Thailand schiet zichzelf in de voet door niet adequaat op te treden tegen een jaarlijks terugkerend probleem. De aanhoudende slechte luchtkwaliteit in de droge periode is een probleem waar de Thaise overheid onvoldoende tegen optreedt.
Ter ondersteuning van deze stelling is er eerst het onmiskenbare gezondheidsrisico dat gepaard gaat met luchtvervuiling. Steeds meer toeristen worden zich bewust van de gezondheidsrisico’s van het inademen van vervuilde lucht (fijnstof), die kan leiden tot ademhalingsproblemen en verergering van bestaande aandoeningen. Gezondheid wordt steeds belangrijker in reisbeslissingen en dit kan Thailand als bestemming minder aantrekkelijk maken.
Vervolgens speelt de toenemende transparantie in het digitale tijdperk een rol. De verspreiding van informatie is sneller en breder dan ooit. Afbeeldingen en nieuws over smog en slechte luchtkwaliteit kunnen de perceptie van Thailand als vakantiebestemming beïnvloeden. De reputatieschade kan aanzienlijk zijn, vooral als deze situatie jaar na jaar voortduurt zonder effectieve maatregelen van de overheid.
Ten slotte mag de groeiende trend naar milieubewust reizen niet over het hoofd worden gezien. Reizigers van vandaag willen bestemmingen ondersteunen die zich inzetten voor duurzaamheid en milieubescherming. De aanhoudende luchtvervuiling in Thailand kan worden gezien als een teken dat de overheid niet genoeg doet om het milieu te beschermen, waardoor milieubewuste toeristen ergens anders op zoek gaan naar vakantiebestemmingen.
Daarom de Stelling van de Week: “Thailand staat op het punt toeristen te verliezen door de aanhoudende slechte luchtkwaliteit in de droge periode, een probleem waar de Thaise overheid onvoldoende tegen optreedt.”
Reageer of jij het wel of niet eens bent met de stelling en waarom.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Vastgoedsector in zwaar weer: Thaise markt zoekt herstel in 2025
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Thailand voert strijd tegen luchtvervuiling met innovatieve maatregelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Kabinet verhoogt kinderbijslag als steun voor gezinnen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
Ik vertrok dit jaar op 14 maart uit Thailand en toen was de luchtvervuiling in Chiangmai zo verschrikkelijk dat ik er voor het eerst last van kreeg met ademhalen. Ik heb me toen voorgenomen om de maanden maart, april en mei NOOIT meer in Thailand te verblijven. Vrienden die in die periode nog in Chiangmai achterbleven, mailden me dat het een hel was.
Ik woon hier nog steeds het ganze jaar door omgeving van Chiangmai, smoke was en is er meer dan in overvloed, maar van een hel kan ik niet spreken.
Neem maar van mij aan overal waar je ook verblijft is er altijd wat om te klagen.
Jan Beute.
Eens, stay liever in een gezondere omgeving
Oneens, ik kom net terug, en zou zo weer gaan.
ja Monika,
Dat je terug wilt kan ik heel goed begrijpen, en je zult wel in het zuiden of een van de vele eilanden vakantie hebben gevierd!
Maar dat je met de stelling oneens bent gaat er niet in.
Vorig jaar nog was de luchtkwaliteit in Chiangmai zelfs slechter dan Peking én New York, terwijl die steden plm 20 keer meer inwoners hebben.
Je zult maar bronchitis hebben of (licht)astmatisch zijn, dat hou je het in díé gebieden nog geen dag uit.
Dus die vakantievierders vallen zowiezo af. Dat zal Thailand in de komende jaren zeker gaan merken.
Gedeeltelijk eens. Er zullen ongetwijfeld toeristen zijn die geen volgende keer meer komen door de luchtvervuiling. Maar Thailand blijft een zeer populair vakantieland, er staan nog drommen Chinezen en Indiers voor de poort te wachten. En die zijn in eigen land ook wel wat vervuiling gewend.
Dus, toeristen verliezen: ja. Afname toerisme: nee. En afgezien van het economische voordeel is dat laatste misschien ook wel een nadeel, want dat zal de Thaise autoriteiten al helemaal niet aansporen om rigoureuze maatregelen te nemen.
1000% eens!
