Stelling v/d week: Thai zijn zelf schuld aan de vele verkeersdoden!
Een stevige stelling deze week, waarin wij stellen dat de vele verkeersdoden in Thailand (62 per dag!) voor een belangrijk deel eigen schuld is. En dat zullen we toelichten.
Wie om zich heen kijkt in Thailand zal zich niet verbazen over de vele verkeersslachtoffers. De openbare weg wordt immers gebruikt als een racebaan. Verkeersregels? Nooit van gehoord. Helmplicht? Doen we niet aan. Snelheidsbeperking? Waarom? Strontbezopen? Och, rijden op mijn motorbike of in de auto, gaat nog wel. Met je telefoon spelen tijdens het rijden? Leuk toch?
Volgens gegevens van de World Health Organization (WHO) vielen er in 2018 in Thailand in totaal 22.491 verkeersdoden, dat zijn er 62 per dag. Daarnaast raakten er dat jaar nog eens 450.934 mensen gewond als gevolg van verkeersongevallen. Dat zijn er 1.235 per dag. Deze aantallen maken Thailand een van de landen met de hoogste verkeersdoden per inwoner, ter wereld.
De vele verkeersdoden in Thailand is een mentaliteitskwestie. Inmiddels heeft bijna iedere Thai wel iemand in de familie verloren door een verkeersongeval. Dagelijks zijn op TV de meest idiote verkeersongelukken te zien. Dus er kan geen sprake zijn van onwetenheid.
Natuurlijk is er geen handhaving door de politie, maar er is ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid. Je hoeft het gaspedaal niet helemaal in te trappen of los te draaien. Je kan wel een helm opzetten. Je hoeft geen verkeerslichten en stopborden te negeren, of je mobiele telefoon te gebruiken tijdens het rijden. Waarom niet wat meer respect voor de verkeersregels en andere weggebruikers? Je hoeft niet agressief te rijden, andere weggebruikers af te snijden of onverantwoorde risico’s te nemen.
Verantwoord rijgedrag begint bij jezelf. Pak gewoon je verantwoordelijk en gedraag je normaal in het verkeer. Dat zou al veel verkeersdoden schelen.
Vandaar de stelling van de week: Thai zijn zelf schuld aan de vele verkeersdoden! Ben je het er mee eens of mee oneens, verteld dan vooral waarom en reageer op deze stelling!
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand23 december 2024De redactie wenst alle lezers fijne feestdagen!
- Nieuws uit Thailand23 december 2024Illegale handel in medicijnen bedreigt volksgezondheid
- Nieuws uit Thailand23 december 2024Thaise regering komt met steun en voordelen voor een zorgeloze nieuwjaarsvakantie in 2025
- Achtergrond23 december 2024De kerstboom: van heidense symbolen tot feestelijke traditie
Er zijn altijd (minimaal) 2 partijen betrokken bij een ongeluk. Een van beide maakt een grote fout, de andere heeft helaas niet genoeg ruimte om dat te corrigeren.
Het slachtoffer is echter meestal degene met het kleinste voertuig, en een scootertje heeft niet veel kreukelzone.
Dat beide thai zijn doet niks af aan die feiten, je kunt je als Nederlander keurig aan de regels houden en voorzichtig defensief rijden, je kunt even simpel een statistiek worden als er een scooter zich over het trottoir baant, of je kijkt per ongeluk links en het verkeer komt van de andere kant.
Overigens schets je hier een beeld dat het verkeer levensgevaarlijk is, maar 99% van de tijd gaat het allemaal goed, en vloeit het verkeer rustig door. Het wordt wat anders als men zich niet aanpast bij een zware regenbui.
Dit zegt de WHO over de verkeersveiligheid in Thailand:
Volgens de WHO heeft Thailand een van de hoogste aantallen verkeersdoden per hoofd van de bevolking ter wereld. In 2020 meldde de WHO dat het aantal verkeersdoden in Thailand meer dan 22.000 bedroeg, wat neerkomt op ongeveer 32 verkeersdoden per 100.000 inwoners.
Maar gelukkig valt het volgens jou allemaal wel mee…..
Daarbij komt nog dat Thailand, zo heb ik begrepen, een verkeersdode alleen in de statistieken opneemt als de betreffende persoon direct bij het ongeval is overleden.
Klopt, dus het werkelijke aantal ligt nog veel hoger.
De getallen die de WHO noemt, 22.000 verkeersdoden, is al een correctie/aanvulling op de door Thailand worden verstrekt. Ze tellen er ongeveer 50 procent bij voor diegenen die tijdens het vervoer en in het ziekenhuis overlijden.
Jazeker Tino,
Dat geloof ik ook.
En van die 50% is hoogstwaarschijnlijk de helft ‘n motosai-bestuurd(st)er, die géén beschermende helm draagt.
Want ik zie ze nu, ondanks COVID is passé, nog wél allemaal met mondkapjes!
Dus dood aan hersenletsel, maar niet aan ‘n longaandoening.
Mischien wat scherpslijperij maar ik meen dat gerekend wordt met het aantal verkeersdoden “on arrival” at the hospital. Inderdaad worden de gevallen die in het ziekenhuis later overlijden t.g.v. verkeersongevalletsels niet meegeteld.
correct. zodra je sterft in een ambulance of in het ziekenhuis tel je niet mee in de staistieken
Wat mij is opgevallen laatste 3 maanden is dat veel Thai de verkeersregels helemaal niet goed kennen, buiten het feit dat ze het ook nog eens aan hun laars lappen. Vraag maar eens aan een Thai of links of rechts verkeer voorrang heeft, zij weten het niet. Bij een snelheidbord op de expresway aan de linkerzijde met 90 Km erop betekent natuurlijk alle 4 de banen, maar de Thai geeft als antwoord dat het alleen de linkerbaan betreft en er gewoon 120 mag worden gereden. Buiten dat Thai veel aan zijn laars lapt, zeker waar en super onverstandig!!!!, zijn ze totaal niet op de hoogte wat alle verkeersregels inhouden, dat blijkt ook wel als een beginnende Thai zijn rijbewijs gaat halen en het zeer snel in zijn bezit heeft. Afrijden met een scooter op een baantje achter het leskolaal helpt ook niet daarbij, zelf net mijn beide rijbewijzen gehaald in Thailand en ik vind het super dat ik ze heb, maar vraag niet hoe simpel het was.
