Wat gebeurde er eerder week in een drukbeklante Bon Café in Bangkok, dat op de sociale media nogal wat aandacht kreeg? Iemand ging met drie vrienden in de zaak koffie drinken en kreeg bij vertrek een rekening te betalen voor niet alleen de vier koffie, maar ook voor het bezetten van de tafel gedurende twee volle uren. Vier koffie was 240 Baht en voor de bezetting van het tafeltje werd 1000 Baht per uur berekend.

Na protest bij de manager werd die 2000 Baht geschrapt, maar de “gedupeerde” vond het toch nodig om die rekening van 2.240 Baht op Facebook te plaatsen, uiteraard met het commentaar dat hij het belachelijk vond. De Thaise Consumer Protection Board bemoeide zich er mee en vroeg om uitleg aan Bon Café. Die verdedigde de extra kosten door te zeggen, dat het langdurig bezetten van een tafel – voor vergaderingen of zo – met weinig consumptie de zaak omzet kost, omdat andere mogelijke klanten niet binnen komen als de tafels bezet zijn. Het bureau van de consumentenbescherming gaf Bon Café gelijk, te meer omdat er op elk tafeltje bij de koffiezaak een mededeling is geplaatst waarin die mogelijke extra belasting wordt aangekondigd.

Ik onderschrijf de beslissing van de Consumer Protection Board volledig. Zo’n koffieshop, compleet met airco, is natuurlijk een ideale plek voor een (langdurige) bespreking. De uitbater heeft belang bij omzet en ik vind het dan logisch en begrijpelijk, dat in sommige gevallen extra geld wordt gevraagd voor het bezetten van de tafel. Hetzelfde geldt voor terrassen buiten: lekker buiten zitten onder een parasol met een ventilator voor een verkoelend windje en dan enkele uren het voorbijgaande publiek bekijken. Daar mag van mij per consumptie best een bepaalde tijd voor gelden om dan of weer verplicht een consumptie te bestellen of te vertrekken.

Ook in Nederland komen deze “excessen” voor. Lekker weer, een terrasje in de stad of aan het strand pikken en daar uren blijven hangen met een Spa-tje of een kop koffie. Ik denk, dat na verloop van tijd het bedienend personeel ook wel langskomt om een hint te geven: bestellen of vertrekken!

Ik ben benieuwd naar uw mening en ervaringen met dit “probleem”. Onze Belgische vrienden mogen uiteraard ook reageren, maar ik denk, dat die het weer typisch is voor de Nederlandse zuinigheid (lees: gierigheid!).

Over deze blogger

Gringo
Gringo
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!

48 reacties op “Stelling v/d week: Het is normaal dat je moet betalen als je een tafeltje bezet houdt!”

  1. David H. zegt op

    Op eerste zicht ruim overdreven die “verblijfstaks” men had ook het Pattayaanse ” one more ?” kunnen toepassen …, maar bij nader rekenen ….hoe doe je dat in god’s naam ,1 kop koffie voor ruim 2 uur ? Voorzichtig nippen …., enkel eens de geur op snuiven per x aantal minuten ? …. of ….stak de thermosfles ergens in de boodschappentas …..(knipoog..!)

  2. François zegt op

    Klinkt in eerste instantie belachelijk, maar dat is het bij nader inzien niet. Eigenlijk best een goed idee, een lagere prijs voor de consumpties en dan apart een bedrag per tafel per uur. Maar dan wel duidelijk op de kaart vermelden. Dan hoeft iemand die ergens gaat zitten voor een afspraak zich niet gedwongen te voelen ieder kwartier een consumptie achterover te slaan en is de uitbater ook gecompenseerd.

    • daniel VL zegt op

      Het mag belachelijk klinken maar zoals te lezen is was er op het tafeltje melding van gemaakt. Dus men was op voorhand verwittigd dan is het normaal dat men dit aanrekent.

  3. Marco zegt op

    Er zijn natuurlijk genoeg andere koffieshops en cafe’s !!

  4. willem zegt op

    als horeca ondernemer is het normaal dat er omzet nodig is .
    woon al haren in Hua Hin en ken veel van deze gevallen .
    flesje water bestelllen en de bank bezet houden voor een paar uurtjes ,
    lekker gratis internetten en tv kijken .
    ik geef ondernemers gelijk dat zijn hiervoor geld in rekening gaan brengen .