Liever een gezondere omgeving …dus Zuid Thailand:-)
Klopt, in februari ging het nog maar maart en april was echt ongelooflijk. Als ik over een paar jaar gepensioneerd ben dan zal ik in die maanden beslist ergens aan de kust vertoeven, ongeacht wat mijn vrouw daar van vindt.
Moet je wel naar een eiland gaan,aan het vaste land is Thailand niet veel beter dan het noorden.
Eens, maar ik ben nu 6 mnd in Bangkok geweest, en drie keer 3 weken eerder. Maar vergeet die vieze lucht daarvoor niet. En milieu is meer dan vuile lucht, ook verschrikkelijk veel lawaai en oude bussen voorzien van verouderde milieuonvriendelijke dieselmotoren met zwarte rook uit de uitlaat bederven het milieu.
Eens. Wilden graag naar Chiang mai op 20 april, de luchtvervuiling was dermate slecht en de berichten verontrustend dat wij 1 week voor vertrek naar Chiang Mai onze accommodatie en vluchten hebben geannuleerd. Overigens zonder restitutie maar daar gaat het niet om. Chiang Mai zou onze start voor 3 weken Thailand zijn. .
Wij zouden in Chiang Mai 5 dagen verblijven. Ongetwijfeld zullen ook andere toeristen, net als wij andere keuze’s maken en weg blijven met alle gevolgen voor het toerisme. In dit geval voor de regio Chiang Mai. Uiteindelijk zijn wij gestart in Kanchanaburi, een andere bestemming maar ook een mooie ervaring als start van de vakantie.
Hopelijk is de situatie volgend jaar in die periode een stuk beter!
Kiefun of stof kan inderdaad een ramp zijn voor mensen die daar gevoelig voor zijn.Geldt niet voor iedereen gelukkig.
Er staat hier dat de regering er onvoldoende tegen optreedt. Militairen worden geschoold op een militaire academie. Zonen en dochters van ieden die ook militair waren. In de opleiding is er geen oog voor zaken waar men als politicus mee te maken krijgt.
Of dit van invloed is op het toerisme zal moeten blijken.
Voorlopig is Thailand nog steeds het land van sun. sand sea and sex. Drie sterke troeven.
Het ziet er naar uit dat de volgende regering weer uit militairen bestaat dus veel zal er voorlopig niet veranderen.
De steenrijken zullen elke verandering tegen houden en die zijn in kiefun zeker niet geinteresseerd.
Helaas kan Thailand alleen daar niet veel veranderen. De fijnstof problemen betreffen heel Zuid Oost Azië!
Dus ook al zouden de boeren stoppen met het verbranden van hun oogstresten en de bosbranden geblust zouden worden, dan nog zou de slechte lucht uit de andere landen overwaaien.
Chiangmai kende in de maanden maart-april zeer hoge ongezonde pm 2.5 waarden. Vaak tot 10 x de WHO norm van 35. Thailand hanteerde tot enkele weken geleden een eigen “gezondheids”norm van 50. Nu wordt ook 35 aangehouden. Thai mensen zijn het alweer vergeten dat er luchtvervuiling was. Zo gewend aan dit jaarlijks terugkerend fenomeen, en erger nog: zo gewend dat de autoriteiten dan de alarmtoeters af laten gaan. Blijven de toeristen weg? Mijn vrouw en ik menen dat er beduidend minder farang te spotten zijn, zelfs veel minder jongeren. Maar de zomervakantie/-maanden is/zijn nog niet aangebroken, dus kan dat beeld nog veranderen. Wel kom je veel Chinezen tegen en soms een enkele Indiaas stel/gezin. Bangkok Post meldde gisteren dat vergeleken met verleden jaar er al meer buitenlandse toeristen Thailand hebben bezocht (11,5 miljoen in 2022 tegen 9,5 miljoen nu al in 2023). Een vergelijk die mank gaat want 2022 was nog een corona-jaar en golden er nog allerlei maatregelen. Vandaag meldt Bangkok Post opnieuw dat in de instroom van het Chinese toerisme groeiende is. Misschien dat Europese toeristen meer en meer de nog gezonde gebieden ter wereld opzoeken. Maar deert dat Thailand? Ik denk het niet! China en India samen hebben 1/3 van de wereldbevolking in beheer, van wie velen middeninkomens genereren en graag ook eens buiten eigen landsgrenzen elders een kijkje nemen. Voorheen hoorde je wel eens van Thai mensen dat zij liever met farang te maken hadden. Vriendelijker, fatsoenlijker, goedgeefs. Maar nu de Thai merken dat ook Chinezen graag geld uitgeven en vaak heel veel, komt aan dit gemopper op den duur ook een eind. Ach, de Thai vergeet snel, zei ik al. Afgelopen corona-jaren heeft het bij hen er stevig ingehakt. Dat de boel weer wat op stoom komt is hen zeer welkom. Maar eens kijken of deze stelling niet beter eind van het jaar herhaald kan worden.