Meer educatie is nodig ook voor de rijdende Thai en proberen verantwoordelijkheid bij te brengen zou ook niet verkeerd zijn.
Na deze keer 7.200 Km gereden te hebben , heb ik weer genoeg gezien onderweg en ook de noodstop moeten gebruiken in situaties door onoplettende en roekeloze chauffeurs
Klopt, alleen Libië doet het slechter in de internationale rangschikking van verkeersonveilige landen. Je kan het individuele (Thaise) verkeersdeelnemers niet echt kwalijk nemen als ze doen wat ze iedereen om zich heen zien doen. Het is de Thaise overheid die er iets aan moet doen. Mensen veranderen hun gedrag pas als dat moet. Toen ik jong was (ik ben nu 67 jaar) was het in België niet ongebruikelijk om dronken, veel te snel en zonder veiligheidsgordel te rijden.
Heel geleidelijk veranderde ons gedrag, omdat het moest en omdat de samenleving een en ander begon af te keuren.
Maarten, ook als het 99% van de tijd goed gaat kan er sprake zijn van levensgevaarlijk verkeer. De doden en gewonden spreken voor zich. Die 99% goed geeft dus aan dat het ondanks dat veel erger kan uitpakken. Ik ben ook nog in leven na tig jaren in het Thaise verkeer en heb mijn best gedaan, alles wat van voren komt juist te beoordelen. Maar wat van achter komt .. daar heb je geen controle op.
Verkeersopvoeding! Dat ontbreekt op school. Begin daarmee zodra een kind naar school gaat en hang er een cijfer aan of een beloning. Die tijd neemt men er niet voor en zo kweek je generatie na generatie die niet weet hoe men zich in het verkeer dient te gedragen.
Komt nog bij dat lokale weggetjes worden geasfalteerd en ineens een racebaan worden. Oma van 70 die tig jaar daar haar koe naar de overkant brengt wordt geconfronteerd met hoge snelheden zonder veilige overstapplaatsen of tunnels. Of het de overheid niets kan schelen dat langzaam verkeer beschermd dient te worden. Kruisingen gelijkvloers en dan die levensgevaarlijke U-turns waar je nog een stukje rechtdoor kunt rijden om de volgende straat te kunnen pakken. Laat ik het niet hebben over alcohol en drugs, dat gaat straks een andere lezer wel doen.
Oplossing? Al gezegd: verkeersopvoeding en begin zo jong mogelijk.
Er zijn ook eenzijdige ongevallen in Thailand, waarbij geen ander voertuig betrokken is: in de slip raken door te hoge snelheid in de bocht, te laat een kuil in de weg zien, tegen een paaltje aanknallen, van de weg raken of een falende rem tijdens een afdaling.
Maarten.
Je bekijkt het echt te rooskleurig. Naïef zelfs. Je zegt dat het in 99% van de gevallen goed gaat. Je probeert het WHO rapport en vele andere rapporten die echt gebasseerd zijn op feiten te bagatelliseren.
Probeert zeg ik bewust. Onbewust maak je daarbij een enorme fout. Stel dat het echt in 99% van de gevallen goed gaat dan hadden we duizenden doden per dag. Ga eens na hoeveel miljoen verkeersbewegingen per per dan zijn en 1 procent gaat dramatisch fout.
Een populaire uitspraken doen kan ook wel een verkeerd uitpakken.
Geloof de rapporten maar. Het verkeer is Thailand is gevaarlijk.
Beste Maarten,
jij schrijft o.m. het volgende:
“Er zijn altijd (minimaal) 2 partijen betrokken bij een ongeluk. Een van beide maakt een grote fout, de andere heeft helaas niet genoeg ruimte om dat te corrigeren.”
Waarom altijd minimaal 2 personen betrokken? Chauffeurs vallen ook vaak in slaap met noodlottige afloop en dat is dan een éénzijdig ongeval. Niemand anders bij betrokken.
99% gaat goed = 1% fout.
Stel 20 miljoen ritten per dag, dan gaat het (aldus deze aannname met de daaropvolgende berekening) 200.000 keer fout. Conclusie: wees nauwkeuriger met ‘statistieken’.
Nooit van eenzijdige ongevallen geoord??
Scooters lopen inderdaad een groot risico, maar op het gedrag van veel scooterrijders valt veel aan te merken, zoals spookrijden.
Een helm is verplicht, maar het overgrote deel van de scooteraars draagt geen helm.
Mondkapjes zijn niet meer verplicht, maar toch dragen veel helmloze scooteraars wel een mondkapje. Een opmerkelijke tegenstelling!
Waarom wordt die vraag aan ons, de farang, gesteld?
Wij als buitenlander gedragen ons meestal wel netjes in het verkeer. We kennen de verkeersregels, rijden assertief en weten maar al te best dat een Thai lak heeft aan de wegcode.
Heeft de Thai zelf schuld aan de vele verkeersslachtoffers? Misschien moet men die vraag maar eens stellen aan de Thai zelf. HUN antwoord zal ons waarschijnlijk een beter inzicht geven waarom Thailand het meest ‘dodelijke land’ is op de weg. Wij, de witneuzen, kunnen alleen maar gissen naar de echte oorzaak van die ellende. Wat er in hun hoofd omgaat kan enkel de Thai zelf een duidelijk antwoord op geven.
Ik houd elke keer mijn hart vast als er in de bocht wordt ingehaald.
