In Thailand is veel corruptie, op alle niveaus. Laat ik eens beschrijven hoe een gesprek daarover ging met dorpelingen, jaren geleden.
Ik vroeg of er corruptie was in het dorp. ‘Zeker wel’, was het antwoord, ‘en iedereen weet ervan’.
‘Wat doen jullie dan?’, vroeg ik.
‘Dat hangt ervan af’, was het antwoord, ‘als het om grote bedragen gaat en de functionaris (dorpshoofd, hoofd Publieke Werken) is een luie, domme man die nooit iets uitvreet en het geld alleen voor zichzelf besteedt dan proberen we hem kwijt te raken. Gaat het om kleinere bedragen die niet zo schadelijk zijn, en de functionaris doet er iets goeds mee, is aardig en werkt hard voor onze belangen, dan zijn we geneigd het door de vingers te zien.’ Praktische mensen, die Thais.
Steekproefsgewijze onderzoeken laten steeds zien dat 65 procent van de Thais geen moeite heeft met een corrupte handeling als ze er zelf baat bij hebben. Laten we niet vergeten dat 35 procent ook dát afwijst.
Ik heb in de afgelopen 15 jaar een keer of vijf een boete gekregen, wegens het niet dragen van een helm of verkeerd parkeren. Ik kocht het een paar keer af met 200 baht en meldde mij de andere keren op het politiebureau, 400 baht en een ontvangstbewijs. (Ik kwam er twee keer vlak na elkaar wat de vrouwelijke agente achter de computer de uitspraak ontlokte: ’Bent u er nou alweer?’) Ik werkte mee aan een corrupte handeling, en ben dus ook (een beetje?) corrupt.
Ik deed een uiterst kleine steekproef onder buitenlanders en vroeg hun mening over de volgende twee situaties:
- Je wordt op het platteland aangehouden voor te hard rijden. Je wordt voor de keus gesteld meteen 200 baht te betalen, wat in de zak van de agent verdwijnt, of, na inname van je rijbewijs, je te melden op het politiebureau en 400 baht te betalen met ontvangstbewijs.
- Je ziet tot je schik dat je jaarvisum al 3 weken verlopen is. Je gaat voor advies naar de Immigratiedienst. De officiële gang van zaken is: 20.000 baht boete en naar het buitenland voor een nieuw visum. Maar je hebt Thailandblog gelezen en weet dus dat geld soms wonderen doet. Je stelt voor 10.000 baht onder de tafel te betalen als de beambte alles meteen afhandelt. De beambte gaat er op in.
Wat 1 betrof kozen de meesten voor de ‘corrupte’ handeling bij 2 was het ongeveer fifty-fifty. Wat mijzelf betreft: ik zou 1 ook doen en 2 alleen onder bepaalde omstandigheden (weinig geld, ziek). Is dat herkenbaar? Zouden jullie dat ook doen? Jullie kennen vast wel andere corrupte handelingen van buitenlanders. (Ik kan er nog wel een aantal noemen).
Ik stel dat je zelf ook corrupt bent, als je meewerkt aan een corrupte handeling, ook al komt het initiatief van de andere kant. Wij zijn in die zin (bijna) allemaal tot op zekere hoogte corrupt. ‘Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen’ (Johannes, 7:53-8:11). Als wij ook aan deze vorm van corruptie meedoen, kunnen we het de Thais dan kwalijk nemen? Moeten we, naast onze morele verontwaardiging, niet ook kijken naar de hele situatie? En moeten we niet eerst zelf ophouden met corrupte handelingen voordat we (terecht overigens) de Thais er van beschuldigen? Vele malen een klein bedrag is natuurlijk uiteindelijk een groot bedrag.
Nadat mijn huwelijksvisum in Chiang Khong helemaal klaar was, stootte mijn vrouw mij aan en zei: ‘Geef die mensen 500 baht om een hapje te gaan eten.’ Dat deed ik natuurlijk, je mag je vrouw niets weigeren. De immigratie officier gaf het geld terug met de woorden: ‘We doen hier alleen onze plicht.’ Zo kan het ook.
Hoe corrupt zijn wij, buitenlanders? Wees eerlijk en biecht op. Moeten we dan niet zelf het goede voorbeeld geven?
Discussieer mee over de stelling: ‘Buitenlanders in Thailand werken ook vaak mee aan corruptie!
Over deze blogger
-
Geboren in 1944 in Delfzijl als zoon van een eenvoudige winkelier. Gestudeerd in Groningen en Curaçao. Drie jaar als arts gewerkt in Tanzania, daarna als huisarts in Vlaardingen. Een paar jaar vóór mijn pensioen getrouwd met een Thaise dame, we kregen een zoon die drie talen goed spreekt.
