Napraten over de eerste MotoGP van Thailand
Afgelopen weekend vond voor de eerste keer een MotoGP plaats in Thailand en wel op het International Circuit van Buriram. Als liefhebber van motorraces hebt u vast en zeker de races gevolgd, waarbij de belangrijkste race een spectaculair einde kende met als winnaar Marc Marquez.
NOS Sport zond deze samenvatting uit: nos.nl/video/ Een uitgebreid wedstrijdverslag met volledige uitslag kunt u lezen op: nl.motorsport.com
Boven elke verwachting
De Thailand MotoGP was dus sportief een groot succes en dat geldt ook voor de algehele organisatie, de bezoekersaantallen en de financiële opbrengst. De Thaise minister van Tourisme en Sport, Weerasak Kowsurat, zei, dat het succes van de inaugurale Thailand MotoGP boven elke verwachting was. Naar schatting werden de races door 220,000 fans bezocht en de opbrengst was ruim 3 miljard baht. Het bezoekersaantal was het hoogste van de tot nu toe 15 MotoGP’s dit seizoen.
Het driedaagse evenement, dat eindigde met een overwinning voor de viervoudige wereldkampioen Marc Marquez, heeft Thailand niet alleen een grote winst bezorgd in het eerste jaar van een driejarig contract om de MotoGP te organiseren, maar ook veel lof en goodwill opgeleverd. “De overheid heeft slechts 100 miljoen baht in het project geïnvesteerd en er in Buriram en omliggende provincies ca. 3 miljard baht mee verdiend,”, zei de minister tijdens zijn bezoek aan het Chang International Circuit.
Lof van alle kanten
De minister vertelde ook, dat Carmelo Ezpeleta, CEO van MotoGP licence holder Dorna Sports, in vele opzichten alle lof aan de organisatie gaf. De man was erg onder de indruk, te meer omdat het voor Thailand de eerste keer was de MotoGP te organiseren. Ook de racers en alle medewerkers aan de races waren onder de indruk van gastvrijheid van de Thaise bevolking. “Zij zullen zeker helpen ons land promoten bij hun fans in andere landen”, zei de minister.
De Baron van Buriram
Ook Mr, Nawin, de grote man in Buriram en eigenaar van het Chang International Circuit, was blij met de succesvolle organisatie van de eerste MotoGP en droeg het succes op aan vele mensen in de provincie voor hun medewerking en gastvrijheid.
“Telkens als ik vrijwilligers nodig had kreeg ik alle medewerking. Velen brachten hun eigen E-Tan (een klein Isaanse truck voor in de landbouw) om als pendelbus te rijden, waarbij zij lange uren maakten,” zie Nawin.
Mr. Nawin voegde er nog wel aan toe, dat sommige zaken volgend jaar verbeterd moeten worden. De capaciteit van de tribunes voor bezoekers moet van nu 60.000 behoorlijk verhoogd worden, terwijl ook de logeeraccommodatie voor bezoekers omhoog moet van nu 5000 naar zeker 10.000.
Bron: The Nation
Over deze blogger
-
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!
Lees hier de laatste artikelen
- Achtergrond14 december 2024Cashewnoten in Thailand
- Isaan12 december 2024We gaan naar Ubon Ratchathani!
- Achtergrond6 december 2024De geschiedenis van de Thaise keuken
- Bezienswaardigheden2 december 202424 uur in Bangkok (video)
Een paar kanttekeningen:
1. Voor mij is motorsport helemaal geen sport. Niet iedereen kan er aan deelnemen en winnen of verliezen heeft veel meer met techniek te maken dan met de vaardigheden van de sporter (net als bij Formule 1 races)
2. Zoals wel vaak komen cijfers in Thailand uit de lucht vallen. 220.000 bezoekers die samen 3 miljard Baht besteden betekent een gemiddelde besteding van 13,600 Baht per bezoeker. Ik kan dat – zeker in Buriram – niet geloven tenzij de kaartjes 5,000 Baht kostten of de hotels en restaurants de bezoekers hebben gescamd.