Mocht er dan iemand van de tegenoverliggende kant komen, kun je er misschien nog net voor uitwijken,maar dan doet iemand van de tegenoverliggende zijde hetzelfde en haalt in………4 Autos naast elkaar in de bocht dan heb je een ramp!
Het Boeddhisme en daaraan gekoppeld het reincarneren doet er ook geen goed aan denk…
Denk het ook. Geen helm op doen natuurlijk maar wel weer een mondkapje.
De grootste oorzaak waarom heel wat Thai zich als idioten gedragen in het verkeer is een GEBREK aan handhaving.
Ik lees hierboven: “verkeersopvoeding” … Zolang er geen deftige controle, met aangepaste bestraffing bestaat, zullen velen hun gedrag niet aanpassen.
Schaf de controles en boetes in ons eigen land af en je zal wel zien welke gedragsveranderingen er zullen plaatsvinden. Dit is in Thailand net hetzelfde, geen handhaving resulteert in idioterie op de baan.
Robert_Rayong, het moet beginnen met les, met opvoeding. Als niemand de regels kent valt er ook niks te handhaven. Ik had op de lagere school in NL al ‘verkeersles’ en kennis van regels en borden. Juist die opvoeding ontbreekt in Thailand en dan laat men ze los op het verkeer. Dat is vragen om ellende.
Eric en Robert
hier op Phuket wordt behoorlijk gehandhaafd, uitsluitend de FARRANG wordt aangehouden
vaak bij een controlepunt op Chalong staan te kijken
Thai zonder helm, kinderen met 4 personen op de motor, de bestuurder dan vaak net in staat om zelfsyandig te peisen krijgy van papa of mama de motor mee, telefoon aan het oor of op een stuntje op het stuur bedienen enz. enz, enz
ze mogen gewoon doorrijden want de farrang levert geld op want moet contant betalen op de politiepost 100 meter verder
ergo beiden hebben jullie gelijk
Beste Erik,
Al de Thai die een rijbewijs hebben zijn verondersteld de wegcode te kennen of niet? Die hebben toch met zijn allen een examen afgelegd? Het grote probleem is dat ze misschien wel de regels en wetten kennen maar er dik hun broek aan vegen.
Je gaat me toch niet wijs maken dat al de scooter bestuurders niet weten dat ze een helm MOETEN dragen, altijd en overal … of dat ze niet tegen het verkeer mogen inrijden … of dat ze hun snelheid moeten aanpassen … of dat een scooter geschikt is voor max. 2 personen … en zo kunnen we nog eventjes doorgaan.
Het is gewoon een kwestie van gedragswijziging. Een Thai heeft weinig plichtsbesef en dit niet alleen in het verkeer. Laat die boetes maar komen, als je hen financieel treft zullen ze misschien wakker worden.
Erik,
Waar denkt u de opvoeding vandaan te halen? Bij de ouders? In de scholen?
Zelfs zonder de verkeersregels te kennen zijn er een aantal basisprincipes die elk kind met een beetje gezond verstand zou moeten weten. En net dat gezond verstand ontbreekt het bij velen onder hen. De ouders zijn veelal het slechte voorbeeld.
Ik zie hier elke dag piepjonge scholieren door de straat racen met hun scooter, en meestal zitten ze dan nog met 2 of drie personen op hun racemobiel. Als het maar veel lawaai maakt en snel vooruit gaat. En met de smartphone in de hand hebben ze al helemaal geen aandacht meer voor het verkeer. Probeer dat haantjesgedrag maar eens te bannen d.m.v. opvoeding … ik wens je veel succes.
Robert en Roger, opleiding! Leidt de leraren op en maak verkeer een onderdeel van het lesprogramma. Neem ze mee naar de verkeerstuinen die er zijn in Thailand en zet ze op een fietske. Waardeer goed gedrag op de cijferlijst.
Hoe lang duurt dit voor je resultaat ziet? Vijfentwintig jaar? Dan mag je me postuum een lintje opspelden want zo lang ben ik er niet meer. Iedere dode minder is mooi verdiend. Dat komt bij mij beter over dan negatief blijven doen over een mentaliteit die niet actief wordt aangepakt.
Stilzitten heeft nog nooit iets opgeleverd! Bij de pakken neerzitten ook niet. Vergeet niet dat in Thailand onder de doden ook farang zijn. Dus je dient ook je eigen belang, heren.
Heb zelf enkele gruwelijke ongelukken gezien met scooter-motorrijders, en kan geen enkel begrip opbrengen voor de laksheid van vele van de Thaise bestuurders. Maar ook de farang doen hier vrolijk aan mee.
Gisteren nog, in Pattaya.
Een Europese jongen, zo te zien een ‘ Gothic’, met genoeg metaal in neus en oren om het gewicht van zijn uitlaat te evenaren, reed in een fuik van de verkeerspolitie en begon daarna een tirade tegen een agent. Maar hopeloos natuurlijk want hij had geen ID bij zich, en de enige helm die ze bij zich hadden ( zo’n plastic geval, dat de bescherming biedt van een natte krant bij een botsing ) hing werkeloos aan de arm van zijn Thaise vriendin.
Een leuke prent gekregen kwam hij ons later weer voorbij rijden. Gezicht op onweer en saillant detail: de helm hing nog steeds aan de arm van vriendin.
Dus zowel de Thaise agent als de Europese bestuurder interesseert de verkeersveilgheid geen moer, alles draait om poen en de gedachte: ‘mij overkomt toch niks ‘
Zolang iedereen in dit land zich nog onkwetsbaar acht na het verkrijgen van een ingezegende Boeddha- amulet, het dragen van roze vakantiebril, of het innemen van hectoliters drank, zal het aantal verkeersdoden niet afnemen.
Maar dat is slechts mijn mening.