Bijna 20 jaar in Thailand gewoond, eerst in Chiang Kham (provincie Phayao) daarna in Chiang Mai waar ik graag allerhande Thai lastigviel met allerlei vragen. Volgde het Thaise buitenschoolse onderwijs waarna een diploma lagere school en drie jaar middelbare school. Deed veel vrijwilligerswerk. Geïnteresseerd in de Thaise taal, geschiedenis en cultuur. Woon nu alweer 5 jaar in Nederland samen met mijn zoon en vaak met zijn Thaise vriendin.
Lees hier de laatste artikelen
- Pattaya23 december 2024De donkere kant van Pattaya
- Geschiedenis19 december 2024Op zijn verjaardag in 1995 gaf koning Bhumibol aan dat alle mannen een gratis sterilisatie konden ondergaan
- Geschiedenis14 december 2024Hoe een Nederlandse krant schreef over de studentenopstand van 14 oktober 1973
- Geschiedenis12 december 2024Hoe schreef de Nederlandse pers in 1960 over de geschiedenis en de huidige situatie in Thailand
Het hangt ervan af, zoals al beschreven. Ik kom niet naar Thailand of Azië om de heilige uit te hangen. Wanneer corruptie ertoe leidt dat je niks meer gedaan krijgt zonder, is het niet goed. Maar om iets sneller aan de beurt te komen, minder voor een boete te betalen, iets door de vingers te laten zien, dat niemand pijn doet… heb ik er geen probleem mee.
Waar ik wel bijvoorbeeld een probleem mee zou hebben, is dat corruptie ertoe leidt dat bij een zwaar geval als verkrachting, beroving, moord en diefstal, de agent niet meer zijn taak verricht. Dat hij door steekpenningen aan te nemen meer en intensiever te werk zou gaan, is weer de andere kant van de medaille.
Als ik met een steekpenning een vergeten visum verlenging goed kan maken, vind ik het prima. Maar wanneer ik iemand ertoe breng een aanvraag van iemand anders te weigeren door geld toe te schuiven, is dat weer een “slechte” corruptie.
Ik denk dat het eindresultaat van een corrupt gedrag zo moet zijn dat mensen er baat bij hebben en dat niemand daardoor in het gedrang gaat komen of zwaar benadeeld. Maar dat regeltjes gebogen kunnen worden. In Brazilië noemen ze dit “dar um jeito” oftewel een andere manier vinden.
Hel lastige aan corrupt gedrag is nou net dat “weinig mensen er baat bij hebben versus schade voor anderen.” Goede corruptie bestaat niet: het druist altijd tegen de op dat moment geldende regelgeving in en het gaat altijd om het bevoordelen van hen die geld hebben. De schade voor anderen zit dan in het gegeven dat armlastigen niet in de gelegenheid zijn “de regeltjes te buigen”. Op dit moment erg actueel in Brazilië, maar niet minder uiteraard in Thailand, waar gehannes en gedoe rondom corruptie = benadeling van bv de rijstboeren, inzet vormt van een nog steeds voortdurende het land schade berokkende politieke impasse.
Corruptie houdt ook de (illegale) prostitutie industrie draaiende. Minder direct wellicht, maar van ieder biertje (barfine?) in een beer bar gaat een percentage naar de politie. Ja, we zijn inderdaad allemaal zo corrupt als de neten.
Natuurlijk maak ik me ook schuldig aan corruptie. Maar welke dan? De eerste keer dat ik staande werd gehouden door een politieman was nadat ik van de rechterrijbaan over een niet-onderbroken witte streep naar de linkerbaan manouvreerde. Achter mij, links en rechts van mij, voor mij: niemand of niets te bekennen. Ik naderde een kruising met stoplichten. Ik reed ongeveer 45 km/u. Ik zag van verre groen op rood springen. Maar die politieagent verdekt opgesteld had ik niet gezien. Een hoop gedoe. Discussie in het Thenglish. Een collega van hem kwam aanslenteren, mijn vrouw naast mij ging zich ermee bemoeien, de agent liep naar de andere kant van de auto, ontving 200 baht, en met een welgemeende: “Police service, sir!”, namen beiden saluerend afscheid. Na die eerste keer besloot ik het spel mee te spelen. “Ben je in Rome, doe als de Romans”, dus ook: “ik ben in TH, ik doe als de Thai”.