3. Die besteding is geen EXTRA besteding voor het land maar voor een groot deel verplaatsing van consumptie binnen Thailand. Ik maak me sterk dat het grootste deel van de bezoekers inwoners van dit land waren (Thais en expats) en niet speciaal vanuit het buitenland kwamen aanvliegen voor dit evenement. Dus: leuk voor de regionale economie maar nationaal van geringe betekenis.
Ik was er vrijdag en zaterdag en gelukkig vinden veel, heeeel veel mensen het wel een sport, en ik kan je vertellen (heb zelf ook 10 motorrace gedaan) dat inderdaad techniek een groot gedeelte bepaald maar ook zeker de coureur.
De aantallen zullen zeker gehaald zijn, hier in Azie zijn ze iets gekker op motorsport dan in Europa, Ik vernam een Team manager vrijdag dat er toen hij aan kwam op Suvarnabhumi Airport er ruim 10.000 mensen stonden te wachten om een glimp van Rossi op te vangen….
Verder kost een kaartje tussen de 25 en 256€ afhankelijk hoeveel dagen en welke tribune en toegang je hebt.
Beste Chris ,
Mag ik jou vragen als deze motorsport geen sport is waarom je dan toch een reactie geeft ???
Vooreerst moet ik je toch melden dat jij dan niets maar totaal niets van die sport afweet .
Die mannen trainen alle dagen tot het uiterste op alle vlak : lopen , fitnessen , zwemmen enz….en die zitten alle dagen op zo een motor .
Besef jij wel wat het is om zo een krachtbron te kunnen beheersen , heb jij al is gehoord van de g-krachten dat dit voortbrengt op je lichaam ?, Dit zijn toppiloten !!!!
Ik kan zeggen dat ik een ervaren motorrijder ben en ik kom nog niet op 100 km aan hun tippen .
Ik was aanwezig gedurende de ganse GP , het was fantastisch en zeer goed georganiseerd , er zijn altijd dingen die beter zouden kunnen maar het was meer dan dik in orde .
Op onze heenweg alsook op de terugweg werden we overal fantastisch ontvangen , zelf begeleiding van de politie .
Moet het gelijk in Belgie zijn waar er 1 van de beste pistes ter wereld is en waar nu het onkruid opgroeit omdat er duizenden wetten zijn boven getoverd en deze GP nooit zal toegelaten worden .
Wij hebben daar mensen ontmoet van over heel de wereld die speciaal een 3 daagse hadden georganiseerd om dit evenement te kunnen bijwonen , en al deze mensen spendeerden naar hun vermogen en heel Thailand en ver daarbuiten hebben van dit succes meegenoten want dat was het wel echt !!!!
Ikzelf ben zeer gelukkig met dit evenement en in Thailand laten ze nog echt voelen dat je als motorrijder meer dan welkom bent , dat is ook 1 van de redenen dat ik in Thailand woon een leef want Thailand is voor mij nog steeds top , de minpunten die er zouden zijn wegen totaal niet op tegen de pluspunten en als wij hier morgen niet meer gelukkig zouden zijn dan moeten we maar opkrassen want het is niet aan ons om de Thaise cultuur te gaan veranderen en ik zou ook niet inzien waarom we die zouden moeten veranderen want ik kan er mij perfect in vinden ,
Je hebt mensen die houden van zangvogels , als mensen die houden van voetbal , als van wielrennen enz….., laten we elke mens genieten van wat hij graag doet en van welke sport of hobby hij kan genieten en elke sport of hobby verdient zijn respect .
CP
Ik reageer in de eerste plaats op de economische cijfers, en de inschatting van de inkomsten. Als de kaartjes inderdaad tussen de 1000 en 10.000 Baht kosten kan ik me wel wat voorstellen bij de gemiddelde bestedingen.