woon hier ruim 15 jaar en heb dit jaar voor de eesrte keer echt last gehad van de verschrikkelijke lucht verontreiniging. Schande dat de overheid hier niets aan doet. Was blij, toen ik in Nederland voor vakantie arriveerde.
Voor de inwoners van Chiang Mai en omstreken hoop ik van harte dat de regering en de verantwoordelijken er wat aan doen. Voor de inwoners hoop ik ook dat toeristen niet wegblijven maar ik zou ze helaas wel adviseren om er niet in feb/ maart tm april te komen zolang er niks aan gedaan wordt. De andere maanden is iedereen van harte welkom. Van de mooiste stad van Thailand kan je natuurlijk niet wegblijven.
Blijf de maand mei ook maar weg want de burgerij en het kleinbedrijf steekt na 30 april, omdat het weer mag, opgespaarde huisvuil in brand. Vooral in de vroege ochtend- en avonduren. Er zit veel hardplastic verpakkingsmateriaal tussen. Behalve opnieuw veel rookontwikkeling stimkt het ook nog.
Dat klopt.
Er is in de meeste dorpen geen georganiseerde huisvuil ophaal service, hier is al vaker over geschreven. Je moet je huisvuil wel verbranden.
De oplossing is duidelijk: investeer in afvalverwerkingsinstallaties en in groente- en tuinafval verwerking zodat er niet meer verbrand hoeft te worden. Stop geldverspillende prestige projecten zoals de aanschaf van onderzeeboten.
Niemand zal ontkennen dat de luchtvervuiling, met name in het noorden van Thailand, een probleem is behalve dan een aantal Thaise ambtenaren.
Maar gaat dat toeristen kosten? Ja, een paar maar niet noemenswaardig veel, zolang de ambassade niet waarschuwt niet naar het noorden te gaan.
Toeristen zijn gespitst op hun plezier, op een leuke tijd en blijken nauwelijks gevoelig voor visa-kosten, zakkenrollers, scammers, vechtpartijen, een paar demonstraties of een niet of minder democratische regering.
Dat geldt ook voor lucht-, water- en bodemvervuiling. Als je al ademhalingsproblemen hebt, let je daarop bij je keuze van vakantiebestemming, als je niet goed tegen de zon kunt of tegen warmte, dan ook.
Ik woon in Chiangmai. Het was altijd al problematisch in maart/april/mei maar dit jaar echt heel slecht. Maar…. er wordt altijd beweerd, dat Chiangmai de ergste luchtvervuiling heeft. Ik heb het dit jaar dagelijks vergeleken met situatie in Chiangrai. En wat bleek? Luchtvervuiling aldaar vrijwel altijd erger. Dus vaak gehoorde stelling dat Chiangmai de meest luchtvervuilde stad zou zijn, is in elk geval in 2023 onjuist
De overheid zal inderdaad moeten optreden, want anders loopt het volledig uit de hand. Boeren, die hun land afbranden direct aanpakken met boetes. En geen smoesjes meer accepteren, dat het komt door de buurman etc. Jouw land staat in brand dus boete en je regelt het maar zelf met je buurman.
In ieder geval raad ik mijn vrienden en kennisen aan, om zeker vanaf half februari tot half april, goed de situatie in de gaten te houden en twee keer na te denken voor ze naar het noorden gaan.
Een vriend die mij zou bezoeken in maart 2019, heb ik toen zijn trip naar het noorden laten cancelen.
Ik woon in Chiang Mai maar denk er over om in die tijd elders in Thailand te gaan logeren.
Iedereen komt met het vliegtuig en daar hoor ik niemand over, het grootste probleem is dat er teveel mensen op de wereld zijn.
Degene die nog op vakantie kunnen hebben altijd de mogelijkheid om naar een ander gedeelte van Thailand te gaan maar de mensen die hun geliefde in het slechte gedeelte hebben wonen zeggen niet zo gauw ik ga naar een ander gedeelte en jij kan lekker alles zelf insnuiven, best wel egoistisch Jack.