Na bijna 30 jaar ervaring op de Thaise wegen en uiteraard in het bezit van een Thais rijbewijs (wat inderdaad een lachertje is om te halen), ben ik van mening dat de Thaise overheid mede schuldig is aan de vele ongelukken en verkeersdoden, letwel mede schuldig.
Straffen/bekeuringen zijn niet voor de thai, want die hebben immers toch geen geld, maar wél voor de kapitaal krachtige farang.
Bij een ongeluk, gelukkig nog nooit gehad, wordt de farang meestal altijd schuldig bevonden.
Had de farang maar niet naar Thailand moeten komen, dan was er ook geen ongeluk geweest is vaak de reactie.
Inmiddels heb ik genoeg ervaring om in te schatten wat een voertuig, motorbike, auto of vrachtwagen van plan is als bv. alarmlichten aangaan, constant de remlichten branden of stilstaan aan de linkerkant van de weg met een zijweg aan de rechterkant.
Al met al opletten en inschatten wat het verkeer gaat doen, dan kun je zeker als je inzicht en kennis genoeg hebt redelijk veilig gebruik maken van de Thaise wegen.
“Bij een ongeluk, gelukkig nog nooit gehad, wordt de farang meestal altijd schuldig bevonden.
Had de farang maar niet naar Thailand moeten komen, dan was er ook geen ongeluk geweest is vaak de reactie.”
Die onzin heb ik hier inderdaad al enkele malen moeten lezen. Daar klopt helemaal niets van! Door dergelijke uitspraken te blijven herhalen wek je inderdaad indruk dat dit de waarheid is.
Bij elk serieus ongeval, met of zonder farang, vind er een gedegen onderzoek plaats. Dat men soms wel eens probeert om een buitenlander geld afhandig te maken klopt wel maar dat je MEESTAL SCHULDIG bevonden wordt is puur verzonnen. En vooral dat laatste (van de Farang die naar Thailand komt) is echt hilarisch.
John, met je eens. Een van die hardnekkige fabeltjes.
Ik werd aangereden door een Thai die afsloeg en waar ik rechtdoor wilde. Mijn brommer schade, zijn BMW7 ook. Drukke kruising en veel getuigen. Bellen met de alarmcentrale (ik had een aanvullende verzekering naast de verplichte). De twee verzekeringsmensen van partijen en een politieagent bepaalden wie schuld had. Moest maanden op mijn 1.500 baht wachten maar betaald werd er tenslotte wel na druk van de heren van AA.
Erik,
ik waardeer je principes en volhardingsvermogen.
En recht moet zegevieren, maar voor die 4 tientjes was ik doorgereden en er ‘n prettige vakantie dag van gemaakt ipv die rompslomp te ondergaan.
En misschien had die dikke BMW-rijder wel z’n knip getrokken voordat de politie erbij kwam?
Peer,
Misschien ook eens verder kijken dan je neus lang is.
Als je een ongeval hebt en je wordt schuldig verklaart dan gaat je verzekeringspremie automatisch OMHOOG! En dat draag je mee voor al de komende jaren … dus je 4 tientjes … tja …
Het proberen geld afhandig te maken heeft te maken met het niet kennen van de verzekerings regels door een deel van de bevolking .
Ik heb het zelf meegemaakt vorige week .
Accident met mijn wagen en een brommer .
De jongedame was gelukkig licht gekwetst ,.
Naar de politie geweest met bijstand van verzekeringsman en na de opmaak van de documenten kon ik gaan , maar er werd een nieuwe afspraak gemaakt voor enkele dagen later.
Enkele dagen later , wachtend aan het politiebureau , zag ik de jongedame aankomen met een gezelschap .
Zij hadden een ietwat uitdagende houding naar ons toe .
Op het politiebureau kwam er van haar een prijsberekening van de kosten aan de brommer.
Dit document werd weggewuifd door zowel politie en verzekeringsman .
De reden was dat het overdreven was (4x de prijs) . Het document werd opgemaakt door aan plaatselijke kennis in plaats van een erkende garage . Zij werd door de politieman berispt in ons bijzijn .
Dan kwam het gejammer ; “ik ben mijn job kwijt ” ” en ik kan de rest niet betalen ,ik heb geen geld” enzoverder enzovoorts . Het gejammer heeft voor haar niets opgebracht , alleen maar gezichtsverlies . Alles is netjes geregeld .
Beste Johan Meulenkamp,
Ik lees hier toch heel wat onzin hoor.
** Had de farang maar niet naar Thailand moeten komen, dan was er ook geen ongeluk geweest … **
Toon mij maar eens een voorbeeld waar een advocaat in de rechtbank zijn cliënt verdedigt met bovenstaand argument. Geloof je dit nu zelf?
Een van de dingen die mij tijdens mijn bezoeken aan Thailand opviel is dat er weinig rijscholen zijn. In Nederland struikel je er bijna over. Dus naar mijn bescheiden mening is er een gat in de markt voor ondernemers. Ik ben mij er ook bewust van dat een laag inkomen ook een overweging zal zijn om de ‘dure’ rijbewijs en de opleidingskosten niet te kunnen of willen maken. Dat geldt ook zeker voor de verzekeringspremie.
Beste Ed, het is niet alleen te weinig rijscholen,
Ik had op deze blog enige jaren geleden ook een discussie over een Thaise vrouw die naar Nederland uitgenodigd en er jaren niet meer geweest was , men beweerde toen dat ze het jaren verlopen rijbewijs zonder een test weer kon krijgen?
Ik heb nooit vernomen of dat is gelukt, bij mij inziens lukt dat niet.
Vele jaren in Thailand geweest,vele ongelukken gezien.
De beste remedie is educatie op school, ouders meer op toezien dat kinderen niet te jong op brommers rijden, veel op helmen en drankmisbruik,en dan meer politiecontrole op drankgebruik tijdens rijden en hogere boetes.en nu maar hopen dat het beter gaat.
