Nieuw treinstation Hua Hin op 11 december open
Het nieuwe treinstation van Hua Hin wordt op 11 december ingewijd met de komst van de eerst trein. Vanaf 15 december gaan alle treinen via het verhoogde station, op een steenworp afstand van het oude gebouw, geliefd bij toeristen. Naar verluidt wordt dat een soort treinmuseum. Mogelijk worden de oude banen dan gebruikt door vrachttreinen.
Het nieuwe complex doet wat megalomaan aan, meer geschikt voor een grote stad dan voor het relatief beperkte Hua Hin. Dagelijks zullen 28 treinen in de koninklijke badplaats stoppen, op weg naar Bangkok of naar het zuiden.
Het nieuwe station is in feite het gevolg van het ombouwen van het oude enkelspoor naar dubbelspoor. Dat blijft echter smalspoor, waardoor de snelheid toch relatief beperkt is. Wel denken de Thaise spoorwegen dat de reistijd tussen Bangkok (Krung Thep Aphiwat Central Terminal) en Hua Hin van nu vijf uur teruggebracht wordt tot drie uur. Het dubbelspoor loopt nu van Nakhon Pathom naar Chumpon, een afstand van dik 400 kilometer.
Het grote winstpunt voor de inwoners van Hua Hin zit in het feit dat de treinen dadelijk verhoogd de twee drukke overgangen mijden en zo verkeersopstoppingen voorkomen. De andere overgangen zijn voorzien van bruggen.
Met de komst van de eerste trein is de zaak nog niet beklonken. De rest van de gebouwen moet nog gevuld worden met zaken als winkels en horeca-etablissementen. Ook is nog niet duidelijk hoe het gaat lopen met de vierbaansweg die gepland is aan de stadskant van het spoor, waarvoor veel winkels en huizen hebben moeten wijken.
Over deze blogger
- Bijna 20 jaar geleden verhuisde journalist Hans Bos naar Bangkok. Vrijwel vanaf het begin was hij betrokken bij de geboorte van Thailandblog. Als journalist werkte hij voor Limburgse dagbladen en voor de reis vakbladen van wat ooit Elsevier heette. Hans (76) woont sinds 14 jaar in Hua Hin, met vrouw Raysiya en dochter Lizzy. Hij was circa negen jaar secretaris en vicevoorzitter van de Nederlandse vereniging in Hua Hin en Cha am.
Lees hier de laatste artikelen
- Bezienswaardigheden17 november 2024De hoogste/grootste Naga van Thailand
- Bezienswaardigheden3 november 2024Tham Phu Wa, een grottempel om te watertanden
- Belasting Thailand22 oktober 2024Belastingverdrag niet meer haalbaar op 1 januari 2025, zegt Buitenlandse Zaken in Den Haag
- Belasting Thailand20 oktober 2024Langzaam maar zeker sluit het Thaise net zich om de belastingbetaler
Ik neem aan dat het nieuwe station ook geschikt is voor de toekomstige snelle verbing met als eindstation Singapore?
Elke keer duikt het verhaal op. Neem van mij aan: er komt geen hoge snelheidstrein naar of via Hua Hin. Te duur en onvoldoende klanten. En 160 kilometer zoals ik nog steeds lees, gaat het met het huidigfe smalspoor ook niet worden. Je mag blij zijn als het de helft is.
140 – 160 km/h, is voor normaalspoor een normale snelheid, maar gaan ze met smalspoor zeker niet redden. Zijn die nieuwe stations eigenlijk voorbereid op te toekomst, mocht men ooit toch overstappen op normaalspoor? Anders gaat een beetje fatsoenlijk treinverkeer nog steeds niet plaatsvinden. En die HSL al helemaal niet (welke alleen in de echt grote steden op grote afstand van elkaar behoort te stoppen en dus sowieso niet in Hua Hin).
Heb je dus niets aan. Reistijd nog steeds veel te Lang. Grote verhalen gingen er rond. Reistijden van 1,5 uur naar BKK werden beloofd. Dit is dus niks. Hiervoor laat ik de auto niet staan.
Ze moeten eens werk maken van die oude Ferry van HH naar Pattaya. Dat was pas goed.