Steeds meer monniken worden beschuldigd van een materialistische levensstijl, zo valt vandaag in Bangkok Post te lezen. Luxe auto’s, dure horloges en zelfs vliegen met een prive-jet zijn zo maar wat opvallende constateringen.
Tijd dus voor deze stelling: ‘Het boeddhisme in Thailand moet hoognodig op de schop!’
De Thaise Rijksdienst voor het boeddhisme ontvangt vaker klachten over monniken die er exorbitante levensstijl op na houden. Dit is tegen de leer van Boeddha die een anti materialistische levensstijl voorstaat.
Onlangs is er zelfs een videoclip op Youtube gezet van drie Thaise monniken die vliegen in een prive-jet. De bewuste monniken dragen dure zonnebrillen, gebruiken kostbare elektronica en er is zelfs een monnik met een Louis Vuitton tas te zien.
Wat is jouw mening hierover? Zijn dit slechts incidenten of is er structureel iets mis met het Boeddhisme in Thailand? Reageer op de stelling en laat je horen.
Video van monniken in een prive-jet
[youtube]http://youtu.be/sANFgwoJeic[/youtube]
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Achtergrond17 november 2024Pessimisme over verkeersveiligheid in Thailand: een schrijnend probleem en geen prioriteit bij de regering
- Weer en klimaat17 november 2024Zware regen en overstromingsrisico’s in Zuid-Thailand verwacht
- Eten en drinken17 november 2024Tom Yam Kung (garnalensoep) een heerlijkheid uit de Thaise keuken
- Stranden17 november 2024Stranden van Phuket – Patong, Surin, Karon, Kata en Nai Harn Beach
Het is niet aan ons buitenstaanders van wat voor geloof of levensovertuiging over een bevolking inhoudelijk te oordelen. Dat is aan degenen die dat aanhangen.
De tijd zal onder die mensen leren wat er mis mee is. Dat is met het katolieken geloof gebeurd en zal ook met de moslims in de toekomst gebeuren en zeker ook met het boeddhisme. Wij mogen er natuurlijk een oordeel over hebben, maar die Thaien en niet wij moeten op het blog een mening geven of het boeddhisme op de schop moet in Thailand. We proberen al genoeg om onze “perfekte” cultuur over te brengen.
Onze cultuur is ook zeker niet perfect. Die mensen zoeken het zelf wel uit.
Cor van Kampen.
Vreemde redenatie. Ik hang het communisme/katholicisme/hedonisme/satanisme/ etc. ook niet aan. Mag ik er dan geen mening over hebben? Juist omdat ik er een mening over heb kies ik er voor om het wel of niet na te leven.
Laat ik mij over het boeddhisme maar niet uitlaten. Eerlijk gezegd ben ik een overtuigd pantheist. Maar, nu ik er zo over nadenk… met het hedonisme lijkt mij ook niets mis.
Kuhn peter,
Gelijk heb je.
Iedereen is vrij om een mening te geven, dat is wat men democratie noemt.
Maar wat het buddhisme betreft, is er niets mis met het geloof zelf, maar idd met de mensen/beleid zelf.
ik denk dat er geen mens is die weet hoe rijk de tempels hier zijn en dan is mijn mening, dat als een arm gezin toch iets wil laten zegenen, omdat dit nu eenmaal bij hun geloof behoort,zij hiervoor overall moeten lenen etc..
Waarom kunnen deze monniken dit dan niet voor niets doen??? Neen, laten zij zelfs iets meenemen voor een dergelijk gezin. Niet dat ze geld niet kunnen missen.
Wel een hele simpele gedachte van mij he?
En wat dacht u van het vaticaan????
Maar ja, zolang er al mensen op deze aarde rondlopen zijn, zijn er oorlogen etc. over geloof en proberen een groot aantal groepen hun Eigen geloof een ander door de keel te proppen, met alle gevolgen van dien
louise.
Cor, ben het helemaal eens met jouw betoog. Ik zou er nog aan toe willen voegen, heren heren, heren, maak jullie hier verder in de verslagen niet zo druk. Zijn we weer op de stoel gaan zitten met ons “vingertje”. Zullen wij weer eens zeggen hoe ze het in Thailand moeten doen.