    Willem , Hua Hin

  5. HAN zegt op

    BIj ons in de restauratiewagens van de spoorwegen gold vroeger een beperking van 20 minuten per consumptie het is natuurlijk dat men in een horeca zaak betaald voor de facilitering en ambiance welk bij een normaal consumptie patroon inde prijs gecalculeerd zit, het wordt overigens meer en meer usance mondiaal gezien ( in japan startend) om het ruimte gebruik/de aan wezigheid te laten betalen en de consumpties tegen kostprijs aan te rekenen.

  6. bas snijder zegt op

    Hetzelfde gebeurt in veel hamburgershops zoals McDonalds waar hele groepen scholieren uren zitten om hun huiswerk te maken . Met niet al te veel consumpties. Er hangt in sommige plaatsen een aankondiging aan de muur waarop staat dat de maximale verblijfs duur 1 uur is . Maar dat is natuurlijk moeilijk te ‘enforcen’ vooral omdat de Thais confontatie willen vermijden.

    Ik vind de benadering van Bon Cafe well goed mits het heel duidelijk op de tafels is aangegeven. Zo’n zaak met airco, free interent, kan natuurlijk niet van de wind leven.
    Maar uiteindelijk zal toch veel afhangen van het ‘fatsoen’ van de clientele om daar geen misbruik van te maken. En daar ontbreekt het in Thailand wel eens aan..

  7. henry zegt op

    Bovendien heb je in de meeste van zulke koffieshops er nog free WI-FI bovenop. Gewoonlijk zijn het mensen die zelfs hun laptop bij hebben, en daar hun correspondentie e.d. afwerken.
    Zulke klanten ben je liever kwijt dan rijk.

    IK persoonlijk vind 30 minuten de absolute maximum per kopje koffie. Ofwel bestel je dan iets anders of verlaat je de zaak.

    Ik dacht trouwens dat Starbucks dit ook zeer lang toepast.

  8. wim zegt op

    Beste,
    Het is meer dan normaal dat er een extra wordt aangerekend . Overal in Frankrijk , maar ook al in veel toeristische of drukbezette plaatsen gebeurt dit. Onlangs was ik in Brussel en aan de Belgische kust en zoals in Frankrijk worden daar 3 tarieven aangerekend. De goedkoopste aan de bar, het middelste tarief aan een tafeltje en het duurste tarief op het terras. ( het dubbele dan aan de bar ) . Het gebeurt steeds meer en meer dat het consumeren van 1 drankje het recht geeft een tafeltje gedurende maximum een half uur te gebruiken. Persoonlijk vindt ik dit een goed systeem, daar de horeca zijn omzet moet verwezenlijken op een relatief korte tijd. En wil je de passanten aangapen, ga op een bank zitten , en je hebt alle tijd van de wereld om de passanten te bewonderen. En het is gratis. Hetzelfde geldt voor bepaalde dames die in een kledingzaak binnen gaan, de verkoopster bezig houden en tenslotte niks kopen.

    • Loeng Johnny zegt op

      Al jaar en dag worden in Frankrijk 3 tarieven toegepast! Niemand die zich daaraan stoort.

      De uitbaters van Horeca zaken willen winst maken, ze hebben geïnvesteerd, en soms nog geen klein beetje! Daarom vind ik het normaal dat men ’tafeltjes- of stoeltjesgeld’ vraagt om lekker in de koele ruimte te komen vertoeven, zonder al te veel te consumeren. De elektriciteit moet immers ook door hen betaald worden.

      Eens te meer moeten we vaststellen dat men de sociale media ‘misbruikt’ om zijn gelijk te halen. Ook al omdat men dan maar de halve waarheid publiceert.

  9. gonny zegt op

    Ik ben het met de horeca eigenaren en de meeste schrijvers eens.
    Op deze figuren zit niemand te wachten,voor een dubbeltje op de eerste rang,en dan verontwaardigt je beklag doen op Facebook.
    Hotel/appartement ook al uitgemolken, handdoekje lag al op het strandbedje,bij het ontbijtje de lunch in het tasje laten verdwijnen.Zo komt splinter door de winter.
    Voor toeristen met enig fatsoen,voor mij zijn deze figuren de grootste ergernis van de vakantie.

