Ontwikkeling mega industriegebied nabij Pattaya
In een vorige posting is geschreven over de enorme wegenaanleg in de omgeving van Pattaya, maar het was nog niet geheel duidelijk wat de uiteindelijke bedoeling was. Nu blijkt uit een artikel in de “Pattaya Business supplement” dat er een toekomstige East Economic Corridor (EEC) ontwikkeld gaat worden.
Er wordt gesproken van een nieuw te bouwen industrie stad met als speerpunt “high-tech business”. Zelfs artikel 44 wordt gebruikt om dit EEC project in samenwerking met U-Tapao tot ontwikkeling te kunnen brengen. Door deze maatregel komt het gehele project in een stroomversnelling en begint dit jaar. Uttana Savanayana liet desgevraagd weten, dat Suvarnabhumi als Don Muang en U-Tapao binnen een jaar een cruciale rol moeten gaan spelen voor zowel de handel als toerisme.
Door deze grootse aanpak zal men nieuwe werkgelegenheid scheppen en de economie in dit gebied vergroten. Het enorme gebied wat voor deze investeringen in aanmerking komt, bevat behalve het vliegveld U-Tapao de provincies Rayong, Chonburi en Chachoengsao. Het vliegveld is gunstig gelegen nabij Sattahip en ligt tussen de steden Rayong en Pattaya. Beiden op nauwelijks 40 minuten afstand rijden.
Om deze nieuwe industriële investeringen te promoten worden mogelijke privileges in het leven geroepen om buitenlandse werkgevers aan te trekken door “workpermits” en visas voor de duur van 5 jaar te verstrekken. Ook kunnen gemakkelijk leningen afgesloten worden om investeringen te doen. Kortom men maakt ernst met de “Eastern Economic Corridor” expansiedrift, die dit jaar al van start gaat.
Bron: Pattaya Business Supplement
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Eten en drinken28 november 2024Vers fruit in Thailand
- Ambachten30 september 2024The Sanctuary of Truth Pattaya (video)
- Bezienswaardigheden26 augustus 2024Thi Lo Su, de hoogste waterval in Thailand
- Bezienswaardigheden4 augustus 2024Chinese tempels in Bangkok
Och ja ze geloven het zelf maar allemaal wat graag, feit blijft dat je met een bedrijf in Thailand met bijna alleen relatief laag geschoolde en luie Thaise werknemers blijft zitten. Een zeer corrupte overheid die zich iedere dag een ander gek plan laat invallen. Nee ik zie die grote buitenlandse bedrijven eerder richting Vietnam / Filipijnen gaan, of voor de echt veel goedkopere productie naar Cambodja / Laos / Myanmar.
Ongeveer 30 jaar geleden was shoppig mall PATA in Pinklao het hoogste gebouw van Bangkok. Voor de rest werd de skyline van Bangkok bepaald door de toppen van de tempels. Kijk nu eens naar de skyline van de hoofdstad.
De economische groei en de vooruitgang is een van de redenen waarom buitenlanders hier (kunnen en willen) wonen. En dat is niet alleen tot stand gekomen met laag geschoolde en ‘luie’ Thais. Buitenlandse bedrijven blijven met name in Thailand omdat de infrastructuur (fysiek en digitaal) veel beter zijn dan in de buurlanden. Maar de economische activiteit spreidt wel meer naar gebieden buiten Bangkok. En dat is een zegen.
In de provincies Chasoengsao, Chonburi en Rayong wordt er op een schaal geïnvesteerd die menig Vlaming en Nederlander enkel kan benijden.
Het groeit en bloeit daar. De impact van de groei is manifest zichtbaar in het landschap. In Europa hebben we zoiets niet meer gezien sinds de sixties. Als ik na enkele maanden in de lage landen terugkeer ben ik steeds verbaasd van de zichtbare veranderingen in de omgeving.
Uiteraard brengt dit ook maatschappelijke groeipijnen en spanningen met zich mee. Het is op vele vlakken en uitdaging. Of ze daar in Thailand meer last van hebben dan in andere ASEAN-landen betwijfel ik ten zeerste. Of ze daar meer of minder performant probleemoplossend mee omgaan kan ik niet beoordelen vanwege te weinig ervaring buiten Thailand.
Ik stel vast dat ze een aantal fouten die we in de lage landen gemaakt hebben in de decennia van hoge groei niet maken. Misschien blijkt achteraf dat ze andere fouten maakten.
Ik vind de ontwikkelingen aldaar toch behoorlijk indrukwekkend.
Eén van de hamvragen is of ze erin zullen slagen om de traditionele sterke landbouw en visserij in deze regio te verenigen met de groeisectoren toerisme, logistiek, havens (Laem Chabang, Swampy, Map Thaput, U-tapao, enz …). Een immense maatschappelijke uitdaging voor Thailand.
Als ze daarin slagen in de “proeftuin” van deze 3 provincies wordt dit veelbelovend voor de ontwikkeling (socio-economische stabiliteit) van het land.
als er goeie infrastructuur aangelegd is en zeker vliegvelden kan de handel en industrie beginnen,zag dit allang aankomen,succes