De overheid moet deze mensen helpen, dat klopt maar kom eens met een alternatief??
Kijk wat er gebeurd als Tatasteel weg gaat in Nederland, duizenden mensen op straat.
Wij hebben makkelijk praten met een inkomen van een paar duizend euro per maand en als we niets doen krijgen we ook nog geld uit een of ander potje.
Als de overheid met een oplossing komt gaan de producten omhoog en wordt alles duurder en blijft net als in Europa de inflatie hoger dan het inkomen.
In Nederland komen ze er al niet uit laat staan wij op TB.
Ik gun iedereen het beste en hoop op een goede oplossing
Moderator: De stelling gaat over Thailand niet over Nederland.
Net als Andre hierboven, constateer ik dat we het in het welvarende Nederland niet voor elkaar krijgen om het probleem op te lossen omdat er te weinig draagvlak is bij de gemiddelde burger om er zelf wat aan te doen en een overheid het daarom niet aandurft om houtkachels te verbieden.
Hoe kunnen we dan verwachten dat een Thaise overheid arme burgers gaat dwingen om te investeren om dit soort problemen op te lossen.
Het kost ongetwijfeld ook een aantal toeristen, maar het is ook niet simpel op te lossen dus ik denk niet dat ze zich hiermee in de voet schieten.
Ik denk wel dat Thailand keuzes moet maken, en juist de toeristen die meer te besteden hebben storen zich waarschijnlijk meer aan de luchtverontreiniging, maar diezelfde groep toeristen zit ook niet te wachten op hordes Russen en Chinezen op alle toeristische plaatsen, dus het lijkt er op dit moment op dat Thailand vooral zo veel mogelijk toeristen wil, en niet erg stuurt op de soort toeristen.
Noord West Thailand schijnt erg veel last te hebben van het afbranden van lage begroeiing in bossen, vaak in buurland Laos tegen de grens, dat geeft vreselijk veel rook en luchtverontreiniging, tevens als het oogstseizoen van suikerriet er is dan brand men hoewel dit verboden is die suikerriet velden eerst af voor te oogsten, je wil niet weten hoeveel rook en “zwarte regen” dat produceert, wat Bangkok aangaat, een flink deel van het bussen en wagenpark is wrak en stoot rookwolken uit , daar word je niet vrolijk van, ooit in de wijk BangKapi een grote weg, 5 rijbanen heen en 5 rijbanen terug , muurvast met auto’s zien staan, je kon de blauwe rook snijden, we moesten Mall bang kapi in vluchten want buiten staken we zowat de moord, voor het milieu is er nog veel te winnen in Thailand
Satelliet beelden geven aan dat er gemiddeld 9000 brandhaarden zijn in Noord Myanmar, 6000 in Laos en 3000 in Thailand.
Dus als er helemaal geen brandhaarden zouden zijn in Thailand zal dat maar gemiddeld 17% daling van de vervuiling betekenen allemaal afhankelijk van ondermeer de windrichting.
Dan zou er dit jaar hoe dan ook een hele hoge vervuiling zijn geweest.
De Thaise regering heeft derhalve een zeer beperkte invloed op de hoogte van de cijfers hetgeen niet betekent dat zij er niets aan moeten doen.
Ikzelf heb er niet zoveel last van maar ervaar het toch als onaangenaam vandaar dat ik overweeg tijdelijk elders in Thailand te verblijven op plekken waar de vervuiling minder is.
Mattheus, ik ben met je eens dat het niet uitsluitend een Thais probleem is, maar je logica klopt niet.
Dat zou alleen het geval zijn als elke brandhaard evenveel vervuiling in Thailand veroorzaakt, en dat is heel erg onwaarschijnlijk.
Net zo goed als ik niet weet of elke brandhaard evenveel vervuiling levert als de andere weet jij ook het omgekeerde niet.
Ik neem aan dat gemiddeld de vervuiling wel hetzelfde zal zijn.
Waarom zouden de brandhaarden in Thailand veel groter zijn dan die in Myanmar en Laos?
Het gaat mij er voornamelijk om dat alle ellende in de schoenen van de Thaise overheid wordt geschoven hetgeen dus absoluut niet het geval is.
