overheen moet rijden zonder voetjes aan de vloer!
En bij het verlengen van mijn beide rijbewijzen, moest weer de kleurentest, de remtest, en de diepte/afstand test gedaan worden!
Het schijnt dus niet overal het zelfde te zijn, maar ik vind, een test toch niet verkeerd.
Mij heeft het zelfvertrouwen gegeven!
Of het nu gevaarlijk is of niet, voor het examen hoef je in ieder geval niet bang te zijn:
http://www.youtube.com/watch?v=VQawjlGKULo
Thailand ranks worst in the world for motorbike and two-wheeler casualties, with more than 11,000 motorbike drivers or passengers dying annually. Official statistics suggest such incidents account for 70% of the country’s road fatalities.” The Guardian
Hans Bos,
Ja ik begrijp precies wat je bedoelt, en vooral de mensen die ZONDER behaald motor-rijbewijs op de weg rijden die zijn het gevaar op de weg! Het is logisch dat er zoveel doden vallen, als je die mensen zonder behaald rijbewijs tegen komt! Ik heb het mijne keurig hier in Thailand gehaald!
Het gevaar lijkt me – als ik het verhaal en de overige reacties goed lees – niet echt in het evt. ontbreken van een rijbewijs te schuilen………………..
Olga,
Een rijbewijs in Thailand krijg je, bijwijze van spreken, gratis bij een pakje boter, rijopleiding behoef je niet te volgen en het bezit van een rijbewijs wil niet automatisch zeggen dat je ook daadwerkelijk in staat bent een voertuig te besturen cq te beheersen en te anticiperen in het verkeer, in Thailand dus voornamelijk defensief rijden.
Een rijbewijs in Thailand behaal je niet, dat haal je gewoon op en dat zeg je zelf ook al; je hebt het gehaald, niet behaald.
Dit is geen afkatten, tenminste zo is het niet bedoeld, maar het merendeel van de Thai ( en dan in het bijzonder de familie en vrienden van mijn vrouw) die ken, kunnen absoluut niet rijden, ondanks het rijbewijs dat ze hebben.
Groet,
Lex K
Het behalen van een Thais rijbewijs zegt niets over hoe je kan rijden .
Ik vergelijk het met dat je vroeger je zwemdiploma moest halen ,stelt niets voor .
Olga heeft pech gehad dat de eis nu zwaarder is en de haar bekende parkeerplaats in Pranburi moest je vroeger 4x rechtsaf en absoluut je richtinganwijzer aanhouden anders was je gezakt en moest je het opnieuw doen .
Door de analfabeten zoals ik in het Thais ook in die groep thuishoor was er iemand die de vragen voor je invulde .
Belachelijk is dat je met je eigen voertuig naar de plaats moet waar je af moet rijden .
Als je wordt aangehouden en je verteld onderweg te zijn om af te rijden is er niets aan de hand .
Dat weet iedere Thai zonder rijvod .
Ik woon nu 15 maanden in Thailand en kon na een half jaar een Thais rijbewijs ophalen. Beetje vreemde testen die ik moest doen, maar goed, ik heb hem.
Ik rijd hier vrijwel elke dag (heb mijn rijbewijs 43 jaar en 0 ongelukken), maar wat ik zie in Thailand tart soms je voorstellingsvermogen. De Thai kan-er-helemaal-niets-van. De Thai leeft in zijn eigen kleine wereldje en zo rijdt hij ook. In de supermarkt blijft hij zomaar stilstaan en heeft geen idee dat hij anderen blokkeert; volg een Thai die door een deur heen gaat en de deur valt in je gezicht en ook dat ziet hij niet. Ook in het verkeer doet hij zo. Hij stopt op het moment dat hij er is, geeft geen richting aan, en blijft dan ook nog op de rijbaan staan. Optrekken gaat als een dood vogeltje, maar op het rechte stuk moet hij 140. Dronken achter het stuur kruipen is ook geen enkel probleem; mai pen lai. Met Sonkran Day dit jaar maar liefst 321 doden en over de 3000 gewonden in 7 dagen; mai pen lai. Een pick-up daar kan altijd 4x meer op dan het maximum en nieuwe banden als ze glad zijn is zonde van de Bahtjes. Band een beetje opsnijden en hij is weer als nieuw……, of zo. Op een 2-baans weg met de fiets of met de brommer compleet zonder verlichting en als er dan verkeer van de andere kant komt, waardoor je geen groot licht kunt gebruiken, dan zit je er ineens vlak achter en je schrikt je de beroerte.
Ook een gestrande truck of Thailand blijft staan op de rijbaan zonder verlichting met een steen achter het wiel en met een paar takken als waarschuwing op de ‘veilige’ afstand van 2 a 3 meter van de achterkant. Als ie later weg gaat, blijven de takken en de steen liggen, waardoor de brommers later weer een doodsmak maken. Trucks worden zo zwaar beladen dat de voorwielen dreigen van de grond te raken bij het rijden, maar wel gewoon over de 100. Ik kan 10 tallen voorbeelden geven, maar dat wordt vervelend, maar de Thai krijgt een 3, meer niet. Ik daag ze wel eens uit, zonder dat ze het weten. Ik rijd in een oude bak, maar rijd in de bochten net zo snel als op het rechte stuk. Als er dan een Thai achter me zit, ben ik hem na een bocht altijd kwijt en op het rechte stuk komt ie weer. Tot de volgende bocht, haha, dat is altijd lachen. Dus, moet je in Thailand gaan rijden, blijf dan 200% geconcentreerd en vertrouw nergens op dan alleen op jezelf.