  10. John Chiang rai zegt op

    Eigenlijk zou iedere gast een beetje moeten denken dat het niet normaal is om met bijv. een comsumtie een tafel zolang in bezit te nemen. En voor die mensen die niet denken kunnen,zou het duidelijk te lezen moeten staan. Als je ondernemer te doen hebt met klanten die zowel niet denken,en lezen kunnen,vindt ik het normaal als je andere middelen gebruikt.

  11. delaender zegt op

    Ik vind dit zeer normaal mensen die zo iets noem ik profiteurs ,men rund een zaak om te verdienen

  12. fernand zegt op

    ga eens naar Vietnam,daar zie je Starbucks en de nationale(Starbucks) koffieshop Highlands koffie zowat overal vol zitten,grotendeels vietnamezen.Aan prijzen voor een kopje koffie gelijkwaardig met Starbucks k vroeg ik me ook af of die vietnamezen nu plotseling zoveel geld verdienen,maar iedereen wil aan een tafeltje zitten,liefst in een zetel om gezien te worden in die koffieshops.Bij nader inzien zie je dat d e meeste vietnamezen een ice coffee drinken,kun je makkelijk een uur of langer aan nippen,die wordt niet koud he!
    Maar ook zie je dat tafels voor vier bezet door 4 er in vele gevallen maar 1 een betalend iets drinkt,de anderen drinken d e gratis thee.Nu denkt Highlands er iets op gevnden te hebben en hun cakes die voorheen 45.000 vnd kosten,kosten nu maar 29000vnd,echter je krijgt amper nog een derde van de oorspronkelijke grootte.Vele vietnamezen hebben hun laptop mee en zitten daar werkelijk uren met 1 enkel drankje,de mooiste plaatsen bezet houdende,daar mogen z e gerust die bordje s op tafel zetten hoor.

  13. Miel zegt op

    Als je internet aanbiedt dan krijg je zulke excessen. Ik meen dat het als uitbater niet gepast is dat je de klanten stroopt op deze manier. Vooreerst moet je weten of de zaak bomvol zit. Voor een horeca is het een plus dat er enkele tafels bezet zijn. Zit de zaak vol dan kan de ober zulke toestanden aanpakken op een vriendelijke manier. Een verstandig handelaar geeft de client ALTIJD gelijk. Je kunt niet WINNEN door een client te rollen.

  14. Fransamsterdam zegt op

    Nee, het is niet normaal dat je moet betalen als je een tafeltje bezet houdt. Dat vindt het Consumer Protection Board kennelijk ook, aangezien het feit dat het duidelijk bij elk tafeltje stond aangegeven zwaar meeweegt in de uiteindelijke beslissing.
    Het is ook niet normaal als je per twee uur één consumptie nuttigt.
    Het is in zo’n geval wel normaal dat er wordt aangedrongen op meerdere bestellingen, of dat men verzocht wordt het pand te verlaten.
    Het puur betalen voor het tafeltje is abnormaal, maar tevens zo begrijpelijk dat het is toegestaan, mits duidelijk aangegeven.

  15. Simon Borgers zegt op

    Ik vindt dat er een bord in de zaak hangt of op de tafels als voordat er voor het koffie drinken geen uur of langer gebruik kan maken van een tafel. En dan niet naar een andere tafel gaan en daar verder kletsen.

  16. fred zegt op

    Lijkt me toch wel erg arbeidsintensief als het bedienend personeel tijdslimieten per tafel/groep/consumptie moet gaan bijhouden, en meerdere eindeloze discussies zouden ontstaan, wat voor de een een half uur lijkt, is voor de ander amper 20 minuten.
    Ik heb zelf een restaurant in Nederland gehad, zonder Wi-Fi, maar goed, daar had je ook de zuinige gebruikers , maar over all valt het ( in Nederland ) wel mee. Hier, waar ik nu woon Filippijnen, zie ik af en toe hetzelfde tafel misbruik/gedrag, maar hier zal er nooit iets over gezegd worden. Soms zijn er gewoon mensen die binnen gaan zitten, een minimale bestelling plaatsen , echt minimaal, en daarnaast ook nog hun eigen rijst meenemen en dat dan aldaar te consumeren. Zou niet weten wat ik zou doen als ik hier een eatery zou hebben. Eigenlijk nooit echt over nagedacht.