Helemaal eens met de stelling.
Waar zou het anders aan moeten liggen.
De wegen zijn best goed.
De verlichting is er vaak.
Er staan borden met maximale snelheid.
Mijn Thaise vrouw heeft jaren geleden zowel theorie en praktijk gewoon gekocht. Daarna nog 100 rijlessen in Nederland gehad en schakel auto nooit onder controle gekregen.In Thailand krijgt men gemakkelijk een tijdelijk rijbewijs wat automatisch omgezet wordt in definitief wanneer men geen ongelukken gemaakt heeft. De grootste oorzaak van ongelukken in Thailand lijkt me overigens de mentaliteit.
Gebrek aan verantwoordelijkheids gevoel. Verder de mentaliteit dat je overal wel dood aan kunt gaan.
het blijft natuurlijk een erg primitief land, en vooral op het platteland met erg primitieve mensen. Zelf heb ik nog nooit cijfers geloofd die door de Thaise overheid bekend worden gemaakt. of het nu over de economische groei of over het aantal verkeersdoden gaat. De buitenlanders maken zich er drukker om dan de Thai is mijn idee, die zijn wereldkampioen schouder ophalen
Het ontbreekt aan opleiding, verkeersinzicht, wegeninfrastructuur, verkeersdiscipline en handhaving. Het grote aantal scooters (zonder keukelzone) is ook een factor. Je kan het vergelijking als bij ons in de jaren 60. We moeten inderdaad opletten met vingerwijzing, want 60 terug was het bij ons nauwelijks beter. Volgens mij kan je ook stellen dat de verkeersdrukte in Thailand nog hoger is dan bij ons.
Er wordt vaak veel te hard gereden op een onverantwoorde manier en daar komt bij dat velen niet goed uitkijken en plots van links naar rechts gaan of andersom.
Ook drank maakt sommigen onoverwinnelijk lijkt het maar vaak is het de laatste dronken bui.
Spookrijders , plotseling de weg oprijden, bij de U turn de snelheid van het tegemoed komend verkeer verkeerd inschatten.
Zo zijn er nog wel wat dingen te noemen zoals agressief gedrag, eerst ik want ik heb haast.
Vooral de de pick ups die zijn levensgevaarlijk, de bestuurders denken dat ze safe zijn in zo,n auto.
Wat volgens mijn mening 1 van de grootste problemen is,is toch alcool
en drugsgebruik bij zowel bestuurders als ordehandhavers !
Ik ben er van overtuigd indien er een alcoolcontrole, blaastest zou plaats
vinden en je weigert en de ordehandhaver blaast in jouw plaats , je 90%
kans maakt om dronken te zijn.
En niet vergeten dat velen geen rijbewijs hebben !
Mooi vb.mijn eigen vrouw op haar 47ste na aandringen van mij haar test gedaan,
en met grote onderscheiding geslaagd.55555
Ikzelf was bij de auto praktijktest aanwezig,groep van 10 de jongste rond de 30 jr
oudste + 70 !
Er is maar 1 persoon van de 10 erin geslaagd om geen enkele kegel van de 10 stuks op het
Uit gezette parcour omver te rijden, de kampioen van de groep 6 stuks geraakt.
Iedereen geslaagd ,niet te geloven toch ! Wat mij ook opviel was dat de helft van de groep
zonder begeleiding met eigen auto test kwam afleggen !
This Is Thailand 55555
In mijn omgeving ken ik er zo al een stuk of tien (Nederlanders!) die met een slok op in de auto of op de motor gaan deelnemen aan het verkeer.op de motor veelal zonder helm, te hard rijdend . Kortom geheel aangepast aan de Thai. Ookmet gevolgen, dood of met letsel. Ieder zijn eigen ‘mij kan het niet gebeuren mentaliteit’. De sukkeltjes. Wat mijn inziens, buiten de eigen verantwoordelijkheid van niet zuipen en helm op, valt op te merken: de opleiding tot een rijbewijs is zeer minimaal (heb ik het niet over degene die zonder rijbewijs (en vaak zonder verzekering rond tuffen). Daar zit hem de kneep, wat betreft de overheid hier. Daarmee beginnen, en meer controle zonder corruptie. Zou dat niet een goede start zijn. En de sukkels onder de Nederlanders die met een slok op op de motor of in de auto gaan,pfffff……..dombo’s!
Eens met de stelling en ter aanvulling: eigen schuld op verschillende niveau’s:
– gedrag van weggebruikers
– drinken/drugs en rijden
– onvoldoende kennis
– onvoldoende vaardigheden (zie het halen van het rijbewijs)
– onvoldoende handhaving met de juiste straffen
– omkoopbaarheid van de verkeerspolitie
– slechte wegen en onvoldoende onderhoud
– slecht aangeven van gevaarlijke verkeersituaties (bv. bij wegwerkzaamheden)
– slechte verlichting van wegen
– nauwelijks gescheiden wegverkeer
en wellicht nog een paar dingen die ik vergeet.
En dan zijn er nog de straffen die uitgedeeld worden, naast de klassejustitie
Maar alles begint bij de (groot) ouders die hun 10 jarige (klein)kinderen zonder motivatie opvoeden en lekker op de brommer de whisky voor pap of opa laten halen
Er is een gezegde; erasing poverty through education, maar dat geldt ook voor het begrijpen van het waarom van een wetgeving op allerlei zaken…
De overheid zelf aldaar is ook niet goed wijs.
In het kader van “veiligheid” , zo vertelde mijn vrouw, wordt de 4137 flink breder gemaakt. Van een 2baans weggetje eerst, wordt het nu een 4 of kan zelfs 6 baans zijn, weg gemaakt. Mi is dat alleen een capaciteit kwestie en geen veiligheid. Men wil dat de weg meer aankan voor de toekomst? Echter gaat gewoon en koste van de geopperde veiligheid.