Is dit corruptie? Ja, in de engste zin van het woord en de definitie. Maar het is tevens “goed Thais gebruik’, plaatsvindend op landelijk nivo, overal en door iedereen, en door alle overheden gedoogd, zij het dat betr. gebruik gewoon wordt toegestaan. Zolang de Thaise politie niet gehouden is aan het uitschrijven van bekeuringen ter plekke met overhandiging van een formele controleerbare bon, ga ik die bon niet ophalen op de police-station, en het dubbele betalen van het bedrag dat de agent achter de boom vorderde. En dat komt omdat ik de doorzichtige handelwijze van de politie achterlijk vind, en me niet geroepen voel, tegen meerbetaling, die handelwijze aan dovemansoren uit te leggen.
Ik erger me kapot als ik zie hoe agenten hun best doen mensen aan de kant te zetten. Nog verontwaardigder ben ik, als ik van en aan sommige chauffeurs zie dat zij het echt niet breed hebben. Hoezo die mensen een onzinnige boete geven? Waarom niet enkel een waarschuwing? Die mensen verdienen amper 300 baht per dag! Pak een Thai in een BMW of in een Mercedes. Maar geen strobreed wordt hen in de weg gelegd. In tegendeel, de gefortuneerden krijgen vrij baan! Als ik Thai kennissen bevraag over dit soort praktijken, zeggen zij: “Dat durft de politie niet! Ze zijn bang voor hun hachje”. Daarom: vind ik het erg mee te doen aan dit soort corruptie? Neen, als de Thai zelf geen paal en perk stellen aan deze praktijken, en zelfs de beter-gesitueerden menen er hun status mee op te kunnen vijzelen, ben ik niet degene die er meer baht aan besteed.
Echter: 10 duizend baht betalen om een ambtenaar de andere kant op te bewegen? Neen, dat gaat me te ver. Ik zorg ervoor dat ik me aan de regels hou van zo goed als alles. En zeker aan de immigratie en visumregels. Ik zal de verantwoording van het 3 weken te laat voor een nieuwe visumverlenging bij mezelf zoeken, en als dat dan zo is de boete van 20 K ThB betalen. Dat gedoe met die politieman, daar kom ik voor mijn gewten nog wel mee weg, dat is dom gedoe, een verworden realiteit: als de Thai het dan zo wilt, dan kunnen ze het krijgen! Maar in het geval met die ambtenaar: dan heb je het over actief zelf opzoeken van grenzen, je moet draaien en zoeken, en uitvinden of het gaat lukken, en als dat dan zo blijkt en je besluit die ambtenaar om te kopen dan ben je inderdaad je schuldig aan het maken aan omkoping. Dan ben je corrupt!
Toch doet zich in TH een vreemdsoortig psychologisch fenomeen voor. Je kunt de strekking ervan aanvoelen in de gezegde: Gelegenheid maakt de dief. In NL valt er met de politie rondom een verkeersovertreding niet te hannesen. En bij de ambtenarij moet je toegang hebben tot de hogere regionen met nog grotere belangen. Waarvan KPMG vandaag de dag van beschuldigd wordt, lijkt op dit laatste. Hier gaat het om miljoenen euroos aan steekpenningen. Voor de gewone man vormt de ambtenarij een haast wel zo goed als onneembare vesting. Hoe komt het nou dat in TH het niet ondenkbaar is, en toch wel wijd en zijd bekend, dat met procedures en protocollen wel aan te modderen valt? Dat de ambtenarij, vooral in de lagere regionen, van witte boorden bedienen? Dat je toch in overweging kunt nemen dat je met 10 duizend ThB “op persoonlijk niveau” je doelen kunt bereiken? Dat er in TH toch meer gelegenheid is?
Meermalen meegemaakt dat er juist vrij hoge mensen bij politie ,leger , immigratie en de afdeling rijbewijzen er zelfs boos om werden als ik hen iets aanbood na geleverde diensten .
Juist de lagere in rang is mijn ervaring proberen hun zakken te vullen .
Als het dan even kan laat ik aan hen de keus of zij mijn bekenden hogere even willen bellen en laat hen een visitekaartje zien van die persoon .
Meest kiezen ze eieren voor hun geld als ik vertel dat ik anders wel even bel .
Ik absoluut niet,word regelmatig staande gehouden bij Saraburi voor onnodige dingen en vraag de des betreffende agent zijn naam en om met mij samen naar het dicht bij zijnde politebureau te rijden om de zaak op te lossen en zeg hierbij dat hij corrupt is,ik heb alle keren mogen doorrijden zonder maar iets te betalen.om gezichtverlies niet te verliezen lopen zij altijd door naar de volgende auto en gebaren mij dan pas om door te rijden.
Wat is het verschil tussen hier een vergunning KOPEN om een prullenbak voor je deur te mogen zetten of een bekeuring van 150 euro betalen als je GEEN vergunning (gekocht) hebt?
Wie o wie?