    • Gringo zegt op

      Tijdcontrole is gemakkelijk te realiseren via de kassa. Ik kom wel eens in een Japans restaurant, waar je voor een vast bedrag zoveel als je wilt kunt eten van de gerechten, die op een lopende band langs je tafel komen.
      Zodra je gezeten bent komt er een kassabon op je tafel met de tijd van aankomst en de tijd (ik dacht anderhalf uur later) dat je geacht wordt te vertrekken.

  17. Rob V. zegt op

    Ik vind een vriendelijk verzoek of je nog wat wilt bestellen of ander vertrekken een betere oplossing. Als het een locatie is waar het veel voorkomt dat men heel lang zit en heel weinig uitgeeft dan zou ik als uitbater een bordje ophangen dat het maximum verblijf per consumptie (bijvoorbeeld) een half uur is. Een -duidelijk aangegeven- boete voor extreem lang blijven zitten zou mijn tweede keus zijn, al was het maar om discussies te voorkomen hoelang iemand al zit en hoe hoog het boetebedrag zou moeten zijn. Uiteraard spreekt het ook voor zich dat een uitbater wel een voordeel heeft als slechts enkele tafeltjes lang bezet blijven, dan toont het vanaf buiten alsof er geode klandizie is en mensen stappen toch eerder een zaak binnen waar al wat volk is dan een geheel tot nagenoeg uitgestorven zaak.

  18. BramSiam zegt op

    Misschien is een prikklok een idee, alleen lijkt het me erg on-Thais. Ik ken ook mensen die allerlei go-go bars binnenlopen zonder ooit barfine te betalen. Hoe krijg je dat allemaal in de hand. Gewoon alles reguleren. Niet langer dan twee uur in een ge-aircoed winkelcentrum. Lumphini park in o.k., maar binnen twee uur er weer uit en wie na twee uur nog geen visastempel heeft in z’n paspoort moet de volgende dag maar terugkomen, want die heeft lang genoeg van de immigration faciliteiten gebruik gemaakt. DeThaise dames lopen er al op vooruit met prijzen al naar gelang de duur, hoewel niet helemaal duidelijk is hoe lang short time precies is.
    De oplossing is eigenlijk simpel. Verander de naam gewoon in Bon café short time coffee bar.

  19. Jeroen zegt op

    2000 baht? Dat is bijna 54 euro voor twee uurtjes aan een tafeltje zitten? Dit is gewoon oplichting en heeft niets te maken met gemiste omzet!

    • Mr Bojangles zegt op

      Dat heeft niets met oplichting te maken. Je kunt het punt 1 voorkomen door op tijd een nieuwe bestelling te plaatsen, en punt 2: als daar 3 of 4 mensen aan dat tafeltje even koffie komen drinken of wat dan ook, kan dat makkelijk per half uur wisselen waardoor de uitbater al een heel eind in de richting van dat bedrag komt. Punt 3, met lage ‘boetes’ worden mensen niet geprikkeld.

      Tevens doet dit me denken aan de allereerste keer dat ik in Londen kwam (1967!!). In een Wimpy-bar (tegenwoordig heet zo’n tent MacDonalds) aan het Piccadilly-Circus. Zo ongeveer de hotspot in Londen.
      Wij bestelden een Wimpy en werden 2 minuten later vriendelijk verzocht om die buiten op te eten, omdat wij door binnen te blijven staan, voorkwamen dat nieuwe klanten binnen konden komen om ook wat te bestellen. en, toegegeven: het was stampend druk daar. Toen al, dus. (voor de oudgedienden onder ons: Popeye met zijn vriend Wimpy…? 😉 ) Iemand enig idee wat de huur van zo’n pand is op een van de duurste plekken van deze aardbol?…

  20. Piloot zegt op

    2000 bht misschien wat veel, maar ik erger mij ook Altijd als er scholieren zitten
    Die Hun huis week zit ten maken, en dan ook nog eens hun tassen op de stoelen er naast plaatsen
    De eigenaar wil een boterham verdienen en terecht.

    • Jeroen zegt op

      Misschien?? Neen…. dit is heel veel geld, óók in Nederland en al helemaal in Thailand! En dat voor een gewone koffietent.. echt te gek voor woorden!

  21. marianne h zegt op

    Ik zou eerder opteren voor een minimum bedrag met een max tijd.

