De tweede Grand Prix motorcross van dit seizoen is gereden en hoe! Ik moet zeggen ik was erg benieuwd hoe alles er uit zou zien, vooral na gesprekken met mijn vriend Jan Postema die bang was dat het circuit niet op tijd gereed zou komen.
Spectaculair circuit
Wel ze hebben het gered. En wat een werk en zand hebben de Thai verzet samen met een paar Europeanen. Onvoorstelbaar toen ik het met eigen ogen kon aanschouwen. Ik denk dat ik wel mag zeggen dat Thailand op dit moment één van de mooiste en spectaculairste circuits van de wereld heeft. Een prachtige brede baan met schitterende dubbele en triple jumps, en fantastisch overzichtbaar voor het publiek (ik neem aan dat degenen die er geweest zijn, het wel met mij eens zullen zijn).
Belgen
Zoals verwacht werd de wedstrijd beheerst door Jeffry Herlings in de 250cc klassse MX2 en Antonio Cairioli in 450cc klasse MX1. Ik vraag mij af wie er in slaagt dit jaar en misschien de komende jaren deze twee jongens van het Wereldkampioenschap af te houden? Wat zetten die twee het gas erop, niet dat de rest niet hard rijdt maar tegen dit geweld is op dit moment niemand bestand.
Twee rijders uit België stalen de harten en kregen de handen op elkaar van het helaas niet al te talrijke publiek door de triple in een keer te nemen. Wat een mooi gezicht om die jongens hoog door de lucht te zien zweven en de motor ook nog even plat te leggen alvorens weer te landen! Ik schat dat ze wel 10 meter hoog en 30 tot 40 meter ver sprongen.
Strijd
De starts blijven toch nog steeds een van de hoogtepunten van de cross. Hoe 40 man zich tegelijk door de eerste bocht heen wil wringen blijft een adembenemend gezicht. Door de overmacht van de twee kopmannen was er vooraan geen strijd, maar achter hun werd een menig robbertje uitgevochten. Gelukkig waren er geen zware valpartijen en kon iedereen weer heel naar huis.
Minpuntjes
Een paar minpunten waren er ook. Er waren amper aanwijzingen hoe bij het circuit te komen, ik heb mij twee ochtenden suf gereden om het te vinden. Er waren tevens nogal wat negatieve geluiden over de entreeprijs (maar daar had ik ze al voor gewaarschuwd). Maar liefst 1800 baht voor een staanplaats alleen op zondag en 3500 baht voor twee dagen met een zitplaats. Wilde je dan ook nog even naar het paddock dan moest je daar ook nog eens 500 baht extra voor neertellen.
Welke gewone hardwerkende Thai kan dat nu betalen als je daar heen wil met vrouw en twee kinderen? Samen zo’n 8000 baht! Maar goed, zoals ik al zei was er weinig publiek, hopelijk heeft de organisatie daar van geleerd.
Voor degenen die er geweest zijn, was het denk ik een prachtige dag, althans ik heb er van genoten.
Video
Onderstaande een videoverslag van de Grand Prix Motorcross in Thailand:
[youtube]http://youtu.be/PhOgTiuJAMY[/youtube]
De voorverkoop was 1500 bath voor drie dagen,heb gebeld op dag 06/03/13 en deze waren uitverkocht.Ter plaatse een kaart voor drie dagen 1800 bath,heb twee dagen geweest op zaterdag en zondag dus twee gaatjes in onze kaarten.
Wat organisatie betreft is er nog veel werk aan de winkel.
Na de eerste reeks van MX1 was er enkel nog bier te verkrijgen,al de rest zoals water en cola was reeds uitgeput echter later werd er terug aangevoerd.
Wat betreft het parcours dat lag er zondag beter bij dan de thaise wegen,waar wij stonden was geen enkel spoor getrokken en werd voor de finale nog eens extra gelijk getrokken.
Dit noem ik geen cross maar snelheid.
Heb jaren cross gevolgd in belgie en daar staat steeds een grote tent in het midden met enkele doorgangen onder de springers,met tafels en stoelen en heel veel drank.
Ik ga telkens bij de start achter de bocht staan om de start duidelijk te kunnen zien,en dan even naar de andere kant draaien en zie je ze vanaf dezelfde plaats drie maal passeren ,was hier niet mogelijk.
Ook was er toen heel veel plezier en tijdens de pauze kon je even zitten en iets drinken.
Wij hadden een eigen club in de liefhebbersbond en hadden met pasen telkens een tweedaagse waar wij ong. 50 vaten bier en andere dranken verkochten.
Moderator: reacties zonder beginhoofdletters en punten aan het einde van een zin, worden niet geplaatst.