De Dolfijn Rotonde in Pattaya gaat verdwijnen
Waar Second Road in Pattaya in het noorden eindigt komt het samen met Pattaya Nua en Naklua Road uit op de Dolfijn Rotonde. Daar moeten de drie verkeersstromen volgens de verkeersregels van een rotonde hun weg vervolgen.
Het verkeer van Second Road heeft drie mogelijkheden. Namelijk links afdraaien naar Beach Road, de halve rotonde nemen naar Naklua Road of driekwart van de rotonde nemen voor Pattaya Nua richting Sukhumvit. Vanaf Pattaya Nua kan men niet afdraaien naar Second Road, want dat is een eenrichtingsstraat., maar wel naar Beach Road en Naklua Road. Vanaf Naklua Road was het oorspronkelijk mogelijk Pattaya Nua te kiezen of de hele rotonde nemen naar Beach Road. Ook de in- en uitgang van het Dusit Thani Hotel en de kleine Soi 25 van Naklua Road komen op de rotonde uit.
De Dolfijn Rotonde is, ook voor taxichauffeurs, een mooi orientatiepunt en het is ook wel mooi opgezet met een monument, dat een dolfijn uitbeeldt. Maar het kruizen en invoegen naar de juiste richting lukte niet erg, soms regelt de politie het verkeer maar meestal gold het recht van de sterkste of de brutaalste op de rotonde en dus ontstonden er nogal eens lange files.
Men besloot om het verkeer vanaf Naklua Road niet meer tot de rotonde toe te laten. Wil dat verkeer naar Beach Road dan moet het ca. 400 meter verder op Pattaya Nua via een U-turn draaien en dan de halve rotonde naar Beach Road nemen. Een U-turn in Thailand is op zich al een probleem, maar bovendien wordt het voor mensen die niet bekend zijn met de situatie, niet duidelijk aangegeven.
Nieuwe situatie
Het gaat nu, naar jarenlang gepraat op het stadhuis, veranderen. Zie de schets op de foto, dat levensgroot bij de rotonde staat, hoe de veranderingen zal plaatsvinden naar een verkeersknooppunt met stoplichten. Er staat nog niet bij wanneer er met de werkzaamheden wordt begonnen en ook niet wanneer het klaar zal zijn.
Probleem
Ik heb nog wel een probleem voor de bedenkers van de nieuwe situatie. De grote vrachtwagens, die Tesco-Lotus bevoorraden komen van de snelweg via Sukhumvit op Pattaya Nua, nemen de rotonde in zijn geheel om aan de goede kant bij Tesco-Lotus te kunnen komen. Dat zal in de nieuwe situatie niet meer kunnen en de vrachtautos zullen een andere route moeten kiezen.
Over deze blogger
-
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!
Lees hier de laatste artikelen
- Eten en drinken23 december 2024Glenmorangie in Thailand
- Achtergrond14 december 2024Cashewnoten in Thailand
- Isaan12 december 2024We gaan naar Ubon Ratchathani!
- Achtergrond6 december 2024De geschiedenis van de Thaise keuken
Alweer een icoon van het oude Pattaya moet verdwijnen ik zeg jammer en Pattaya veel succes met het binnenhalen van jullie kwaliteit toeristen uit de BRIC landen en de zandbak die 8 euro per dag uitgeven.
Is dat BRIC en die 8 euro per dag gestaaft op feiten? Zou het interessant vinden om dit te lezen namelijk. In NL is ook jaren van BRIC-landen gesproken maar toen kwamen er een recessie in Brazilie,tegenvallende Chinese groei en sancties tegen Rusland die de Robel in elkaar deden storten (die leegstand in little Russia in Jomtien…oei). Als nu blijkt dat BRIC weer in opkomst is dan ben ik benieuwd naar en geinteresseerd om te lezen/leren hoe dit gekomen is.
In NL zie je overigens veel Chinezen maar allemaal van een lager segment (bestedingspatroon) dan voorheen.
Dank u wel voor het delen van uw bron.
Ze rommelen maar wat aan in Pattaya : geen beleid of vooruitziende blik . De verkeerschaos neemt alleen maar toe . Stoplichten of geen stoplichten , de doorsnee Thai heeft er maling aan .
Geen paniek. De fontein verdwijnt niet, maar wordt enkel verplaatst.