De Thai hebben meestal hun huis toch aardig dicht bij de weg staan. En nu dus komt de weg pal langs hun deuren. Je stapt naar buiten en staat dan zo’n beetje gelijk op de hoofdweg.
Hoezo veiligheid?
Ik denk ook niet dat de snelheden zullen dalen, eigenlijk meer toe nemen. Het wordt een prachtige racebaan denk ik, indien klaar.
In het centrumpje aldaar, is er bijna geen ruimte en zijn er tevens verkeerslichten, waardoor het verkeer daar op strookt en files gaat vormen. Nog niet echt gezien wat ze daar gaan doen. Een raar bedenksel van de overheid.
De Thai inspraak in ontwerp? Veiligheid? No way, Jose. Je verhuist maar als je het er niet mee eens bent.
Mijn vrouw ’s huis staat beneden van de weg, echter hebben ze de weg aldaar ook verhoogd. De eerst gebruikte op-, afrit is hierdoor totaal niet meer te gebruiken.
Om nu boven te komen, moet je aardig wat doen op de 2e op-, afrit, die ze heeft Er is geen verharde aansluiting gemaakt. Het is behoorlijk steil en bij het op rijden moet je gelijk al gaan kijken of je gelijk de weg op kan en dan maar een kant op, links af. Het is een complete crime. Haar zus heeft een soortgelijk gebeuren.
Ik denk dat de helling zeker in het laatste stuk zo’n 45 graden is. Je lanceert jezelf op de weg dan, mits de wielen niet eerst gaan spinnen vanwege gebruikte los rots materiaal. Zowaar, me nog steeds gelukt ook bij nat weer. Echter onder Nederlandse vervloekingen.
Al tegen de vrouw gezegd te klagen bij de instanties, maar dat doet ze weer niet, dan wimpelt ze het af.
Ook gezegd dan te organiseren met alle andere bewoners aldaar vanwege de toename van onveiligheid.
Tja, mijn vrouw hoort me wel, maar luisteren?
In haar werk kan ze best behoorlijk assertief zijn, ze spreekt net zo makkelijk voor 50 college in een seminaar , maar met dit? dan twijfelt ze ineens. Ik blijf het wel proberen haar zo ver te krijgen. Ik spreek geen Thai, dus kan verder niets doen. Alleen trachten haar te motiveren, te reageren.
het boek “Remy, alleen op de wereld” is door vele thais gelezen EN ze geloven ook, dat ze dus de enige verkeersdeelnemer zijn.
Dat betekent, dat vrijwel alle verkeersborden, zebrapaden etc. uitsluitend zijn aangebracht als wegversiering.
Daar hoef je dus helemaal geen rekening mee te houden. Tel daarbij op, dat bij stoplichten oranje betekent: “gasgeven” en rood licht wordt gezien als een uitdaging.
Rijden met drank achter je kiezen “moet kunnen” en rijbewijzen voor brommers (lees: motoren, want meestal boven de 100 CC) zijn volstrekt nutteloze regels. En een degelijke helm is alleen maar slecht voor je model-haar.
.
Nee. Dta is niet zo. het is wat ingewikkelder en heeft alles te maken met zogenoemde omgevingspsychologie.
In Nederland is de openbare ruimte van iedereen, van ons samen en dus hebebn we zogeheten ruimtelijke ordening, wetten en regels daarvoor en ook budgetten. Wij zorgen samen met de overheid voor de openbare ruimte en dus maken wij ons druk (ook op lokaal niveau) over wegen, verkeersdrempels, groenvoorzieningen, fietspaden en zebra’s. Het zijn verkiezingsitems.
In Thailand (net als in de USA overigens) is de openbare ruimte een jungle waar het recht van de sterkste geldt: de grootste auto, de snelste brommer, de Thai met de beste netwerken en macht. Ruimtelijke ordening: nooit van gehoord, nadenken over de lokatie van nieuwe woontorens in Bangkok ivm verkeersopstoppingen, aantal parkeerplaatsen, groen, uiritten etc: nooit van gehoord. Is er 1 politieke partij in tailand die zich zorgen maakt over hetmilieu, het aantal diesleauto’s, het branden van gewassen. Staat het in een verkiezingsprogramma voor 7 mei a.s.?
Er zijn een aantal mensen in de veronderstelling dat een rijbewijs aan een Thai wordt verstrekt na het met succes afleggen van een rijexamen. De aanname is dan dat het wel een soortgelijk examen betreft zoals we in Nederland kennen. Maar dat is een idee-fixe. Een Thai-rijexamen wordt niet afgelegd om te testen of er voldoende verkeers-inzicht is en of de examinandus m/v voertuigbeheersing heeft opgedaan. Niets van dat al. Er wordt enkel gelet op voertuig-behendigheid.
Verder: er zijn rijscholen. Kosten rond 4 à 5 duizend baht. Duur van de cursus ongeveer 10 lesuren. Korter kan ook: in één dag te doen desgewenst. Er wordt onderwezen op hoe zonder schade van a naar b kan worden gereden. Al heeft het verkeer van rechts of links voorrang, als er nog wat ruimte is, dan neem je die. Dat ruimte pakken gaat op voor alle verkeerssituaties. Maar kom je een grotere of duurdere auto/pickup/supercar tegen dan hou je je wat in.
Tot slot: de Thai staat niet stil bij wat een ander overkomt, is niet leerbaar noch uit ervaring resp empirie, kent geen solidariteit en zeker geen collectief (schud)bewustzijn. Dus kruipt een Thai stomdronken op zijn brommer want wil naar huis.
Beste bloggers,
Wat mij vooral opvalt in de discussie is dat velen onder ons blijkbaar dé oplossing voor de vele verkeersdoden in pacht hebben.
Ik stel me steevast de vraag als we met zijn allen heiliger zijn dan de paus? Hoeveel onder jullie zijn voorbeeldige chauffeurs? Hoeveel onder jullie hebben nog nooit een bekeuring gehad? Hoeveel onder jullie hebben nog nooit een ongeval (waarbij je in fout was) gehad?