Boeddhisme is iets van de Thai ( en niet van hen alleen). Het grootste gedeelte Thaise mensen is Boeddhist. En kijk eens om je heen hoe die dat beleven, het is meer dan een geloof voor ze. En moeten wij daar een mening over geven. Het hoort gewoon bij de Thaise cultuur. Kijk nog eens om je heen in Thailand. Wil je al die tempels en al die andere dingen laten weghalen ( door een Hollandse sloper zeker – stelletje cultuurbarbaren hahahaha grapje hoor )
Laten we eerst eens in onze eigen keuken kijken. Ik geloof dat er al heel veel jaren hier ook wat mis is. Duizenden kinderen zijn gebruikt en/of verkracht door onze lieve geestelijken en nonnen. Wat een vunzigheid !! Moeten wij iets zeggen van drie monniken in een privé jet. Heeft iemand enig idee, wat daar aan de hand was. Misschien wel door ongelovigen gemaakt als grappig filmpje en dan op youtube natuurlijk, das lachen. En wij gaan er een kerkenoorlog van maken.
Gelukkig is het in Holland heel warm. Gevoel van Thaise warmte. Lekker gevoel tussen de eucomenen.
Ik maakte me lange tijd druk over de Bath en dat gaat nu lekker.
Fijne warme dagen in Thailand en Nederland.
Ruud
@ Cor. Sorry Cor. Waarom zouden we geen mening over Boedhisten mogen hebben. Al of niet positief. Juist omdat we hier leven en dagelijks zien wat het Thaise Boedhisme wel of niet inhoudt kan je je toch juist een mening vormen. ?
Ik heb ook een mening over katholieken, kanibalen, politieke partijen en andere mensen. Hoeft niemand het mee eens te zijn, maar toch juist een van onze verworvenheden om onze mening te mogen uiten ?
Een Thai heeft ook over heel veel dingen een mening, vraag hem/haar eens naar zijn mening over atms en Falangs of het grote ongelijk van Cambodja.
Voordeel van “buitenstaander” in Thailand zijn, is dat je zaken/problemen neutraal van buitenaf kunt bekijken.
Als je zelf niet als een Thai in het enige centrum van de wereld leeft, niet behept bent met de enige echte waarheid of versie van de nationale of wereldgeschiedenis, kan een kijk / mening van buitenaf weleens verkwikkend zijn.
Niet dat die mening beter is, maar verschillende invalshoeken kunnen geen kwaad.
Het is een eeuwige dooddoener dat we hier altijd maar gasten zijn en onze mond moeten houden.
We zijn wereldburgers en het zou prettig zijn als we allemaal op een positieve manier aan die wereldmaatschappij zouden deelnemen.
Zeker voor een Nederlander zijn “grenzen” toch iets heel achterhaalds. Wij reizen het meest, iedereen heeft internet. redelijke opleiding, mogen we een mening hebben ?
Hoor dat inderdaad regelmatig zeggen door ‘collega’-Thailandliefhebbers, ‘ja maar dit is Thailand, het is hun land daar moeten we ons niet mee bemoeien, we zijn hier te gast en dergelijke argumenten.
Wat is dat toch dat men geen mening mag hebben over typische Thaise aangelegenheden, is dat omdat men nu een Thaise vriendin/vrouw heeft zodat in de verliefdheid op haar en in het verlengde daarvan op haar land daarom de ratio verloren is geraakt?
We kunnen toch ook een mening hebben over elk willekeurig ander land, sterker nog ook over landen waar we zelfs nog nooit geweest zijn, die we alleen kennen uit kranten of van tv. Heerlijk toch dat democratisch recht om je mening te kunnen uiten.
Het wordt wat anders wanneer naast een mening direkt maar het belerende vingertje wordt geheven daarmee uitend dat het dé enige juiste mening is maar het is toch niet bij voorbaat verkeerd om een kritische noot te uiten wat men er van vindt en dat kan óók echt zonder daarbij direct maar de intentie te hebben het een en ander te willen veranderen in Thailand hetgeen ook dikwijls als tegenargument gebruikt wordt door ‘collega’-Thailandliefhebbers.
Stel je eens voor om voortaan alle buitenlanders in Nederland -waaronder ook dus degenen afkomstig uit Thailand- te verzoeken géén mening te mogen uiten over typische Nederlandse aangelegenheden.
Mijn Thaise vrouw heeft dikwijls kritische kanttekeningen op diverse aspecten in de Nederlandse samenleving of ze nou terecht zijn of niet maar ze heeft een mening, ze vindt er iets van en zo hoort het ook!
