Thailand wil Formule 1 Grand Prix naar Bangkok halen met een spectaculair stratencircuit
Thailand zet serieuze stappen om een prominente bestemming op de Formule 1-agenda te worden. Volgens F1-CEO Stefano Domenicali wordt overwogen om een spectaculair stratencircuit in Bangkok te introduceren. De groei van de Formule 1 in Oost- en Zuidoost-Azië, die in de vroege 21ste eeuw begon met races in landen als Maleisië, China en Singapore, lijkt een nieuw hoofdstuk te betreden met Thailand als mogelijke nieuwe locatie.
Ondanks het verlies van de Grand Prix in drie van de Aziatische landen, is de interesse in de regio niet afgenomen. Domenicali heeft plannen om binnenkort naar Zuid-Korea te reizen om daar verdere gesprekken te voeren, terwijl Japan en China ook actief pleiten voor meer F1-evenementen.
De hoofdstad Bangkok staat vooral in de schijnwerpers. Een eerder plan voor een nachtrace in 2015 ging niet door, maar nu lijkt Thailand een herkansing te krijgen. Ondersteund door het enthousiasme voor autosport en aangezwengeld door het succes van Red Bull Racing, dat gedeeltelijke Thaise roots heeft, is de interesse in een Grand Prix op eigen bodem aanzienlijk toegenomen.
Chai Watcharong, woordvoerder van premier Srettha Thavisin, heeft onthuld dat men hoopt de race op het Rattanakosin eiland in Bangkok te houden. “We mikken op een stratencircuit langs de Ratchadamnoen Avenue, een historische locatie omringd door cultureel erfgoed zoals een grote boeddhistische tempel, het nationaal museum en het democratisch monument,” legt Watcharong uit.
Als Thailand daadwerkelijk op de F1-kalender verschijnt, zou dit voor Red Bull Racing een soort tweede thuisrace betekenen naast hun evenement op de Red Bull Ring, gezien de betrokkenheid van de in Bangkok geboren Chalerm Yoovidhya, die een meerderheidsbelang in het energiedrankbedrijf bezit.
Bron: GPfans
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Vastgoedsector in zwaar weer: Thaise markt zoekt herstel in 2025
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Thailand voert strijd tegen luchtvervuiling met innovatieve maatregelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Kabinet verhoogt kinderbijslag als steun voor gezinnen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
Formule 1 race in de straten van Bkk !! Het hoogste gebouw ter wereld, nieuwe luchthavens, bruggen, terminals voor grotere cruise schepen, het grootste muziekfestival ‘Tomorrowland’ naar Thailand halen, 10.000 baht uitdelen aan 50 miljoen Thai……ofwel heeft deze premier grootheidswaanzin oftewel drukt hij zelf geld.
Mss beter toch een deftig pensioen aan de oude mensen geven zodat die van een goede oude dag kunnen
kunnen genieten, of mss iets aan de luchtkwaliteit doen, of iets tegen de jaarlijks weerkerende overstromingen……zoveel meer dan luchtkastelen bouwen.
Jozef
Thaise politici zijn in hoge mate korte termijn denkers: snel dingen regelen, de commissie of tea money opstrijken en dan naar het volgende project.
Veel van deze projecten zijn sociaal economisch, toeristisch, educatief, milietechnisch en financieel waanzin. Vele gaan ook ook niet door of worden halverwege gestopt en halen nooit de eindstreep. Dat komt deels omdat men de bevolking nooit vraagt wat het nu wil. Nooit iets begrepen van marketing. Ja, het volk moet willen wat de machthebbers en rijken willen. En de keren dat het volk antwoord geeft wordt het weggewuifd dat het allemaal teveel geld gaat kosten.
Structureel iets doen aan de problemen n in dit land vergt lange termijn denken. De problemen zijn immers een zodanig onderdeel geworden van het land dat jet jaren zal kosten om zaken duurzaam te veranderen. Bv. een nieuw onderwijssysteem vergt naar schatting 10 tot 15 jaar: een nieuwe curriculum is zo geschreven, nieuwe docenten opleiden en schoolgebouwen veranderen kost veel meer tijd. En wat gbeurt er dus? Het curriculum wordt herschreven, prachtige volzinnen over studentgericht onderwijs en de praktijk blijft gewoon dezelfde.
Ondanks dat we van plan zijn om ons in Thailand te vestigen en ik sinds begin jaren 70 de F1 volg, hoop ik dat dit niet doorgaat. Althans, niet op een stratencircuit. Er zijn al veel teveel stratencircuits in het F1 seizoen. Dit gaat ten koste van echte banen. Ik vind het bijvoorbeeld heel jammer, dat de race op Sepang in Malaysia niet meer op de kalender staat.
Maar ja, de FOM en de FIA denken tegenwoordig alleen maar aan hun bankrekening in plaats van aan de fans. Trouwens niet alleen maar in F1.
Volgens mij heeft Thailand ook een Motor GP baan. Het zou denk ik, beter zijn om die baan geschikt te maken voor autoraces van het hoogste niveau, zoals de F1 en het WEC.