Nog een prettige dag
Darius
Moderator: niet chatten svp.
dat is zo de expats die NL hebben verlaten omdat ze het beu waren al die regeltjes in pluk me kaal land,waar achter elke boom een agent staat met een camera om te registreren als je in de bebouwde kom 3 km te hard rijd.Die farangs die het zat waren steeds maar weer te moeten inleveren en bezuinigen zagen hun jaren opgebouwde zaak naar de filestijnen gaan.Daarom zal het hun geen ene reet schelen dat ze hier in Thailand een verkeersboete voor geen helm dragen met soms 100 nath koffie geld kunnen afkopen.Als je je hele latere leven terwijl je alles hebt gedaan om het goed te doen getrakteerd wordt in NL op allerlei onzinnige europeesche /haagse grijp maar raak regeltjes .dan kan ik begrijpen dat de Farang denkt vooral die van boven de 67 jaar wat kan het mij schelen .Want die mensen weten ook dat ze niet allemaal 90 jaar worden, dus genieten ze van het Thaise leven met al zijn corrupties en sores.De gemiddelde gewone Farang maakt zich ook niet druk om een Thaise politiek.Want uit eindelijk gaat hem dat niks aan is iets van de ruim 65 miljoen Thaise onderdanen.En zo lang die door enkele rijke Thaise families onder de duim worden gehouden zal het de arme man in zijn ziele straat restaurantje worst wezen zo lamg hij omder hoge boetes via corupties uit kan komen zal hij daar gebruik van maken.En al die hoger opgeleide intelectuele wereld verbeteraars dien zorgen wel voor zich zelf .
Leve Thailand een land naar mijn hart.En echte armoede is als je op alles en iedereen commentaar hebt dan ben je echt arm.
‘Leve Thailand, een land naar mijn hart’. Jij hebt een mooi leven als buitenlander in Thailand omdat je je niet aan regeltjes hoeft te houden. Maar ik vind dat je te weinig empathie toont met de gewone Thai die lijdt onder willekeur en corruptie. De gewone Thai wil ook dat de corruptie ophoudt, dan heeft hij/zij in veel opzichten een beter leven. De meeste Thais snakken naar de ‘regeltjescultuur’ van Nederland.
En als je commentaar ‘armoedig’ vindt waarom lever dan zelf ook commentaar?
Tino Kuis waar haal je de wijsheid of gegevens vandaan dat de gewone Thai ik neem aan dat zijn de Jan met de petten ,willen dat de corruptie ophoud?Niks is minder waar
Als de corruptie morgen stopt hebben we zo een financiele crisis in Thailand.Besef je echt niet dat als de politie morgen vroeg om 0800 uur iedereen een hoge boete geeft voor het niet dragen van een helm en de persoon verplicht om verder te gaan lopen ,dat op dat momen de economie stil komt te staan ?En wat mijn commentaar aangaat dat heb ik inderdaad op wie?Op diegeen die beter weters die dikwijls van uit NL moeten menen hoe het hier er aan toe zou moeten gaan.En dan vindt ik dat erg armoedig.De rijke onder de Farangs zijn de gelukkige zich niet met politieke standpunten van de 65 miljoen Thaise burgers bemoeien.Bij mij in de straat heb ik wel eens na gevraagd wie of dat tegen corruptie was.Van de 10 zeiden er 8 dat ze er geen moeite mee hadden,En geloof me de gemiddelde Thai is veel gelukkiger dan menig Farang .
.Omdat de grote zgn rijke Thais die dit land besturen het voorbeeld zijn voor de armen.Ik heb geen mooi leven als buitenlander om dat ik mij niet aan de regels zou houden wat een onzin.
Ik rijd niet donken rond , ik draag nog een helm als ik 100 meter verder moet zijn.
En daarom heb ik ook nooit problemen met de emigratie om het jaar visa te verlengen.Ik zorg dat de inkomstenverklaring en het bank boekje in orde zijn.Dan krijgt de lieve juf altijd een groot blik met diverse koekjes van mijn Thaise vrouw.Ja das wel een corrupt loekje ,maar ze smullen er wel van.
En als die zgn gewone Thai waar Tino het over had nu eens eerst zijn of haar kinderen opvoed zo dat er jaarlijks geen honderden kinderen verdrinken om dat ze niet kunnen zwemmen,of dat er elke maand honderd kinderen van amper 12 jaar met een scooter zonder helm verongelukken ,omdat die ouders en ook leerkrachten het slechte voorbeeld uitdragen.Als wij zo als wij regelmatig doe kinderen gratis zwemles geven in ons prive zwembad dan maakt mij dat als oude Farang gelukkig.Ook als ik een arme sloeber een zwerver 50 bath toe stop ben meestal ik gelukkiger dan de ontvanger.
Ja beste Jan Geluk, ik mis uw slogan deze keer: Het antwoord is simpel…..