Is hier toch ook met het geloof .Weet wel van vroeger dat hier de boeren vooraan in de kerk zaten, en als slachtmaand was dat er heel wat zijen met spek naar de pastoor gingen . Dus ik denk lood om oud ijzer .Zal overal wel zo zijn in de wereld , met elke godsdienst overtuiging .Het vlees is zwak zal ik maar zeggen .
Khun Peter,
Je reactie is heel vel. Ik schrijf, wij mogen er natuurlijk een oordeel over hebben.
Jij komt dan met een oordeel over het communisme. Het is politiek en geen geloof.
Ik zal de levensovertuiging van Boeddhisme ook niet naleven omdat ik daar niet in geloof. Maar misschien heb ik zelf de overtuiging dat het communisme het beste voor de samenleving is. Jou vergelijking slaat dus nergens op.
Dan kom je op een heel ander terrein. Is capitalisme het beste voor de samenleving.
Daar gaat dit hele verhaal toch niet over.
Cor van Kampen.
Speciaal voor jou mijn opmerking iets verduidelijkt. Misschien slaat het nu wel ergens op?
Eerder op de blog verscheen een verhaal van Tino Kuis, getiteld: Is de Sangha ten dode opgeschreven? Zie: https://www.thailandblog.nl/boeddhisme/sangha/
Tsja, zo zie je maar weer dat het boeddhisme wezenlijk niet anders is dan welke andere religie dan ook ondanks menig Thailand-liefhebber het zo graag wil romantiseren -tot aan het fanatieke aan toe- door het te bestempelen als zijnde een levenswijze/filosofie dus beslist géén religie is.
Overigens heb er volstrekt geen moeite mee dat de monniken dure zonnebrillen, electronica en dergelijke gebruiken en al helemaal niet dat er monniken bij zijn die zich niet aan het celibaat houden want daar zou ik ook grote moeite mee hebben.
Religie -het Boeddhisme is geen religie maar een levenshouding- is de grootste bedrog in de geschienis van de mensheid. Je wordt belazerd waar je bij staat. Het begint er op te lijken dat de Thaise versie van het Boeddhisme niet wil onder doen voor de andere religies.
Geef mensen een religie en ze stoppen met nadenken. Het Thaise Boeddhime is voornamelijk bijgeloof. Je gaat naar de plee, je produceert een drol, je kijkt in de pot, je ziet een 8 en het is op naar de loterij ticket verkopers. Boeddhisme? Laat me niet lachen..
Ik wil hier nog aan toevoegen, ik denk dat het beter is voor iedereen wanneer alle religies afgeschaft worden, of liever gezegd, genegeerd, en dat we over gaan tot het humanisme. Dat is eigenlijk boeddhisme oude stijl. Een idee waar empathie, begrip en een sterk ontwikkeld gevoel voor sociale rechtvaardigheid leidraad zijn en dogma’s, zoals die ook te vinden zijn in het originele Boeddhisme -zoals de Boeddha het voor ogen had-verwerpelijk zijn.
Waarom zou een novice in godsnaam (pun intended) zijn wenkbrauwen moeten afscheren? Een volkomen absurd idee, een idee dat voorkomt uit de gedachte dat schoonheid en ijdelheid onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Nonsens. Ik ken hele mooie mensen die absoluut niet ijdel zijn, en lelijke mensen die de hele dag voor de spiegel staan
Het volgen van de Middenweg is soms ook niet erg practisch. Bij een politicus als Hitler kun je onmogelijk de middenweg bewandelen in de bestrijding van diens gedachtengoed.
Boeddhisme? Mwah, ik sla een beurt over. En mijn Thaise vrouw ook..
Cor, het is niet het geloof of de levensovertuiging die verkeerd is, maar sommige mensen die het uitdragen deugen niet. Slechts een kleine groep verpest het voor velen. Machtsmisbruik en hebzucht van mensen is het probleem, niet de overtuiging.
Het Bhoedisme in Thailand hoeft natuurlijk op de schop, maar daar hoeven wij Westersen ons helemaal niet tegen aan te bemoeien, dat gaan de Thaise mensen op den lange duur allemaal zelf doen. Er steken her en der ontevreden en kritische geluiden de kop op. Eerder al, in Europa en daarbuiten in de Angelsaksische hemisferen, hebben katholieke en protestants-christelijke kerken in de loop van afgelopen decennia er zelf voor gezorgd invloed, macht en betekenis kwijt te raken.