  22. Cornelis zegt op

    Als je de gevraagde ‘vergoeding’ voor het aan een tafeltje zitten ziet als compensatie voor gederfde winst – en dat is het ook, lijkt het – dan is 1000 baht per uur wel héél erg veel. Kan me niet voorstellen dat dat bedrag per tafel wordt verdiend met het schenken van kopjes koffie van 60 baht per stuk…………

  23. carla goertz zegt op

    Niet mee eens geld rekenen voor een tafel is belachelijk ze kunnen zelf ook vragen of je nog iet wilt drinken en dan voel je zelf wel aan dat je gevraagd word om te gaan . Want hoe ga ik dit aanpakken ik drink zelf nl altijd cola maar mijn man heeft graag een biertje of koffie en gaat dan graag even ergens zitten (oke wel kort ) maar ik ga niet elke keer ook cola drinken want voor mij is dat te veel ga ik dan voortaan buiten wachten ?
    Dus ja ik hou ook wel eens een plaats bezet zonder iets te bestellen .jammer dan .

  24. gonny zegt op

    Beste Jeroen.
    De discussie gaat denk ik niet om de hoogte van het bedrag.

    De discussie gaat toch over het gedrag van deze lieden.
    Als het normaal is om 2 uur 4 stoelen op 4 kopjes koffie bezet te houden ,loopt de horeca ondernemer behoorlijk wat omzet en klandizie mis,

  25. Rob zegt op

    La,

    In de horeca moet elke stoel zijn geld opbrengen. Om dan daar 2 uur te zitten en bijna niets te nuttigen kan natuurlijk niet. Gr Rob

  26. Mr. Thailand zegt op

    Het bedrag hier is uiteraard absurd hoog. Toch vind ik het idee om geld aan te rekenen voor aan de tafel te blijven zitten best wel goed. Zou het niet fantastisch zijn als je, naast de prijs van de consumptie, ook per minuut met betalen voor het innemen van ruimte. Dit zou kunnen gerealiseerd worden met een modern kassasysteem die deze kosten automatisch uitrekent.
    Wanneer een bepaald drankje vroeger 50 THB kostte, zouden ze nu 40 THB kunnen vragen.
    Daarnaast nog eens 1 THB per minuut voor een plaats aan de bar, 2 THB / min. voor een normale zitplaats (per persoon) aan een tafeltje en 3 THB / min. voor een meer luxueus tafeltje. En misschien ook een gezinskorting, waardoor de kinderen gratis aan de tafel kunnen zitten.
    Dit lijkt me een eerlijker systeem dat perfect haalbaar is mits de nodige technologie wordt geplaatst.

  27. Alex zegt op

    Allereerst: de betrokken consument hoefde de “boete” niet te betalen, kwijtgescholden! Maar had toch de nare behoefte om dit te publiceren… Wij doen dit af als “bloempotklanten, profiteurs etc.” Het is gewoon “not done” om uren op een consumptie het terras of tefeltjes bezet te houden! Hoog tijd dat hier iets aan gebeurt. Inderdaad kan men zeggen: “wilt u nog iets bestellen of wilt u de rekening en vertrekken?” Maar daar speelt het taalprobleem een rol. Naar mijn mening heeft Bon Cafe terecht gehandeld.
    Ik ken het voorbeeld van 12 Koreanen die een terras bezet houden en 3 (!) orange jus bestellen! Als horeca ondernemer had ik ze allang buiten gegooid. Dat gebeurt in Nederland ook: als je niet bestelt moet je het terras verlaten, heel normaal! Dus waarom dit zo’n grote topic wordt, begrijp ik niet.
    Iemand met enig fatsoen, zou dit nooit doen. En degenen zonder fatsoen moet je snel buiten werken!

  28. TH.NL zegt op

    De koffie was dus 60 Baht per kop lees ik. Kennelijk vond de horecaondernemer dat er 2240:60= 37 koppen koffie hadden moeten worden gedronken. Dus 9 koppen koffie per persoon in 2 uur.
    Natuurlijk is 1 consumptie in 2 uur tijd te weinig maar dit is natuurlijk puur oplichterij.

  29. sjef zegt op

    Ja het heeft zijn voor en tegens.
    het is absoluut niet gastvrij en de andere gedraagt zich niet als gast.
    Het is vooral een kwestie van goed inspelen op drukte/situatie.