Juist omdat je de grootte van de brandhaarden niet weet is de aanname dat ze gemiddeld gelijk zijn.
Dat is ook mijn aanname.
En daarom zeg ik dat jouw logica niet klopt.
Het is aannemelijk dat de brandhaarden in Thailand een groter deel van hun totale vervuiling ook in Thailand laten terechtkomen, terwijl die buiten Thailand ook een groot deel van hun vervuiling buiten Thailand veroorzaken, dus een kleiner deel in Thailand laten terechtkomen.
Er is dus geen enkele reden om aan te nemen dat er maar 17 procent door Thailand wordt veroorzaakt, waarschijnlijk behoorlijk meer hoewel niet simpel precies is vast te stellen hoeveel.
En dat andere landen er niets aan doen is natuurlijk geen excuus om dan maar te zeggen dat de ellende vooral door anderen wordt veroorzaakt.
Maar ik ben met je eens dat zelfs als Thailand zelf alle vervuiling kon stoppen, het nog steeds een serieus probleem blijft.
Thailand is ongeveer zo groot als Frankrijk maar is anders van vorm. Van Lille naar Marseille is 1.000 km, van Chiang Mai naar Hat Yai 1.600 km en naar het diepe zuiden nog meer km. Er zijn gebieden waar die overlast niet is; ik heb 30 jaar in de regio Nongkhai verbleven en gewoond en daar was nauwelijks last van luchtvervuiling en van rook door bermbrand.
Dus heel Thailand vanwege de smog vergeten zoals Adriaan schrijft is mij een brug te ver. Er zijn heus wel gebieden waar de overlast aanzienlijk minder is, of weg is, en bovendien kun je in een andere tijd van het jaar reizen. Helaas kun je de smog in overvolle mega-steden niet voorkomen dus Bangkok zal wel een zorgenkindje blijven zoals Arno opmerkt.
Het is aan de centrale en provinciale overheid om die overlast aan te pakken maar ik proef tot nu toe weinig animo. Als in die gebieden de toeristen wegblijven is aan de horeca om aan de bel te rammelen, en elders in Thailand kun je met gerichte actie mensen er op attent maken dat het bij jou wél goed toeven is.
Het wordt erger en erger. Ook gebieden waar in het verleden nauwelijks smog was zoals Pattaya en Hua Hin hebben dit jaar met slechte luchtkwaliteit te maken gehad. Ik heb vanuit mijn condo op de 8-ste verdieping vaak een geelgrauwe deken over Pattaya zien liggen.
Zeker wordt het erger, het zal ook afhangen van richtingen van luchtstromingen waar de hinder allemaal ontstaat.
Ik was dit jaar in Phang Nga Bay in de eerste helft van maart, en daar was de lucht ook duidelijk niet schoon, het uitzicht was daardoor veel minder indrukwekkend.
In Hua Hin hebben we weken achter elkaar een AQI gehad van dik 150. Ik woon nu bijna 13 jaar in Hua Hin, maar dat is nog nooit voorgekomen. Ik heb mijn dagelijkse fietsrondje dan ook herhaaldelijk gecanceld.
Om eea in perspectief te zetten. Momenteel is de aqi in de regio rond de Hoogovens 31 in Beverwijk en 44 in IJmuiden en 37 in Haarlem (er is nu noordenwind), de aqi van dik 150 laat staan de aqi’s van ruim boven de 200 die we 2 maanden in het noorden van Thailand hadden zijn echt bar en boos.
Beste Hans, Wij hebben een huis in Chiang Rai, en omdat ik daar zolang ik er kom ieder jaar slechte lucht gehad heb, wilde ik dit in Jan.2019 voor zijn met een verblijf in Pattaya Noord.
Tot mijn schrik,ging gedurende ons verblijf iedere middag de zon achter een dikke smog,zodat ik helaas moest vaststellen dat ook hier de luchtkwaliteit niet veel beter was.
Maar goed je hebt ook farang, die ondanks dat alle beschikbare app’s Very Unhealthy aangeven, alles nog wel vinden meevallen.
Wij blijven alleen om dit feit, de eerste maanden van het jaar uit ons huis in Chiang Rai weg, en verblijven die tijd graag in Europa.