Niet alleen door eigen handelen, ook doordat mensen volwassen werden. Dat begon al in de jaren vijftig van vorige eeuw. Menig bloglezer m/v was in die tijd leerling op een lagere school met nonnen en fraters, en menigeen heeft aan een processie meegedaan. We kennen allemaal nog de huisbezoeken van meneer pastoor, en de afdracht van worst en ham. Laat staan dat je naar leden van het andere geslacht mocht kijken als die niet van hetzelfde geloof waren.
De vraagtekens van toentertijd werden in de jaren zestig nadien gevolgd door een fikse ontzuiling. Dat had met name een tweetal oorzaken: de ingezette democratisering en de opkomende emancipatie op alle gebieden van de samenleving destijds.
Wij zijn vijftig jaar verder, en de veranderingsprocessen duren nog steeds voort.
Het Oosten kent een geheel eigen ritme. Mensen leven anders. Eeuwenlang zijn ze door hun Religies voorgeleefd materialisme af te wijzen. Met heel veel ook onbedoelde gevolgen. Er was een gebrek aan geloof in het idee van menselijke vooruitgang; en bijna aangeboren gezagsgetrouwheid hield tegelijkertijd in het niet stellen van kritische vragen. Aziatische maatschappijen kennen ook nog eens een hiërarchisch wereldbeeld. Deze al eeuwen durende impact heeft zijn weerslag op de Aziatische psyche.
Er gaat nog heel wat water door de grote rivieren voordat democratisering volledig is benut, en emancipatie gestart. Politiek en economisch zijn veranderingen ingezet.
Er volgen meer grote structuurveranderingen. Veranderingen in mentaliteit gaan plaatsvinden, evenals wijzigingen in attitudes tov de eigen en andermans omgeving.
Het Bhoedisme gaat daar, of het wil of niet, in mee. Zoals ook met het Christendom gebeurde. Maar dat kost tijd, en zoals ik Thailand ken wordt die tijd genomen. Natuurlijk is ook het Bhoedisme aan grondige reorganisatie toe. Zoals ook zovele andere onderdelen van de samenleving. Maar het Oosten- kent toch haar eigen ritme. En het zou zomaar eens een eigen richting inslaan. En terecht!
Khun Peter, ik heb het niet over de uitdragers, de monniken, maar over het merendeel van de Thaise bevolking. Dat het Boeddhisme in Thailand volkomen vercorrumpeerd is, is niet de schuld van de monniken en abbots, dat zou al te makkelijk zijn, maar de schuld van de mensen die pretenderen de Boeddhistische levenshouding in achting te hebben. Ik heb in veel landen gewoond en gewerkt, maar ik heb nog nooit zo’n materialistisch volk meegemaakt. Geld en status is alles, zeker voor de rijken en die brengen elke week met een stalen smoel tienduizend baht naar de tempel en laten hun werknemers werken voor een fooi. Dat maakt mij razend.
Klopt. Maar ook hier geldt: het Boeddhisme is niet de boosdoener, maar de mensen die zich Boeddhist noemen en het niet zijn.
Khun Peter, Het Boeddhisme heeft helemaal geen reorganisatie nodig. Er is niks mis met het Boeddhisme. De mensheid heeft een reorganisatie nodig. Dus het Boeddhisme moet niet op de schop, de mensen moeten op de schop.
Dat sommige het verpesten voor andere is altijd zo geweest. Mijn Thaise buurman staat elke morgen om 6 uur met de pot rijst klaar voor de monikken. Staat mijn wagen naar zijn Thaise mening niet juist geparkeerd heb ik er een kras op precies zo ver, dat deze naar zijn mening verkeerd staat, notabene op de openbare weg. Ik houdt echt van het Buhdisme maar ook niet van de katholieken die voor aan in de kerk zitten en moslims die naar de Philipijnen vliegen omdat daar de prostitutie mogelijk en goedkoop is. Die mensen moeten op de schop, niet de religie. Martin
Cor Verhoef,
Je bent nu drie aan het woord geweest met een reactie op dit artikel. Ben je nou al je frustraties kwijt of komt er nog wat achteraan?
Je verdient je brood in die Boeddhistische samen leving. Dat het je razend maakt wat er allemaal gebeurd kan ik me wel voorstellen. Er zijn zoveel dingen in Thailand waar ik mij boos over maak, maar ik moet erin berusten. De thaien hebben natuurlijk een andere achtergrond dan wij goed opgevoede Nederlanders en Belgen.
Daarom is onze samenleving zo perfect en werk jij hier en wij vele expats wonen hier.
