Zandvoort staat opnieuw in de startblokken voor een spectaculair Formule 1-weekend. Het iconische circuit, dat al decennia een belangrijke rol speelt in de Nederlandse autosport, zal wederom oranje kleuren wanneer duizenden enthousiaste fans neerstrijken om Max Verstappen in actie te zien. De verwachtingen zijn hooggespannen; iedereen hoopt op een indrukwekkende polepositie voor de Nederlandse kampioen.

Maar Zandvoort is meer dan alleen het toneel voor hedendaags racespektakel. Het circuit heeft een rijke en bewogen geschiedenis die teruggaat tot de jaren zestig, toen de internationale top van de autosport hier streden om de felbegeerde prijzen. Een van de meest legendarische evenementen uit die tijd is de ‘Trophy of the Dunes’. Deze race bracht de beste coureurs van de wereld naar de Nederlandse kust en liet het publiek genieten van bloedstollende inhaalmanoeuvres en verhit competitie.

Een van de coureurs uit die gloriedagen is Luc Toscani, inmiddels 93 jaar oud en een van de weinigen die die tijd nog levendig kan navertellen. Toscani, door sommigen “de Laatste der Mohikanen” genoemd, is een levende legende in de autosportwereld. Zijn avonturen en ervaringen staan symbool voor een tijdperk waarin moed, snelheid en doorzettingsvermogen de sport domineerden.

Om Toscani’s verhaal vast te leggen voor het nageslacht, reisde documentairemaker en biograaf Ernst Daniel Nijboer af naar Thailand. In de rust van de badplaats Hua Hin, waar Toscani zijn dagen doorbrengt, dook Nijboer diep in het leven van de oud-coureur. Het resultaat is een unieke inkijk in een rijk verleden, waarin Toscani’s herinneringen en anekdotes de geschiedenis van Zandvoort en de Formule 1 opnieuw tot leven brengen.

Ingezonden door Ernst Daniel Nijboer

Video:

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

8 reacties op “Legende van Zandvoort: Luc Toscani (93) de vergeten held uit de gouden jaren die woont in Hua Hin”

  1. Henk Ridderhof zegt op

    NOS plaatste op haar website dit bericht https://ap.lc/gZFzR over de Thaise prins Bira die in augustus 1948 furore maakten.

  2. Jan zegt op

    Toevallig staat er vandaag een stukje in de telegraaf over een een thaise prins die de race op Zandvoort won in 47 .

    • Erik Kuijpers zegt op

      Jan, je bedoelt dit denk ik:
      https://www.thailandblog.nl/achtergrond/over-een-thaise-prins-die-de-eerste-grand-prix-op-zandvoort-won/

  3. Vincent K zegt op

    Leuke herinneringen en film opnamen. Hoewel ik Luc Toscani regelmatig ontmoet in Hua Hin, heb ik tot heden nooit geweten dat hij in de zestiger jaren van de vorige eeuw een beroemd coureur was in Zandvoort.

  4. Johan zegt op

    Wat leuk om iemand op die leeftijd zo kwiek te zien. Bravo Luc. Dat u nog lang en gelukkig bij ons mag zijn, want dat schept vreugde!

  5. Dick41 zegt op

    Een prachtig verhaal en ik weet nog exact hoe het er aan toeging op Zandvoort. Toen in 15 was, in 1957 ging ik al met de trein naar de Grand Prix zoals die toen heette en heb de grote meesters zien racen zoals Fangio, Graham Hill, Graf von Trips etc. In 1965 werd ik baancommissaris (de mannen met de vlaggen) en was elk week-end als er races waren aanwezig, achter een paar stro-balen en wat kippe-gaas. Communicatie met de wedstrijdleiding ging met oude leger-telefoons die je moest aanzwengelen.
    Zoals Luc verteld was Henk van Zalinge de grote 2-takt meester. Die haalde ongekende vermogens uit luid snerpende DKW en Saab-motoren (die uit dezelfde fabriek kwamen) Gijs van Lennep met alles wat hij kon vinden, de Swart broertjes met Fiat600 -hun vader was de Fiat importeur. De kleine BMW.s met 2 cilinder boxer, opgevoerde Volvo’s, Peugeot 404, maar ook de DAF formule 2 en later F1. Maar de Van Zalingen racers waren de top en bleven vaak heel. Rob Slotemaker en alle bekende en minder bekende NL coureurs, zoals Ben Pon, Carel de Beaufort kwam je in het wild tegen. Met Jack Brabham napraten over zijn spin in Bos-uit waar ik stond tijdens de prijsuitreiking op het stadhuis. Dat waren nog eens tijden.
    Terug van Zandvoort naar Den Haag via Vogelenzang met mijn opgevoerde Triumph Herald Coupe en later Spitfire in 4-wieldrift racen met een kennis met een opgevoerde vooroorlogse MG(of direct na-oorlogse, met compressor.
    Na mijn huwelijk ben ik er mee gestopt in 1970 want het was langs de baan niet echt veilig. De snelheden werden steeds hoger, en na een paar ernstige ongelukken op mijn traject, o.a. Piers Courage die verbrand is in zijn F1 en een collega dodelijk verwond door een Austin Healy bovenaan het Scheivlak die uit de baan vloog en besefte ik dat mijn gezin belangrijker was. Maar ik ging uiteraard wel kijken op de tribune of in de duinen en nu vanuit de luie stoelin Chiang Mai, of als ik in mijn huis in NL ben, ben ik er altijd bij op mijn 83e, zoals Luc, ook ‘s-nachts. Bedankt voor deze leuke video.
    Dick

  6. PaulW zegt op

    Prachtig, glorierijk.

  7. Ernst Daniel Nijboer zegt op

    Als documentairemaker – visueel biograaf is het telkens weer een uitdaging om een bijzonder hoogtepunt uit iemands’ leven vast te leggen in combinatie met toepasselijke sfeerbeelden. Dit Zandvoort-verleden is maar een fractie uit het interview en het rijke levensverhaal van Luc Toscani. Achter elke BioPic4Ever schuilt een reeks van levensgebeurtenissen dat zin geeft aan het bestaan; voor Trots en Troost… als kroon op het leven met komma, en als dierbare herinnering voor het nageslacht.

    Laat het vastleggen zolang je nog helder en representatief bent… ze zullen je er 4Ever dankbaar voor zijn.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website