Klopt Erik, ik verblijf regelmatig in regio Udon Thani , een 20 km zuid oost van deze stad, een 40 tot 50 km van Nongkai al een aantal jaren in maart, april, mei daar geweest, erg warm, 40 graden en meer, maar totaal geen smog zoals in regio Chiang Mai, dus als men in dat jaargetijde naar Thailand wil, gewoon andere keuzes maken, Thailand is groot genoeg
Nou dat verhaal gaat niet meer op,is al jarenlang ook minder in Nongkhai,,weet niet of je een ochtend mens cq avond mens bent,dan zie je wat er daadwerkelijk aan de hand is hier in Nongkhai.
Dit jaar was het zo erg dat je de overkant van de mekhong rivier nog geen eens zag,blijft aan tobben hier in het noord oosten en het noorden,
Peter, dan ervaar jij nu andere dingen dan ik in 30 jaar. Maar die overlast, is dat maandenlang of incidenteel en is dat van verbranding of de gewone ochtendmist over de rivier?
Heb het over de middag,de ochtendmist heeft er niks mee te maken,in nongkhai wordt ook rijst verbouwt,en de teelt. resten gaan ook in de fik,maar ik heb het vermoeden dat jij in de stad gewoond hebt,ver van de dorpen,je zou is moeten komen. Kijken in het koude seizoen,wat er dan in de fik wordt gestoken lieg er ook niet om.
Wil het niet te negatief bekijken,maar het gaat drastisch de verkeerde kant op,regeren is vooruit zien,maar hier gaat het in zijn achteruit.
Ons huis staat in de Tambon Nong Koom Ko en dat is bepaald niet de stad. Midden tussen de rijstvelden aan de bypass van brug naar autobaan en nog nooit last gehad. Dus het zal lokaal verschillen.
Bij ons werden de restanten van de rijstoogst versnipperd en onder de grond gereden met de ploeg. Ook de resten uit de wanmachine gingen onder de grond als meststof. Er werd niks verbrand.
Maar de fijnstof zit ook bij jou in de lucht,bij mij in phonphisai langs de mekhong rivier is het echt niet normaal soms,komt waarschijnlijk vanaf laos overwaaien,deze fijnstof komt thailand binnen waaien,zal ook de luchtvervuilien in Nongkhai waar er geen rijstvresten in de fik gaan,goed idee van de rijstboeren om deze resten om te ploegen,het kan dus wel,waarom wordt dit dan niet verplicht,probleem opgelost,,als je de moeite wil doen kijk de luchtvervuiling. In nongkhai eens na op Google,die cijfers. Liegen er niet om.
Het is wat het is,wij kunnen. het niet veranderen,ga je goed in Nonglhai.
Peter, in Nongkhai volgens internet tussen 25 en 50, dus groen en geel. Deze maand althans.
Ik woon al weer vijf jaar in NL dus moet het met polderfijnstof doen. Krijg van mijn familie in Thailand geen klachten en kan me van 30 jaar Thailand ook geen klachten herinneren. Heb ik geluk gehad? Zou zo maar kunnen.
Het is een internationaal probleem en los het maar eens op als buurlanden geen zin hebben om mee te doen…. Herinner me dat Singapore en zuidelijk Maleisië naar frisse lucht moesten happen door bosbranden op Borneo en de overlast in Noord-Thailand komt voor een groot deel uit de buurlanden. Begin er maar eens aan om ook je buren op te voeden… Myanmar is in burgeroorlog en ga dan maar praten over luchtvervuiling…
Deels eens…
Milieu wordt zeker een stress belangrijker item.
Maar wij mensen zijn ook wel zo dat bij een bestemming ook gekeken wordt
Naar bv zon,zee,strand cultuur etc
Dan worden wel m.i. bepaalde provincies niet bezocht i.v.m slechte luchtkwaliteit.
Andere delen dan weer wel.
Klopt Erik, ik verblijf regelmatig in regio Udon Thani, een 20 km zuid oost van die stad, dus niet zo heel ver van Nongkai, al een aantal jaren de maanden maart, april en mei daar vertoeft , erg warm maar geen smog en luchtverontreiniging, dus voor bezoekers, Thailand is groot zat en meer als Chiang Mai en Chiang Rai als je in dat jaargetijde naar Thailand wil.
Gr. Arno
Arno, wij wonen 40 km onder udon thani en mijn vrouw moest 3 jaar geleden naar het ziekenhuis met ademhaling problemen.
