GT autoraces: goed nieuws voor Buriram (en Thailand?)
Op een persconferentie in het Pullman King Power Hotel in Bangkok werd bekendgemaakt, dat er in oktober aanstaande één van de wereldberoemde Grand Touring (GT) autoraces in Buriram zal plaatsvinden.
De BRIC is er in geslaagd de rechten voor twee jaar binnen te halen van deze oorspronkelijk Japanse tak van autosport. Newin Chidchob, voorzitter van de Thaise Premier League voetbalclub Buriram United en ook “adviseur” van de BRIC, zei dat met de organisatie van een wereldklasse wedstrijd zoals de Super GT is, zijn “droom” is uitgekomen.
“Het is fantastisch dat ons circuit de allereerste Super GT-race in Thailand gaat organiseren. Het evenement zal zijn een belangrijke impuls geven aan het toerisme in Buriram en zal Thailand dan ook goed op de kaart van de autosport zetten”, vertelde Newin aan een grote schare persvertegenwoordigers.
De jonge directeur van BRIC, Tanaisiri Chanvittayarom, zei, dat het gloednieuwe circuit in aanbouw, medio oktober gereed zal zijn om de voorlaatste race van het Super GT seizoen, dat volgende maand begint, te organiseren.
“De baan is inmiddels voor 60 procent voltooid en dat is op schema voor de Super GT-race in oktober. De bekende Duitse circuit-ontwerper Hermann Tilke is belast met het ontwerp van dit circuit en ook met de voortgang in de aanleg.
“Het belangrijkste kenmerk van dit circuit is zeer lang recht stuk waar een snelheid van wel 300 kilometer per uur kan worden gehaald, terwijl de hoofdtribune de mogelijkheid biedt alle bochten van het circuit te overzien, ” zei Tanaisiri.
Tot zover het nieuws van de persconferentie. Persoonlijk heb ik niet veel met die snelheidsmaniakken of er nu in een auto of op een motor gereden wordt. En als het dan ook nog in Thailand gebeurt, waar veiligheid in het verkeer ogenschijnlijk niet de hoogste prioriteit heeft, houd ik mijn hart vast voor wat er straks in Buriram kan gebeuren.
Ik kon het niet nalaten om u hieronder een video te laten zien van de Top-10 crashes in soortgelijke races. Kijk gerust, er vallen (bij deze crashes tenminste) geen dodelijke slachtoffers.
[youtube]http://youtu.be/opL21Ztd4pQ[/youtube]
Over deze blogger
-
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!
Lees hier de laatste artikelen
- Cultuur18 november 2024Pua, Pua, Pua
- Achtergrond11 november 2024Bananen in Thailand
- Bezienswaardigheden11 november 2024Ban Chiang – Een juweel in de kroon van Udon Thani
- Achtergrond10 november 2024Bang Saray, waar ligt dat?
Moderator: waar is de beloofde video?
Ging iets mis, moet nu goed zijn.
Dit is de Japanse GT klasse, met Japanse Supercars ,heeft weinig of niets met de DTM te maken zoals op de video hierboven en er is helemaal geen vergelijk met een race auto van dit type en eenzelfde baan versie van dit type auto.
en het naspelen van een wedstrijd door een stel dommerikken op de openbare weg gebeurt overal ter wereld. niet enkel in Thailand.
van mij mogen er nog meer van dit soort races komen, speciale sfeer..eens iets anders dan een bal of een velo wiel sfeertje.
Hoezo zo negatief in de laatste alinea. Autosport en verkeer hebben echt helemaal niks maar dan ook niks met elkaar te maken, behalve dat het om voertuigen op wielen gaat.
Ik vraag me alleen af wat ze de rest van het jaar met het circuit doen. Europese circuits worden vrijwel dagelijks verhuurd aan private organisaties, fabrikanten of hebben testdagen. En dan nog kunnen ze hun hoofd nauwelijks boven water houden. Volgens mij is er in Thailand minder draagvlak voor zo’n baan en dan hebben ze ook het BIRA circuit in Pattaya nog.