Daar ging natuurlijk het verhaal niet over. Ik wil alleen nogmaals aangeven. Je mag er van denken en zeggen wat je wil, maar het Thaise boeddhisme is een zaak van de Thaien. Daarom hebben we het over het Thaise boeddhisme en niet van het boeddhisme in het algemeen. Misschien vragen ze over 20 jaar ene Cor Verhoef om een oplossing. Ik denk dat de kans heel klein is.
Een grapje moet altijd kunnen.
Cor van Kampen.
Cor Verhoef :inderdaad,de mensen moeten op de schop.De reacties van de andere Cor kan ik niet geheel volgen.Iemand te betichten van een felle reactie op een commentaar wat op zich juist is is een verwijt van de pot aan de ketel dat deze zwart is.Natuurlijk kun je een oordeel hebben over ismen welke je niet aanhangt.Buitenstaanders oordelen meestal beter daar deze niet verblind zijn door hun geloof in bepaalde zaken.Wel eens een discussie gevoerd met mormonen over het bestaan van God?De mensen met hun schenkingen van 10.000,en bahten geloven in de leerstellingen van Buddha ,anders zouden zij niet donateren{met hun donaties kopen zij een gunstige reincarnatie}.
Moderator: reageer op het artikel en niet alleen op elkaar.
In elk geloof zijn er rotte appels.Je kan het ook zien als meegaan met de tijd.Beter dat ze wat geld besteden .dan net als de rk kerk hun volgelingen misbruiken.Vertel mij wat heb je liever.
Ik vind de verschillende reakties uitstekend. Het is duidelijk te zien dat dit thema leeft ook onder de Nederlanders, waarvan en daar ga ik van uit, de minste Budist zijn. Maar geheel Thailand is korrupt, maar afgezien van het koninklijke huis. Dat wisten we toch al voordat wij in Thailand zijn gaan wonen. Du waarom nu die verontwaardigde ophef ?. Daarom praat ik zo graag met de rijst boer, die s’morgens om 6 al tot aan zijn kniene in de drap staat. Die heeft mijn 200% sympathie. En de rest ?. Wat is Budisme ?. Ik bemoei me er niet mee. ze doen maar. Maar dat doen ze ook in Nederland. En daar intereszeerde het mij ook al niet. Ik ben toch niet naar Thailand gekomen mij hier met dat te bemoeien wat hier niet deugd, of wel. hat ik ook in Nederland kunnen blijven en daar mijn mond kunnen opendoen. Daar was ik staatsburger en mocht mijn mond open doen, en hier ben ik gast. Alle monikken en mesne krijgen mijn volle Respekt zo lang tot dat ze bewijzen, dat ze mijn respekt niet verdienen. Dan laat ik ze links liggen en das was einde verhaal. Doeiii. martin
Religies zijn een schepping van de mens en de behoefte aan religie is een sterke menselijk behoefte. Van de religies die de mens bedacht heeft is het Boeddhisme zeker niet de slechtste. De manier waarop het ingevuld wordt door de Thais of wie dan ook zegt natuurlijk alleen maar iets over de mensen.
De Daila Lama heeft onlangs nog gezegd dat als de ideeën van het Boeddhisme niet aansluiten bij de bevindingen van de wetenschap, dat dan het Boeddhisme aangepast moet worden. Kom daar maar eens om bij de Islam of het Katholicisme.
Kortom, als je toch een religie wilt, kies dan voor de Boeddha.
Verder moet je er niet aan denken wat er zou gebeuren als 6 miljard mensen geen geloof zouden hebben. Het geloof houdt veel primaire instincten tenminste nog een beetje in bedwang. Dat deed het communisme destijds ook, maar dat was ook een soort religie.
Aankomende zaterdag vertrekken, mijn Thaise vrouw en ik, naar Thailand. Tijdens deze trip staat, net als elke keer dat wij in Thailand zijn, een bezoek aan de tempel (in het plaatsje Nam Nao) van mijn vrouw op het programma.
Voor zover het mij duidelijk is, worden daar alle vormen van luxe afgezworen. Ik zie daar geen monniken lopen met dure zonnebrillen, mobieltjes, sigaretten rokend, etend na 12 uur.
Geld geven is hier ook uit den boze en het vragen al helemaal.