Ik vind een aantal sporten geen echte sport omdat er geen laagdrempeligheid is. Niet elk kind kan op 8-jarige leeftijd gaan motorrijden of autoracen. Dit soort spektakels zijn entertainment maar geen sport volgens mij. Ook al omdat het uiteindelijke resultaat veel meer afhangt van techniek (en alle technische hulp) dan van de kwaliteiten van de individuele deelnemer. Waarom gooit de coureur de tank niet zelf vol of vervangt hij de banden zelf? Ik voel mij gesterkt als ik lees dat coureurs naar een andere renstal over willen stappen omdat ze dan wel wereldkampioen kunnen worden. Blijkbaar is de auto, de Mercedes, belangrijker dan Verstappen. Daarnaast is deze tak van ‘sport’ ook nog eens levensgevaarlijk. Ik schat dat het percentage (dodelijke) ongevallen bij de motor- en autosport vele malen hoger ligt dan bij alle andere sporten bij elkaar. (ook al omdat er maar een gering aantal deelnemers zijn).
Het gaat dus niet om training, want laten we eerlijk wezen: voor veel andere takken van werk en sport moet je ook getraind zijn.
Nou nou, wat een zure en vreemde opmerkingen over een evenement dat door heel veel (sport)liefhebbers zeer positief is beoordeeld. Slecht weekend gehad?
Wat is heel veel?
Prachtig dat het een succes is geworden. Maar men gaat hopelijk niet denken dat de Formule 1 ook zo’n succes zal zijn.
Er is maar één locatie welke echt geld verdiend aan de koningsklasse van de autosport en dat is Monaco.
De rest lijdt matig tot groot verlies.
Wat een verstand van boven staande, geen vaardigheid? Zegt iemand verdiep je een in een motorgp rijder.. die staat echt niet op en eet zich vol of wat .. die kunnen zo meedoen aan de turnsport.. een motorgp rijder is ook niet vergelijkbaar met F1 rijder… het is weer af zeiken.. gr. Marcel
De gehele race werd op Eurosport uitgezonden. Het was zeker een spectaculaire race en het zag er allemaal zeer verzorgd uit. Mooie baan ook. Ik kan mij voorstellen dat Thailand, na het weg vallen van Maleisië, nu alles op alles zal zetten de Formule 1 ook binnen te halen. Succes Thailand!
Best een mooi en duidelijk verhaal Gringo. Maar realiseer je wel dat dit evenement alleen is weggelegd voor de elite van Thailand. De meeste Thais moeten 2 a 3 weken werken voor een 2/3-daagse toegangskaart. Ik wilde hier ook heen met een aantal vrienden. Toen we ons realiseerden dat dit evenement bijna niet bezocht kan worden door de gewone Thaise mensen hebben we hiervan afgezien. Heel jammer. Laten we hopen dat dit gebeuren in de toekomst ook door de gewone mensen bezocht kan worden. Dan ga ik er met vrienden zeker heen. Alex
Alex, zo zit de wereld niet in elkaar. Ik behoor zelf absoluut niet tot de rijke klasse, kom uit een arbeidersgezin en moet ook nu op mijn centen passen. Maar ik denk dat er gebeurtenissen zijn die nu eenmaal voor diegenen weggelegd zijn die het kunnen betalen. Door iets toegankelijk te maken voor de gewone mensen, haal je ook de hooligans in huis. Natuurreservaten worden door de massa’s gewone mensen kapot gemaakt. De grootste vervuilers zijn de gewone mensen die dat door hun massa doen. Niet ieder individu.
Voor mij mag het een elitesport blijven en de gewone mensen mogen het thuis via hun gewone tv bekijken.
Wat een geweldige Race !!!
Prachtig om te zien, tot aan de laatste bocht was het niet duidelijk wie er zou winnen.
Dat is met Formule 1 tegenwoordig wel anders:-)
Dat de gewone Thai het evenement niet kan bezoeken is jammer maar de TT Assen is ook super duur wat betreft kaartjes. Daar is Thailand dan geen uitzondering in.
Ik vind het een mooi initiatief van de Thaise overheid dat ze het evenement hebben weten binnen te halen.