Het ligt wellicht aan de windrichting en het aantal rijst / suiker riet velden die gelijktijdig in brand gezet worden.
Beste Arno,
Ik woon in een dorje net ten zuiden van de stad Udonthani en mijn schoonfamilie heeft er een handje van om alle korte stoppels van de rijst af te branden. Het gevolg van een verkeerde wind is dat het hele huis in de rook zit naast de zwarte roetdelen die op de grond liggen. In Kumpawapee, iets zuidelijker maar nog steeds Udonthani, komt de oneindige rook van het branden van de suikerriet. Toegestaan volgens mijn vrouw.
De laatste jaren in de maanden maart, april en mei vertoeft in de regio Udon Thani, niet zo ver NongKai waar Erik over schrijft.
Dat is dus Noord Oost Thailand en helemaal geen last van smog en verontreiniging zoals Chiang Mai en Chiang Rai, wel heel erg warm!
Voor de liefhebbers, Thailand is meer als het Noord Westen, genoeg te zien in de maanden maart, april en mei
Gr. Arno
Maakt niks uit, Chinezen, Indiërs en Russen komen weer in grote getale die interesseert het helemaal niks dus die compenseren die Europeanen die wel wegblijven wel in voldoende mate.
Zolang daar een regering zit die niet verder kijkt dan Thailand en verder wereld vreemd is veranderd daar niks.
gr Rob
real time lucht kwaliteit in thailand.
https://aqicn.org/map/thailand/
oneens met de stelling dat de luchtkwaliteit tot minder toeristen gaan leiden.
westerse toeristen misschien maar die zijn in het totaal van het aantal toeristen in thailand
niet zo belangrijk. chinezen en Indiase. toeristen blijven toch wel komen .
die leven zelf in gebieden met lagere luchtkwaliteit
Zolang de willekeurige toerist bij Thailand niet denkt aan “vies” maar aan “exotisch, lekker eten, strand, genieten, …” zal men wel blijven komen. De frequente Thailandganger die je ook weet de vertellen hoe de wisselkoers er voor staat (ook iets wat een willekeurige toerist niet echt weet), zal mogelijk wel wegblijven, in een ander seizoen komen of een andere regio opzoeken. Maar zolang het algemene beeld van Thailand positief is zullen de vliegtuigen er niet minder vol om zitten.
Eens, zal zeker toeristen gaan kosten. In ieder geval in de periode van verbranden.
En aangezien Thailand klem ligt tussen allerlei ander landen met dezelfde instelling, gaat Thailand er niet op vooruit.
Er zijn wel eens groeperingen (farangs) bezig geweest om de mensen te laten zien dat een verbranding ook “schoon” kan zijn. Wordt waarschijnlijk dus niet uitgevoerd.
Rietsuiker verbrand je, omdat het dan zachter wordt en makkelijker te kappen is en je bent de bladeren kwijt. Dus de verbouwers hebben geen geld om machines te kopen. Het zou dus logisch zijn als de regering daarin investeert.
Machines, welke het vuile werk doen, logisch toch? Er zijn heel mooie 2 wiel tractors met een snijinstallatie erop.
Regering kan dus wel degelijk kiezen tussen meer zieken huizen belasten en extra kosten, sterfgevallen en lagere inkomsten door minder toerisme of investeren, Het is nog altijd beter dan 3 duikboten zonder motoren of 2 F35’s (welke nu niet komen). Koning Bhumibol heeft in het verleden de boeren ook geholpen met 2 wiel tractoren. Man met een visie, rip.
Als je BK helemaal volbouwt met hoge gebouwen, beïnvloed je de “trek”. het waait al niet hard(nog) en de wind wordt ook weer geblokkeerd. Logisch lijkt me dan, dat hoog bouw en locaties hierop worden bekeken en zal moeten stoppen. Er moet trek worden gecreëerd.
Er wordt al jaren geklaagd, maw. de regering kijkt weg. Het is de vraag hoe lang kunnen ze nog weg kijken.
En zowaar ze gaan het bekijken, maar weten niet hoe vlgs.
https://www.thaipbsworld.com/industry-ministry-seeks-help-to-curb-illegal-sugarcane-burning/
Het zuiden van Thailand is soms ook niet meer mooi, getuige:
https://thethaiger.com/hot-news/environment/smoke-from-indonesia-reaches-south-fires-continue-raging-in-north
Rook vanuit Indonesië, waar men een zelfde methode hanteert. In de tijd dat ik er zat geen probleem.