Thaien moeten hun kind opvoeden door zwemles te geven…..Dat is een taak van de overheid, niet van mensen die soms ook maar moeten zien om rond te komen van dat beetje geld!
En trouwens het gaat hier om Thailand, dus Nederland er aub buiten laten!
Je kent ze wel dioe verhalen(verzonnen meestal) van Farangs die zeggen goede en hoog geplaatste politie agenten in hun kennissenkring te hebben.Dat zijn nu juist de expats die de coruptie hoog in het vaamdel houden.Ze gooien soms een klein visje uit om een grote te vangen.Maar het is meestal bot letterlijk wat ze vangen.
Dat begint al vaak in het vliegtuig, zo’n ‘stoere’ kerel die naast je zit en ongevraagd over de familie van zijn Thaise vriendin/vrouw of Thaise kennissenkring begint te verkondigen daar waarin altijd wel een hooggeplaatste er van deel uitmaakt.
Hij hoeft maar een knik te geven of een telefoontje en het wordt wel voor hem ‘geregeld’, het valt me ook op dat ze altijd wel een Thaise hebben die een hoge opleiding heeft gehad en een goed betaalde baan heeft, dat arme plattelands meisje (veelal uit Isan afkomstig) waar zovelen toch prat opgaan schijnt dan helemaal niet te bestaan…Tsja.
Als je in Thailand left, dan kom je er niet onderuit om op een of andere manier mee te werken aan corruptie. Ik heb geleerd mij aan te passen, omdat je het anders heel moeilijk maakt voor jezelf. Corruptie zit namelijk in Thailand in heel de samenleving ingebakken in alle maatschappelijke geledingen en alle lagen van de bevolking.
In het Thai spraakgebruik is het betalen van een politieagent die je een bekeuring geeft, geen corruptie (maar wel verkeerd). Wij Nederlanders noemen dat wel zo. Voor de Thai is corruptie betalingen die moreel slecht zijn en vaak ook samenhangen met criminele handelingen.
Voor mij is het leven in Thailand duidelijk. Voor vormen van corruptie hanteer ik zelf een zero-tolerance beleid. Dat geldt voor mezelf als ik bekeurd word (is me nog maar 1 keer overkomen in acht jaar; ik rijd geen auto, geen brommer maar alleen een fiets) of diensten nodig heb. Dat geldt ook in mijn professionele leven. Ik ben leraar en maak elke keer als ik een nieuwe groep studenten heb duidelijk dat als ze zakken voor mijn vak, ze werkelijk zakken en dat ze het over moeten doen. Cadeautjes of andere diensten worden niet geaccepteerd maar pogingen daartoe worden gemeld aan het bevoegd gezag. (In de eisen van elke cursus op universiteitsniveau staat dat de docent ethisch juist gedrag moet aanmoedigen en ten toon spreiden)
Ben niet chantabel, doe niks verkeerds zodat ze me nog dezelfde dag op het vliegtuig naar Nederland kunnen zetten. Eerlijk duurt het langst.
Beste Chris,
Het is zeer te waarderen dat je je zo opstelt. Ik wou dat iedereen dat deed, en ik neem me voor dat in het vervolg ook te doen. Maar het vlees is zwak……
Mijn vraag was echter anders. Mogen wij de Thais (of de Thaise cultuur) corrupt noemen als we er zelf ook aan meedoen? Is dat niet huichelachtig? Als we begrip vragen (zie mijn en veel andere reacties) voor ons eigen ‘corrupte’ (immorele, onwettige, onjuiste) handelingen moeten we dat begrip dan ook niet uitstrekken tot de Thais? Moeten we praktisch zijn of moreel honderd procent zuiver? Dat is mijn dilemma. Ik weet het juiste antwoord ook niet, al kan ik me de morele afweging van dorpelingen in het gesprek in de posting goed voorstellen.
Als ik van Korat naar Pattaya rijdt of terug wordt ik bijna altijd op dezelfde plek staande gehouden voor te hard rijden, en of ik nu te hard rijdt of niet ik krijg een boete, 200 baht onder het boekje en na 5 min weer door rijden, of een echte bon 500 baht en direct naar het politie buro en terug wat ongeveer 5 uur in beslag neemt want ze zitten daar echt niet op mij te wachten, dus waar zou ik voor kiezen? 200 baht en doorrijden of met vrouw en 2 dan erg vervelende kinderen 5 uur bezig zijn? Dus voor mij geldt in deze situatie lang leven de corruptie in Thailand.
Over het omkopen van een ambtenaar ken ik heel kort zijn daar zou ik nooit aan beginnen DENK IK !!!!
