Revolutie in Bangkok: Trottoirs transformeren het stadsleven
Bangkok zet zich actief in voor de verbetering van trottoirs en infrastructuur, om zo een voetgangersvriendelijkere en gezondere stad te worden. Het stadhuis en deskundigen zetten hun inspanningen voort om dit te realiseren.
Wissanu Sapsompol, vice-gouverneur van Bangkok, sprak tijdens het Goodwalk Forum Thailand 2023 over de plannen om van Bangkok een betere stad voor voetgangers te maken. Dit forum, dat een decennium van het Goodwalk Thailand-project markeert, is opgezet door het Urban Design and Development Centre (UDDC).
De regering onder leiding van gouverneur Chadchart Sittipunt heeft de renovatie van trottoirs als prioriteit gesteld. Deze zijn essentieel voor een vlottere mobiliteit binnen de stad. De app ‘Traffy Fondue’, uitgebracht door het stadhuis, heeft in 18 maanden tijd ongeveer 337.000 klachten ontvangen, waarvan 10 procent over trottoirproblemen ging.
Hoewel de stad plannen heeft om tegen 2028 het spoorwegnetwerk uit te breiden tot meer dan 450 kilometer, blijft de uitdaging bestaan om de ‘eerste en laatste mijl’ te verbeteren. De Bangkok Metropolitan Administration (BMA) werkt aan oplossingen zoals overdekte en verhoogde looppaden en het aanwijzen van de uiterst linkse rijstrook van straten zonder trottoirs als loopgebied.
De BMA heeft samengewerkt met marathonlopers om 50 potentiële routes van in totaal 500 kilometer te verkennen. Vier routes, die samen 40 kilometer beslaan, zijn al verbeterd. Wissanu benadrukt dat als deze routes geschikt zijn voor marathonlopers, ze ook praktisch moeten zijn voor voetgangers. De huidige regering streeft ernaar om tegen 2026 in totaal 1.000 kilometer aan trottoirs in de hoofdstad te verbeteren. Ze hebben al de helft van dit doel bereikt.
Niramon Serisakul, directeur van UDDC, onderstreept het belang van goede stadsplanning voor het welzijn van de bewoners. Slechte infrastructuur, zoals onpraktische trottoirs, ontmoedigt mensen om te lopen en stimuleert het gebruik van auto’s of motortaxi’s.
Aangezien Thailand een vergrijzende samenleving wordt, met meer rolstoelgebruikers en mensen met mobiliteitsproblemen, is het essentieel om voetgangersvriendelijke en toegankelijke trottoirs te creëren. Niramon wijst op de voordelen van het prioriteren van voetgangers boven auto’s in de stad, wat niet alleen de gezondheid bevordert, maar ook de lokale economie stimuleert. Voetgangers verkennen vaker kleine steegjes en brengen tijd door in lokale winkels.
Bij een ander evenement, op dezelfde dag, bezocht gouverneur Chadchart Suttipunt, samen met rolstoelgebruikers Manit Intarapim en Krisana Lalai, de wijken Bangna en Lasalle in een rolstoel. Ze pleiten voor toegankelijke trottoirs. Dit experiment was bedoeld om te waarborgen dat de trottoirs van Bangkok daadwerkelijk voor iedereen toegankelijk zijn.
Bron: Thai Public Broadcasting Service
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
- Eten en drinken21 december 2024Hor Mok (ห่อหมก) oftewel gestoomde viscurry
- Thailand tips21 december 2024Klimaat Thailand – wat is de beste reistijd?
- Medisch toerisme21 december 2024Thailand is de nieuwe hotspot voor betaalbare en hoogwaardige plastische chirurgie (video)
Inderdaad, ook bij ons in de buurt worden de trottoir opgeknapt. Er worden zelfs speciale tegels gebruikt voor slechtziende en blinden.
Het zal een flinke klus zijn de stoepen vrij te houden van lage luifels en van dozen, kratten, kisten en kramen. De Thaise ondernemer beschouwt maar al te graag de stoep en de parkeerplaats voor zijn deur als zijn eigendom…
Persoonlijk kan ik bevestigen dat er de afgelopen 10 jaar veel veranderd is. Vooral in de omgeving van Central World in Bangkok is er heel veel veranderd: van moeilijke doorgang langs het voetpad door straatverkopers en streedfood “restaurants” op de voetpaden blijft nu niks meer over. Soms vraag ik mij af wat die verkopers nu doen… Nu zijn er veel overdekte wandelbruggen van Central World aan de ene kant en BigC aan de andere kant naar Pratunam (of Platinum). Zeer aangenaam, bevrijd van het drukke autoverkeer.
Je kan van BTS station Siam door het overdekte wandelviadukt (onder de BTS lijn) naar Central World en het BTS station Chit Lom.
Aan de andere kant kunt je vanaf het BTS station Chit Lom door een winkelcentrum en overdekte wandelbruggen naar BigC en verder naar Pratunam (of Platinum).
Elders in Bangkok had ik ook al sinds onze eerste post-Covid-reis gemerkt dat de voetpaden eerder leeg waren dan vroeger door het verdwijnen van de straatverkopers. Ik moet hierbij toevoegen dat wij minder plaatsen in Bangkok bezocht hebben dan vroeger door onze korte verblijven daar.
We hebben tussen BTSstations Victory Monument en Phaya Thai wel streetfood-restaurantjes opgemerkt dichtbij een winkelcentrum, maar de waren op “vrije ruimten” naast het voetpad opgesteld.
Goed plan, niet alleen voor martonlopers maar hopelijk ook voor de gewone toerist, de trottoirs van Sukhumvitroad met alle bijbehorende sois zijn vaak een ware survivaltocht, waarbij je (in de sois) regelmatig een stukje over de weg moet lopen omdat het trottoir ter plekke onbegaanbaar is (met regelmatig tegels die niet een beetje schuin liggen maar soms bijna rechtop staan)