Mijn vrouw had er wel over verteld dat het soms ook smoggy was.
Diesel wagens, ja er zijn hele oude met een rookpluim, maar ook nieuwere.
Ik heb mogen begrijppen dat diesels rookvrij worden ingesteld. Dat gaat ten kostte van vermogen.
Dus worden diesels ontregeld, zodat ze meer power hebben en een …dikke vette zwarte rookpluim.
Staat natuurlijk geweldig bij het indrukken van het gaspedaal.
Maar wordt niet op gehandhaafd, nou ja vooruit dan een kwartaal actie in BK
https://thethaiger.com/hot-news/environment/truck-smoke-targeted-over-pm2-5-pollution
Maar dan hoofdzakelijk alleen op trucks.
Ook BK zal gaan lijden onder de vervuiling, minder toeristen. Denk niet dat toeristen zeggen, kom we snijden ons een weg door BK met een masker op.
Zag pas gelee een huis te koop in Thailand, super mooi modern huis, 2.5 miljoen Baht. Te gek. Je kon zelfs nog lager bieden. Waarom dan?
Toen keek ik waar het huis was, …Chiang Mai. Ik begreep het gelijk. Met een zucht maar weg geklikt.
Ik denk dat steeds meer toeristen ervoor gaan kiezen om meer zuidelijke gebieden te bezoeken. Bovendien wordt er door de overheid in Thailand geen enkel initiatief getoond om over te gaan op bv electrische scooters of auto’s door bv een subsidie aan te bieden als je overgaat op electrische rijden..
Waarom zou de gemiddelde Thai een elektrische scooter kopen die twee keer zo duur is, maar de helft van het bereik van een viertakt versie heeft?
Mvg,
Nou zeg een van onze zoons heeft een importcompany. Hij importeert elektrische deuropeners.Gouwe handel.
Koopt daarbij als experiment 150 electrrische scooters.
Was ze in en week kwijt. Aan handelaren en partikulieren.
Nu: buitenverlichting met zo’n zonnepaneel, loopt als en trein. Je hele tuin verlicht en scheelt weer batjes op de elektriciteitsnota. Loopt als een trein en dat voor 550 Baht.
De Thai moet een cultuur omslag gaan maken en dat gaat niet één twee drie, nu is het nog van blikje, flesje of chipszak leeg, kiep maar over mijn schouder op de grond, mai pen rai! Wat achter me ligt is geweest en kijken we niet naar, suikerriet afbranden alvorens te oogsten mag niet , maar men doet het toch, mooi de afval bladeren kwijt en slangen etc zijn uit het rietveld verjaagd, en het afbranden van de suikerriet stengels komt de suiker kwaliteit zeker niet ten goede. Ondanks dat ik hemelsbreed een 20 km van de Kumphawapi suikerfabriek vaak vertoef heb ik geluk dat ik er geen last van heb. Hoewel men de akkers afbrand, niet bij de fabriek. Enige jaren geleden met verbijstering in regio Korat s-avonds staan kijken naar de vuurgloed en rookontwikkelingen aan de horizon van de suikerrietvelden welke in de brand stonden, werkelijk beangstigend en niet te spreken van de “zwarte regen” , hopelijk dat de nieuwe regering wat kan betekenen in deze.
Gedeeltelijk mee eens.
Ik verblijf meestal in de buurt van het water. Pattaya, Jomtien, Bang Saen of Koh Samui.
In april naar Chiang Mai geweest. Eerste keer ooit in 20 jaar. Twee dagen volgehouden.
Maar dat het mij zal stoppen om naar Thailand te reizen? Nee, want daar is het land toch te groot voor.
Genoeg alternatieven!
Mvg,
Ik denk niet dat al zouden toeristen weg blijven alleen voor deze reden Thailand dat zal merken.
Er zijn inmiddels toeristen zat en de meeste toeristen komen uit de Brics landen en daar zijn ze vaak een nog veel slechtere kwaliteit van de lucht gewend.
En wat die paar westerse toeristen vinden daar veegt men in Thailand hun … mee af voor bij wie dat nog niet bekend is.
Wij hebben het idee dat de wereld nog steeds om Europa en haar gedachtengoed draait, maar niemand op de rest van de wereld geeft nog iets om wat wij op ons oude verloren continent vinden…