We zijn allemaal jong geweest, we hebben ooit wel eens de neiging gehad om wat stoer te doen, dit is eigen aan de mens. Om nu hier in de rij te staan met een oplossing vind ik een beetje misplaatst, wetende dat er geen pasklaar antwoord bestaat.
Als eens gezien hoeveel farangs er elke avond de nodige alcohol nuttigen in de bars in Pattaya of Phuket? Hebben die allemaal een privé chauffeur om veilig thuis te geraken? Ik vrees van niet. Maar om een Thai de vinger te wijzen over hun gedrag, daar doen we graag aan mee.
Ik weet dat het verkeer in dit mooie land ONveilig is. Ik pas dan ook MIJN gedrag aan door me defensief te verplaatsen. Ik weet maar al te goed dat ik de Thaise mentaliteit niet kan en zal veranderen … en ook jullie kunnen dit niet …
Ik ben twee keer in 16 jaar betrokken geweest bij en ongeluk.
Weet je hoe?
Als passagier van een mini-van op weg naar mijn werk.
Ik heb in het verleden (hier na te zoeken) onderzoek gedaan en ook hier gepubliceerd over de verkeersdoden tijdens de zwarte dagen. En de achtergronden en de redenen waarom dat in andere landen niet zo erg is. Je mag toch wel schrijven dat Thailand een gevaarlijk land is waar het het verkeer betreft? En dat er veel meer Thaise weggebruikers zijn dan buitenlandse?
En: het gaat zeker niet alleen om gedrag van weggebruikers. Er wordt naar mijn mening in Thailand net zoveel gehandhaafd als in Nederland maar duidelijk ANDERS.
Er zijn al 75 buitenlanders overleden in het verkeer, dit jaar John.
Ruim een per dag dus.
De Thai weet echt wel hoe netjes te rijden en de meeste hebben ook een redelijk besef van de regels.
De vaak jeugdige mentaliteit en het egocentrische gedrag van vele leidt tot ongelukken.
Minderwaardigheidscomplex is het extra sausje.
Meeste auto rijders reageren in noodsituaties met toeteren en nog harder rijden inplaatst van remmen.
Vergeet niet de dood is vaak goedkoper dat een langdurige ziekenhuis opname.
Motoren oftewel de brommers, het moet hard harder en nog harder het liefst twee dingen te gelijk doen want ja dat Boeddha hangertje beschermt je wel.
Of die kalk aan je plafond in je auto.
Spookrijders maak ik regelmatig mee gewoon de andere kant uit kijken en gas bijgeven.
Noemen sommige dan geen angst hebben.
Ik heb daar een andere naam voor.
William-Korat,
Kijk nog es goed naar je 3e zin.
En in de zinnen dáárna speek je je eigen tegen!
De Thai hebben nl géén besef van de verkeersregels omdat ze die na 1 week rijlessen, incl rijbewijs, totaal vergeten zijn of niet weten te interpreteren.
Ja, ik weet het omdat mijn Chaantje na 1 week d’r auto-rijbewijs op zak had, maar gelukkig durft ze niet achter ‘t stuur te kruipen.
Beste PEER
Ik geef aan dat vele Thai het echt wel weten maar er volledig schijt aan hebben.
Ik had misschien het woord MAAR tussen de derde zin en de rest van het verhaal moeten schrijven.
Solly
Hoe kun je weer verwachten dat men “normaal” moet rijden? Automobilisten in Thailand denken dat ze kunnen rijden, wanneer ze het gaspedaal van de rem kunnen onderscheiden en de auto in beweging kunnen brengen.
Je ziet aan sommige handelingen in het verkeer dat veel mensen nauwelijks of niet weten hoe ze met hun auto écht om moeten gaan.
Heb je wel eens gezien hoe een U-turn gemaakt wordt? In Hua Hin zijn er bij bijna iedere U-turn invoegstroken. Bijna iedereen begint te vroeg te sturen en maakt een wijde bocht en staan i.p.v. in te voegen, te wachten totdat het aankomend verkeer ver genoeg is om op dooie gemak een bocht te maken, waardoor ze aan de andere kant van de straat komen of misschien in het midden. Niemand maakt gebruik van de invoegstrook (ook al is deze afgeschermd door betonblokken om het aankomend verkeer dat vaak strepen op de weg gewoon negeert, niet daarover heen te laten rijden).
En dan het optrekken bij een kruising. Ze laten hun auto heel langzaam op gang komen, maar om dan een paar minuten later als een razende gek verder te rijden.
Veel auto’s (vooral vrachtwagens) staan bij een kruising en hebben hun waarschuwingslichten aan. Waarom?
Of ze staan op een kruising en moeten rechtdoor. Om dan aan te tonen waar ze heen willen, zetten ze ook de waarschuwingslichten aan. Met als gevolg dat mensen die hun van links zien, denken dat hij naar links wil en diegenen die hem van rechts zien verwachten dat hij naar rechts wil (waarschijnlijk letten vele Thais daar niet eens op, maar wij Westerlingen wel).
Op rotondes weet bijna nooit iemand wie voorrang heeft.
Komt iemand de weg opgereden. Hoe vaak is het al niet gebeurd, dat achter mij alles vrij was, maar nee, de chauffeur moest vóór mij de straat op, dwong me af te remmen, terwijl het helemaal niet nodig was geweest als hij nog een paar seconden gewacht had of verder gekeken dan zijn neus lang was (en die is in Thailand wel heel kort).
Wat ze wel super kunnen is in een shoppingmal de auto achterwaarts inparkeren. Dat kunnen vele Thais heel goed.
Maar waarom is dat allemaal? Waarom rijden ze te snel en kunnen zich niet aanpassen? Omdat ze het gewoonweg nooit geleerd hebben.