Groetjes,
Ben Korat
Het gaat mij niet zozeer om die bekeuring vanwege het niet dragen van een helm, niemand is roomser dan de paus maar wel wanneer iemand met overmatig alcohol op de brommer stapt want dat kan toch wel afgekocht worden bij een ‘man in brown’. Het risico dat voor een schamele 200 baht zo’n iemand een kind doodrijdt krijgt dan toch wel een hele andere betekenis. Tsja, die alcohol maakt meer kapot dan je lief is.
Wij buitenlanders kijken allemaal zo vreemd aan tegen het gebruik – door ons genoemd corruptie – van lokale agenten om een boete af te kopen. Dit geld verdwijnt inderdaad in de zak van de diender. Let wel voor een klein deel, want ook hier geldt hierarchie. Niemand realiseert zich waarschijnlijk dat de gemiddelde agent alhier zijn broek met zijn karige loon nauwelijks op kan houden. Een aspirant verdient nauwelijks 10.000 baht en moet daarvoor ook nog eens zijn eigen dienstdoende vervoer betalen en/of regelen. Ze moeten er punctueel bijlopen qua tenu en ook dat mogen ze zelf bijlappen. Ik heb er al begrip voor en doe dan ook niet moeilijk als mij onderhands gevraagd wordt een bekeuring of een dienst af te kopen in Thailand.
Ik wil maar zeggen dat we graag oordeel over een lokale agent in een land waar een groot deel nog tegen de armoedegrens aanleeft, maar de ogen dichtknijpen voor het feit dat in Nederland honderden miljoenen verdonkeremaand worden en op Europees niveau miljarden worden uitgedeeld aan landen die hoog scoren op de corruptie-index. Uiteraard spelen hier dan economische belangen een grote rol, en daarmee ook de honoreringen van de “captains of industry” en commissarissen (uit de politiek). Boter op de kop dus! Maar het geeft altijd een prettig gevoel als je het idee hebt ergens boven te staan, dus doe er nog maar een kuip bij!
Irrelevante tekst verwijderd.
Ik ben eenmaal geconfronteerd geweest met corruptie. Dat was toen ik in het centrum van Bangkok een sigarettenpeuk op de grond liet vallen. Daarop staat een boete van 2.000 baht. Over dit ‘incident’ heb ik een column geschreven:
De kunst van het omkopen
In het centrum van Bangkok staat een zware straf op het bevuilen van de straat. Wie gesnapt wordt, krijgt een boete van 2000 baht (toen 40 euro). Toch zijn de straten niet brandschoon. Zolang er geen politie in de buurt is, loop je namelijk geen enkel risico. Ik wist van die boete, maar had toch een sigaret opgestoken. Lees verder: http://tinyurl.com/kkfdo33
Op een zaterdagavond werden we gebeld, de politie van Sattahip aan de lijn.
De zoon van mijn vrouw was gearresteerd voor het bezit en verkoop van jabaa.
Als mijn vrouw 130000 (honderddertigduizend) Thb naar het buro zou brengen zou de aanklacht van verkoop vervallen en zou hij er met enkele maanden van af komen.
We waren verbijsterd, mijn vrouw wist van niets, haar zoon had een keurige baan in een hotel in Pattaya.
En welke moeder wil haar zoon niet jaren gevangenisstraf besparen?
Het probleem was echter dat wij in de Isaan wonen en niet even 130000 naar Sattahip konden brengen.
Na wat telefoontjes was de baas van onze zoon bereid om het geld voor te schieten en het naar het politie buro te brengen. Zo geschiede, echter de volgende dag werd de baas van het hotel gebeld, of hij het geld maar weer wilde ophalen, daar er al teveel mensen van wisten en de pers al wist dat het ook om handel ging. Dus werd hij uiteindelijk tot 2,5 jaar gevangenis straf veroordeeld en boksen we nu op tegen de corruptie in de gevangenis.
Mijn schoonvader werd voor mijn huis aangehouden en gearresteerd wegens in het bezit hebben van ganja.Op het politiebureau werd de borgsom 500000 bath maar omdat het al later in de middag was zou ik de volgende dag garant staan.De volgende dag ben ik met mijn vrouw naar de bank gegaan en 500000 bath opgenomen en terug naar het politiebureau waar toen ook mijn zwager net was aangekomen vanuit Bangkok ,mijn zwager kreeg te horen als hij er gisteren was geweest wij onze schoonvader voor 10000bath hadden kunnen meenemen maar aangezien de politie van Pitsanulok er nu bij was betrokken ging dit niet meer,maar de borgsom werd meteen verlaagd naar 300000 bath en nu de crux,mijn zwager zijn vader is hier hoofd van de politie geweest tot een aantal jaren terug en nu met pensioen,dus zoals andere beweren geldt coruptie en macht zeer zeker in Thailand.Ik wil niet zeggen dat als wij met onze vingers knippen het een en ander gebeurd maar in deze situatie wel.