    In Amsterdam mocht ik in een zaak niet aan het raam want ik was alleen.
    De zaak was leeg en dan zeg ik “Tot ziens ‘”en ga weg.
    In Hongkong wilde ik vragen aan iemand of ik mocht aanschuiven (persoon alleen en 6 stoelen)
    werd ik door personeel weggehaald, mocht niet kreeg ik een tafel van 6 ook alleen?
    In Tokio hadden we met de kinderen een mini etage met 4 fauteuils .
    Daar werd gezegd het kost een betaald bedrag. meteen gedaan natuurlijk is grappig je eigen terrein haha.
    In New York wilde we met zn 4 en alleen wat drinken, moesten we aan de bar, mochten niet aan een tafel.
    Uiteindelijk hadden we meer verteerd aan drank en hapjes aan de bar dan veel gasten aan n tafeltje>
    De baas werd toen vriendelijk??

    In Portugal schuift men gewoon bij aan een tafel dan wordt alles ten volle benut en niemand die boos is
    als men erbij komt.(Men vraagt wel of de plaats vrij is )Volgens mij de beste manier.
    Ergo er zijn veel mogelijkheden als het maar duidelijk is.

    Zou een optie kunnen zijn je huurt 1 stoel voor 1 uur en betaald 5 euro en als je iets besteld b.v. 1 drankje gaat per consumptie de huur eraf haha en na 1 uur weer 5 euro erbij.
    Punt is ik heb geld maakt mij dus niet zoveel uit, maar zou het vervelend vinden als mensen worden weg gestuurd.
    Een goede zaakleider zou hier toch mee moeten kunnen omgaan!’
    grsj

  30. kalebath zegt op

    heb een keer meegemaakt in ierland. het regende hart zat in de pub met openhaard lekker van een biertje te genieten komen er 2 nederlanders binnen zeiknat van de regen bestelen 1 koffie en gaan bij de openhaard zitten. gooien ongevraagd wat hout op het vuur en zitten daar 3 uur op 1 koffie. De barman zat zich rot te ergeren. de heren waren droog en vertrokken. Bij de deur kregen ze een mooi kado van de barman een emerwater over zich heen ik viel van mijn stoel van het lachen.O ja ik vind het goed dat als je stoelen bezet hout je daarvoor moet betalen.

  31. SOMMEIL zegt op

    Betaal voor de tijd, niet voor een kop koffie.

    http://www.bright.nl/caf%C3%A9-waar-je-niet-voor-de-koffie-maar-voor-de-tijd-betaalt

    Daar kan ik mij perfect in vinden.

  32. Björn zegt op

    Toen ik het voor het eerst las dacht ik wtf en typisch Thailand…
    Maar eigenlijk ben ik het er mee eens.
    Toen ik laatst naar Bangkok vloog wilde ik op Schiphol een bakkie doen maar het was stervensdruk bij de Starbucks bij de traverse naar de G-pier. Dit schrok mij zo af dat ik richting de F pier ben gelopen en daar een bakkie heb gedaan. Toen ik later langs die Starbucks liep en nu eens goed keek zag ik dat maar weinig mensen ook daadwerkelijk iets warms consumeerden of een taartje aten.De meesten hingen in de zitplaatsen of staarden gespannen in smartphones.
    Dus ja ,het kost klandizie en dan kan ik me Bon Cafe goed voorstellen.

  33. John Chiang rai zegt op

    Dat je een tafel met een bestelling van vier kopjes koffie, niet eeuwig bezet kunt houden,moet eigenlijk voor iedere normaal denkende mens vanzelf sprekend zijn. Er van uitgaande dat dit met zekerheid niet de enigste gast geweest is, die deze horeca bezitter met een dergelijk gedrag geergerd heeft,kan ik goed begrijpen dat hij deze keer tot een drastische maatregel overging,die hij overigens weer terug genomen heeft. Het is erg genoeg dat je tegenwoordig bordjes moet schrijven,met gedrag,en fatsoens regels,die eigenlijk voor iedereen normaal moeten zijn. Gezien het feit dat de gast ondanks zijn vreemde gedrag dit ook nog gepubliceerd heeft,ga ik er vanuit dat hij meer voeding,als opvoeding genoten heeft,omdat hij nog steeds denkt in zijn recht te staan.