Een autorijschool (ik wilde dat mijn vrouw, ondanks dat ze heel lang geleden een rijbewijs had, lessen nam) duurt twee weken. Wat leer je in die twee weken? In ieder geval meer dan wat de gemiddelde Thai bij een rijexamen weet.
Ik kan me nog herinneren hoe ik rijlessen kreeg. Bij het invoegen moest je eerst op snelheid komen. Geef gas riep de rijinstructeur naar me, toen ik aarzelde. Zulke aansporingen hebben ze hier niet.
Verlangen dat de Thais zich aan de regeltjes houden is wel goed bedoeld, maar ze moeten ook eerst de regels echt leren. En dat is echt wat hier hapert. Niemand kent de regels, maar DENKT ze te weten. En veel leren de Thais onderling en verkeerd.
Ik beweer niet van mijzelf dat ik een goede chauffeur ben. Ik rij nu ook op de rechter strook met 90 of 100 en wijk niet uit naar de linkerstrook. Dan moet degene die nóg sneller wil rijden, mij maar van links inhalen. Heb ik geen probleem mee. Ikzelf rij al te snel. Maar… ik zit niet op een meter afstand van mijn voorganger. Ik negeer geen strepen op de weg… maar soms word je wel ertoe gedwongen, omdat iedereen plotseling verkeerd gaat rijden… dan moet je je aanpassen.
Uiteindelijk wil ik nog iets anders zeggen…. ondanks dat men zo weinig regels kent, rijden de meeste Thais voorzichtig. Misschien zelfs voorzichtiger dan ik. Af en toe heb je razers, maar ook die zijn in de minderheid, ze vallen alleen maar op.
Ik heb bijna dertig jaar lang acht keer in de maand een afstand van 260km aan één stuk naar mijn werk gereden (Landgraaf tot aan luchthaven Frankfurt) en wat ik daar heb meegemaakt, kan ik alleen maar zeggen dat ik véél liever in Thailand rij. Wanneer je met 140 iemand wilde inhalen, moest je dat snel doen, want binnen luttele seconden had je iemand die je bijna van de weg veegde met zijn 200 of 250 km per uur. En: nooit voorrang geven, maar voorrang nemen. Agressief gedrag van jewelste, achtervolgingen die ik persoonlijk meegemaakt heb waren aan de orde van de dag.
Dat heb ik in Thailand nooit meegemaakt.
Dat er veel doden vallen, is echt betreurenswaardig. Laatst nog een Engelse buurman van mij die op zijn brommertje door een vrachtwagen werd doodgereden…. triest. Zelfs een van onze katten werd voor ons huis door een veel te snel rijdenden auto overreden. En dat in een straat waar per dag hooguit 30 auto’s rijden.
Pure Kafka:
Enkele maanden terug kwamen we terug van een reisje Chiang Mai, mijn schoonbroer was chauffeur van dienst.
Hij heeft nogal een zware voet, reed constant 130-140 met zijn grote Fortuner en ja hoor hij had prijs. Eventjes verderop politie controle. Boete voor te snel te rijden, TE BETALEN 500THB.
Boete betaald, de reis verder gezet aan een gemiddelde snelheid van weerom 130-140 km/uur.
Ik vroeg mijn vrouw: “Hij is nu niet geleerd na die boete”?
Antwoord: Hij heeft toch 500 THB betaald dus is hij voor de rest van de dag veilig.
Blijkbaar als je een boete betaalt is die geldig voor een ganse dag!!! Welkom in Thailand 😉
Voor veel Thai is 500 Baht dan ook peanuts. Feit is dat Thailand van niks naar alles is gegaan op goede 30 jaar tijd en dit op vele vlakken.
Het land is razendsnel geevolueerd maar de samenleving is op vele gebied blijven hangen . Dat is ook zo met het verkeer. Van de meeste mensen die nu in dure snelle SUV’s en 4×4 zitten hadden de ouders in het beste geval enkel een oud brommertje.
Toen ik 30 jaar geleden in het binnenland aan een kruispunt kwam stonden daar 25 scooters en daarachter 3 auto’s. Nu staan er 25 auto’s en daarachter 3 scooters.
Je moet maar eens kijken op facebook naar R4 Racing Channel, er wordt maar op los geracet op de Thaise wegen dat het een lust is, inclusief de ongevallen.
Je zal maar eens betrokken raken in één van die ongevallen als farang.
de meeste toeristen en pensionado’s weten hoe gevaarlijk het op de weg kan zijn.
Een relatief kleine groep van de eerder genoemde mensen lapt ook regelmatig de regels aan zijn laars.
Zonder helm, niet het juiste of helemaal geen rijbewijs, en beschonken aan het verkeer deelnemen.
Als hen dan iets overkomt wil, in sommige gevallen, de verzekering niet uitbetalen.
Het waarom daarvan is eenvoudig in te vullen.
Ze belanden in het ziekenhuis en de rekening kan niet betaald worden.
Het gevolg is: een inzamelactie d.m.v. crowdfunding.
Hoe goed ben je voorbereid om op vakantie te gaan.
Veel Thais kunnen heel goed autorijden als het om een rechte weg weg, maar zodra hetook maar enigszins technisch wordt gaat het regelmatig fout.
In en uitvoegen, van rijbaan wisselen etc., vaak zonder richting aan te geven. Telefoneren onder het rijden,
drank en drugs zorgen ook vaak voor grote problemen. Deelnemen aan het verkeer zonder verzekering, schoolgaande kinderen die met vriendjes op de motorbike naar school gaan.
Niet in het bezit van een rijbewijs, verzekering en helm, om maar een voorbeeld te geven.
De politie treed hier bijna niet tegen op.
Ouders die kids van school halen staan en drie dik geparkeerd staan op een highway: dat daar nog geen ongelukken zijn gebeurd is mij nog steeds een raadsel.