Als ik zou weten dat ik nimmer betrapt zou worden voor het mee werken aan corruptie dan wil ik heel eerlijk
zijn…….ja ik zou dat zeker doen. Maar dan wel voor een flink bedrag.
Moraal:::, Ja ik ben corrupt!!
@Johannes @leon: de vraag van Tino Kuis was niet voorbeelden te geven van corruptie in TH, maar of wij farang meewerken aan coruuptie. Dus eigenlijk ben ik wel benieuwd hoe Johannes omgaat met de corruptie in de gevangenis, en of leon al dan niet gebruik maakt van mogelijkheden vanuit zijn familie?
beste Soi
Ik denk dat je een onderscheid moet maken tusen het gebruik van de (juiste, machtige) netwerkstructuur van Thailand en het (al dan niet) betalen voor diensten en overtredingen. In het eerste geval kan sprake zijn van rechtsongelijkheid (je zou eigenlijk moeten betalen maar omdat je ‘iemand’ kent hoeft dat niet) en immoreel gedrag; in het tweede geval wordt er feitelijk betaald aan een onbekend persoon (die meestal het bevoegd gezag vertegenwoordigt) om onder een straf uit te komen, of goedkoper (en sneller) klaar te zijn. Ik gebruik mijn netwerk(en) maar betaal daar niet voor. Als voorbeeld: een Thai douane-ambtenaar begaat een fout door in mijn paspoort een stempel te zetten alsof ik een toerist ben toen ik van een trip naar Cambodja terugkeerde. Ik heb echter een jaarvisum omdat ik hier werk. Tijdens mijn gesprek op het immigratiekantoor overleg ik een brief van de president van mijn universiteit waarin hij schrijft dat blijkbaar de ambtenaar aan de grens een vergissing heeft gemaakt en mijn jaarvisum-stempel over het hoofd heeft gezien. Ik gebruik mijn netwerk maar betaal niemand.
Precies @Chris, dat onderscheid maak ik ook. Vandaar dat ik benieuwd ben naar de verdere ervaringen van Johannes en leon. Overigens lijkt mij dat hulp inroepen van je werkgever vanwege een verkeerde stempel in je paspoort niets van doen heeft met het onderwerp van gesprek.
beste Soi. Dat zie je toch verkeerd. Er zijn ook werkgevers die – in voorkomende en moeilijke gevallen met visa of werkvergunningen van buitenlandse medewerkers – de medewerker van Personeelszaken of de betreffende buitenlander een stapeltje bankbiljetten meegeven om de zaken naar genoegen te regelen.
Zie ik het verkeerd als ik het het inroepen van hulp van een werkgever bij immigrationperikelen niets van doen vind met corruptie? In jouw voorbeeld maakte je immers geen gebruik van iemand van personeelszaken met een stapeltje bankbiljetten? Dat was toch jouw pleidooi? Er zelf voor zorgen niet mee te doen, hetzij actief hetzij passief, met welk soort gecorrumpeer dan ook, behalve dat vreemde handje ophouden van politieagenten: daar gaat het hem om, niet om de overtreding!
Beste Chris, gebruiken van een netwerk is natuurlijk ook een vorm van corruptie. Je betaalt dan weliswaar geen geld, maar maakt gebruik van de feodale machthebbers in Thailand. In het westen noemen we dat inderdaad “netwerken”. Irrelevante tekst uit mijn eerdere reactie is (helaas) verwijderd. Juist daarin toon ik aan dat in het westen door jouw zogenaamde “netwerken” tientallen miljarden verdwijnen in de zakken van een beperkte elitaire groep. Ik zal het woord “verachtelijk” niet gebruiken, maar persoonlijk vind ik deze vorm van het “plooien van wetgeving” erger dan 200 baht betalen aan een “wetshandhaver” die daarvan 25 baht in zijn eigen zak steekt en de rest moet afdragen aan diezelfde connecties in jouw netwerk.
We kunnen natuurlijk allemaal het “heilige boontje” gaan uithangen, maar ik weet zeker dat er geen buitenlander in Thailand woont die bezwaar maakt om een boete van 1,000 baht af te kopen voor 200 baht.
beste Bacchus…
Ik maak daar wel bezwaar tegen en doe dat ook NOOIT. Maar ik vecht wel aan als ik ten onrechte wordt bekeurd.
En als het gebruik van netwerken corruptie is is ademhalen diefstal. Immers, die zuurstof gaat af van de hoeveelheid zuurstof van andere mensen.