  34. lung addie zegt op

    De uitbater wou waarschijnlijk een duidelijk sein geven dat zoiets niet kan. Uren een tafel bezet houden en hem geen Bath gunnen. Ik zie ze hier in Thung Wualen ook zitten: de farangkoppels: beiden met een tablet of portable, ganse namiddagen of avonden, aan het surfen op het internet via de free WiFi. Eén consumptie, het goedkoopste dan nog: een klein flesje water, waar de uitbater praktisch niets aan verdient. Heb zelfs meegemaakt dat ze zich dan nog boos maakten omdat de free WiFi uitviel…Een dure tablet, dat kan er af, maar een eigen internettoegang niet. Ik noem dit ook “profiteurs”, niet meer of niet min. Zelfde in hotels: ze willen de goedkoopste kamer maar free WiFi MOET er zijn. Zo een klanten ben je beter verloren dan gevonden … maar ja, sommige mensen hebben geen enkel schaamtegevoel en vinden alles normaal, zolang zij maar kunnen profiteren, dat een ander ook zijn brood ( potje rijst) tracht te verdienen raakt hun kouwe kleren niet. Gewoon de deur wijzen.

  35. theoS zegt op

    In de foodcourts, zoals Tesco Lotus, is ook vrij WiFi en kun je net zolang zitten als je wilt zonder iets te bestellen. Dus waarom naar die oplichterzaken met idiote prijzen van Baht 60 kop koffie? Kun je een maaltijd met drinken voor krijgen in zo’n foodcourt.

  36. dirk zegt op

    Oplossing voor dit probleem ? Zet maar gewoon af en toe de Wifi in je zaak uit en kijk maar wie er dan vertrekt. Want dit is bijna de grootste veroorzaker van het probleem. Ik word er doodziek van als je tegenwoordig ergens zit en de hele kudde zit in een of ander scherm gedoken. Mensen kijken niet eens meer naar elkaar,waar zit je verstand !

  37. Mariel zegt op

    Vrij normaal dat ze extra geld berekenen.Je kan natuurlijk niet 2 uur blijven zitten in de airco + waarschijnlijk free Wifi.Ik zelf zou het niet durven om zo lang te blijven zitten op 1 consumptie.Kijk wat ze extra hadden gerekend was wel over de top maar toch.Ik weet dat het in Holland jaren geleden al gold dat je minstens elk uur een consumptie moest bestellen.Kan het weten omdat ik zelf een horeca zaak had.

  38. bal bal zegt op

    Laat men eerst de mensen aan pakken die helemaal niets bestellen en aan de bar en op het terras gaan zitten ik zie dit elke dag weer, ben het wel eens twee uur zitten voor twee koppen koffie is te lang.
    Maar het personeel kunnen ook op een vriendelijke manier in het Engels vragen of men nog iets wil drinken maar daar zit het probleem zij spreken geen word Engels.
    Of neem Filippijnen aan of uit Cambodia aan dan is dat ook weer op gelost.

    • Peter zegt op

      Er staat nergens geschreven dat het buitenlanders waren alleen maar iemand met drie vrienden dus het kunnen ook Thaien geweest zijn en je bent tenslotte in Thailand dus waarom spreek je als buitenlander geen Thais dan ?? Waarom moet het personeel altijd maar Engels spreken ??

  39. mart-engels zegt op

    Maak mij boos op dat soort gelegenheden en zeker als er bijna niemand aanwezig is.
    betalen voor dat en dat.Niet meer naar toe gaan.Mensen zijn niet goed snik die dat normaal vinden.

  40. David zegt op

    Vroeger gebeurde zulks ook wel in de horecagelegenheden van provinciesteden of grotere dorpen.
    Wat in de gelagzaal komen zitten, zonder te consumeren.
    Herinner me meermaals de waard, die riep dan: ‘het is hier niet café De Wachtzaal, dan ga je maar in het station of aan de bushalte zitten. Hier komt men gezellig eten en drinken’, dus wegwezen!
    Gelijk had de man, vonden de meesten toch!

  41. Fransamsterdam zegt op

    Ik kan mij nog herinneren dat ik eens in een McDonalds op het Damrak was. Daar mocht je alleen aan een tafeltje gaan zitten als je voor minimaal 5 gulden besteld had. Dus ik moest met mijn Franse frietjes en cola en paraplu en boodschappentas eigenlijk blijven staan. Nou, ik plof in zo’n geval lekker neer en een knappe jongen die mij weg krijgt.

  42. Johan zegt op

    In sommige horecazaken betaal je een bestekvergoeding.
    Alleen plaats nemen aan een tafel van vier… dan betaal je een vergoeding voor de drie niet bezette plaatsen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website