Meer informatie over deze tempel, kan je vinden op:
http://www.samyaek.com/
De vraag is eigenlijk verkeerd gesteld. Moet het Boeddhisme in Thailand op de schop? Dat kan immers niet, niet. in Thailan en elders ook niet. Vandaar is er m.i. ook enige verwarring in de commentaren. Enige tijd geleden schreef Tino Kuis het artikel: Is het einde van de Sangha in zicht? Dat is waar je het over moet hebben. Het Boeddhisme is een bevrijdingsleer, die zijn critici heeft (maar dat is een heel andere discussie en daar gaat het hier niet over). Maar ze heeft zich historisch voorgedaan (laten we dat in ieder geval aannamen) in de persoon van Gotama.. Da is niet ongdaan te maken. Net zo min als het christendom.
Je kan de kerk of de Sangha (de instituten die de doctrine bewaken zogezegd) reorganiseren. Maar niet de leer zelf. Die kan je op bepaalde punten hooguit aanpassen (zoals ook wel gebeurt) aan veranderende omstandiheden.
De Boeddha heeft duidelijk uitgesproken dat het hem alleen om de mens gaat, dat zijn woorden alleen bedoeld zijn om ons te laten nadenken, dat we onze eigen conclusies moeten trekken en niet alleen autoriteiten moeten geloven.
Het Thaise monnikendom is verrot, een handlanger van de staat, zonder binding met en inzicht in wat de mens bezighoudt, en totaal onboeddistisch. Opheffen is het beste.
Vanuit een heet Holland.
Ben ik blij dat ik geen lid ben oid van een of andere geloofs overtuiging , waar dan ook .
Maar ik geloof wel , ik ben geen ongelovige .
Geloof zit in je hart en hoe je leeft en gedraagt tegen je mede mens , een stuk positieve opvoeding dat je mee gekregen ( KUNT ) hebben van je ouders kan ook een grote rol spelen
Groetjes Jan uit Pasang .
Beste Tino,
Ik heb op dit artikel al een paar keer gereageerd. Dit is voor mij absoluut de laatste keer..
Boeddha heeft duidelijk uitgesproken dat het hem alleen over de mens gaat enz.
Wie was die Boeddha. Was het misschien ook geschreven uit een soort bijbel of uit een
andere geloofsovertuiging die gewoon door mensen op papier zijn gezet.
De tekst dat het Thaise monnikendom verrot is generaliseren. Ik zou voor al die figuren die s’morgens voor de zon opgaat op hun bloten voeten langs de huizen gaan voor een beetje voeding en die arme mensen in hun tempel opvangen en arme kinderen waarvan de ouders geen geld hebben voor school les geven niet die tekst willen gebruiken. Dat is nog steeds de grote meerderheid
Cor vanKampen.
Kunt u of iemand mij vertellen waar de Wat Tammekai ligt, in welke plaats kan ik deze vinden?
Bij voorbaat dank voor uw antwoord.
Dick: Ik denk dat Wat Phra Dhammakaya in Pathum Thani wordt bedoeld. Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Wat_Phra_Dhammakaya
Wereldwijd zijn er ongeveer 450 miljoen boeddhisten. Hoeveel monniken? Zoals in elke religie gaan geloofaanhangers en hun leiders over de scheef. Natuurlijk mag iedereen zijn mening hebben. Voor mij is er maar één religie en dat is liefde. De stelling is: Moet het boedhisme op de schop? Ik vind dat je dat antwoord aan de Boedhisten zelf over moet laten.
Ben zelf geen aanhanger van enig geloof en ik ken de excessen,maar het gaat erom of de mensen arm of rijk ondersteuning vinden in hun geloof.
Deze discussie is al zo oud als de weg naar Rome en zal wel nooit stoppen.
Vind het eerlijk gezegd een rare stelling.
Ik hang zelf geen geloof aan. Maar wij in de westerse wereld gaan er nogal prat op dat wij ons eigen geloof kunnen kiezen en vrij zijn in ons doen en laten. Als je in Nederland moslim wilt zijn, of christen of boedist, het mag allemaal. Dan kan je dus ook niet met een vingertje naar Thailand gaan wijzen en zeggen dat het geloof daar op de schop moet. Immers ze doen het zelf dus laat ze. Ze komen er vanzelf achter als het de spuigaten uit begint te lopen.
Verder zeg ik altijd maar zo, de grootste religie ter wereld is geld, al het andere katholieken, protestanten, islam etc etc zijn slechts afgeleiden 🙂 Die grote tempels in Thailand, het Vaticaan en de paleizen in Mekka, het is allemaal niet uit de lucht komen vallen maar komt allemaal uit de zakken van de aanhangers.