Ik (en mijn vrouw vooral) gebruiken onze netwerken om corruptie en ander immoreel en ongepast gedrag te BESTRIJDEN. Wij bellen de politie als de taxichaufeur ons weigert te vervoeren of de meter niet wil aanzetten (met het nummer van de taxi). Wij bellen de politie als een Thai of een buitenlander door lokale politiemensen wordt uitgebuit. Wij bellen de politie als een dronken echtgenoot met een mes zijn ex-vrouw in ons condogebouw bedreigt. Maar wij springen niet in de bres voor mensen die zichzelf in de nesten hebben gewerkt (alcohol, gokken, illegale arbeid, meerdere mannen/vrouwen).
U vraagt mij of ik of ik gebruik maak van de mogelijkheden om mijn familie in te zetten daar is voor mij maar een antwoord op ,nee,ik hou mij niet bezig met illegalen dingen en op straat betaal ik nooit zo aan de Thaise politie,zie mijn eerdere berichten hier over.Ik zelf vind het zeer verwerpelijk en totaal niet eens met mijn beschreven situatie maar ik zit er midden in en volgens mijn vrouw moet ik er mij niet in mengen omdat de politie anders een hogere som geld had gevraagd om dat wij een falang in de familie hebben ,erg maar waar.
Antie corruptie,
Ik werd eens aangehouden voor iets te lang rechts houden, nadat ik netjes gestopt was ,
Zij de agent dat ik 200 baht moest betalen…… Ik weet niet hoe ik er op kwam , maar
Ik zei Holland ….. voetbal en stak mn. duim op en flink lachen…, De aardige politie
Probeerde weer uit te leggen dat ik iets te lang rechts had gehouden , en ik antwoordde
Holland voetbal en noemde enkele beroemde Hollandse voetballers en stak mn. duim weer triomphantelijk op , hij begreep toen dat ik geen Thais en geen Engels kon spreken……….. Ik probeerde weer
Holland voetbal …… en van ellende liet hij mij maar zonder bekeuring doorrijden,
De moraal……. In Thailand altijd blijven lachen en doen alsof…….
Ik heb trouwens ook een hekel aan voerbal hhhaaaaaahaaah.
Een arm vrouwtje zonder helm betaalt maar vijf of tien baht en daar kan oom agent niet eens koffie van kopen…..
Groetjes Haazet.
Hallo Tino,
Ja hoor, wij zijn ook corrupt.
Aangehouden op het platteland.
A-waar is het politie buro?
B-Als jij dat uiteindelijk gevonden hebt, is oom agent er ook met jouw rijbewijs?
C-hoe lang gaat dit allemaal duren?
Dus gewoon 200 bahtjes, kan die man ook thee kopen.
Visa-te laat.
Die datum staat altijd met rood en grote letters op mijn agenda.
Maar stel – te laat.
Dan maar 10 flapjes X 2 betalen.
Hebben 1 maal alles volgens de regeltjes geaan.
Aanrijding, absoluut niet onze schuld, met motorbike.
4 x op buro geweest.
Eind van het liedje was gewoon onze redding, daar er een redelijk. beetje engels sprekende opper-gub aanwezig was en die gewoon zei dat misschien wij wel genegen waren iets te geven.
We hadden wel medelijden met die knul, want zijn bike zag er niet uit.
Wij een beschadiging van achterscherm, tot en met voorscherm.
Hoezo niet hard gereden.
Heeft ons totaal zo’n 25.000,– gekost.
Dus ja, wij helpen mee.
Ben wel hevig verontwaardigd als ze ons willen tillen hoor. -:)
LOUISE
Wij als buitenlanders zijn bij corruptie natuurlijk veel eerder slachtoffer dan dader.
Als ik de commentaren lees, dan is er hier in de meeste gevallen sprake van machtsmisbruik en chantage van de politie om te betalen. De buitenlanders zijn hier het slachtoffer van een ordinaire beroving (Je geld, of ik doe je wat aan!)
De verantwoordelijkheid voor corruptie ligt bij de politie tot in de hoogste rangen en bij de Thaise overheid. Voorts wordt dit gedrag binnen de Thaise samenleving te vaak normaal gevonden en ook zelfs door vele mensen op dit blog luchtigjes goedgepraat of soms zelfs fel verdedigd.
In zoverre werken buitenlanders mee aan het instant houden van corruptie.
In het geval van een “echte” wetsovertreding, heb ik de indruk dat er wel degelijk rekening mee gehouden wordt, dat er buitenlanders in het spel zijn. Hier gaat het ‘double pricing’ (ook vaak goedgepraat) systeem werken. De buitenlander en zijn familie worden onder druk gezet (afgeperst) en zijn hier dus eveneens het slachtoffer.